پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مکان يابي عرصه هاي مناسب استحصال آب باران با استفاده از الگوي سطح منبع متغير و سيستم اطلاعات جغرافيايي در مراتع حوزه آبخيز سمبورچاي، استان اردبيل : پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 119
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی کشاورزی : گرایش مرتعداري
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  مکان يابي عرصه هاي مناسب استحصال آب باران با استفاده از الگوي سطح منبع متغير و سيستم اطلاعات جغرافيايي در مراتع حوزه آبخيز سمبورچاي، استان اردبيل ” با گرایش مرتعداري و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده مکان يابي عرصه هاي مناسب استحصال آب باران با استفاده از الگوي سطح منبع متغير و سيستم اطلاعات جغرافيايي در مراتع حوزه آبخيز سمبورچاي، استان اردبيل:

در مراتع مناطق جغرافيايي خشک و نيمه­خشک دسترسي به آب مهمترين اولويت است. اين اهميت فقط براي مصرف گله­هاي دامي نيست بلکه به خاطر زيستن و بقا مرتعداران در اين مناطق جغرافيايي نيز مي­باشد. به همين دليل آب اساسي­ترين نياز بهره­برداران از مراتع در مناطق خشک و نيمه­خشک است. در اين تحقيق فاکتورهاي تاثيرگذار بر رواناب شامل متوسط شيب، مساحت، ضريب گراويليوس، بارش متوسط سالانه، دماي متوسط سالانه، طول آبراهه اصلي، زمان تمرکز، شاخص NDVI، شدت بارش­هاي يک ساعته و نيم ساعته با دوره بازگشت 2 سال و 10 سال، نفوذپذيري خاک، نوع سازند در نظر گرفته شد و مقادير آنها برآورد شد و نقشه­هاي مورد نظر توسط نرم­افزار ArcGIS9.3 تهيه و از طريق نرم­افزارهاي Excel و SPSS16 به ترتيب رابطه رگرسيوني و ميزان همبستگي پارامترها با رواناب توليدي برآورد شد و سپس هشت پارامتر مؤثر انتخاب و از طريق مقايسه زوجي روش سلسله مراتبي وزن­دهي شدند. پس از وزن­دهي به پارامترها و مشخص شدن تاثير آن­ها، با استفاده از الگوي سطح منبع متغير و به کارگيري آن در عرصه­هاي مرتعي از طريق نرم­افزار ArcGIS9.3 عرصه­هاي مناسب و نامناسب براي اهداف تحقيق مشخص شد. با توجه به نقشه­هاي تهيه شده مشخص شد که در منطقه مورد تحقيق، در اراضي مرتعي هيچ منطقه­اي داراي پتانسيل صفر و 100 براي توليد رواناب را دارا نمي­باشد. در حالي که بيشترين پتانسيل براي توليد رواناب 87 و کمترين آن 26 مي­باشد. 98/5 درصد يا 8/43کيلومترمربع از منطقه داراي پتانسيل ضعيف تا متوسط، 93/7 درصد يا 07/58 کيلومترمربع داراي پتانسيل متوسط تا خوب، 97/10 درصد يا 35/80 کيلومترمربع خوب تا خيلي خوب، 28/9 درصد يا 68 کيلومترمربع خيلي خوب تا عالي و 83/11 درصد يا 92/85 کيلومترمربع داراي پتانسيل عالي مي­باشد

 

مقدمه

مراتع يکي از مهم­ترين و با ارزش­ترين منابع طبيعي تجديد­شونده مي­باشند که نقش بسيار مهمي در حفاظت خاک، توليد آب، توليد گوشت و مواد لبني دارند. علاوه بر آن محصولات فرعي مرتع همچون محصولات دارويي، صنعتي، خوراکي، حفظ حيات­وحش، تلطيف هوا، پايداري محيط زيست و نيز ذخيره ژن­هاي گياهي از جمله استفاده­هاي ديگري است که ارزش حاصل از آن­ها به مراتب از ارزش توليد علوفه‌ بيشتر بوده است (مقدم، 1377). بنابراين توجه به استفاده­هاي چندگانه آن از طريق افزايش توليد و کاهش تخريب مراتع با بهره­برداري صحيح و انجام عمليات اصلاح و احياء امري ضروري و اجتناب­ناپذير است.

به دليل واقع شدن ايران در مناطق خشک و نيمه­خشک کره زمين، تأمين آب شيرين سالم و کافي همواره مشکل بوده است. اين واقعيت، سختي زندگي مرتع­داران و مديريت دام و بازدهي پايين توليد علوفه در مراتع را به دنبال داشته است. در مراتع مناطق جغرافيايي خشک و نيمه­خشک دسترسي به آب مهم‌ترين اولويت است. اين اهميت فقط براي مصرف گله­هاي دامي نيست بلکه به خاطر زيستن و بقاء مرتع داران در اين مناطق جغرافيايي نيز مي­باشد. مالکيت و حق استفاده از منابع آبي در اين مناطق حداقل به اندازه حق بهره­برداري از مراتع داراي اهميت است. به همين دليل آب اساسي­ترين نياز بهره­برداران از مراتع در مناطق خشک و نيمه­خشک است (ايفاد[1]، 2004).

در مراتع و به خصوص مراتع قشلاقي کشور، بحران کمبود آب براي مصرف انسان و شرب دام هميشه وجود داشته است. به طوري که بيان مي­شود ظرفيت مراتع براي تغذيه احشام در بسياري از مراتع نقاط خشک بيشتر به علت کمبود آب آشاميدني محدود مي­شود تا کمبود علوفه (آکادمي ملي علوم واشنگتن، 1364). استحصال آب تميز از بارندگي­هاي خيلي کم و همچنين ذخيره کردن آب جمع آوري شده در يک منبع، از مزاياي روش جمع­آوري رواناب به شمار مي­آيد (پيترسون[2]، 1366). برخي ديگر نيز به کارگيري آب باران را براي رسيدن به توسعه پايدار منابع آب لازم مي­دانند و استفاده از آن را يک فن­آوري کوچک مقياس اقتصادي و کاربردي مي­دانند که در مناطق خشک و نيمه­خشک به طور معني­داري به حفظ طبيعت و اکولوژي نيز کمک مي­کنند (اندرو[3]، 2000). کشور ايران در منطقه­اي واقع است که متوسط بارندگي سالانه آن کمتر از يک سوم ميزان بارندگي ساليانه جهان است و ميزان آن 250 ميلي‌متر گزارش شده است (کردواني، 1379؛ محسني ساروي، 1376).

رواناب آبخيزهاي مرتعي از چند جهت داراي اهميت مي­باشند. رواناب وقتي که در مخازن ذخيره­اي جمع مي­شود، آب مصرفي دام را تأمين مي­کند. همچنين منبع آبي براي مناطق پايين­دست يا مصارف محلي، صنعتي و کشاورزي در خارج از حوزه آبخيز را فراهم مي­نمايد. رواناب به دليل اينکه موجب شروع فرسايش، انتقال رسوب و مواد حل شدني در درون رودخانه يا سد مي­باشد داراي اهميت است. بنابر­اين، رواناب بيشترين آلودگي وارد شده به مسير آب را توليد مي­نمايد (محسني ساروي، 1387).

جمع­آوري آب باران، با اهداف و انگيزه­هاي گوناگوني صورت مي­گيرد که هدف اصلي آن، بهينه­سازي و مديريت بهره­برداري از آب باران بر اساس نياز و مصرف است. بدين معني که چون باران همواره و هر روز نمي­بارد و يا بارش ناکافي است، از آن بهره برد. بدين ترتيب هر جامعه و هر کشوري که در اين زمينه قدم­هاي بزرگ‌تر و مؤثرتري بردارد، موفق­تر و آبادتر خواهد بود (طهماسبي و همکاران، 1385). جمع­آوري آب باران نه تنها براي تأمين آب در ايام و روزهاي بدون باران است، بلکه براي کنترل جريان رودخانه­ها و جلوگيري از آسيب رساندن به نواحي مسکوني و زراعتي پايين­دست هم صورت مي­گيرد. همچنين براي توليد انرژي (برق) يا پرورش آبزيان جمع­آوري مي­شود. در بسياري از مناطق خشک و نيمه­خشک با جمع­آوري آب باران و تنظيم آن در بالا­دست حوزه­هاي آبخيز، براي تقويت و بهبود عملکرد محصولات ديم­کاري برنامه­ريزي مي­شود. بخشي از طرح­هاي آبخيزداري با همين هدف و نيز حفاظت آب و خاک صورت مي­گيرد. به اين ترتيب امکان کوتاه کردن دوره­هاي خشک به وجود مي­آيد و دوره خشک سه ماهه، به دو ماه يا کمتر تقليل مي­يابد و صدمه وارد شده به محصول يا هر نوع پوشش گياهي کاهش پيدا مي­کند (طهماسبي و همکاران، 1384). امکان دارد جمع­آوري آب باران براي تغذيه سفره­هاي آب زيرزميني، چشمه­ها و قنات­ها باشد. براي اين کار، در بالا­دست قنوات و چشمه­ها در آبراهه­ها، با احداث بندهاي کوتاه، ولي متعدد از حرکت و خروج سريع رواناب جلوگيري مي­شود. اين سيلاب­ها به تدريج در زمين نفوذ مي­کنند و باعث افزايش آب‌دهي قنات­ها و چشمه­ها مي­شوند و در نتيجه، از تبخير آب و آلودگي آب جلوگيري مي­کنند. به علاوه افت سطح ايستايي را، که امروزه مسئله مبتلا به اکثر دشت­هاي کشور ما است را تا حدودي جبران مي­کند (طهماسبي و همکاران، 1384). استحصال آب عبارتست از جمع­آوري و ذخيره نمودن بارش در زميني که در آن به منظور افزايش رواناب تغييراتي اعمال شده است (مايرز[4]، 1964).کورير[5] (1973) جمع­آوري آب را فرآيند جمع­آوري بارش طبيعي از آبخيزها براي استفاده مفيد تعريف کردند.

مفاهيم هيدرولوژيکي قرار دادي نخستين بار در سال­هاي 1930 و 1940 زماني که منابع جريان بالادست رودخانه­ها به عنوان عاملي موثر بر جريان­هاي پايين دست مورد توجه قرار گرفته بودند، توسعه يافته است. از آنجايي که اغلب فعاليت­هاي مربوط به کاربري اراضي با سوء استفاده از منابع و اثرات منفي بر پايين دست رودخانه­ها همراه مي­باشد لذا يک مبناي مناسب براي تصميم­گيري ضروري به نظر مي­رسد. مفهوم سطح منبع متغير محدوده کاملي از جريانات دامنه­اي را در بر مي­گيرد. واقعيت اين است که اين مفهوم يک سيستم پويا و ديناميک است که داراي تغييرات زماني و مکاني بسياري مي­باشد و در شرايط بحراني مختلف، وضعيت­هاي متفاوتي را در مسيرهاي متنوع ارائه مي­نمايد. پويايي جريان­هاي سيلابي تابعي از طول شيب و موقعيت گذرگاه­ها است. همچنين تراکم زه­کش­هاي پويا در سطح حوزه در اين امر بي­تاثير نخواهد بود به طوري که در طول يک بارش سنگين، تراکم زه­کشي و طول شيب نقش فعالي را ايفا مي­نمايد. تمام قسمت­هاي سطح يک حوزه آبخيز به طور مساوي در ايجاد رواناب دخالت ندارند. بسياري از محققين درباره مفهوم سطح منبع متغير توليد جريان رودخانه­اي، گزارش­هاي­ بسياري را ارائه نموده­اند. در واقع اين مفهوم فرض مي­کند که مناطق خاصي از سطح آبخيز در ايجاد رواناب دخالت دارند در صورتي که مناطق ديگر به عنوان مناطق تغذيه کننده و ذخيره کننده عمل مي­کنند (هولت[6]، 1974). عوامل مهمي که در تعيين سطح توليد کننده رواناب دخالت دارند شامل وضعيت فيزيکي آبراهه، خصوصيات خاک و رگبار مي­باشد. کف دره­ها عموماً مناطقي هستند که در توليد رواناب دخالت دارند در حالي که سر يال­ها مناطق تغذيه کننده مي­باشند. مناطق بين کف دره­ها و سر يال­ها اغلب به عنوان مناطق ديناميکي مطرح مي­باشند که ممکن است در توليد رواناب يا در تغذيه آن شرکت نمايند. اين مسأله بستگي به مقدار و خصوصيات موقتي رگبار، رطوبت قبلي و خصوصيات خاک منطقه دارد. مي­توان گفت مناطق منبع، مناطقي هستند که پتانسيل بالايي براي توليد رواناب حتي با مقدار کمي بارش را دارند که مي­توان با استفاده از سطح منبع متغير، مناطق منبع يا مناطق توليد کننده رواناب را شناسايي و براي کنترل آلودگي­ها، استحصال رواناب، کودپاشي و دفع فاضلاب و مواد زائد کشاورزي استفاده کرد. همان­طور که مي­دانيم براي حفظ کيفيت خاک در مراتع و توليد خوب علوفه نياز به کودپاشي همواره احساس مي­گردد. با مشخص کردن مناطق توليد کننده رواناب مي­توان مديريت درست و اصولي را براي کودپاشي در نظر بگيريم و مناطق مورد نظر را با اطمينان با کاربرد کود زياد مورد بهره­برداري قرار داد و مناطقي که چنين اطميناني وجود ندارد مشخص کند. همچنين يکي از عوامل اصلي تخريب مراتع و چراي بيش از حد مراتع، کمبود منابع آب در مراتع نمي­باشد بلکه عدم توزيع يکنواخت منابع آبي در سطح مراتع مي­باشد که پس از مشخص شدن عرصه­هاي توليد رواناب مي­توان مديريت جامعي را براي توزيع آبشخوار در مراتع انجام داد. از اهميت ديگر تعيين سطح منبع متغير جلوگيري از آلودگي در پايين دست حوزه آبخيز مي­باشد که با شناسايي مناطق منبع مي­توان رواناب را در بالا دست حوزه آبخيز کنترل کرد. با دانستن اين موضوع آبخيزدار قادر خواهد بود مناطقي را که مي­توان با اطمينان با کاربرد کود زياد مورد بهره­برداري قرار داد و مناطقي که در آن‌ها چنين اطميناني وجود ندارد مشخص کند. با همين روش مناطق مطمئن براي ريختن آشغال و فاضلاب، مواد زائد کشاورزي و دفن به آساني انتخاب مي­شوند (محسني ساروي، 1387).

 

هدف و ضرورت تحقيق:

امروزه تلاش­هاي بسياري در جهت کاهش زمان و هزينه­هاي مربوط به مکان­يابي و تعيين مناطق بالقوه براي معرفي تکنيک­هاي جمع­آوري در نواحي که نيازمند اين فرآيند است مانند اکوسيستم­هاي کشاورزي آبي و ديم صورت پذيرفته است. سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS[7])، رويکرد مناسبي را ارائه مي­نمايد، زيرا اين سامانه قابليت پردازش ساختارهايي براي جمع­آوري، ذخيره­سازي، تحليل و تبديل داده­هاي مکاني و زماني را به منظور اهداف خاص را دارا مي­باشد (پادماواتي[8] و همکاران،1993؛کوسکان و موساگلو[9]،2004). پيشرفت تکنولوژي­هاي کامپيوتري و بسته­هاي GIS اي، امکان ارزيابي و درون­يابي داده­ها را در محدوده­هاي تخصصي به منظور مديريت مکاني و آناليز داده­ها را براي کاربران فراهم مي­سازد. بنابراين ترکيبي از خصوصيات مکاني حوزه­ها، راندمان بالاتري را در پردازش هيدرولوژيکي منطقه به همراه دارد. بدين ترتيب پتانسيل کاربرد GIS براي مدل‌سازي هيدرولوژيکي به ويژه هنگامي که دقت و صحت مدل­سازي توسط برآوردهاي توزيع مکاني و زماني پارامترهاي منابع آبي تحت تأثير قرار گرفته باشد قابل ارزيابي مي­باشد (کلارک و گانگوداگامگ[10]، 2001).

براي مشخص کردن مکان مناسب اجراي برنامه­هاي مختلف با استفاده از GIS لازم است به شرايط مورد نياز براي هر برنامه توجه شود و سپس نقشه­هاي مختلف را با هم تلفيق کرد تا مکان مناسب اجراي طرح­ها مشخص شود. از اينرو انجام اين پژوهش مي­تواند دستورالعمل مناسبي را در اختيار مرتع­داران جهت تأمين آب از طريق روش­هاي استحصال آب باران قرار دهد. استفاده از GIS علاوه بر افزايش دقت، سبب افزايش سرعت انجام کار، تنوع و کيفيت بهتر ارائه نتايج، کاهش هزينه­ها، بايگاني و تکثير راحت­تر آن‌ها مي­گردد. بنابراين اين پژوهش با اهداف زير صورت گرفته است:

1- کارآيي GIS در مديريت منابع طبيعي براي ذخيره ، تجزيه و تحليل ، تلفيق داده­ها و ارائه نتايج حاصل از اطلاعات، با تأكيد بر ذخيره نزولات آسماني در سطح مراتع.

2- مکان­يابي عرصه­هاي مناسب براي استحصال آب باران در سطح حوزه آبخيز.

3- توزيع و مديريت مناسب آب باران با استفاده از الگوي سطح منبع متغير.

 

تعريف استحصال رواناب و اهميت بررسي آن

در نظر عامه استحصال آب به صورت زير تعريف مي­شود: جمع­آوري رواناب­ها از سطح بام­ها، زمين­ها و همچنين آب­هاي گذران فصلي جهت استفاده از رواناب­ها.

جمع­آوري آب باران عبارت است از مجموعه اقدامات و عمليات و فعاليت­هايي که به ذخيره شدن رواناب­هاي سطحي ناشي از بارش در داخل بانکت­ها، سطح تراس­ها و درون حوضچه­ها و استخرهاي ذخيره­ي آب براي مصارف گوناگون منجر مي­شود. اين آب براي آبياري محصولات و مصارف خانگي و … ذخيره مي­شود تا در ايام بي­باران، کمبود آب حدالامکان جبران شود (طهماسبي و همکاران ، 1385).

در تعريف جمع­آوري آب باران بين متخصصان آب­شناسي و آبياري اختلاف نظر وجود دارد. بعضي از اين کارشناسان حتي احداث سدهاي مخزني را هم در زمره­ي کارهاي جمع­آوري آب باران مي­دانند (کلاف،1979). بسياري از تحقيقات در هند و پاکستان و فلسطين اشغالي نشان مي­دهد که تلاش اصلي در اين جهت است که مردم ساکنان مناطق خشک و نيمه­خشک، با فناوري و روش­هايي آشنا شوند که از بارندگي موجود با ايجاد رواناب بيشتر، جمع­آوري مناسب، ذخيره­ي سريع‌تر و عملي­تر و محافظت در مقابل تبخير و هدررفت، به آب بيشتري دسترسي پيدا کنند و امکان استمرار زندگي آن‌ها با حفظ الگوي کشاورزي و دامپروري محقق گردد (حسيني ابريشمي، 1373).

بايد توجه داشت در اکثر مناطقي که آب به اندازه­ي کافي وجود ندارد، به دليل تراکم کم جمعيت، زمين­هاي بسياري وجود دارد، در نتيجه حداقل 5 تا 20 برابر آنچه که مي­توان با آب باران موجود و آب زيرزميني و … به زير کشت برد، زمين موجود است. بنابراين امکان تخصيص بخشي از اراضي براي جمع­آوري رواناب و سيلاب در بسياري از اين مناطق وجود دارد (طهماسبي و همکاران، 1385).

جمع­آوري آب باران به روش­هاي گوناگوني انجام مي­شود. در مناطق خشک و نيمه­خشک، کمبود آب با جمع­آوري آب باران تا حدودي قابل جبران است، اين کار شامل ايجاد رواناب، جمع­آوري و ذخيره و حفاظت از آب ذخيره­شده است تا به مصرف گياه و محصول مورد نظر برسد، يعني از يک طرف در حد امکان در عمق ريشه و در دسترس ريشه ذخيره شود و از طرف ديگر در سطح خاک خيلي راکد باقي نماند که تبخير شود (طهماسبي و همکاران، 1385).

جمع­آوري آب باران در مفهوم گسترده، کليه روش­هاي مربوط به متمرکز کردن، ذخيره­سازي و جمع­آوري رواناب حاصل از آب باران را به منظور مصارف خانگي و کشاورزي را دربر مي­گيرد (راکشتورم[11]، 2000؛ شودرلند و فن[12]، 2000). اين سيستم­ها مي­توانند در سه گروه عمده طبقه­بندي شوند: 1- حفظ رطوبت در مکان (حفاظت آب و خاک) 2- تمرکز رواناب به منظور کشت محصولات در سطح زمين 3- جمع­آوري و ذخيره رواناب از سقف­ها و سطح زمين (در ساختار­هاي مختلف به منظور مصارف خانگي و کشاورزي) (فالکن مارک و راکشتورم[13]، 2004).

استفاده توليدي نيز شامل تأمين آب شرب و ذخيره آن، تمرکز رواناب­ها براي گياهان، درختچه­ها و درختان و يک استفاده کمتر متداول يعني پرورش ماهي و اردک مي­باشد.

واژه استحصال آب براي اولين بار توسط گدس[14] (1963) به کار برده شد، اگر چه اين واژه يک واژه­ي هيدرواگرونومي[15] است، اما هنگامي که براي مهار رواناب سطحي به کار برده شود، مي­توان آن را جزو واژگان هيدرولوژي به حساب آورد. علت اين امر مبتني بر توان بالقوه استحصال آب در تأمين و حفاظت آب، مهار سيلاب­ها و فرسايش خاک است. مايرز[16] (1975) و پاسي و کاليس[17] (1986) بر اساس تعريف گدس، “جمع­آوري و ذخيره هر نوع رواناب سطحي براي مصرف در کشاورزي” را استحصال آب ناميده­اند.

تعاريف فوق هر چند داراي مفهوم گسترده­اي است اما بيانگر تعريف کاملي از استحصال آب نمي­باشد، زيرا جمع­آوري و ذخيره رواناب­هاي سطحي تنها نمي­تواند با هدف مصرف آب براي کشاورزي و محدود به آن باشد. از اين رو متخصصين زيادي سعي در ارائه‌ي تعاريف جامع­تر و گوياتر بعد از تعريف ارائه شده توسط گدس نمودند. به نحوي که هر يک با هدف ويژه مورد نظر خود تعاريفي را بيان داشته­اند (اسمعلي و عبداللهي، 1389).

پاسي و کاليس (1986) با محدود کردن موضوع استحصال آب به جمع­آوري آب باران و رواناب­هاي ناشي از آن از طريق احداث سطوح آبگير کوچک مقياس که نزولات جوي مستقيما بر آن‌ها نازل مي­شود، به صورت “جمع­آوري و ذخيره آب باران در محل نزول، جهت تأمين آب براي مصارف مختلف” تعريف کرده­اند.

مايرز (1964) بيان داشت “به فرآيند جمع­آوري و ذخيره بارش از زميني که به منظور افزايش رواناب حاصل از باران و ذوب برف دست‌کاري شده باشد” را استحصال آب گويند.

هادسون[18] (1981) با ارائه تعريف مشابه، استحصال آب در محل نزول ريزش­هاي جوي و در اولين مراحل تشکيل رواناب­هاي سطحي را به عنوان استحصال آب براي تأمين و حفاظت آب تلقي نموده است.

با توجه به تعاريف فوق استحصال آب مشتمل بر جمع­آوري ذخيره و بهره­برداري از آب­هاي جمع­آوري شده است که منشأ آب­هاي استحصالي نيز بارش­هاي جوي و رواناب­هاي ناشي از آن‌ها در اولين مراحل تشکيل و قبل از پيوستن به رودخانه­هاي دائمي است.

الگوهاي بارش در نواحي نيمه­خشک از لحاظ پراکنش مکاني و زماني، غيرقابل پيش­بيني هستند. بنابراين براي دستيابي به يک مديريت موفق، کنترل رواناب از اهميت بسيار بالايي برخوردار مي­باشد (امبيليني[19] و همکاران، 2000). گذشته از اين، با توجه به اينکه در چنين مناطقي، حجم اندکي از بارندگي به ناحيه ريشه مي­رسد، توليد ضعيف محصول و حتي در برخي موارد، عدم موفقيت محصول مي­تواند از جمله عوامل محدود کننده در چنين مناطقي باشد که استحصال آب از رواناب باران مي‌تواند به مشکل کم آبي در منطقه کمک کند (راکشتورم ،2000). مورد ديگر مربوط به توزيع بارندگي مي­باشد. توزيع بارندگي فرآيندي در خصوص تکرار بارش در فصل خشک مي­باشد که در چنين مناطقي قابليت دسترسي آب در خاک در طول فصل رشد، ضعيف مي­باشد (راکشتورم، 2000). اين امر موجب کاهش پتانسيل توليد محصول و در شدت­هاي زياد موجب افزايش خطر نابودي محصول مي­گردد. به اين ترتيب کنترل و جمع­آوري رواناب در اين مناطق از اهميت زيادي برخوردار است، زيرا حجم رواناب دريافتي مي­تواند به طور موثري براي حمايت از محصولات کشاورزي طي يک روش محيطي و اقتصادي مناسب، بهره­برداري گردد (زيادت[20] و همکاران، 2006).

اين واقعيت که بارش باران در مناطق خشک و نيمه­خشک بسيار ناچيز است و يک ميلي‌متر آب ذخيره شده برابر يک ليتر در مترمربع است. اهميت ذخيره­ي آب، جدا از مقدار آب جمع­آوري شده، مشخص مي­شود. از ميان سه عامل خاک، آب و انرژي خورشيدي، آب مهم­ترين عامل محدود کننده توليدات گياهي در مناطق خشک است. در بسياري از نقاط کشور به علت عدم وجود منابع با کيفيت مناسب آب، زندگي و حيات عده­ي زيادي از مردم به بهره­برداري از رواناب و استحصال آب بستگي دارد. به عنوان مثال در منطقه چابهار جمعيتي معادل 338407 نفر از طريق استفاده از رواناب و سيل که با مشارکت اهالي احداث شده، به حيات خود ادامه مي­دهند (ازکيا، 1374). در شهرستان بيرجند، 82 هزار هکتار اراضي ديم گندم با استفاده از آب باران و بندسار به وجود آمده است. در گناوه حوزه آبخيز دره­ي گپ، با استفاده از بندسارها به کشت خرما اشتغال دارند (صفاري، 1383). در کل منافعي که مردم از جمع­آوري آب دارند، بر زندگي اجتماعي و اقتصادي آن‌ها موثر است و نقش کليدي در احيا و جلوگيري از تخريب زمين­ها توسط فرسايش آبي و بادي و ايجاد زمين­هاي باير دارد.

هنگامي که استحصال آب براي ذخيره­سازي آن در توده خاک مد نظر باشد، در اين صورت سهولت دسترسي گياهان به آب را دنبال خواهد داشت. نتايج تحقيقات انجام شده بر اين نکته تاکيد دارند که ميزان آب موجود در پروفيل خاک، به ويژه در عمق سطحي خاک، تابعي از رطوبت موجود در عمق­هاي زيرين است و استحصال ريزش­هاي جوي در محل نزول، عامل اصلي در افزايش رطوبت مورد نياز گياهان در محل استقرار آن‌ها تلقي مي­شود. اين موضوع در شرايطي که ميزان بارندگي در فصل رشد گياهان کافي نباشد، از اهميت بيشتري برخوردار بوده و ذخيره رطوبت در خاک در فصول پرباران تا حد قابل توجهي نياز گياهان را تأمين مي­کند (راويتز[21] و همکاران، 1981).

در انتخاب روش، قبل از هر چيز جنبه­هاي فرهنگي و اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرد، زيرا در موقعيت و شکست فن­آوري­ها اثر مي­گذارد. از اين رو بايد به خواست­ها و علائق مردم و همچنين هزينه­هاي لازم توجه خاص به عمل آيد. علاوه بر ملاحظات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، در يک برنامه استحصال آب رعايت جنبه­هاي فني که باعث پايداري مي­شود، از اهميت والايي برخوردار است و بايد مورد توجه قرار گيرد.

با توجه به اهميت جمع­آوري آب باران در ايران و استفاده از آن در کشاورزي و شرب به چند نکته اشاره مي­کنيم:

1- هدر رفتن 40 تا 50 ميليارد متر مکعب در سال از آب­هاي سطحي کشور.

2- فروکش کردن سطح سفره آب زيرزميني و ضرورت تغذيه بيشتر آن.

3- شور شدن اراضي در بعضي از مناطق مثل خوزستان که رواناب کشور به دليل جمع­آوري نشدن در بالا دست، به آن مناطق سرريز و باعث شور شدن اراضي مي­شود.

4- ضرورت ايجاد اشتغال در حوزه کشاورزي و منابع طبيعي کشور و تأمين آب در حکم اولين عامل مورد نياز و اولين عامل امکان­سنجي.

5- ضرورت افزايش سرانه پوشش جنگلي که در جهان 7/0 تا 8/0 هکتار براي هر نفر و در ايران 2/0 يا کمتر از آن براي هر نفر است.

6- حفاظت خاک و حفظ حجم مفيد مخازن سدهاي ساخته شده و در دست احداث.

7- عقب بودن سيستم شبکه­هاي آبياري و زه­کشي، به طوري که از حدود 26 ميليارد متر­مکعب جمع­آوري شده به کمک سدها، تنها 6 ميليارد متر­مکعب در سيستم­هاي مهندسي آبياري و زه­کشي جريان مي­يابد.

8- وسعت کشور و اهميت حفاظت آن در همه مناطق مستعد از نظر بهره­برداري و مسائل امنيتي.

9- اهميت سرمايه­گذاري­هاي کوچک با جمع­آوري آب باران، به خصوص در مناطق محروم.

10- اهميت جمع­آوري آب از نظر مسائل زيست محيطي تا بسياري از آلودگي­هاي وارد شده به سدها را کنترل کند. مثال بارز اين آلودگي، سد قشلاق سنندج است که در اثر جريان­هاي فصلي، آلوده شده­است.

11- کنترل و مهار رواناب براي کنترل سيلاب و کاهش خسارت­هاي وارد شده به اراضي کشاورزي، مناطق مسکوني و ساختمان­ها و تأسيسات راه­ها.

 

 

 فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و مروري بر تحقيقات كذشته

1-1- مقدمه 2

1-2- هدف و ضرورت تحقيق 5

1-3-. تعريف استحصال رواناب و اهميت بررسي آن 6

1-4- مزاياي بهره­گيري از سيستم­هاي استحصال آب 10

1-5- سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS 11

1-5-1- تعريف GIS 12

1-5-2- مزاياي استفاده از GIS 12

1-6- مرور منابع  13

1-7- طبقه­بندي روش­هاي استحصال آب باران و سامانه سطوح آبگير 16

1-8- انواع سازه­هاي استحصال آب  18

 

فصل دوم: مواد و روش تحقيق

2- مواد و روش تحقيق  21

2-1- منطقه مورد مطالعه  21

2-1-1- توپوگرافي و فيزيوگرافي  21

 

2-2- روش تحقيق  22

2-2-1- مطالعات کتابخانه­اي و اقدامات اوليه  22

2-2-2- تهيه نقشه پارامترهاي موثر در ايجاد رواناب  23

2-2-2-1- خطوط توپوگرافي و تهيه نقشه DEM منطقه  23

2-2-2-2- نقشه ارتفاع از سطح دريا 23

2-2-2-3- نقشه شيب 24

2-2-2-4- نقشه جهت شيب  25

2-2-2-5- تهيه و تکميل نقشه همباران و همدما  26

الف- بارش  26

ب- رابطه ارتفاع- بارش و متوسط بارش منطقه  27

ج- رژيم حراتي  28

د- رابطه ارتفاع- درجه حرارت و ميانگين دماي سالانه  28

2-2-3- مقدار بارندگي در دوره بازگشت­هاي مختلف  28

2-2-3-1- مقدار بارش  28

2-2-3-2- حداکثر بارش 24 ساعته  29

2-2-3-3- شدت بارندگي  29

2-2-3-4- رابطه ارتفاع و شدت بارش 30

2-2-4- شرح تيپ­هاي اراضي  31

2-2-5- تهيه و تکميل نقشه سنگ­شناسي و حساسيت سازند به فرسايش 31

2-2-5-1- چينه­شناسي واحدهاي رسوبي حوزه آبخيز سمبورچاي  31

2-2-5-1-1- نهشته­هاي قبل از کرتاسه  31

2-2-5-1-2- نهشته­هاي کرتاسه  32

2-2-5-1-3- نهشته­هاي پالئوسن- ميوسن  32

2-2-5-1-4- نهشته­هاي اليگوسن- ميوسن  32

2-2-5-1-5- نهشته­هاي کوارترنر  34

2-2-6- تعيين نفوذپذيري خاک  34

2-2-7- گروه هيدرولوژيکي خاک  36

2-2-7-1- تعيين گروه­هاي اصلي خاک به روش SCS  36

2-2-8- تهيه نقشه شاخص پوشش گياهي  37

2-2-9- نقشه نوع استفاده از اراضي  38

2-2-10- تقسيم­بندي حوزه به واحد­هاي هيدرولوژيکي و واحد کاري مناسب  38

2-2-11- تعيين مساحت حوزه آبخيز سمبورچاي و واحدهاي هيدرولوژيک آن  39

2-2-12- رتبه­بندي آبراهه­هاي حوزه آبخيز  40

2-2-13- طول آبراهه اصلي  41

2-2-14- تعيين ضريب شکل زيرحوزه­هاي مورد مطالعه 41

2-2-15- تعيين رواناب حاصل از شدت بارش نيم ساعته و يک ساعته با دوره بازگشت 2 سال

و 10 سال  41

2-2-16- برآورد مقادير رواناب در هر يک از واحدهاي هيدرولوژيک  42

2-2-16-1- رابطه جاستين  43

2-2-17- برآورد حجم رواناب فصلي و سالانه حوزه آبخيز سمبورچاي 44

2-2-18- محاسبه زمان تمرکز  44

2-2-19- نيمرخ طولي آبراهه اصلي و شيب آبراهه اصلي حوزه 46

2-2-20- برآورد دبي پيک سيلاب  46

2-3- بررسي صحت و دقت نقشه­ها  47

2-4- تحليل داده­ها 47

2-4-1- مدل وزني طبقه­بندي شده  47

2-4-2- روش مقايسه زوجي سلسله مراتبيAHP  48

2-5- مکان­يابي عرصه­هاي مناسب استحصال رواناب  51

2-6- مکان­يابي عرصه­هاي مناسب استحصال رواناب با استفاده از الگوي سطح منبع متغير  51

 

فصل سوم: نتايج

3- نتايج تحقيق و بحث در مورد آنها  53

3-1- طبقه­بندي اقليمي  53

3-2- نقشه پارامترهاي موثر در ايجاد رواناب  53

3-3- مقدار بارندگي در دوره بازگشت­هاي مختلف  60

3-3-1- مقدار بارش  60

3-3-2- حداکثر بارش 24 ساعته  60

3-3-3- شدت بارندگي  61

3-4- نتايج مطالعات شدت بارش  62

3-5- تيپ­هاي اراضي  65

3-6- نقشه­هاي سنگ­شناسي و حساسيت سازندها به فرسايش  65

3-7- نتايج مطالعات نفوذپذيري خاک  67

3-8- تعيين گروه­هاي اصلي خاک به روش SCS  71

3-9- نقشه شاخص پوشش گياهي  72

3-10- نتايج بررسي واحدهاي کاري مناسب  73

3-11- تهيه نقشه رواناب حاصل از شدت بارش نيم ساعته و يک ساعته با دوره بازگشت 2 سال و 10

سال و مقادير آن در هر واحد هيدرولوژيکي  76

3-12- رواناب توليدي از واحدهاي هيدرولوژيکي  78

3-13- زمان تمرکز  80

3-14- دبي پيک سيلاب  81

3-15- وزن­دهي به پارامترها  82

3-16- معيار الويت­بندي داده­ها  82

3-17- مکان­يابي عرصه­هاي مناسب براي استحصال رواناب  85

3-18- حجم رواناب فصلي و سالانه حوزه آبخيز سمبور چاي  87

3-19- نقشه رواناب خالص توليدي در منطقه  89

 

فصل چهارم: بحث و نتيجه­گيري

4-1- بحث و نتيجه­گيري  91

4-2- محدوديت­هاي پژوهش 94

4-3- نتيجه­گيري کلي  95

4-5- پيشنهادات 96

منابع  98

پيوست­  103

 

 

فهرست اشکال

شکل 3-1: نقشه مدل رقومي ارتفاعي.. 54

شکل 3-2: نقشه کلاسه­بندي شيب… 55

شکل 3-3: نقشه کلاسه­بندي ارتفاعي.. 56

شکل 3-4: نقشه جهت طبقه بندي شده در 5 طبقه. 57

شکل 3-5: نقشه کاربري اراضي.. 58

شکل 3-6: نقشه مدل رقومي بارش…. 59

شکل3-7: نقشه طبقات بارش در 5 کلاس  59

شکل 3-8: نقشه مدل رقومي دماي متوسط سالانه. 60

شکل 3-9: نقشه طبقات دمايي در 3 کلاس  60

شکل 3-10: منحني شدت- مدت- فراواني ايستگاه برزند. 61

شکل 3-11: نقشه طبقات شدت بارش نيم ساعته با دوره بازگشت 2 سال الف… 62

شکل 3-12: نقشه کلاسه­بندي شدت بارش نيم ساعته با دوره بازگشت 2 سال شکل ب  62

شکل 3-13: نقشه طبقات شدت بارش يک ساعته با دوره بازگشت 2 سال الف… 63

شکل 3-14: نقشه کلاسه­بندي شدت بارش يک ساعته با دوره بازگشت 2 سال ب  63

شکل 3-15: نقشه طبقات شدت بارش نيم ساعته با دوره بازگشت 10 سال الف… 63

شکل 3-16: نقشه کلاسه­بندي شدت بارش نيم ساعته با دوره بازگشت 10 سال ب  63

شکل 3-17: نقشه طبقات شدت بارش يک ساعته با دوره بازگشت 10 سال الف… 64

شکل 3-18: نقشه کلاسه­بندي شدت بارش يک ساعته با دوره بازگشت 10 سال ب  64

شکل 3-19: نقشه سازند زمين شناسي حوزه آبخيز سمبورچاي.. 67

شکل 3-20: منحني تغييرات سرعت نفوذ نسبت به زمان.. 70

شکل 3-21: سرعت نفوذ طبقهبندي شده در حوزه آبخيز سمبورچاي.. 71

شکل 3-22: نقشه گروهبندي هيدرولوژيکي خاک در حوزه آبخيز سمبورچاي.. 72

شکل 3-23: نقشه مقادير NDVI در حوزه آبخيز سمبورچاي.. 73

شکل 3-24: نقشه زير حوزهها و اطلاعات کلي حوزه آبخيز سمبورچاي.. 74

شکل 3-25: نقشه رواناب حاصل از شدت بارش نيم ساعته با دوره بازگشت 2 سال شکل الف… 76

شکل 3-26: نقشه رواناب حاصل از شدت بارش يک ساعته با دوره بازگشت 2 سال شکل ب ………………76

شکل 3-27: نقشه رواناب حاصل از شدت بارش نيم ساعته با دوره بازگشت 10 سال شکل الف… 77

شکل 3-28: نقشه رواناب حاصل از شدت بارش يک ساعته با دوره بازگشت 10 سال شکل ب …………..77

شکل 3-29: پروفيل طولي آبراهه اصلي حوزه آبخيز سمبورچاي.. 80

شکل 3-30، منحني هيستوگرام جهت طبقه بندي پتانسيل توليد رواناب… 86

شکل 3-31: طبقه بندي اراضي براي استحصال رواناب… 87

شکل 3-32، نقشه حجم رواناب توليدي در هر زيرحوزه 88

شکل3-33: نقشه رواناب خالص…. 89

 

 


فهرست جداول

جدول (2-1): طبقه­بندي اقليم­ها در روش دومارتن اصلاح شده 22

جدول (2-2): مشخصات ايستگاه­هاي باران­سنجي 26

جدول (2-3): ميانگين بارندگي سالانه ايستگاه­هاي باران­سنجي ……27

جدول (2-4): مقياسي براي مقايسه زوجي (مالکوسکي، 1999 …….49

جدول 3-1: ضرايب خشکي دومارتن و نوع اقليم درچند ايستگاه حوزه آبخيز سمبورچاي.. 53

جدول 3-2: متوسط شيب درهر زير حوزه به درصد. 55

جدول 3-3: متوسط ارتفاع زيرحوزه­ها 56

جدول 3-4: مساحت کاربري­هاي مختلف اراضي.. 58

جدول 3-5: متوسط بارش سالانه در هر زيرحوزه به ميليمتر. 59

جدول 3-6: درجه حرارت متوسط سالانه زيرحوزه­هابه درجه سانتيگراد. 60

جدول (3-7)، محاسبه متوسط بارش سالانه ايستگاه­ها و مقادير آنها در دوره بازگشت­هاي مختلف با استفاده از توزيع پيرسون III 103

جدول (3-8) محاسبه حداکثر بارش 24 ساعته ايستگاه­ها و مقادير آنها در دوره بازگشت­هاي مختلف با استفاده از توزيع گمبل I 104

جدول 3-9: محاسبه عددي رابطه شدت- مدت- فراواني ايستگاه برزند. 61

جدول 3-10: شرح تيپ­هاي اراضي حوزه آبخيز سمبورچاي.. 65

جدول 3-11: راهنماي نقشه زمين­شناسي و ضريب مقاومت سنگ­ها به فرسايش… 66

جدول 3-12: مقادير رطوبت اوليه خاک در محل نمونه­برداري.. 68

جدول 3-13: مقادير سرعت نفوذ لحظه­اي در آقامحمدبيگلو. 69

جدول 3-14: متوسط سرعت ثابت نفوذ در زيرحوزهها بر حسب سانتيمتر بر ساعت.. 70

جدول 3-15: گروههاي هيدرولوژيکي خاک در منطقه مورد مطالعه. 72

جدول 3-16: مقادير متوسط NDVI در هر زيرحوزه 73

جدول 3-17:پراكنش وسعت واحدهاي كاري حوزه سمبورچاي.. 74

جدول 3-18: رده آبراهه­ها و طول آبراهه اصلي در هر زيرحوزه 75

جدول 3-19: مقادير ضريب گراويليوس در زيرحوزه 75

جدول 3-20: مقدار رواناب حاصل از شدت بارش­هاي نيم ساعته و يک ساعته با دوره بازگشت 2 سال و 10 سال  77

جدول 3-21: مقادير حداکثر، حداقل و متوسط رواناب حاصل از شدت بارش نيم ساعته و يک ساعته با دوره بازگشت 2 سال و 10 سال در حوزه آبخيز سمبورچاي.. 78

جدول 3-22: متوسط بارش سالانه و فصلي حوزه آبخيز سمبورچاي به ميليمتر. 78

جدول 3-23: متوسط بارش سالانه و فصلي در زيرحوزه­هاي منطقه مورد مطالعه. 79

جدول 3-24: ارتفاع رواناب فصلي حوزه آبخيز سمبورچاي بر حسب سانتيمتر. 79

جدول 3-25: ارتفاع رواناب سالانه زير حوزه­هاي منطقه مورد مطالعه بر حسب سانتيمتر. 79

جدول 3-26: ارتفاع رواناب فصلي زير حوزه­هاي منطقه مورد مطالعه بر حسب سانتيمتر. 80

جدول 3-27: زمان تمرکز حوزه آبخيز سمبورچاي.. 81

جدول 3-28: زمان تمرکز زيرحوزه­هاي حوزه آبخيز سمبورچاي.. 81

جدول 3-29: برآورد دبي پيک سيلاب با استفاده از روش ديکن.. 81

جدول 3-30: برآورد ضريب هر يک ازپارامترها درAHP. 82

جدول 3-31: برآورد رابطه رگرسيوني بين جفت پارامترها 83

جدول 3-32: نتايج همبستگي مقايسه زوجي پارامترهاي موثر در استحصال رواناب.. 85

جدول (3-33): مساحت و درصد طبقات.. 87

جدول 3-34: حجم رواناب سالانه و فصلي براي حوزه آبخيز سمبورچاي بر حسب مترمکعب.. 88

جدول 3-35: حجم رواناب سالانه زيرحوزه­ها بر حسب مترمکعب.. 88

جدول 3-36: حجم رواناب فصلي زيرحوزه­ها بر حسب مترمکعب  89

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =