پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
شناسایی عوامل مؤثر برپذیرش نهاده های زیستی توسط گندمکاران شهرستان دورود : پایان نامه ارشد ترویج و آموزش کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 185
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش ترویج و آموزش کشاورزی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” شناسایی عوامل مؤثر برپذیرش نهاده های زیستی توسط گندم کاران شهرستان دورود (مورد مطالعه: دهستان حشمت آباد) ” با گرایش ترویج و آموزش کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

گرایش شناسایی عوامل مؤثر برپذیرش نهاده های زیستی توسط گندم کاران شهرستان دورود (مورد مطالعه: دهستان حشمت آباد) :

بخش کشاورزي بیشترین و نزدیکترین ارتباط را با محیط­زیست دارد و این ارتباط یک رابطه متقابل و دوسویه است که از یک طرف فرسایش خاک، تولید و عملکرد محصولات کشاورزي را تحت تأثیر منفی قرار می­دهد و از جانب دیگر، مواد آلاینده بخش کشاورزي و مصرف بی­رویه کودها و سایر مواد شیمیایی و سموم در این بخش، صدمات جبران ناپذیري به محیط­ زیست وارد می­کند. تأثیرات نامطلوب کودها و آفت­ کش­ها بر محیط­زیست منجر به توجه بیشتر و استفاده از روش­هایی گردیده که در آن نیازي به مصرف مواد شیمیایی نبوده یا کم باشد و این هدف موجب شده است تا با توجه به کشاورزي بوم شناختی، بحث پایداري در کشاورزي مورد توجه قرار گیرد و در این راستا یکی از راهکارهای عملی، کشاورزی زیستی است.

کشاورزی زیستی در واقع به حداقل رساندن استفاده از نهاده ­های خارج از مزرعه و استفاده از نهاده ­های درون مزرعه ­ای به منظور افزایش سلامت کشاورزی و حفظ محیط ­زیست می­باشد. در اين نظام به جاي استفاده از نهاده­ هاي خارجي نظير انواع كودهاي شيميايي و آفت­كش­ها، از تناوب زراعي با بقولات، مالچ، انواع کودهای آلي نظیر کودسبز، کمپوست، کودهای حیوانی و کودهای زیستی استفاده مي­شود تا ضمن ذخيره مواد­غذايي در خاك، علف­هاي هرز و آفات، كنترل شوند.

این مطالعه با هدف، شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش نهاده های زیستی از دیدگاه گندم­کاران دهستان حشمت­ آباد در شهرستان دورود از توابع استان لرستان انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق گندم­ کاران دهستان حشمت­ آباد شهرستان دورود، شامل 700 نفر بوده است. حجم نمونه مورد مطالعه با استفاده از جدول مورگان 248 نفر تعیین گردید. از فن پیمایش و ابزار پرسشنامه برای جمع ­آوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری توسط اعضای هیئت علمی و متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد، ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق در دامنه 79/0 تا 93/0 به دست آمد. داده­ های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم­افزار win20  spss تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج نشان داد که ادراک از سودمندی، ادراک از سهولت کاربرد نهاده­ های زیستی، نگرش به کاربرد و تمایل به کاربرد رابطه مثبت و معنی­­ داری در سطح 05/0 و 01/0 درصد با رفتار کشاورزان جهت کاربرد نهاده ­های زیستی داشتند.

همچنین نتایج بیانگر این بودند که متغیرهای بیرونی بر ادراک از سودمندی و ادراک از سهولت کاربرد نهاده های زیستی مؤثر بودند. ادراک از سهولت کاربرد بر ادراک از سودمندی کاربرد نهاده ­های زیستی مؤثر بوده است، همچنین متغیرهای ادراک از سودمندی، نگرش به کاربرد و تمایل به کاربرد نیز بر رفتار کشاورزان جهت کاربرد نهاده های زیستی مؤثر بودند.در مجموع متغیرهای بیرونی، ادراک از سودمندی، ادراک از سهولت، نگرش و تمایل توانسته­اند 20/0 درصد از واریانس متغیر رفتار را تبیین کنند. در پایان پیشنهادهایی به منظور افزایش میزان پذیرش نهاده ­های زیستی توسط کشاورزان ارائه گردیده است.

 

 اهمیت و ضرورت

در ایران کشاورزی نقش بسیار مهمی را  به عنوان بستر فعالیت اقتصادی و وسیلۀ امرار معاش بخش بزرگی از جمعیت برعهده دارد و  بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستاها پس از پیروزی انقلاب، همواره مورد اهتمام و تأیید قانون­گذاران، برنامه­ریزان و دستگاه­های اجرایی و به عنوان محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آورده است، اما به علت برخی ناهماهنگی­ها و سیاست­ها، روش­های ناکارا، تداخل وظایف و بروز حوادث طبیعی نظیر خشکسالی و سیل، بخش کشاورزی در سال­های اخیر با دشواری­هایی روبه رو بوده که مانع از رشد مطلوب این بخش شده است( واعظی و یزدانی،1386).

گندم به عنوان یکی از اصلی­ترین مواد غذایی و مهمترین محصول زراعی، از جایگاه ویژه­ایی برخوردار است( زارع مهرجردی و اکبری، 1380). گندم در جهان و ایران از یک طرف در مجموعه تولیدات کشاورزی رقم درخور توجه­ایی از سطح زیرکشت را به خود اختصاص می­دهد و از سوی دیگر در تغذیه مردم بویژه در ایران  نقش اساسی دارد­، به طوری که 60 درصد انرژی مورد نیاز مردم ایران از طریق غلات تأمین می­شود که رقم بسیار بالایی از آن را گندم به عهده دارد( شریف، 1383­). از مجموع  2/77 میلیون تن تولید زراعی در سال 1390 -1389 ، مقدار 8/19 میلیون تن معادل 7/25 درصد، سهم غلات بوده که از تولید 8/19میلیون تن  غلات در سال یاد شده، گندم 2/62  درصد ، جو 4/14درصد و شلتوک 8/13 درصد و ذرت دانه­ای 6/9 درصد سهم در تولید غلات داشتند و به ازاء هر تن توليد غلات 20 كيلوگرم  نيتروژن، 6 كيلوگرم فسفر، ده كيلوگرم پتاسيم و نيم كيلوگرم عناصر ريزمغذي از خاك برداشت مي­شود و بنا به گزارش سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی بین 40 تا 60 درصد (حداقل 33 درصد ) افزایش تولیدات کشاورزی در جهان در سه دهه گذشته مرهون مصرف کودهای شیمیایی بوده و مقدار مصرف کودهای شیمیایی در سال 1389 و 1390 به ترتیب 4740 و 4900 هزارتن و در سال 1388 -1387 کودهای شیمیایی مصرف شده در تولید گندم 1411063  تن بوده است، اصولا مصرف کود متأثر از  سیاست­های کلان کشاورزی و محیط­زیستی می­باشد و در كشورهاي توسعه ­يافته با توجه به آگاهي عموم وكشاورزان از اثرات سوء مصرف كنترل نشده و بي­رويه كودهاي شيميايي، اعمال  قوانين محيط­زيستي در اين خصوص  اثرات قابل توجهي در كنترل مصرف كود داشته است( آمارنامه کشاورزی، 1392­) .

بر­اساس تحقیقات صورت گرفته، در دوره­ی 1397-1389 مصرف کودهای شیمیایی با نرخ 5/5 درصد در سال رشد خواهد داشت و در سال 1397 به 5/7 میلیون تن در سال خواهد رسید(جاودان و همکاران، 1389­) . هزینه زیاد و نیز تأثیر نامطلوب نهاده­های شیمیایی بر محیط­زیست و کیفیت محصولات کشاورزي منجر به رویکرد کاهش مصرف آن­ها شده است و با توجه به مشکلات زیست­محیطی ناشی از کاربرد بی­رویه آن­ها، استفاده از جایگزین­هاي مناسب از جمله کود­هاي آلی  و زیستی ضروري به نظر می­رسد(شوقی­کلخوران و همکاران، 1390 ). در سال زراعي  1390 مصرف كود زيستي باعث افزايش محصول گندم به طور ميانگين ‪۱۱/۲درصد شد(آمارنامه کشاورزی، 1390 ) .

با توجه به اینکه  سطح زیر کشت گندم دیم در لرستان در سال 1391،  200 هزار هکتار دیم  و آبی 100 هزارهکتار بود و در سال 13۸۹، ۶۷۲ هزار تن گندم در سطح استان لرستان تولید شد که این رقم در سال 1390به ۵۳۹ هزار تن رسید و در سال 1391 ، 366 هزار تن گندم تولید شد و  اما سال 1392، ۳۸۵ هزار تن گندم در استان لرستان تولید شد که در مقایسه با سال قبل ۱۹ درصد افزایش را نشان می­دهد. تحقیقات نشان می­دهد که در برخی از استان­ها نظیر استان مرکزی معادل 13 تن و 800 کیلوگرم  گندم در هر هکتار برداشت شده است، همچنین در استان فارس در هر هکتار سطح زیر کشت گندم معادل 13 تن و 200 کیلوگرم ،در شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز در هر هکتار سطح زیر کشت گندم معادل 13 تن و 500 کیلوگرم و در استان آذربایجان شرقی در هر هکتار معادل 11 تن گندم برداشت شده است که آبیاری اصولی، استفاده از نهاده­های زیستی نظیر کودهای آلی و کودهای زیستی،  رعايت اصول فني كاشت، استفاده از توصيه‌هاي كارشناسان كشاورزي، بذر مرغوب و مبارزه به موقع با آفات در افزایش مقدار گندم بسیار مؤثر بوده است.

دورود یکی از شهرستان­های استان لرستان با متوسط بارندگی 580 میلی­متر و آب و هوای معتدل می­باشد. محصول عمده شهرستان دورود گندم و نخود است. سطح زیر کشت گندم در شهرستان دورود بیش از 16 هزار و 750 هکتار می­باشد. در سال 1392 مقدار 40 هزار تن گندم توسط گندم­کاران تولید شد و آخرین رکورد برداشت گندم در هر هکتار در این شهرستان 9 تن و 500 کیلوگرم بوده است.  گندمکاران استان لرستان  از جمله گندم­کاران شهرستان دورود بیشتر از کودهای اوره و فسفات در تولید گندم استفاده می­کنند که در سال 88 – 87  گندمکاران این شهرستان به میزان 30810 هزار تن کود اوره و 28678 هزار تن کود فسفات و 429 تن نیز از  سایر کودها استفاده کردند، گندمکاران برای تولید محصول بیشتر از نهاده­های شیمیایی نظیر کودها و سموم شیمیایی استفاده می­کنند و کمتر به استفاده از نهاده­های زیستی گرایش داشته­اند( جهاد کشاورزی استان لرستان، 1392،  جهاد کشاورزی استان مرکزی، 1392 ،سایت خبرگزاری و اطلاع­رسانی، 1393 ) .

مطالعات بلند­مدت نشان مي­دهند كه استفاده بيش از حد كودهاي شيميايي، عملكرد گياهان زراعي را كاهش مي­دهد و اين كاهش به علت اسيدي­شدن خاك، كاهش فعاليت­هاي زیستی خاك، افت خصوصيات فيزيكي خاك و عدم وجود ريزمغذي ها درخاک می­باشد و در بسياري موارد كاربرد كود­هاي شيميايي باعث آلودگي­هاي محيطي و صدمات بوم­شناسی مي­شود كه خود هزينه توليد را افزايش مي­دهد که براي كاهش اين مخاطرات بايد از منابع و نهاده ­هايي استفاده كرد كه علاوه بر تأمين نيازهاي فعلي گياه، پايداري كشاورزي در درازمدت را نيز به دنبال داشته باشد و  نهاده­های زیستی مانند کودهای آلي به علت اثرات مفيدي كه بر خصوصيات فيزيكي، شيميايي، زیستی و حاصلخيزي خاك دارند يكي از اركان مهم باروري خاك محسوب مي­شوند و كودهاي آلي باعث افزايش ماده آلي وpH  خاك مي­شوند و به سبب بهبود خصوصيات شيميايي خاك مثل ظرفيت تبادل كاتيوني و افزايش فعاليت ميكروارگانيسم ها و ميزان دسترسي به مواد غذايي، باعث افزايش باروري خاك مي­شوند( تهامی زرندی و همکاران­، 1389­).

کودهای زیستی به عنوان یک نهاده ­ی زیستی سازگاری بیشتری با محیط ­زیست داشته و نسبت به کودهای شیمیایی مقرون به صرفه بوده و هزینه کمتری را نسبت به کودهای شیمیایی در بر می­گیرند(گیزاوی[9] و ناصر، 2009­­).  قیمت پایین این کودها، ضمن کمک به اقتصاد زارع، اثرات مخربی نیز بر روي محیط­زیست ندارند(میرزا شاهی و همکاران، 1385)­. باقیمانده­های گیاهی و حیوانی دارای مواد غذایی مورد نیاز گندم می­باشند که پوسیده شدن آن باعث تغذیه منظم گیاه می­شود و هنگامی که کود آلی پوسیده به خاک اضافه شود قسمتی از مواد غذایی موجود در آن بلافاصله در اختیار گیاه قرار می­گیرد و قسمت دیگر به تدریج و به مرور زمان آماده جذب گیاه می­شود و مواد آلی باعث بهبود خاک شده تا ریشه گیاه بتواند به راحتی در خاک نفوذ کند و از آب و هوا و مواد غذایی موجود در خاک به خوبی استفاده نماید( لطف الهی،1377).

بنابراین، استفاده از نهاده­های زیستی مانند کودهای آلی سبب جذب مواد مغذی توسط گیاه در خاک گردیده و همچنین سبب حفظ ثبات منابع خاک، افزایش تولید و کاهش آلودگی محیط­زیست می­گردد(رحمت­پور [10]و همکاران، 2012). کمپوست نیز به عنوان یک نهاده ­زیستی می­تواند یک گزینه مناسب برای جایگزین ­شدن با کود­ها و سموم شیمیایی باشد، که سبب جلوگیری از فرسایش خاک توسط کشاورزان گردیده و علاوه بر آن، اثرات مثبتی را در بهبود خاک داشته باشد(­والارینی[11] و همکاران، 2009 ). همچنین کمپوست به حفظ رطوبت خاک کمک کرده و در دراز مدت عملکرد را بالا می­برد و مواد آلی خاک را نیز افزایش می­دهد( چمبرز و هولمز[12]،2009 ). بنابراین، می­توان گفت که نهاده­های­زیستی یک منبع بسیار مهم و کم­هزینه برای جایگزینی کودهای شیمیایی هستند که نقشی بسیار حیاتی در حفظ حاصلخیزی خاک در طولانی مدت داشته، با محیط­زیست نیز بسیار سازگار بوده و سبب حفظ محیط­زیست نیز می­شوند(سلیمان زاده و قوشچی[13]، 2013 ).

 

 اهداف پژوهش

الف: هدف کلی

این پژوهش به مطالعه در خصوص شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش نهاده های زیستی توسط  کشاورزان گندم­کار( مورد مطالعه : دهستان حشمت آباد شهرستان دورود ) براساس مدل پذیرش فناوری (­TAM  ) دیویس می­پردازد.

ب: اهداف فرعی

  • شناخت عواملی که رفتار کشاورزان گندمکار مورد مطالعه را در خصوص پذیرش نهاده های زیستی براساس مدل TAM دیویس تحت تأثیر قرار می­دهد.
  • شناخت عواملی که نگرش کشاورزان گندمکار مورد مطالعه را در خصوص پذیرش نهاده های زیستی براساس مدل TAM دیویس تحت تأثیر قرار می­دهد.
  • بررسی ویژگی­های شخصی و زراعی کشاورزان گندمکار مورد مطالعه که پذیرش نهاده ­های زیستی براساس مدل TAM دیویس را تحت تأثیر قرار می­دهند.
  • شناخت عواملی که تمایل کشاورزان گندمکار مورد مطالعه را در خصوص پذیرش نهاده ­های زیستی براساس مدل TAM دیویس تحت تأثیر قرار می­دهد.
  • شناخت عواملی که ادراک از سهولت و سودمندی نهاده­ های زیستی توسط کشاورزان گندمکار مورد مطالعه را در خصوص پذیرش نهاده ­های زیستی براساس مدل TAM دیویس تحت تأثیر قرار می­دهد.

 

 محدوده های پژوهش

1-5-1محدوده موضوعی: پژوهش به تبیین مهم­ترین عوامل مؤثر بر پذیرش نهاده ­های زیستی توسط گندمکاران شهرستان دورود( مورد مطالعه: دهستان حشمت آباد ) می­پردازد.

2-5-1 محدوده انسانی: شامل گندمکاران دهستان حشمت ­آباد شهرستان دورود می­باشد.

3-5-1 محدوده مکانی: این پژوهش  در دهستان حشمت ­آباد شهرستان دورود می­باشد.

4-5-1 محدوده زمانی: از سال 1392 تا سال 1393 به اتمام رسیده است.

 

 

فهرست مطلب

فصل اول: مقدمه

1-1 مقدمه

2-1 بیان مسئله

­3-1 اهمیت و ضرورت

4-1 اهداف پژوهش

الف: هدف کلی

ب: اهداف جزئی

1

5

8

12

 

12

12

5-1محدودیت­های تحقیق13
      1-5-1محدوده موضوعی12
      2-5-1 محدوده انسانی12
      3-5-1 محدوده مکانی13
      4-5-1 محدوده زمانی13
6-1 واژگان پژوهش13
      1-6-1 کود آلی13
      2-6-1 کودسبز13
      3-6-1 کمپوست13
      4-6-1 کود دامی14
      5-6-1 مالچ14
      6-6-1 کود زیستی14
فصل دوم : مروری بر پژوهش­ها

1- 2 مقدمه

 

15

2-2 نهاده ­های شیمیایی17
3-2 اثرات منفی نهاده ­های شیمیایی بر کشاورزی و محیط ­زیست18
4-2 دلایل عمده­ ی تحول در کشاورزی19
5-2 مفهوم کشاورزی پایدار20
6-2 اصول کشاورزی پایدار21
7-2 اهداف کشاورزی پایدار22
8-2 ابعاد مربوط به توسعه کشاورزی پایدار24
9-2 مفهوم کشاورزی زیستی24
10-2 اهداف کشاورزی زیستی26
11-2 اصول کشاورزی زیستی28
12-2 تاریخچه ­ی کشاورزی زیستی در جهان28
13-2  تاریخچه کشاورزی زیستی در ایران33
14-2 ابعاد کشاورزی زیستی33
15-2 ابعاد اقتصادی کشاورزی زیستی

16-2 ابعاد اجتماعی کشاورزی زیستی

34

34

17-2 ابعاد زیست محیطی کشاورزی زیستی35
18-2 اهمیت نهاده ­های زیستی در کشاورزی35
19-2 وضعیت کاربرد کودهای زیستی در ایران38
20-2 نقش ترویج و آموزش کشاورزی در توسعه کشاورزی زیستی38
21-2 پیش ­نیازهای توسعه کشاورزی زیستی40
22-2 چالش­هاي كشاورزي زیستی در ايران40
23-2 نتیجه­ گیری41
بخش دوم

24-2 مدل­های پذیرش فناوری

 

42

   1-24-2 مقدمه42
   2-24-2 مدل عمل منطقی43
   3-24-2 مدل رفتار برنامه ­ریزی شده45
   4-24-2 مدل تجزیه رفتار برنامه­ ریزی شده46
   5-24-2 مدل پذیرش فناوری (TAM ) دیویس49
بخش سوم
25-2 مروری بر مطالعات پیشین

1-25-2 مطالعات داخلی

52

52

  2-25-2 معالعات خارجی60
26-2 نتیجه­ گیری64
27-2 مدل نظری پذیرش64
فصل سوم
1-3 مقدمه66
2-3 روش تحقیق66
3-3 جامعه و نمونه آماری66
4-3 سوال­های تحقیق68
5-3 ابزار جمع ­آوری داده­ها68
6-3 متغیرهای پژوهش69
  1-6-3 متغیرهای وابسته71
    1-1-6-3 ادراک از سودمندی نهاده­های زیستی70
     2-1-6-3 ادراک از سهولت استفاده از نهاده های زیستی71
     3-1-6-3 نگرش در رابطه با استفاده از نهاده­ های زیستی71
     4-1-6-3 تمایل در رابطه با استفاده از نهاده­های زیستی72
     5-1-6-3 رفتار در رابطه با استفاده از نهاده­ های زیستی73
   2-6-3 متغیرهای مستقل73
    1-2-6-3 ویژگی­های فردی و زراعی73
7-3 تجزیه و تحلیل داده­ها74
8-3 سطح­بندی متغیرهای پذیرش نهاده ­های زیستی از دیدگاه گندم­کاران74
9-3 شناسایی منطقه مورد مطالعه75
فصل چهارم
1-4 مقدمه77
2-4 یافته ­های توصیفی77
  1-2-4 توزیع فراوانی سن پاسخگویان78
  2-2-4 توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان78
  3-2-4 توزیع فراوانی بعد خانوار پاسخگویان79
  4-2-4 توزیع فراوانی مالکیت زمین پاسخگویان79
  5-2-4 توزیع فراوانی سابقه کاشت گندم پاسخگویان80
  6-2-4 توزیع فراوانی سطح زیر کشت محصول گندم پاسخگویان81
  7-2-4 توزیع فراوانی شرکت پاسخگویان در کلاس­های آموزشی-ترویجی81
  8-2-4 توزیع فراوانی میزان مصرف سم در محصول گندم توسط پاسخگویان82
  9-2-4 توزیع فراوانی میزان مصرف کود شیمیایی در محصول گندم توسط پاسخگویان82
­ ­10-2-4 توزیع فراوانی میزان اطلاعات  و میزان استفاده پاسخگویان در مورد نهاده­ های زیستی83
  11-2-4 اولویت­ بندی گویه­ های سودمندی نهاده­های زیستی از دیدگاه گندم­ کاران84
  12-2-4 اولویت­ بندی گویه ­های سهولت استفاده از نهاده­های زیستی از دیدگاه گندم ­کاران85
  13-2-4 اولویت­ بندی گویه­ های نگرش گندم­کاران در خصوص استفاده از نهاده ­های زیستی86
  14-2-4 اولویت­ بندی گویه­ های تمایل گندم­ کاران در خصوص استفاده از نهاده­ های زیستی87
  15-2-4 اولویت­ بندی گویه­ های رفتار گندم­ کاران در خصوص استفاده از نهاده­ های زیستی88
  16-2-4 اولویت­ بندی گویه ­های پذیرش نهاده های زیستی از دیدگاه گندم­ کاران در حال حاضر89
  17-2-4 اقدامات لازم جهت توسعه ­ی پذیرش نهاده ­های زیستی91
  18-2-4سطح­ بندی میزان مطلوبیت ابعاد پذیرش نهاده­ های زیستی92
3-4 آمار استنباطی93
  1-3-4 مقایسه میانگین ابعاد مؤثر بر پذیرش نهاده ­های زیستی بر حسب شرکت در کلاس­های آموزشی-ترویجی93
   2-3-4 مقایسه ابعاد مؤثر بر پذیرش نهاده­ های زیستی بر حسب ویژگی­های فردی  پاسخگویان95
   3-3-4 مقایسه ابعاد مؤثر بر پذیرش نهاده­ های زیستی بر حسب ویژگی­های حرفه­ای  پاسخگویان100
   4-3-4 آزمو­های همبستگی102
     1-4-3-4 بررسی همبستگی ابعاد مؤثر بر پذیرش نهاده ­های زیستی با متغیرهای فردی102
     2-4-3-4 بررسی همبستگی ابعاد مؤثر بر پذیرش نهاده ­های زیستی با متغیرهای حرفه­ ای105
5-3-4 تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر پذیرش نهاده ­های زیستی107
6-3-4 رابطه بین عامل­های پژوهش و ابعاد مؤثر بر پذیرش نهاده های زیستی از دیدگاه گندم کاران110
7-3-4 رابطه بین متغیرهای وابسته پژوهش112
8-3-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر پذیرش نهاده ­های زیستی براساس مدل TAM دیویس113
   1-8-3-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر رفتار به کاربرد نهاده­ های زیستی113
   2-8-3-4تحلیل مسیرعوامل مؤثر بر تمایل به کاربرد نهاده ­های زیستی114
   3-8-3-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر نگرش به کاربرد نهاده ­های زیستی

4-8-3-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر ادراک از سهولت کاربرد نهاده­ های زیستی

116

117

   5-8-3-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر ادراک از  سودمندی نهاده ­های زیستی119
   6-8-3-4 مجموع تأثیرات غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته122
فصل پنجم
1-5 نتیجه­ گیری و پیشنهادها128
منابع142
ضمایم165

 

فهرست نگاره­ها

نگاره 1-2 دلایل ضرورت تحول در بخش کشاورزی20
 نگاره 2-2 اهداف کشاورزی پایدار22
نگاره 3-2 اهداف کشاورزی پایدار23
نگاره 4-2 اهداف کشاورزی زیستی27
نگاره 5-2 ابعاد کشاورزی زیستی34
نگاره 6-2 مدل عمل منطقی آجزن و فیشبن44
نگاره 7-2 مدل رفتار برنامه ریزی شده آجزن45
نگاره 8-2 مدل رفتار برنامه ­ریزی شده تجزیه شده تیلور و تاد47
نگاره 9-2 مدل پژوهش48
نگاره 10-2 مدل پژوهش49
نگاره 11-2 مدل پذیرش فناوری دیویس و دیگران51
نگاره 12-2مدل نظری پذیرش نهاده ­های زیستی براساس مدل TAM دیویس65
نگاره 1-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر رفتار به کاربرد نهاده های زیستی114
نگاره 2-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر تمایل به کاربرد نهاده های زیستی115
نگاره 3-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر نگرش به کاربرد نهاده های زیستی117
نگاره 4-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر ادراک از سهولت کاربرد نهاده های زیستی119
نگاره 5-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر سودمندی نهاده­ های زیستی121

نگاره6-4 مدل نهایی نظری پژوهش                                                                                      124

 

فهرست جداول

جدول 1-2 تعاریفی از کشاورزی پایدار21
 جدول2-2 ابعاد کشاورزی پایدار24
جدول 3-2 تعاریف کشاورزی زیستی25
جدول 1-3 روستاهای تحت حوضه دهستان حشمت ­آباد67
جدول 2-3 میزان پایایی بخش­های مختلف پرسشنامه محقق ساخت69
جدول 3-3 متغیرهای مورد بررسی در پژوهش70
جدول 1-4 توزیع فراوانی سن پاسخگویان78
جدول 2-4 توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان78

 

جدول 3-4توزیع فراوانی بعد خانوار پاسخگویان79
جدول 4-4 توزیع فراوانی مالکیت زمین پاسخگویان80
جدول 5-4 توزیع فراوانی سابقه کاشت گندم پاسخگویان

جدول 6-4 توزیع فراوانی سطح زیر کشت محصول گندم پاسخگویان

80

81

جدول 7-4 توزیع فراوانی شرکت پاسخگویان در کلاس­های آموزشی-ترویجی

جدول 8-4 توزیع فراوانی میزان مصرف سم در هر هکتار محصول گندم توسط پاسخگویان

81

82

جدول 9-4 توزیع فراوانی میزان مصرف کودشیمیایی در هر هکتار محصول گندم توسط پاسخگویان83
جدول 10-4 توزیع فراوانی میزان استفاده و اطلاعات پاسخگویان در مورد نهاده ­های زیستی83
جدول11-4 دیدگاه گندم­ کاران در خصوص سودمندی نهاده­ های زیستی84
جدول 12-4 دیدگاه گندم­ کاران در خصوص سهولت استفاده از نهاده­ های زیستی85
جدول 13-4 وضعیت نگرش گندم­ کاران در خصوص نهاده­ های زیستی86
جدول 14-4: وضعت تمایل گندم­ کاران در خصوص استفاده از نهاده­ های زیستی88
جدول 15-4 وضعیت رفتار گندم­ کاران در خصوص استفاده از نهاده­ های زیستی89
جدول 16-4: اولویت­بندی گویه­ های پذیرش نهاده­های زیستی از دیدگاه گندم­ کاران در حال حاضر90
جدول­ 17-4 اقدامات لازم جهت توسعه­ ی پذیرش نهاده­های زیستی91
جدول18-4 فراوانی و سطح­بندی میزان مطلوبیت ابعاد پذیرش نهاده­های زیستی92
جدول 19-4 بررسی اختلاف بین دو گروه شرکت کرده و نکرده در کلاس­های آموزشی- ترویجی از نظر سایر متغیرهای پژوهش95
جدول 20-4 بررسی اختلاف بین ویژگی­های فردی  پاسخگویان  با سایر متغیرهای پژوهش97
جدول 21-4 بررسی سطح تحصیلات  بر دیدگاه گندم­ کاران در خصوص سودمندی نهاده ­های زیستی97
جدول 22-4بررسی سطح تحصیلات بر دیدگاه گندم­ کاران در خصوص سهولت کاربرد نهاده­ های زیستی98
جدول 23-4 بررسی سطح تحصیلات  بر نگرش گندم­ کاران در خصوص استفاده از  نهاده­ های زیستی99
جدول 24-4 بررسی سطح تحصیلات  بر تمایل گندم­ کاران در خصوص استفاده از  نهاده­ های زیستی

جدول25-4 بررسی سطح تحصیلات  بر رفتار گندم­ کاران در خصوص استفاده از نهاده­ های زیستی

99

100

جدول 26-4 بررسی اختلاف بین ویژگی­های زراعی  پاسخگویان  با سایر متغیرهای پژوهش102
جدول27-4 :بررسی همبستگی ابعاد مؤثر بر پذیرش نهاده­ های زیستی با متغیرهای فردی104
جدول28-4 :بررسی همبستگی ابعاد مؤثر بر پذیرش نهاده ­های زیستی با متغیرهای حرفه ­ای107
جدول29-4: خلاصه تحليل عاملي متغيرهاي مؤثر در پذیرش نهاده­های زیستی108
جدول30-4 عامل­ها و متغيرهاي مربوط به پذیرش نهاده­ های زیستی109
جدول 31-4 تعیین میزان همبستگی متغیرهای عامل­های پژوهش با متغیرهای پذیرش نهاده ­های زیستی112
جدول 32-4: همبستگی بین متغیرهاي مدل پژوهش113
جدول 33-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر رفتار به کاربرد نهاده ­های زیستی114
جدول 34-4 تحلیل مسیر عوامل موثر بر تمایل به کاربرد نهاده­ های زیستی

جدول 35-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر نگرش به کاربرد نهاده­ های زیستی

115

116

جدول 36-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر سهولت کاربرد نهاده های زیستی

جدول 37-4 تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر سودمندی نهاده ­های زیستی

118

120

جدول 38-4 مجموع تأثیرات غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر رفتار به کاربرد نهاده های زیستی122

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 9 =