پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران : پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی
doc
تعداد صفحات : 150
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
89000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مديريت بازرگاني  و با عنوان بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران :

امروزه نقش نظام­های ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمان­ها کاملاٌ شناخته شده است. ارزیابی عملکرد سازمان­ها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی می­باشد. در همین راستا مدل­های تعالی سازمان بعنوان ابزاری قوی  در پاسخگویی به این نیاز سازمان­ها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و شایان توجه زیادی می­باشد. در همین راستا مدل­های تعالی سازمان بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمان­ها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. در بین این مدل­ها، مدل EFQM، بعنوان یکی از جامع ترین مدل­ها ارزیابی عملکرد شناخته شده است.

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی است که عملکرد شرکت بهره برداری نفت شهرستان گچساران را بر اساس مدل تعالی سازمانی(EFQM) ارزیابی کرده است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. در این تحقیق تئوری­ها و نظریه ­های مربوط به مدل تعالی سازمان در ایران و سایر کشور­ها مورد بررسی قرار گرفته، بطوری که سؤالات و فرضیه­ های پژوهش از آن استخراج گردیده ­اند برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه­ های تحقیق، از پرسشنامه­ای که با توجه به متغیر­های تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده استفاده گردیده است.

تجزیه و تحلیل و تحلیل داده ­ها و آزمون فرضیه ­ها با استفاده از آمار استنباطی و آزمون T تک گروهی انجام شده است. این کار از طریق نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. یافته­ های تحقیق نشان می­دهد در این تحقیق فرضیه اصلی و 8 فرضیه از فرضیات فرعی مورد تایید قرار گرفتند و فقط یک فرضیه فرعی که عباتند از: پیاده سازی مدل EFQM باعث بهبود کارکنان در شرکت نفت و گاز گچساران شده است مورد تایید و پذیرش قرار نگرفته است. و در نهایت پیشنهاداتی در جهت افزایش سطح تعالی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ارائه، گردیده است.

واژگان کلیدی: شرکت نفت و گاز گچساران،  ارزیابی عملکرد ، مدل EFQM

 

اهمیت و ضرورت تحقیق بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران :

با توجه به شرایط روز، نیاز­های متغیر مشتریان و تمام ذینفعان، تلاش رقبا برای حضور موفق و قوانین و مقررات جدید که به طور مستمر در حال دگرگونی هستند، نمی­تواند با اتکاء به روش­ های سنتی حضوری موفق در صحنه رقابت ملی و بین المللی داشت، لذا ضرورت استفاده از الگو­هایی که بتواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود سازمان­ها و تشخیص نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، مبنای صحیحی جهت برنامه ریزی استراتژیک ایجاد نمایند، بیش از هر زمان دیگری احساس می­شود. در همین راستا مدل­های تعالی سازمانی به عنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز  سازمان­ها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدودی زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. افزایش رقابت در عرصه تولید و خدمات، سازمان­ها به شاخص­ها و الگو­هایی برای بررسی عملکرد خود نیاز پیدا کردند، بروز چنین نیازی و کارائی نداشتن سیستم­های اندازه گیری با عملکرد سنتی، خلق مدل­های جدید ارزیابی عملکرد در سطح سازمان­ها شد.

علم مدیریت بسیار زود  دریافت که سازمان­ها برای ورود و ماندن در عرصه رقابت که هر روز تنگتر می­شود باید خود را ارتقاع دهند و به تعالی برسند. تعالی سازمانی تبدیل به مدلی شده است که سازمان­های تجاری و خدمات رسانی اعم از دولتی یا غیر دولتی مجبور به ارتقای همه جانبه خود بر اساس آن هستند. بنگاه­هایی که هر چه زودتر با مدل­های مربوط به تعالی سازمانی دست نیابند، به حکم مطالعات و تجربیات جهانی، محکوم به حذف و فنا هستند. بنا بر این بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه کشور، دولت موظف شده است، با تحلیل وضع موجود صنایع در طرح نوسازی تحلیل مطالعات راهبردی توسعه صنعتی، محاسبه شاخص­های بهره وری و فرایند جایزه ملی بهره ­وری و تعالی سازمانی، پایگاه خوبی را برای شناخت واقعی نقاط قوت و ضعف صنایع ایران ایجاد کند (فیض اللهی, 1389).

تغییرات سریع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آستانه قرن بیست و یکم، تغییر نقش دولت­ها از تصدی گری مستقیم به نقش­های هدایتی و ارشادی، ترویج فرهنگ رقابت پذیری، وضع قوانین سخت گیرانه بر علیه انحصار طلبی و فعالیت­های ضد رقابتی، از عوامل اصلی در تلاش سازمان­ها برای حفظ برتری و حضور موفق در صحنه ­های رقابت ملی و بین المللی می­باشد اما آنچه که بعنوان سوال چالش برانگیز مطرح می­باشد، این است که چگونه می­توان در این مسیر بی انتها بدون ارزیابی وضعیت موجود در شناخت نقاط قوت و حوزه­های قابل بهبود، برای رسیدن به نیروی انسانی توانمند، قدم گذاشت؟

بدهی است رویکرد­های جهت مهیا شدن برای این حرکت حیاتی وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که آنچه عامل اصلی در انتخاب این راهکار­ها می­باشد، جامعیت، نظام مندی، پویایی، روز آمدی و پشتوانه ­های حمایتی آنها به علمی و مدیریتی می­باشد. در همین راستا مدل­های تعالی سازمانی بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمان­ها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی و تعیین مسیر حرکت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند مدل تعالی سازمانی EFQM به گونه­ای طراحی شده است که هم به عنوان ابزار مناسبی برای مسابقات و هم برای آسیب شناسی و طراحی برنامه ­های توسعه سازمانی کاربرد دارد (رحمتی, 1385)

مدل تعالی سازمانی، بعنوان ابزاری قوی برای شناخت نقاط قوت و زمینه ­های قابل بهبود سازمان­ها شناخته شده است و به عنوان یک چارچوب منسجم و به هم تنیده می­تواند سیستم مدیریتی سازمان­ها را نیز تعریف کند و مدیران را در بکار گیری تکنیک­های مدیریت یاری دهد (فیض اللهی, 1389).

در بین مدل­های تعالی سازمانی، مدل EFQM  به دلایل متعددی از جمله دلایل زیر، اهمیّت بیش­تری برای صنایع و سازمان‌های پیشتاز در کشور ما دارد:

1) تحقیقات نشان می‌دهد که این مدل در سطح جهان،‌ بیش از دیگر مدل­ها، به عنوان مدل مرجع جوایز ملی انتخاب شده است.

2) از آنجا که این مدل در اکثر کشورهای اروپایی، به عنوان مدل مرجع انتخاب شده است، امکان الگو برداری از طیف وسیعی از سازمان‌ها در کشورهای مختلف اروپایی با شرایط و ویژگی­های متفاوت وجود دارد و امکان مراجعه و بازدید از سازمان‌های سرآمد (یا سازمان­هایی که برای رسیدن به آن کوشیده‌اند) در برخی از این کشورها مثل ترکیه برای متخصصین کشور ما آسان­تر است.

3) روابط کشور ما با کشورهای اروپایی، عموماْ روابط خوبی بوده است که امکان انتقال دانش و استفاده مستقیم از خبرگان این مدل را برای سازمان­های ایرانی فراهم می‌کند.

4) دیدگاه سیستماتیک قوی، توجه دقیق به مدیریت مبتنی بر فرآیندهای سازمانی و نتیجه‌گرایی مدل EFQM ، برای سازمان­های ایرانی که معمولاْ در این حوزه‌ها با مشکلات جدی روبرو هستند، بسیار آموزنده و اجرایی است.

5) مدلی که مبنای ارزیابی و اهدای «جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی» در بخش صنعت و معدن ایران قرار گرفته است، منطبق بر مدل EFQM  است (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, 1388).

در ایران با تصویب مدل EFQM از سال  1382، این مدل در زیر مجموعه ­های وزارت نفت به اجرا درآمد. در سال 85-1384 نیز شرکت بهره­برداری نفت و گاز گچساران اقدام به پیاده­سازی این مدل نمود. لذا به دلیل اهمیت موضوع یاد شده، ضروری است تا جوانب آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

شرکت بهره­برداری نفت و گاز گچساران يكي از شركت­هاي مهم فرعي تابع شركت ملي مناطق نفت­خيز جنوب است كه با توليد متوسط 740 هزار بشكه نفت در روز سهم عمده­اي در تامين درآمدهاي اقتصادي كشور دارد. اداره مركزي اين شركت از حيث جغرافيائي در استان كهگيلويه و بويراحمد واقع شده، ليكن تأسيسات شركت در چهار استان خوزستان، بوشهر، كهگيلويه و بويراحمد و فارس قراردارد. همين ويژگي، موقعيت اين شرکت را در بین سایر شرکت­ها از درجه اهمیت ویژه­ای برخوردار نموده است . ارزیابی میزان موفقیت این مدل در صنایع نفت و گاز گچساران به دلیل جایگاه مهم این شرکت در مجموعه­ ی وزارت نفت، می­تواند اهمیت ویژه­ای داشته باشد.

 

فهرست پایان نامه بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران :

فصل اول: کلیات تحقیق  1

1-1) مقدمه  2

1-2) بیان مسئله  3

1-3) سؤالات تحقیق  5

1-4) اهمیت و ضرورت تحقیق  6

1-5) اهداف تحقیق  9

1-5-1- هدف اصلی تحقیق  9

1-5-2- اهداف فرعی  9

1-5-3- هدف کاربردی   10

1-6) چهارچوب نظری تحقیق  10

1-7) فرضیههای تحقیق  12

1-8) قلمرو تحقیق  13

1-8-1- قلمرو مکانی تحقیق  13

1-8-2- قلمرو زمانی تحقیق  13

1-8-3- قلمرو موضوعی تحقیق  13

1-9) شرح واژهها و اصطلاحات بکار گرفته شده 13

1-9-1- تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق  13

1-9-2- تعریف عملیاتی متغیرها تحقیق  16

فصل دوم: ادبیات تحقیق  20

2-1) مقدمه  21

2-2) اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد 22

2-3) هدف مدیریت عملکرد 24

2-4) مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند 24

2-5) نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد 26

2-6) معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان  27

2-7) شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها 28

2-8) اصول ارزیابی عملکرد 29

2-9) روشهای ارزیابی عملکرد 31

2-10) فرایند ارزیابی عملکرد 32

2-11) مدلهای ارزیابی عملکرد. 32

2-12) مزایای ارزیابی عملکرد سازمان  45

2-13) سیر تکاملی مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت   46

2-14) بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدیEFQM    49

2-15) مدل تعالی سازمانی در ایران  50

2-16) خود ارزیابی و سفر تعالی  51

2-17) مدل سرآمدیEFQM در یک نگاه 53

2-18) منطق و معیارها 54

2-18-1) منطق رادار  55

2-18-2) ماتریس امتیاز دهی رادار  57

2-18-2-1) نتایج  57

2-18-2-2) رویکرد 57

2-18-2-3) بکار گیری- جاری سازی   58

2-18-2-4) ارزیابی و بازنگری   58

2-19) بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM    59

2-20) بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM    61

2-20-1) رهبری   62

2-20-2) خط مشی و استراتژی   62

2-20-3) کارکنان  63

2-20-4) منابع و شرکاء  63

2-20-5) فرآیندها 63

2-20-6) نتایج مشتریان  64

2-20-7) نتایج کارکنان  64

2-20-8) نتایج جامعه  64

2-20-9) نتایج کلیدی عملکرد 64

2-21) تاریخچه صنعت نفت ایران در سده گذشته  65

بخش دوم: پیشینه تحقیق  70

2-22) مقدمه  70

2-22-1) تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور  70

2-22-2) تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور  71

فصل سوم: روش اجرای تحقیق  76

1-3) مقدمه  77

2-3) فرآیند اجرای تحقیق  78

3-3) روش تحقیق  78

3-4) جامعه و نمونه آماری   78

3-5) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها 79

3-5-1) روش جمع آوری داده ها 79

3-6) رواییو پایایی ابزار گردآوری دادهها 81

3-6-1) روایی ابزار گردآوری دادهها 81

3-6-2) پایایی ابزار گردآوری دادهها 81

3-7) روش تجزیه و تحلیل دادهها 82

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 83

4-1) مقدمه: 84

4-2) تجزیه و تحلیل متغيرهاي تحقيق: 85

4-2-1) متغير جنسيت   85

4-2-2) متغير سن  86

4-2-3) متغير تحصيلات   87

4-2-4) متغير سابقه کار  88

4-3) آمار استنباطي  89

4-4) رگرسیون چند متغیره 100

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات   111

5-1) مقدمه  112

5-2) نتایج آمار توصیفی  112

5-3) آمار استنباطی  112

5-4) نتیجه گیری کلی  116

5-5) پیشنهادات   117

محدودیتهای تحقیق: 121

منابع و مآخذ 122

پیوستها 125

پرسشنامه  126

الفای کرونباخ  131

 

 

فهرست جدول­ها

جدول(2-1): انواع مدل­های ارزیابی عملکرد34
جدول شماره (2-2): وضعیت استفاده از روش­های ارزیابی عملکرد در کشور­های منطقه نوردیک40
جدول(3-1): ساختار پرسشنامه74
جدول 4-1) متغير جنسيت79
جدول(4-2): متغیر سن80
جدول(4-3): متغير تحصيلات81
جدول( 4-4): متغير سابقه کار82
جدول (4-5): آزمون T فرضیه اصلی تحقیق83
جدول (4-6): آزمون T فرضیه اول تحقیق84
جدول (4-7): آزمون T فرضیه دوم تحقیق85
جدول (4-8): آزمون T فرضیه سوم تحقیق86
جدول (4-9): آزمون T فرضیه چهارم تحقیق87
جدول (4-10): آزمون T فرضیه پنجم تحقیق88
جدول (4-11): آزمون T فرضیه ششم تحقیق89
جدول (4-12): آزمون T فرضیه هفتم تحقیق90
جدول (4-13): آزمون T فرضیه هشتم تحقیق91
جدول (4-14): آزمون T فرضیه نهم تحقیق92
جدول(5-1): نتایج کلی فرضیه­ ها98

 

فهرست اشکال

شکل (1-1): مدل مفهومی پژوهش11
شکل (2-1): رابطه علت و معلولی در چهار منظر ارزیابی متوازن39
شکل(2-2): چارچوب مدل ارزیابی متوازن41
شکل(2-3): وجه مشتری- روابط علّی معیار­های اصلی43
شکل(2-4): چارچوب سنجش رشد و یادگیری کارکنان46
شکل(2-5): رابطه بین خود ارزیابی بر اساس مدل­EFQM و بلوغ53
شکل(2-6): یکپارچه سازی مدل EFQM با برنامه ریزی کسب و کار سازمان54
شکل(2-7): اجزاء مدل EFQM و ارتباط آنها با یکدیگر55
شکل(2-8): رابطه برنامه ریزی، عمل، آزمون و اقدام56
شکل(2-9): چرخه رادار57
شکل(2-10):شماتیک مدل EFQM62

 

فهرست نمودار­ها

نمودار(4-1): نمودار هيستوگرام متغير جنسيت79
نمودار (4-2): نمودار هيستوگرام متغير سن80
نمودار (4-3): نمودار هيستوگرام متغير تحصيلات81
نمودار (4-4): نمودار هيستوگرام متغير سابقه کار82

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 11 =