پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
فولاد های زنگ نزن : دانلود تحقیق رشته متالوژی
doc
تعداد صفحات : 57
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته متالوژی
19000 تومان


تحقیق رشته متالوژی با فرمت WORD و در ۵۷ صفحه با موضوع فولاد های زنگ نزن نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

فولاد های زنگ نزن

مقدمه و معرفي

اهميت فولاد در تمدن بشري و نقش ويژه آن در صنعت، کشاورزی و زمينه هاي گوناگون زندگي كنوني بر كسي پوشيده نيست. امروزه بخش اعظمي از تجهيزات بيمارستاني، وسايل، ابزار و دستگاه هاي پزشكي، دندان پزشكي و آزمایشگاهی هاي تشخيص طبي با استفاده از انواع آلياژ هاي فولادي ساخته مي شود. از سوي ديگر برخي از انواع فولاد های زنگ نزن هم به عنوان بيو مواد فلزي در پزشكي و دندان پزشكي مصرف مي شود. در واقع، از ميان انواع فولاد هاي موجود، آلياژ فولاد زنگ نزن براي استفاده در کاربرد هاي پزشكي مناسب تشخيص داده شده است. نوعي از اين گروه براي تهيه كاشتني ها ، وسايل تثبيت شكست داخلي ، پيچ ها و سيم ها  و صفحه شكسته بندي در پزشكي و ساخت و تهيه سيم هاي ارتودونسي، ابزار هاي معالجه ريشه دندان مثل سوهان سوزني و برقو ،كاشتني دنداني و تاج يا روكش پيش ساخته در دندان پزشكي مصرف مي شوند.

فولاد های زنگ نزن

فولاد زنگ‌نزن آلياژي از آهن و چند عنصر آلياژي است كه در برابر خوردگي مقاوم مي باشد. اين آلياژ در خلال جنگ جهاني اول و بطور اتفاقي در انگلستان كشف شد. شناسايي آلياژ مذكور توسط بري يرلي كه متالورژيستي از شفيلد بود، صورت گرفت. شمشي از آلياژ مورد بحث كه مرجوع شده بود، به مدت چند ماه در فضاي باز محل كار جا مانده بود و متعاقب آن، مشاهده شد كه شمش در هواي مرطوب هيچ‌گونه زنگ‌زدگي ژيدا نكرد. برداشت اوليه اين بود كه عدم خوردگي و زنگ‌زدگي شمش به دليل وجود مقدار زيادي كرُم در آن بوده است.

ويژگي هاي آلياژ و نيز توانايي آن از نظر مقاومت در برابر خوردگي و زنگ‌زدن، شناسايي و مشخص گرديد و در سال ۱۹۱۷، ثبت امتياز انحصاري آن به انجام رسيد.

فولاد های زنگ نزن فريتي

فولاد های زنگ نزن فريتي به دليل داشتن ساختاري مركب از فريت به اين نام خوانده مي‌شود و از آنجا كه ساختار آن فريتي و خارج از منطقه‌ي پايداري آستنيت است، قابليت سخت‌گرداني با عمليات حرارتي را ندارد. اين گروه از فولادهاي زنگ‌نزن، قابليت عمليات كشش عميق و مقاومت خوردگي خوبي دارند و به ويژه در برابر خوردگي تنشي مقاومند . فولادهاي زنگ‌نزن فريتي در استاندارد AISI(موسسه آهن و فولاد آمريكا) با سري ۴۰۰ مشخص شده است. فولاد فريتي مقاومت خوردگي خوبي ارئه مي‌كند در حالي كه قيمت و هزينه آن پايين‌تر است. از آنجا كه با تغيير درجه حرارت در حالت جامد، دگرگوني فازي پديد نمي‌آيد، اين نوع از فولادها را نمي‌توان به منظور سخت كردن تحت عمليات حرارتي قرار داد

فولاد زنگ‌نزن مارتنزيتي

فولاد های زنگ نزن مارتنزيتي در دماي بالا ساختار آستنيتي دارد كه مي تواند با اجراي عمليات حرارتي مناسب همچون سرد‌كردن سريع تا دماي اتاق، به مارتنزيت تبديل شود. اين نوع فولادها معمولا ۱۱ تا ۱۸ درصد كرُم دارند. حد پاييني مقدار كرُم به منظور حصول مقاومت خوردگي كافي تعيين شده و حد بالايي آن به منظور امكان تبديل كامل ساختار فولاد به آستنيت در دماي بالا، مشخص شده است. فولاد زنگ‌نزن مارتنزيتي مغناطيسي است و در محيط معمولي مقاوم به خوردگي است .

فولادهاي زنگ‌نزن مارتنزيتي نيز در استاندارد AISI با سري ۴۰۰ مشخص گرديده‌اند و مشابه فولادهاي كربني قابليت عمليات حرارتي سخت‌گرداني دارند. اين فولادها به دليل داشتن تلفيقي از سختي، استحكام و مقاومت خوردگي براي كاربردهايي چون تيغ و چاقوي با كيفيت بالا مطلوب و مورد پسند مي‌باشد و براي تهيه‌ي ابزارهاي جراحي و برش مورد استفاده قرار مي‌گيرند

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =