طراحي الگوی مؤلفههای فطری مشتری مداری از دیدگاه اسلام : پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی
پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت بازرگانی و با عنوان طراحي الگوی مؤلفههای فطری مشتری مداری از دیدگاه اسلام در 126 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.
چکیده طراحي الگوی مؤلفههای فطری مشتری مداری از دیدگاه اسلام:
مديريت ارتباط تنگاتنگي با انسانشناسی و شناخت انسان دارد که از جمله در دو مکتب اسلام و لیبرالیسم بطور متفاوت مطرح شده است. تفکر انسانشناسی مادی در مکتب لیبرالیسم باعث شده است، انسان امروز با گسترش روحیه مصرفگرایی و تولید نیازها و یا توجه بیش از حد به دستهای از نیازها مواجه باشد و تولیدکنندگان با وجود ادعاهای گوناگون صرفاً به دنبال فروش بیشتر و سود بالاتر و (یا) گسترش این تفکر می باشند. این پژوهش در صدد است به تبیین الگوی مشتریمداری بر اساس انسانشناسی اسلامی با تأکید بر نیازهای فطری مشتری بپردازد. جهت دستیابی به این مهم با استفاده از روش کتابخانهای و با توجه به آیات قرآن کریم و نظریات اندیشمندان بنام اسلامی نیازهای انسان بر اساس نگاه اسلام استخراج گردیده است. سپس از نمونه آماري 12 نفره، شامل صاحبنظران دانشگاهی، مصاحبه صورت گرفته است. در نهایت بر اساس روش پژوهش کیفی، نتیجه پژوهش يعني “در مشتریمداری باید شناخت نیازها بر اساس انسانشناسی اسلامی صورت پذیرد و این نیازها نیز باید به صورت متناسب ارضا شوند” در قالب گروه کانون مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گرفته است.
ضرورت پژوهش
از جمله خصوصیات علوم انسانی و از جمله علم مدیریت، ارتباط تنگاتنگ این علوم با پایه های نظری آنها و اتکای آنها به فلسفههای علوم اجتماعی است. هنگامی که به انسان به صورت یک موجود صرفا مادی نگریسته شود(نگاه ماتریالیست ها) تمام توانایی ها، نیازها و احتیاجات انسان شناخته نمیشود و صرفا به بخش محدودی از نیازهای او توجه میشود.
باید دانست که كمال انسان در تعادل و توازن اوست، يعني انسان با داشتن استعدادهاي گوناگون، آن وقت انسان كامل است كه فقط به سوي يك استعداد گرايش پيدا نكند و استعدادهاي ديگرش را مهمل و معطل نگذارد و همه را در يك وضع متعادل و متوازن، همراه هم رشد دهد. مقصود از هماهنگي در اينجا اين است كه در عين اينكه همه استعدادهاي انسان رشد ميكند، رشدش رشد هماهنگ باشد.(مثلا يك كودك كه رشد ميكند، دست، پا، سر، گوش، بيني، زبان، دهان، دندان و ساير اعضاء را داراست. كودك سالم كودكي است كه همه اعضايش به طور هماهنگ رشد ميكنند. حال اگر فرض شود كه فقط بيني انسان رشد كند و ساير قسمتهاي بدنش رشد نكند يا فقط چشمهايش رشد كنند و تنش رشد نكند، مانند کاریکاتور میشود، چنين انساني رشد كرده است، ولي این رشد، رشدی ناهماهنگ است)(مطهری،1373، ص41).
انسانكامل آن انساني است كه همه ارزشهاي انساني در او رشد كنند و هيچكدام بيرشد نمانند و به علاوه همه، هماهنگ با يكديگر رشد كنند و رشد هر كدام از اين ارزشها به حد اعلي برسد، آن وقت اين انسان، انسان كامل است، انساني كه قرآن از او تعبير به امام ميكند: «و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما» (مطهری،1373، ص42).
روح انسان و به تبع آن، جامعه انساني، داری جزر و مدي مانند جزر و مد دريا است. روح انسان دائما به اين طرف و آن طرف كشيده ميشود.حتي ارزشهاي انساني انسان هم همينطور است. افرادي هستند كه گرايش آنها گرايش انساني است، اما گاهي در جهت يك گرايش از گرايشهاي انساني، ” مَد ” پيدا ميكنند و كشيده ميشوند، به طوري كه همه ارزشهاي ديگر فراموش ميشود(مطهری،1373،43). ( اينها مثل همان انسانی ميشوند كه فقط گوش يا بيني يا دستش رشد كرده است.)
اين نکته قابل توجه است كه غالبا جامعهها از راه گرايش صد درصد به باطل، به گمراهي كشيده نميشوند، بلكه از افراط در يك حق به فساد كشيده ميشوند. بسياري از انسانها نيز اینگونه اند (مطهری،1373، ص44).
هنگامی که به انسان به درستی نگریسته و بخوبی شناخته شود، معلوم خواهد شد که چه نیازی از مشتری و به چه میزان پاسخ داده شود، که نه تنها فروش بالایی برای عرضه کننده داشته باشد بلکه فواید قابل درکی برای مشتری در آن احساس شود. فوایدی که هر چه از عرضه و استفاده از آن کالا یا خدمت بگذرد با ارزش تر میشود، چرا که وقتی کالا یا خدمت تولید شده بر اساس نیاز زود گذر و یا هیجان مقطعی تولید گردد به ظاهر دو طرف معامله یعنی مشتری و فروشنده منتفع میشوند ولی در واقع این یک باخت دو طرفه است. از مضرات محسوس این مشکل برای مشتری میتوان به هزینه کردن در مسیری اشاره کرد که با گذشت زمان آن را بی فایده و حتی گاهی به ضرر خود میداند. مشکل دیگری که ممکن است برای مقطعی یا همیشه برای مشتری به وجود آید، مساله هزینه کردن در مسیری اشتباه و خارج از مسیر رشد و کمال وی است در نتیجه این هزینه در مسیر دیگری که باید خرج میشد خرج نشده و باعث حرکت در مسیری اشتباه شده است و این هزینه کرد های اشتباه میتواند به تک بعدی شدن انسان بینجامد(مانند رشد نا متناسب اعضای انسان).
از مشکلاتی که برای عرضه کننده ایجاد میکند این است که باید محصول را مرتبا بازبینی کرده و در آن تغییر ایجاد کند(بلوریان،1378، ص63). چرا که لازم است مرتبا هیجان ایجاد کند و با پایین رفتن و فروکش کردن این هیجان نهایتا باید محصول را بطور کلی تغییر دهد.
هر چند بعضی از کالاها یا خدمات هستند که به سرعت از فروششان کاسته نمیشود ولی در مسیر رشد وتعالی انسانی نیستند.
افراد انسان كه هر كدام با سرمايهاى فطرى و سرمايهاى اكتسابى از طبيعت وارد زندگى اجتماعى مىشوند، روحا در يكديگر ادغام مىشوند و هويت روحى جديدى كه از آن به ” روح جمعى ” تعبير مىشود مىيابند(مطهری،1372، ص26). اين تركيب، خود يك نوع تركيب طبيعى مخصوص به خود است كه براى آن شبيه و نظيرى نمىتوان يافت. در تركيب جامعه و فرد تركيب، تركيب واقعى است، زيرا تأثير و تأثر و فعل و انفعال واقعى رخ مىدهد و اجزاى مركب كه همان افراد اجتماع هستند، هويتو صورت جديد مىيابند.
یعنی مشتری در واقع جامعه است چرا که راضی کردن مشتریها در یک زمان نیست که یک برند معتبر را میسازد بلکه فعالیت در طول زمان است که برند سازی میکند(مثلا بنز). حال کارخانهای را تصور کنید که کالاهای مضر(مثلا سیگار یا حتی نوشابه) میسازد شاید در ابتدا سود سرشاری داشته باشد و گاهی این سود برای سالها ادامه پیدا کند اما این سود و فروش روزی سیر نزولی پیدا کرده و به پایان میرسد و این در حالی است که برند آن شرکت هر چند معروف باشد با گذشت زمان از ارزش آن کاسته شده و به جایی میرسد که دیگر ارزشی نخواهد داشت. و علاوه بر این باعث دورشدن مشتری برای خرید کالاهای همنام با آن برند و یا تولید شده توسط آن برند خواهد شد. و اعتماد نسبت به آن تولید کننده و برند او از بین خواهد رفت چرا که مشتری آنها را افراد و تولیدکنندگانی میبینند که فقط به سلایق زودگذر مشتری آن هم برای سود شخصی توجه میکنند هر چند آن سلیقه باعث آسیب به جسم ویا روح مشتری گردد.
در واقع چنین بازاریاب هایی از بازاریاب های عصر گذشته که “یخچال به اسکیمو میفروختند” هم بدترند هر چند دیرتر شکست میخورند. یخچال کالایی غیر مفید برای اسکیمو(به عنوان یک مشتری) بود حال آنکه آنها کالایی مضر به مشتری میفروشند. و «مهمترین نقش خود که تبدیل شدن به “عامل مورد اعتماد” مشتریان میباشد»(پپرز،1381، 26) را از دست میدهند در واقع چنین بازاریابهایی مشتریها و اعتماد آنها را که سرمایه اصلی شرکت است، از دست میدهند.
بهترین شدن اصل نیست، بلکه بهترین ماندن اصل است و اگر قابلیت جذب مشتری باشد، باید قابلیت نگهداری آنها نیز وجود داشته باشدو همانطور که اشاره شد برای نگهداری مشتری چارهای جز مورد اعتماد شدن مشتری وجود ندارد و این اعتماد با انجام کارها و تولیداتی که در خلاف مسیر انسانیت و نیازهای واقعی انسان باشد ممکن نخواهد بود.
سوالات پژوهش
سوال اصلی و اساسی که در این رابطه برای پژوهش مطرح میباشد این است که:
- مولفه های فطری مشتریمداری از دیدگاه اسلام کدامند و چه رابطهای با هم دارند؟
سولات فرعی:
- مولفه های فطریات ادراکی مشتریمداری از دیدگاه اسلام چیستند؟
- مولفه های فطریات احساسی مشتریمداری از دیدگاه اسلام چیست؟
فرضیات پژوهش
با توجه به اينکه، اين تحقيق از نوع اکتشافي ميباشد، فاقد فرضيه است.
فهرست مطالب
فصل اول :کليات تحقيق 1
1-1. مقدمه 2
1.2. بیان مساله 2
1.3. هدف پژوهش 3
1.4. ضرورت پژوهش 4
1.5. سابقه پژوهش 6
1.6. سوالات پژوهش 8
1.7. فرضیات پژوهش 9
1.8. فصول اصلي پژوهش 9
1.9. روش انجام پژوهش 10
1.10. استفادهکنندگان از نتايج پژوهش 10
1.11. قلمروي پژوهش 11
1.12. تعريف مفاهيم و واژگان کليدي 12
1.13. محدوديتهاي پژوهش 12
1.14. نوآوری تحقیق 13
فصل دوم: ادبيات موضوع 14
2.1. مقدمه 15
2.2. فلسفههای بازاریابی 15
2.3. مشتریگرایی 21
2.4. نیازشناسی 23
2.5. مبانی انسانشناسی 29
2.6. فطرت 29
2.6.1. فطرت از منظر آیت الله شاه آبادی 29
2.6.2. فطرت از منظر آیت الله جوادی آملی 32
2.6.3. فطرت از منظر شهید مطهری 33
2.6.3.1. معنای فطرت 33
2.6.3.2. تفاوت سه لغت طبیعت، غریزه و فطرت 34
2.6.3.3. زوالناپذیری فطرت 34
2.6.3.4. فطریات انسان 35
2.7. فطرت اخلاقی بشر 38
2.8. فطرت و شخصیت 38
2.9. بالقوه بودن برخی از امور فطری 40
2.10. کمال انسانی 41
2.11. لزوم هماهنگي در رشد ارزشهاي انساني 41
فصل سوم : روششناسي پژوهش 43
3.1. مقدمه 44
3.2. روش تحقيق 44
3.3. رویکرد تحقیق 44
3.4. استراتژی تحقیق 45
3.5. هدف تحقیق 45
3.6. روش گردآوری دادهها 46
3.7. روش تحلیل دادهها 46
3.8. جامعه و نمونه آماري 46
3.9. روش تحلیل داده ها 47
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل 49
4.1. مقدمه 49
4.2. روایت پژوهش 49
4.3. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش 54
4.4. روایت اصلاح شده: 75
فصل پنجم: نتیجهگیری 87
5.1. مقدمه 87
5.2. خلاصه پژوهش 87
5.3. فلسفه بازاریابی اسلامی 89
5.4. مشتری گرایی اسلامی 89
5.4.1. شناخت نیازهای اصیل مشتری با الهام از انسان شناسی اسلامی 90
5.4.2. ارضای متناسب نیازهای مشتری 98
5.5. پيشنهادات براي مطالعات آتي 100
فهرست منابع و مآخذ 110
منابع فارسی و عربی 111
منابع انگلیسی: 114
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید
ديدگاه ها