پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و کیفی عصاره های چای سبز در فرمولاسیون ماءالشعیر  : پایان نامه ارشد صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 50
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته: علوم و صنایع غذایی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در تولیدات غذایی ،امری بسیار حیاتی و ضروری برای هر جامعه ای میباشد و این امر لزوم تربیت کارشناسان نخبه در صنایع غذایی را بیان مینماید. گرایش علوم و صنایع غذایی از مهمترین شاخه های فنی مهندسی میباشد که اتفاقا علاقه مندان بسیاری در کشورمان دارد . دیجی لود با معرفی پایان نامه های بسیار جدیدی از رشته مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی ارشد در خدمت کاربران گرامی خود می باشد. پایان نامه حاضر با عنوان بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و کیفی عصاره های چای سبز در فرمولاسیون ماءالشعیر ” با فرمت WORD (قابل ویرایش) به حضور شما عزیزان معرفی میگردد.

 

چکیده بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و کیفی عصاره های چای سبز در فرمولاسیون ماءالشعیر:

ماءالشعیر از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در کشور می باشد که پژوهش های اندکی بر روی بهینه سازی و سالم تر نمودن فرمولاسیون آن انجام شده است. مصرف این نوشیدنی برای گروه های سنی خاص مانند زنان باردار، ورزشکاران حرفه ای، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی-عروقی، کبدی و تحت درمانهای دارویی و غیره توصیه می شود. در سال های اخیر مصرف چای سبز، به دلیل مزایای آن در کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی، پیشگیری از انواع سرطان ها، تورم روده، بیماری کبد و بیماری های عصبی (پارکینسون و آلزایمر)، دیابت، کنترل وزن و افزایش تراکم استخوان ها و همچنین تحریک سیستم ایمنی بدن، افزایش یافته است.

هدف از این مطالعه غنی سازی ماءالشعیر با عصاره چای سبز با نسبت های مشخص به منظور افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی و بهینه سازی طعم این نوشیدنی شده و خصوصیات حسی- تغذیه ای و ارتقاء سطح سلامتی آن بود. نتایج نشان داد که چای سبز دارای منابع بسیار مفیدی از ترکیبات فراسودمند می باشد. ماء الشعیر حاوی چای سبز، دارای خواص آنتی اکسیدانی مطلوب و بیشتری نسبت به نوع کلاسیک آن می باشد. در میان درصدهای عصاره چای افزوده شده، دما و زمان نگهداری عصاره چای سبز در فرمولاسیون ماء الشعیر، تیمار 10 درصد، دمای 5 درجه سانتی گراد و 10 روز ماندگاری جهت رسیدن به مناسب ترین خصوصیات توصیه می شود.

 

پلی فنل های ماءالشعیر

در بررسی صورت گرفته بر روی نه نمونه ماءالشعیر تولید شده در اسپانیا مشخص شد که کل میزان ترکیبات فنلی اغلب نمونه ها در دامنه 5/3 تا 85/8 میلی گرم بر لیتر می باشد. میزان اسید فرولیک (از 7/0 تا 3/2 )، اسید پارا-کوماریک (1/0 تا 7/0) اسید کافئیک (2/0 تا 4/0) از اسیدهای هیدروکسی سینامیک و اسید پروتوکاتچوئیک در دامنه (7/0 تا 1/5) شناسایی گردید.بنابراین اسید پروتوکاتچئوئیک فراوان ترین ترکیب فنلی موجود بوده و بعد از آن (+)-کاتچین و اسید فرولیک اسید و اسید پارا-کوماریک شناسایی گردید. غلظت های اسید فرولیک تقریبا بالاتر از پارا-کوماریک بود زیرا این اسید از اسید پارا-کوماریک از طریق مسیر تولید اسید شیکمیک تشکیل شده است. اسید کافئیک و اپی کاتچین در برخی از نمونه های ماءالشعیر شناسایی گردید. کوئرستین، اسید گالیک، اسیدجنتیسیک و اسید سالیسیلیک در ماءالشعیرهای صنعتی مشاهده نشد. مقادیر مشخص شده با غلطت های فنلی تعیین شده توسط سایر محققین در مقالات دیگر مطابقت داشت.

مک مورو و همکاران میزان کل اسیدهای فنلی در ماءالشعیر تخمیر شده در ایرلند را تعیین کردند که میزان ترکیبات مذکور در دامنه 5 تا 8 میلی گرم بر لیتر بود و دارای اسیدهای وانیلیک، اسید پارا-کوماریک و فرولیک بود. هایس و همکاران ترکیبات فنلی که درآبجوهای ایرلندی یافت می شوند را تعیین کردند که عبارت بودند از مشتقات اسید بنزوئیک و اسیدهای پروتوکاتچوئیک و اسید گالیک اما مقدار آنها به این صورت تعیین شد؛ مشتقات اسید سینامیک، کافئیک ( از 13/0 تا 30/0)، پارا- کوماریک (92/0-57/0) و اسید فرولیک (90/1 –05/1) و در پایان مقدار (+)-کاتچین و (-)-اپی کاتچین نیز تعیین شد. دی پاسکال و همکاران میزان 15 فلاونول را در 56 نوشیدنی (چای، شراب و آبجو) و مواد غذایی اسپانیایی تعیین کردند؛ (+)کاتچین (3/7 میلی گرم برلیتر) و (-)-اپی کاتچین در نمونه های ماءالشعیر شناسایی شد. فلوریدی و اسیرین 19 ترکیب فنلی را در ماءالشعیر شناسایی کردند؛ مقدار میانگین 23 نمونه متفاوت میزان اسید گالیک 6/0 میلی گرم بر لیتر، پروتوکاتچوئیک اسید 84/0 و برای اسید جنتیسیک 4/0 و اسید کافئیک اسید،6/0 ،  4/1 برای اسید پارا-کوماریک اسید،4/1،  4/2 برای اسید فرولیک اسید، 4/2  و اسید سالیسیلیک، 9/2 میلی گرم بر لیتر تعیین شد.

بارتولوم و همکاران ترکیبات فنلی ماءالشعیر را با استاندارد مختلف را با هم مقایسه کردند؛ سطوح اجزای پلی فنلی در ماءالشعیر پایین تر از ماءالشعیرهای استاندارد بود و این امر به دلیل تفاوت در زمان تخمیر مورد استفاده و تلفاتی که در پروسه بدون الکل کردن بر پلی فنل ها مانند پارا-کوماریک، اسیدهای کافئیک و وانیلیک و غیره تاثیر می گذارد، می باشد.در این میان هیچ گونه طعم ناخوشایندی در ماءالشعیرهای صنعتی مورد آزمایش مشاهده نشد. مک مورو و سایر محققین اظهار داشتند که آستانه طعم، مخلوط اسیدهای فنلی 100-50 میلی گرم بر لیتر بود. در ماءالشعیر تولید شده، هیچ گونه کدورتی دیده نشد که این مورد به دلیل استفاده از روش های جداسازی تدریجی پلی فنل ها در فرآیند مخلوط و له کردن با افزودن هگزامتیلن تترامین یا سولفیت به وسیله فیلتراسیون یا تاثیردهی PVPP می باشد.

 

 فرضیه ها

1- استفاده از عصاره چای سبز در فرمولاسیون ماء الشعیر می تواند فعالیت آنتی رادیکالی آن را افزایش دهد.

2-  انتخاب دقیق نسبت های عصاره چای سبز در بهبود خصوصیات حسی تغذیه ای ماء الشعیر تاثیر بسزایی دارد.

 

اهداف تحقیق خصوصیات فیزیکوشیمیایی و کیفی عصاره های چای سبز در فرمولاسیون ماءالشعیر:

تولید یک نوشیدنی جدید سلامتی بخش که خواص آنتی اکسیدانی و رادیکال گیرندگی بالایی دارد. ارائه فرمولاسیون بهینه ای از ماءالشعیر با طعم و رنگ مطلوب که باعث افزایش مقبولیت مصرف کننده می شود.

ضرورت دارد که دستاوردهای این مطالعه در اختیار صنایع تولیدی نوشیدنی ماءالشعیر و سازمانهای ذیربط در ارتقاء سطح سلامت جامعه قرار گیرد. صنایع تولید ماءالشعیر (تولید کنندگان نوشیدنی در سطح کشور)- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی)-  وزارت صنعت، معدن و تجارت – وزارت جهاد کشاورزی–  مراکز تحقیقاتی و سایر متولیان صنایع غذایی کشور. تاكنون درباره بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و کیفی عصاره های چای سبز در فرمولاسیون ماءالشعیر در کشور و سایر نقاط جهان مطالعه ای صورت نگرفته است و این مطالعه کاملا جدید می باشد. چای دارای کاتچین تحت عنوان یک آنتی اکسیدان می باشد. در برگ تازه چای، کاتچین 30 درصد کل وزن خشک برگ را تشکیل می دهد.

بالاترین مقدار کاتچین در چای های سفید و سبز متمرکز شده است اما اساساً چای سیاه به دلیل استعداد اکسید شوندگی خود کمتر از آن برخوردار است. چای همچنین دارای ترکیبات محرکی مانند کافئین (حدود 3 درصد وزن چای خشک و برابر با 40 میلی گرم به ازای هر فنچان چای دم کرده) تئوفیلین و تئوبرومین است که مقدار دو ماده اخیر بسیاراندک می باشد(Carloni et al., 2012).

پلی فنل ها گروهی از ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند که در چای سبز به وفور یافت می شوند و دارای خاصیت ضد سرطانی(Bender et al., 2010)، ضدمیکروبی (Lambert and Elias, 2010) بوده وسبب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی می شوند که طعم تلخ و گسی چای سبز به دلیل وجود ترکیبات پلی فنلی است. مهمترین فلاوونوئید موجود در چای، فلاوونول (کاتچین) می باشد (Domingues-Perles, 2011). کاتچین ها دارای چهار ترکیب اصلی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، (-)- اپی کاتچین(EC)، اپی کاتچین گالات (ECG)، (-)- اپی گالوکاتچین(EGC) و چهار ترکیب فرعی که اپی مر های چهار ماده اصلی فوق هستند، تقسیم می شوند(Nie et al., 2007).کاتچین ها از دسته پلی فنل ها هستند که در چای سبز به وفور یافت می شوند. 10 تا 50 درصد کاتچین کل در چای سبز را اپی گالو کاتچین گالات تشکیل می دهد که خاصیت آنتی اکسیدانی آن نسبت به بقیه انواع کاتچین بیشتر است(Frankel, 1999).

 

فهرست مطالب خصوصیات فیزیکوشیمیایی و کیفی عصاره های چای سبز در فرمولاسیون ماءالشعیر:

چکيده 1

فصل اول 2

مقدمه و کلیات 2

1-مقدمه 3

1-2- پلی فنل های ماءالشعیر 5

1-3- فرضیه ها 6

1-4- اهداف تحقیق 6

فصل دوم 8

پیشینه پژوهش 8

2-1- مقدمه 9

2-2- تقسیم بندی کلی چای 10

2-3- تقسیم بندی چای از لحاظ سنتی 10

2-3-1- چای سفید 10

2-3-2- عصاره های چای سبز  10

2-3-3- چای اولانگ 11

2-3-4- چای قرمز 11

2-3-5- چای پوئر 11

2-3-6- چای زرد 11

2-3-7- چای کوکیچا 11

2-3-8- چای ژنمایکا 12

2-3-9- چای گل(عطری  12

2-4- تركيبات شيميايي برگ سبز چاي 12

2-5-آنزیم ها 13

2-6- اسيدهاي آمينه 14

2-7– كافئين 14

2-8- كربوهيدارت ها 14

2-9- ترکیبات معطر 14

2-10- مواد معدنی 15

2-11- ترکیبات فنلی15

2-12- آنتی اکسیدان ها 16

2-13- مکانیسم عملکرد آنتی اکسیدان ها 17

2-14- آنتی اکسیدان های طبیعی 17

2-15- فلاوونوئیدها 17

2-16- فواید و خواص عصاره های چای سبز  18

پیشینه پژوهش 21

فصل 3 25

مواد و روش کار 26

3-1- اندازه گیری pH 27

3-2- اندازه گیری میزان خشک یا مواد جامد کل 27

3-3-اندازه گیری خاکستر کل 28

3-4- اندازه گیری رنگ 28

3-5- روش انجام آزمون قندهای احیا کننده (قند قبل از هیدرولیز 29

3-6- روش انجام آزمون قند کل 30

3-7- روشHPLC  برای تجزیه وتحلیل ویتامین های محلول در آب و چربی 31

3-8-اندازه گیری فعالیت آنتی رادیکالی 32

3-9- آنالیز آماری و تجزیه و تحلیل داده ها 32

فصل 4 33

نتایج و بحث 33

4-1- بررسی نتایج حاصل از تغییرات فعالیت آنتی رادیکالی با افزودن درصدهای مختلف عصاره چای سبز 34

4-2- بررسی نتایج حاصل از تغییرات فعالیت آنتی رادیکالی طی روزهای ماندگاری در نمونه های مورد آزمون 35

4-3- بررسی نتایج حاصل از تغییرات فعالیت آنتی رادیکالی در دماهای گرمخانه گذاری نمونه های مورد آزمون 36

4-4- بررسی نتایج حاصل از تغییرات قند کل با درصدهای مختلف عصاره در نمونه های مورد آزمون 38

4-5- بررسی نتایج حاصل از تغییرات قند کل در دماهای گرمخانه گذاری نمونه های مورد آزمون 39

4-6- بررسی نتایج حاصل از تغییرات میزان ویتامین B1 با درصد های مختلف عصاره چای سبز 42

4-7- بررسی نتایج حاصل از تغییرات میزان ویتامین B1 در روز های ماندگاری 43

نتیجه گیری کلی 43

پیشنهادات 44

منابع 45

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =