پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
طراحي الگوی مؤلفه‌های فطری مشتری‌ مداری از دیدگاه اسلام : پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی
doc
تعداد صفحات : 126
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت بازرگانی و با عنوان طراحي الگوی مؤلفه‌های فطری مشتری‌ مداری از دیدگاه اسلام در 126 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده طراحي الگوی مؤلفه‌های فطری مشتری‌ مداری از دیدگاه اسلام:

مديريت ارتباط تنگاتنگي با انسان‌شناسی و شناخت انسان دارد که از جمله در دو مکتب اسلام و لیبرالیسم بطور متفاوت مطرح شده است. تفکر انسان‌شناسی مادی در مکتب لیبرالیسم باعث شده است، انسان امروز با گسترش روحیه مصرف‌گرایی و تولید نیازها و یا توجه بیش از حد به دسته‌ای از نیازها مواجه باشد و تولیدکنندگان با وجود ادعاهای گوناگون صرفاً به دنبال فروش بیشتر و سود بالاتر و (یا) گسترش این تفکر می باشند. این پژوهش در صدد است به تبیین الگوی مشتری‌مداری بر اساس انسان‌شناسی اسلامی با تأکید بر نیازهای فطری مشتری بپردازد. جهت دستیابی به این مهم با استفاده از روش کتابخانه‌ای و با توجه به آیات قرآن کریم و نظریات اندیشمندان بنام اسلامی نیازهای انسان بر اساس نگاه اسلام استخراج گردیده است. سپس از نمونه آماري 12 نفره، شامل صاحب‌نظران دانشگاهی، مصاحبه صورت گرفته است. در نهایت بر اساس روش پژوهش کیفی، نتیجه پژوهش يعني “در مشتری‌مداری باید شناخت نیازها بر اساس انسان‌شناسی اسلامی صورت پذیرد و این نیازها نیز باید به صورت متناسب ارضا شوند” در قالب گروه کانون مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گرفته است.

 

ضرورت پژوهش

از جمله خصوصیات علوم انسانی و از جمله علم مدیریت، ارتباط تنگاتنگ این علوم با پایه های نظری آنها و اتکای آنها به فلسفه­های علوم اجتماعی است. هنگامی که به انسان به صورت یک موجود صرفا مادی نگریسته شود(نگاه ماتریالیست ها) تمام توانایی ها، نیازها و احتیاجات انسان شناخته نمی­شود و صرفا به بخش محدودی از نیازهای او توجه می­شود.

باید دانست که كمال انسان در تعادل و توازن اوست، يعني انسان با داشتن استعدادهاي گوناگون، آن وقت انسان كامل است كه فقط به سوي يك استعداد گرايش پيدا نكند و استعدادهاي ديگرش را مهمل و معطل نگذارد و همه را در يك وضع متعادل و متوازن، همراه هم رشد دهد. مقصود از هماهنگي در اينجا اين است كه در عين اينكه همه استعدادهاي انسان رشد مي‏كند، رشدش رشد هماهنگ باشد.(مثلا يك كودك كه رشد مي‏كند، دست، پا، سر، گوش، بيني، زبان، دهان، دندان و ساير اعضاء را داراست. كودك سالم كودكي است كه همه اعضايش به طور هماهنگ رشد مي‏كنند. حال اگر فرض شود كه فقط بيني‏ انسان رشد كند و ساير قسمتهاي بدنش رشد نكند يا فقط چشمهايش رشد كنند و تنش رشد نكند، مانند کاریکاتور می‌شود، چنين انساني رشد كرده است، ولي این رشد، رشدی ناهماهنگ است)(مطهری،1373، ص41).

انسان­كامل آن انساني است كه همه ارزشهاي انساني در او رشد كنند و هيچكدام بي‏رشد نمانند و به علاوه همه، هماهنگ با يكديگر رشد كنند و رشد هر كدام از اين ارزشها به حد اعلي برسد، آن وقت اين انسان، انسان كامل است، انساني كه قرآن از او تعبير به امام مي‏كند: «و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما» (مطهری،1373،  ص42).

روح انسان و به تبع آن، جامعه انساني، داری جزر و مدي مانند جزر و مد دريا است. روح انسان دائما به اين طرف و آن طرف كشيده مي‏شود.حتي ارزش­هاي انساني انسان هم همينطور است. افرادي هستند كه گرايش آنها گرايش انساني است، اما گاهي در جهت يك گرايش از گرايشهاي انساني، ” مَد ” پيدا مي‏كنند و كشيده مي‏شوند، به طوري كه همه ارزش­هاي ديگر فراموش مي‏شود(مطهری،1373،43). ( اينها مثل همان انسانی مي‏شوند كه فقط گوش يا بيني يا دستش رشد كرده است.)

اين نکته قابل توجه است كه غالبا جامعه‏ها از راه گرايش صد درصد به باطل، به گمراهي كشيده نمي‏شوند، بلكه از افراط در يك حق به فساد كشيده مي‏شوند. بسياري از انسانها نيز اینگونه اند (مطهری،1373، ص44).

هنگامی که به انسان به درستی نگریسته و بخوبی شناخته شود، معلوم خواهد شد که چه نیازی از مشتری و به چه میزان پاسخ داده شود، که نه تنها فروش بالایی برای عرضه کننده داشته باشد بلکه فواید قابل درکی برای مشتری در آن احساس شود. فوایدی که هر چه از عرضه و استفاده از آن کالا یا خدمت بگذرد با ارزش تر می­شود، چرا که وقتی کالا یا خدمت تولید شده بر اساس نیاز زود گذر و یا هیجان مقطعی تولید گردد به ظاهر دو طرف معامله یعنی مشتری و فروشنده منتفع می­شوند ولی در واقع این یک باخت دو طرفه است. از مضرات محسوس این مشکل برای مشتری می‌توان به هزینه کردن در مسیری اشاره کرد که با گذشت زمان آن را بی فایده و حتی گاهی به ضرر خود می­داند. مشکل دیگری که ممکن است برای مقطعی یا همیشه برای مشتری به وجود آید،  مساله هزینه کردن در مسیری اشتباه و خارج از مسیر رشد و کمال وی است در نتیجه این هزینه در مسیر دیگری که باید خرج می­شد خرج نشده و باعث حرکت در مسیری اشتباه شده است و این هزینه کرد های اشتباه می‌تواند به تک بعدی شدن انسان بینجامد(مانند رشد نا متناسب اعضای انسان).

از مشکلاتی که برای عرضه کننده ایجاد می­کند این است که باید محصول را مرتبا بازبینی کرده و در آن تغییر ایجاد کند(بلوریان،1378، ص63). چرا که لازم است مرتبا هیجان ایجاد کند و با پایین رفتن و فروکش کردن این هیجان نهایتا باید محصول را بطور کلی تغییر دهد.

هر چند بعضی از کالاها یا خدمات هستند که به سرعت از فروش­شان کاسته نمی­شود ولی در مسیر رشد وتعالی انسانی نیستند.

افراد انسان كه هر كدام با سرمايه‏اى فطرى و سرمايه‏اى اكتسابى از طبيعت وارد زندگى اجتماعى مى‏شوند، روحا در يكديگر ادغام مى‏شوند و هويت روحى جديدى كه از آن به ” روح جمعى ” تعبير مى‏شود مى‏يابند(مطهری،1372، ص26). اين تركيب، خود يك نوع تركيب طبيعى مخصوص به خود است كه براى آن شبيه و نظيرى نمى‏توان يافت. در تركيب جامعه و فرد تركيب، تركيب واقعى است، زيرا تأثير و تأثر و فعل و انفعال واقعى رخ مى‏دهد و اجزاى مركب كه همان افراد اجتماع‏ هستند، هويت‏و صورت جديد مى‏يابند.

یعنی مشتری در واقع جامعه است چرا که راضی کردن مشتری­ها در یک زمان نیست که یک برند معتبر را می­سازد بلکه فعالیت در طول زمان است که برند سازی می‌کند(مثلا بنز). حال کارخانه­ای را تصور کنید که کالاهای مضر(مثلا سیگار یا حتی نوشابه) می­سازد شاید در ابتدا سود سرشاری داشته باشد و گاهی این سود برای سال­ها ادامه پیدا کند اما این سود و فروش روزی سیر نزولی پیدا کرده و به پایان می‌رسد و این در حالی است که برند آن شرکت هر چند معروف باشد با گذشت زمان از ارزش آن کاسته شده و به جایی می­رسد که دیگر ارزشی نخواهد داشت. و علاوه بر این باعث دور­شدن مشتری برای خرید کالاهای همنام با آن برند و یا تولید شده توسط آن برند خواهد شد. و اعتماد نسبت به آن تولید کننده و برند او از بین خواهد رفت چرا که مشتری آنها را افراد و تولیدکنندگانی می­بینند که فقط به سلایق زود­گذر مشتری آن هم برای سود شخصی توجه می­کنند هر چند آن سلیقه باعث آسیب به جسم ویا روح مشتری گردد.

در واقع چنین بازاریاب هایی از بازاریاب های عصر گذشته که “یخچال به اسکیمو می‌فروختند” هم بدترند هر چند دیرتر شکست می­خورند. یخچال کالایی غیر مفید برای اسکیمو(به عنوان یک مشتری) بود حال آنکه آنها کالایی مضر به مشتری می­فروشند. و «مهمترین نقش خود که تبدیل شدن به “عامل مورد اعتماد” مشتریان می‌باشد»(پپرز،1381، 26) را از دست می‌دهند در واقع چنین بازاریاب­هایی مشتری­ها و اعتماد آنها را که سرمایه اصلی شرکت است، از دست می­دهند.

بهترین شدن اصل نیست، بلکه بهترین ماندن اصل است و اگر قابلیت جذب مشتری باشد، باید قابلیت نگهداری آنها نیز وجود داشته باشدو همانطور که اشاره شد برای نگهداری مشتری چاره­ای جز مورد اعتماد شدن مشتری وجود ندارد و این اعتماد با انجام کارها و تولیداتی که در خلاف مسیر انسانیت و نیازهای واقعی انسان باشد ممکن نخواهد بود.

 

سوالات پژوهش

سوال اصلی و اساسی که در این رابطه برای پژوهش مطرح می‌باشد این است که:

  1. مولفه های فطری مشتری­مداری از دیدگاه اسلام کدامند و چه رابطه‌ای با هم دارند؟

سولات فرعی:

  1. مولفه های فطریات ادراکی مشتری­مداری از دیدگاه اسلام چیستند؟
  2. مولفه های فطریات احساسی مشتری­مداری از دیدگاه اسلام چیست؟

فرضیات پژوهش

با توجه به اينکه، اين تحقيق از نوع اکتشافي مي­باشد، فاقد فرضيه است.

 

فهرست مطالب

فصل اول :کليات تحقيق  1

1-1. مقدمه    2

1.2. بیان مساله    2

1.3. هدف پژوهش        3

1.4. ضرورت پژوهش 4

1.5. سابقه پژوهش   6

1.6. سوالات پژوهش 8

1.7. فرضیات پژوهش 9

1.8. فصول اصلي پژوهش    9

1.9. روش انجام پژوهش    10

1.10. استفاده‌کنندگان از نتايج پژوهش    10

1.11. قلمروي پژوهش  11

1.12. تعريف مفاهيم و واژگان کليدي  12

1.13. محدوديتهاي پژوهش    12

1.14. نوآوری تحقیق 13

فصل دوم: ادبيات موضوع  14

2.1. مقدمه    15

2.2. فلسفه‌های بازاریابی  15

2.3. مشتری‌گرایی          21

2.4. نیازشناسی    23

2.5. مبانی انسان‌شناسی  29

2.6. فطرت      29

2.6.1. فطرت از منظر آیت الله شاه آبادی  29

2.6.2. فطرت از منظر آیت الله جوادی آملی  32

2.6.3. فطرت از منظر شهید مطهری  33

2.6.3.1. معنای فطرت 33

2.6.3.2. تفاوت سه لغت طبیعت، غریزه و فطرت   34

2.6.3.3. زوال‌ناپذیری فطرت   34

2.6.3.4. فطریات انسان  35

2.7. فطرت اخلاقی بشر  38

2.8. فطرت و شخصیت   38

2.9. بالقوه بودن برخی از امور فطری  40

2.10. کمال انسانی    41

2.11. لزوم هماهنگي در رشد ارزشهاي انساني  41

فصل سوم : روش‌شناسي پژوهش    43

3.1. مقدمه    44

3.2. روش تحقيق    44

3.3. رویکرد تحقیق    44

3.4. استراتژی تحقیق    45

3.5. هدف تحقیق    45

3.6. روش گردآوری داده‌ها 46

3.7. روش تحلیل داده‌ها 46

3.8. جامعه و نمونه ‌آماري  46

3.9. روش تحلیل داده ها 47

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل  49

4.1. مقدمه    49

4.2. روایت پژوهش        49

4.3. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش    54

4.4. روایت اصلاح شده: 75

فصل پنجم: نتیجه‌گیری    87

5.1. مقدمه    87

5.2. خلاصه پژوهش    87

5.3. فلسفه بازاریابی اسلامی  89

5.4. مشتری گرایی اسلامی  89

5.4.1. شناخت نیازهای اصیل مشتری با الهام از انسان شناسی اسلامی  90

5.4.2. ارضای متناسب نیازهای مشتری  98

5.5. پيشنهادات براي مطالعات آتي  100

فهرست منابع و مآخذ    110

منابع فارسی و عربی      111

منابع انگلیسی: 114

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =