پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ارزیابی عملکرد سدهای کوتاه آبخیزداری برروی میزان رسوب حوضه  سد نهند :پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران سازه های هیدرولیکی
doc
تعداد صفحات : 130
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی عمران گرایش سازه های هیدرولیکی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


پایان نامه ای که معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته عمران  و با عنوان ارزیابی عملکرد سدهای کوتاه آبخیزداری برروی میزان رسوب حوضه سد نهند  در 131 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب عمران  قرار گیرد.

چکیده پایان نامه ارزیابی عملکرد سدهای کوتاه آبخیزداری برروی میزان رسوب حوضه سد نهند :

این مطالعه برای ارزیابی کمی اثرات عملیات آبخیزداری و با هدف ارزیابی کارائی طرحهای آبخیزداری و استفاده از نتایج  برای تصمیم گیری های آینده انجام گرفته است. برای این منظور در حوضه مورد مطالعه، میزان رسوب موجود در پشت سدهای کوتاه ایجاد شده در منطقه برآورد می گردد و نیز  تغییرات شیب آبراهه در نتیجه احداث  سدهای کوتاه مذکور بررسی شده و با میزان رسوب و دبی ثبت شده در ایستگاه هیدرومتری در دوره زمانی قبل از احداث سدهای کوتاه و بعد احداث آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.

نتایج  نشان می دهد که دبی پیک ورودی از1.3 m3/s  درزمان اوج  0.3hr به دبی پیک خروجی   1.165m3/s درزمان 0.4hrکاهش یافته است و نیز براساس برآوردهای انجام یافته در کل سازه های مورد مطالعه حدود 117073 مترمکعب رسوب به استحصال گردیده است. این بدین مفهوم است که در اثر احداث و وجود سازه های مورد اشاره به همین میزان از کاهش حجم سد نهند جلوگیری شده و در نهایت باوجود این سازه ها عمر مفید سد افزایش یافته است.

كلمات كليدي: ارزیابی، عملیات آبخیزداری،  سدهای کوتاه ، رسوب، حفاظت آب وخاک، حوضه سد نهند

 

بیان مسئله

در کشور نيمه خشك ايران اجراي طرحهاي آبخيزداري و آب و خاك براي حفظ منافع ملي ضروري بوده و باعث استفاده صحيح از منابع آب و خاك، جلوگيري از فرسايش خاك و بهبود بهره وري آب مي شود. طرحهاي آبخيزداري نقطه شروع حفظ منابع طبيعي و استمرار دهنده آنها براي بهره برداري بهتر و ممانعت از هدررفت منابع ملي هستند و با ارزيابي کمي آنها ميتوان به ديدگاه روشني در مورد بازدهي چنين اقداماتي در حوضه هاي آبخيز دست يافت.

راه حل مشکلات چالش آب از يك سو، افزايش جمعيت و نياز بيشتر مردم به غذاي سالم، کمبود آب مورد نياز بخش کشاورزي، افت سطح سفره هاي زيرزميني، کمبود نزولات جوي و کاهش توليدات کشاورزي ازسوی دیگر ضرورت اجراي طرحهاي آبخيزداري را بيش از پيش رقم زده است . نکته مهم در اين رابطه ميزان اثربخشي و سوددهي طرحهاي آبخيزداري است که بررسي و ارزيابي عمليات آبخيزداري انجام شده را طلب مينمايد تا بتوان بر اساس نتايج حاصله، ضمن تعيين راندمان عمليات آبخيزداري درحوضه فوق ،تصمیم گیری در خصوص اجراي طرحهاي مشابه در ساير حوضه هاي آبخيزرا نيز تصميم گيري فراهم    می نماید.

ارزيابي طرحهاي آبخيزداري به منظور بررسي ميزان تحقق اهداف، بهبود روشها، بازنگري سياستهاي کلان و خرد و ابداع شيوه هاي نوين ، ضرورتي اجتناب ناپذير است. چنانچه عملکرد اين طرحها به روشهاي مناسب و از جنبه هاي مختلف فني و مهندسي مورد ارزيابي قرار گيرد، نتايج حاصله ميتواند منجر به يافتن علل شکست عمليات پيشنهادي و ارائه راهکارهاي مناسب در جهت رفع آنها شود (اسکندری و همکاران 1391).

در سطح جهاني نيز سازمان خوار و بار جهانی به موضوع ارزيابي عمليات آبخيزداري توجه ويژه اي کرده است، به گونه اي كه نشريات و ديدگاههاي مختلفي در اين زمينه منتشر كرده و روش كار آن بر اين اساس است كه در ابتدا بايستي قبل از اجراي طرح ، شرايط اوليه مطالعه گردد، سپس تاثير هر يك از عمليات آبخيزداري دركاهش رواناب و رسوب مورد ارزيابي قرار گيرد (تیموری و همکاران 1389).

بیش از يک دهه از دوره جديد عمر آبخيزداري در کشور که همراه با تحول اساسي در ساختار و اهميت آن بوده است، مي گذرد. تحولي که حاصل آن ارتقاء سطح کيفي و کمي برنامه ها در سطوح و بخشهاي متفاوت مديريتي، اجرائي، مطالعاتي و هماهنگي با ساير بخشها ي ذيربط در عرصه هاي طبيعت بوده است. ديدگاه برنامه ريزان و کارگزاران بخش آبخيزداري از اجراي يک سري پروژه هاي اجرايي محدود، با هدف کنترل رسوب در بالا دست سدهاي بزرگ، اکنون در سرتاسر کشور پهناور ايران گسترش يافته و با اهدافي همچون حفاظت آب و خاک ، مقابله با خشکسالي، کنترل سيلابها ، بهبود شرايط پوشش سبز اراضی ، توجه به منابع زيربنايي کشاورزي ، بهبود شرايط اقتصادي آبخيزنشينان و …. متحول گرديده و تکامل يافته است. شايد مهمترين دستاورد بخش آبخيزداري در اين دوره جديد گام نهادن در راهي است که منتج به اراده ملي و جلب مشارکت مردمی در ابعاد مختلف می باشد در اين راستا نيز با روشها و شيوه هاي مشارکتي گوناگون در سراسر کشور طرحهاي دلگرم کننده اي به اجرا در آمده و به طور قطع بايد توسعه يابد .

به هر حال آبخيزداري در مسيري حرکت مي کند که متجلي ديدگاه روشني در پيش روي دلسوزان اين بخش زيربنايي است.  البته اگر منصفانه قضاوت کنيم هنوز تا رسيدن به ارزش واقعي اين بخش در توسعه کشاورزي ، منابع طبيعي ، مديريت منابع آب و ساير منابع وابسته در کشور فاصله زيادي وجود دارد . اميد است در آينده آبخيزداري ارزش واقعي خود را بيش از پيش پيدا کرده و جايگاه آن پررنگ تر از گذشته جلوه نمايد (قاسم زاده و همکاران 1384).

در سال هاي اخیر اقدامات گسترده اي از نظر کنترل سیل، فرسایش و رسوب در زمینه هاي تحقیقاتی، مطالعاتی و اجرایی آبخیزداري انجام شده است، این در حالی است که ارزیابی طرح هاي آبخیزداري به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد اقدامات و تدوین راهکارهاي اصولی یکی دیگر از نیازهاي اساسی در این زمینه می باشد. آگاهی از میزان اثربخشی اجراي هر نوع پروژه براي مجریان آن از اهمیت زیادي برخوردار است، چراکه با شناخت کافی از میزان آن ضمن آگاهی از میزان حصول اهداف اولیه، مزایا و معایب مرتبط شناسایی شده و تصمیم گیري لازم در خصوص اصلاح معایب و یا تجدید نظر در شیوه اجرا و یا حتی نوع عملیات اجرایی اتخاذ خواهد شد.

يكي از فاكتورهاي اصلي طرح هاي جامع آبخيزداري، در احياء و جلوگيري از هدر رفت ثروت ملي يك حوضه آبخيز، شناخت فرسايش حوضه بوده و بررسي ميزان فرسايش و توليد رسوب حوضه و پراكنش مكاني آن از اهميت زيادي برخوردار مي باشد. امروزه بحث ارزيابي يكي از اركان اساسي طرحها و پروژ ه ها است و در جوامع پيشرفته بعنوان ابزاري در جهت سنجش و ميزان اثرگذاري طرحها و برنامه ها با توجه به اهداف منظور شده به كار مي رود . ارزيابي طرحهاي آبخيزداري با توجه به اهداف و اثرات محيطي طرح بر حوضه آبخيز و خارج از آن ضروري مي باشد (قدرتی و همکاران 1383).

 

 ضرورت تحقيق

سالانه هزينه­ هاي هنگفتي در حوضه­ هاي آبخيز کشور صرف انجام عمليات آبخيزداري مي­گردد و ادعاي تأثيرگذاري اين عمليات­ وجود دارد، ولي ميزان اثرگذاري اين عمليات­ به وضوح تعيين نشده و در چند ساله اخير با استفاده از انواع مدل­هاي هيدرولوژيکي امکان بررسي­هاي دقيق­تر از حوضه ­هاي آبخيز فراهم گشته است. حفاظت کامل از خطر سيلاب نمي­تواند به عنوان هدف ماندگار مطرح باشد (Moore و همکاران، 2005) و مهار کامل سيلاب غير ممکن بوده و فقط مي­توان با مديريت صحيح، خسارات آن را تعديل نمود. با توجه به اين که انجام اقدامات آبخيزداري و کنترل سيلاب يکي از راه­هاي برتر و مناسب در تعديل خطرات سيلاب مي­باشد، بنابراين مي­توان  مناسب­ترين گزينه کنترل سيلاب را با توجه به شرايط و استعداد حوضه آبخيز تعيين نمود (دليانو، 1378).

با توجه به مزيت نسبي اقدامات آبخيزداري و احداث سازه­ هاي کوچک و راه­کارهاي بيولوژيکي در کنترل سيلاب، آگاهي از ميزان نتيجه اين اقدامات که در دوردست­ترين نقاط حوضه آبخيز انجام مي­شود، امري ضروري است که فقط در سايه  شبيه­سازي رفتار هيدرولوژيک حوضه آبخيز ميسر است. درک فرايندهاي فيزيکي و مولفه­ هاي هيدرولوژيکي و اثر مهم آنها در واکنش حوضه آبخيز به بارش، يکي از اصول اساسي در مديريت حوضه­ هاي آبخيز و پروژه ­هاي کنترل سيلاب مي­باشد (روغني و همکاران، 1389). لذا اهميت اين موضوع که چه مقدار به اهداف مورد نظرمان در اجراي عمليات­هاي آبخيزداري رسيده ­ايم مي­تواند در تصميم­ گيري­ هاي آتي بسيار مفيد و مؤثر باشد.

با توجه به این که حوضه سد نهند از نظر اقلیمی در منطقه نیمه خشک و با بارش حدود 250 میلیمتر واقع شده ویکی از منابع اصلی تامین آب شرب کلان شهر تبریز محسوب می شود، در این منطقه حفاظت آب و خاک و کنترل رسوب وردی به مخزن سد امری ضروری به نظرمی رسد که در همین راستا در حوضه مذکور عملیات آبخیزداری با هدف حفاظت آب و خاک و تقویت پوشش گیاهی بمنظور کاهش حجم رسوب وارده به حوضه سد نهند، انجام شده است که این مطالعه به ارزیابی کمی اثرات کارهای آبخیزداری در کاهش حجم رسوب ورودی به مخزن سد نهند با پارامترهای قبل از اجرا  در حوضه می پردازد.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهارده =