پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
فلسفه آموزش و پرورش ايده آليسم و رئاليسم : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 19
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
29000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۹ صفحه با موضوع فلسفه آموزش و پرورش ايده آليسم و رئاليسم نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

فلسفه آموزش و پرورش ايده آليسم و رئاليسم

مقدمه:

يک : ايده‌آليسم

۱ – نمي‌توان “وجود” و “ادراک ” را مساوي دانست آن گونه که برکلي عقيده دارد (زيرا اشاره شد که از تحليل اين جمله مطابقت و تساوي وجود و ادراک ناشي نمي‌شود و مساوي دانستن آن دو خلط مقام ثبوت و اثبات است).

۲ – از اين نظر برکلي که وجود مساوي ادراک است به هيچ وجه انکار جوهر مادي آن گونه که برکلي مي‌گفت نتيجه نمي‌شود.

۳ – برکلي جهان خارج و علم به آن را بطورکلي نفي نمي‌کند، بلکه وي جهان (جوهر) مادي مستقل از ادراک را نفي مي‌کند، اگرچه نظريه شناخت برکلي در نهايت به دليل حسي مذهب بودن او به نفي جهان خارج منجر مي‌گردد (زيرا وي مي‌خواهد مشکل نظريه شناخت خود را با يک اعتقاد مذهبي و متافيزيکي (خدا) رفع کند با اينکه وي اصالت تجربي (حسي) است .

۴ – چون برکلي به نوعي جهان خارج (طبق نظر خودش) قائل است و فقط جهان مادي خارج از ذهن و ادراک انسان را انکار مي‌کند، لذا نمي‌توان او را در رديف سوفسطاييان قرار داد. ۵ – طرد و نفي ماده در نظريه برکلي مقدمه‌اي براي اثبات اصالت روح و خداست .

دو: رئاليسم اسلامي

۱ – فلسفه رئاليسم اسلامي از مکتب ايده‌آليسم، که موجودات جهان را وابسته به انسان و ادراکات او تلقي مي‌نمايد، متمايز است .

۲ – اگرچه فلسفه استاد علامه طباطبايي و استاد مطهري جزو مکتب رئاليسم قرار مي‌گيرد اما با توجه به ويژگيهايي که دارد با آن نيز تفاوت دارد، لذا آن را به عنوان رئاليسم اسلامي مي‌توان ناميد.

۳ – رئاليسم اسلامي اعتقاد به وجود جهان خارج از ذهن (واقعيت قائل شدن براي موجودات خارجي) را يک اصل اساسي و فطري مي‌داند که سرحد ايده‌آليسم و رئاليسم است .

۴ – جهان‌بيني رئاليسم اسلامي “خدا محوري” است يعني جهان، ماهيت ازاويي و به سوي اويي دارد و غايت جهان هستي خداوند است . (نقطه اشتراک با ايده‌آليسم)

پیشگفتار :

هنگامي كه سخن از پيوند دو مقوله به ميان مي آيد اهميت موضوع آنگاه نمايان مي شود كه ابتدا هر كدام از اين دومقوله مورد بررسي و تحليل قرار گيرند.
مسلما فلسفه و تعليم و تربيت نيز نه تنها از اين قاعده مستثني نيستند بلكه چنين تحليلي پيرامون اين دو مقوله از اهميتي مضاعف برخوردار است. فارغ از تحليل لغوي واژه فلسفه به راستي مي توان چنين گفت كه فلسفه از جمله مفاهيمي است كه شايد نتوان هرگز به اجماع كلي در مورد تعريف آن دست يافت. به نظر مي رسد ماهيت فلسفه به تناسب شرايطي كه فيلسوف در آن قرار دارد تعريف مي شود. در اين مقاله به چگونگي ارتباط فلسفه آموزش و پرورش ايده آليسم و رئاليسم پرداخته شده است. مي توان فلسفه را همچون ويتگنشتاين يك نوع فعاليت در نظر گرفت.

چنين فعاليتي عميق نگريستن، همه جانبه نگريستن و نقادانه نگريستن را سرلوحه خود قرارمي دهد. فضاي فعاليت فلسفي در سه حوزه نظري ، دستوري و تحليلي است. در حوزه نظري فلسفه به دنبال حصول پيوستگي در قلمرو انديشه و تجربه است. مباحث ارزشي در قلمرو دستوري مطرح مي شود و تمركز بر كلمات و معنا بر عهده فلسفه تحليلي است.

تقسیم بندی فلسفه آموزش و پرورش ايده آليسم و رئاليسم

ذكر اين نكته ضروري است كه تقسيم بندي هاي مختلفي در اين باب صورت گرفته كه به نظر تقسيم بندي ذيل يكي از مناسبترين تقسيم بندي ها است.

بنيادگرايي:

خاستگاه اين نظريه كه گاهي از آن به ماهيت گرايي نيز تعبير مي شود ريشه در مكتب ايده آليسم دارد. ما نخست به بررسي اجمالي ايده آليسم خواهيم پرداخت.

سپس نشان خواهيم داد كه بنيادگرايي كه ريشه در ايده آليسم دارد داراي چه ويژگي هايي مي باشد.بنيانگذار ايده آليسم در مغرب زمين افلاطون است. به لحاظ معرفت شناسي ايده آليسم منشائ معرفت را عقل و مستقل از تجربه مي داند. از نگاه اين مكتب ذهن موجودي فعال است و شناخت واقعي نه از طريق تجربه حسي بلكه از طريق يادآوري و تذكار ايده ها صورت مي گيرد. فرد از طريق شهود ، درون نگري و بصيرت به درون خود نگريسته و نسخه اي از ايده ها را در آن مي يابد .اين بدان معنا است كه آنچه كه در صدد شناخت آن هستيم از پيش در ذهن وجود دارد. مي توان در يك كلام ايده آليسم را تقدم واقعيت غير مادي بر واقعيت مادي و يا تقدم ذهن بر عين تعريف كرد.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یک =