پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
رژیم حقوقی حاکم بر قراردادهای بیمه بین المللی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق تجارت بین الملل
doc
128 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق - گرایش تجارت بین الملل
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم .رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” رژیم حقوقی حاکم بر قراردادهای بیمه بین المللی ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده رژیم حقوقی حاکم بر قراردادهای بیمه بین المللی

قانون حاکم بر قرارداد ، قانون یا سیستمی حقوقی است که توسط قواعد حل تعارض قانون ملی کشف و معین می گردد و قرارداد را کنترل می نماید و بدان اعتبار می بخشد یا آن را فاقد اعتبار می داند . در سالهای اخیر قواعد حل تعارض قوانین مربوط به قراردادها در بسیاری از کشورها در جهت هرچه بیشتر به رسمیت شناختن حاکمیت یا استقلال اراده طرفین قرارداد توسعه و تحول یافته اند . این قواعد ، تعیین قانون حاکم بر قرارداد را بر عهده طرفین قرارداد گذارده اند و برای این منظور مقرراتی را هم برای اراده صریح و هم برای اراده ضمنی طرفین وضع نموده اند . در روش گزینش قانون حاکم ، طرفین ممکن است صریحا با قرار دادن یک بند انتخاب قانون در قرارداد ، یا به طور ضمنی ، قانونی را انتخاب نمایند که بر قراردادشان حاکم باشد . چنانچه طرفین قانونی را انتخاب نکنند ، در این صورت قواعد تعارض قوانین مقر دادگاه ، قانون حاکم را به طریق دیگری مشخص می کنند ، یعنی مقرراتی را برای حالت نامشخص بودن یا فقدان اراده مقرر نموده اند .

واژگان كليدي: رژيم حقوقي،قرارداد،بیمه بين الملل

تعریف بیمه

گفتار اول : تعریف لغوی

واژه بیمه مشتق از بیم ( به معنی خطر ) و اسمی فارسی به معنای اطمینان در مقابل مخاطره محتمل الوقوع دانسته شده است) و در فرهنک معین بیمه به معنی « ضمانت » ‏و معادل بیما در زبان اردو و هندی تعریف شده است .

برخي از كارشناسان فن ، اين لغت را از ريشه عربي التأمین و  بمعناي  ” تامين وآسايش ”  ترجمه كرده اند.

ليكن عده اي از واژه شناسان معتقدند كه  بيمه  داراي ريشه فارسي بوده و از كلمه  ” بيم ”  باضافه پسوند  ” ه ”  تشكيل گرديده و بمعني ” آنچه مربوط به هراس ونگراني است ”  مي باشد ،  كه  البته اعتقاد  اخير منطقي تر و براي ما  فارسي زبانان ، قابل قبول تربه نظر ميرسد در زبان فرانسه از واژه « اَسورانس » و در إنگلیسی از واژه «اینشورنس» و یا « اشورنس » استفاده می شود لیکن در زبان انگلیسی واژه اخیر بیشتر در خصوص بیمه های اشخاص بکار برده می شود . معادل عربی بیمه نیز وإژه  « التأمین » می باشد . فرهنگستان ایران بیمه را اصطلاح بانکی شمرده و در تعریف آن می گوید « بیمه عملی است که اشخاص پول مسولیت کالا یا سرمایه یا جان خود را بر عهده دیگری می گذارند و بیمه کننده در هنگام زیان باید مقدار خسارت را بپردازد »

 

گفتار دوم :  ‏تعریف اصطلاحی

در تعریف حقوقی بیمه عبارتست از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر(بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار و وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه نامند.

در تعریف فرانسوی بیمه گفته شده است : « بیمه عبارتست از آنچنان عملی که طی آن بیمه گذار با پرداخت حق بیمه به بیمه گر که یک سلسله خطرات را قبول می کند و بر اساس علم آمار خسارت ناشی از آنها را جبران می نماید ؛ تعهدی به نفع خود یا برای ثالث تحصیل می کند . با این تعهد در صورت وقوع خطر موضوع قرارداد از طرف بیمه گر انجام می شود . »

بیمه دارای انواع و اقسام مختلفی است که عبارت‌اند از؛ بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های بازرگانی.

‏بیمه گذار : شخصی است حقیقی یا حقوقی که در ازای پرداخت وجه معین (یا قبول متقابل مسولیت) عواقب ناشی از خطرات معینی را نزد بیمه گربیمه می کند .

‏بیمه گر : شخصی است که متعهد می شود در ازای پرداخت وجه یا وجوهی یا تقبل مسوولیت و مشارکت  از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه،خسارت وارد به او را جبران کند .

‏بیمه نامه : سندی است که شرایط عقد بیمه در آ ن نوشته می شود و حاکی از وجود « ‏یک عقد یا قرار داد بیمه است و این اصطلاح گاهی در متون بیمه به جای اصطلاح « ‏عقد بیمه » بکار می رود و بطور موجز  سند اثبات کننده قرارداد بیمه است.

حق بیمه : عوضی است که بیمه گذار در قبال تعهد بیمه گر به جبران خسارت می پردازد و در واقع قیمت خطر است .

‏موضوع بیمه : آنچه که عقد بیمه برای آ ن واقع می شود : هر عقد باید دارای موضوع باشد. اموال یا اشخاص موضوع بیمه قرار می گیرند .اگرچه عبارت « موضوع »  در مورد بیمه های اموال بکار می رود اما مواردی مانند سلامتی و حیات یک شخص « موضوع بیمه » است. در یک تحلیل دقیق باید «خطر وریسک » وقوع خسارات را موضوع بیمه دانست و در واقع موضوع بیمه خطر یا حادثه ای است که متوجه مال یا شخص می شود .

 

نتیجه گیری پایان نامه رژیم حقوقی حاکم بر قراردادهای بیمه بین المللی :

عقد بیمه در حقوق ایران جزء عقود نامعین قرار دارد و قانون گذار در قانون مدنی این عقد را تعریف نکرده است . و لذا در نحوه انعقاد ، چگونگی تنظیم ، اجرا ، شرایط و اصول حاکم تفاوت هایی با دیگر عقود دارد که در این پایان نامه به آنها پرداختیم . در واقع ، عقد بیمه از منطق و اصولی پیروی می کند که با منطق بسیاری از عقود معین شناخته شده مغایرت دارد و بسیاری از قواعد عمومی حاکم بر قراردادها در این مورد قابلیت اجرا ندارند . عقد بیمه زاده نیازهای خاص اقتصادی است و همین نیازها و بایدهای اقتصادی بسیاری از احکام آن را رقم می زنند و اصول کلی حاکم بر عقود را ، آنچنان که در قانون مدنی آمده است ، در این مورد منتفی می نمایند ؛ برای مثال ، اساس عقد بیمه بر غیر قطعی بودن تحقق تکلیف قراردادی یکی از طرفین عقد ( بیمه گر ) است ، آنچه می تواند به عنوان نامعین بودن یکی از عوضین عقد لحاظ شود . بدین نحو آنچه در دیگر عقود باعث بطلان عقد می شود در عقد بیمه به عنوان طبیعت عقد بشمار می رود .

علاوه بر این ، نقش حساس حسن نیت و سوء نیت در عقد بیمه موجب پیدایش احکام خاص بسیاری می شود ، در حالی که در حقوق ما اساساً سوء نیت یا حسن نیت افراد ، اثر تعیین کننده ای بر اعتبار و آثار عقد ندارد .

امروزه بیمه بین المللی بخش زیادی از فعالیت های بیمه ای را به خود اختصاص داده است . بیمه وقتی وصف بین المللی به خود می گیرد که فراتر از یک کشور باشد مثلاً بیمه گزار ، بیمه گر در کشورهای مختلف قرار دادشته باشند . همچنین در صورتی که قسمتی یا تمام پول حاصل از چنین تجارتی از مرزهای بین المللی عبور کند .

در مورد نحوه تنظیم انواع مختلف بیمه های بین المللی در کشورهای مختلف جهان می توان گفت از آنجا که موسسه بیمه لویدز لندن یکی از قدیمی ترین و معتبرترین موسساتی است که در زمینه صدور انواع بیمه نامه در جهان مطرح می باشد و همچنین به دلیل حاکم بودن قوانین بین المللی و یکسان بر صنعت بیمه و نیز با توجه به اینکه « نهاد بیمه » بر حسب سرشت و گوهر همکاری و تعاون و سازوکار فنی خود جنبه جهانی دارد و ضوابط و قواعد بیمه ای در همه کشورها از همانندی بسیاری برخوردارند ، لذا اکثر شرکت های بیمه در نقاط مختلف دنیا ، که کم سابقه تر از موسسه لویدز بوده و در این زمینه از تخصص و تجربه کافی برخوردار نمی باشند یا به صورت اتکایی با این موسسه ارتباط برقرار کرده و در عین حال که خود بیمه گر می باشند ؛ بیمه گذار موسسه لویدز نیز محسوب می گردند .

بدیهی است تنظیم بیمه نامه توسط شرکت های بیمه ایرانی به دلیل اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی از سوی کشورهای صاحب تکنولوژی و صنعت که اثر نامطلوب و غیر قابل انکاری نیز در صنعت بیمه کشور نهاده است و همچنین به علت محدودیت سرمایه این شرکت ها و در نتیجه کاهش میزان پوشش دهی خطرات ، آنچنان که باید به سرانجام نمی رسد . و از طرفی فقدان و نقص قوانین و مقررات خاص در این زمینه نیز مساله را بغرنج تر نموده ، بر پیچیدگی آن می افزاید .

در زمان تحریم بیمه های ایرانی و داخلی باید به دنبال اقدامات گسترده برای ادغام شدن با یکدیگر و تشکیل یک بیمه معظم و بزرگ برای ورود قدرتمند و قوی به عرصه بیمه بین المللی باشند .

در این که همکاری های بین المللی باید بر اساس حفظ منافع ملی تقویت شود ، شکی نیست و از این رو که انسان موجودی سیاسی است ، تأثیر عوامل سیاسی بر تجارت از جمله بیمه ، غیر قابل اجتناب است

. ولی موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد ، این است که بیمه به طور کامل تجارت محسوب نمی شود ، بلکه بر مبنای تجارت استوار است و در بیمه بیشتر باید هزینه و فایده مورد توجه قرار گیرد . بنابراین نقش دولت در پشتیبانی و حمایت از بیمه ها علی الخصوص در زمان تحریم نقشی موثر و تاثیرگذار است .

 

در کنار نتایج بدست آمده ، پیشنهادات زیر نیز مفید است :

1 ـ کمبود قوانین و مقررات بیمه ای مناسب و قابل قبول که هم حافظ منافع بیمه گر و بیمه گذار بوده و هم تامین کننده منافع جامعه باشد ، امری کاملاً محسوس است و لذا تلاش در جهت رفع این نیاز امری لازم و ضروری به نظر می رسد . مثلاً قانون بیمه مصوب سال 1316 می باشد که چیزی حدود 80 سال از آن می گذرد و در این مدت تحولات زیادی در عرصه بیمه بین المللی رخ داده است و نیاز به تغییر دارد .

2 ـ در رابطه با بیمه مسافران باید تدابیری اندیشیده شود تا میزان جبران خسارت در صورت ورود صدمه جانی به ایشان یا فوت آنان هم پای اکثر کشورهای جهان در ایران نیز افزایش یابد .

فهرست رژیم حقوقی حاکم بر قراردادهای بیمه بین المللی

  • فصل اول : تعریف بیمه و سابقه تاریخی بیمه بین المللی. ۲
  • میحث اول : تعریف بیمه. ۳
  • گفتار اول : تعریف لغوی. ۳
  • گفتار دوم :  ‏تعریف اصطلاحی. ۴
  • گفتار سوم : بیمه بین المللی. ۶
  • مبحث دوم : شرایط بیمه و پیشینه آن. ۷
  • گفتار اول : شرایط بیمه. ۷
  • گفتار دوم : سابقه تاریخی. ۹
  • ‏الف : سابقه تاریخی بیمه درجهان. ۹
  • ب :  ‏سابقه تاریخی بیمه در ایران. ۱۱
  • مبحث سوم : شناخت قرارداد بیمه ای. ۱۲
  • گفتار اول : ماهیت حقوقی قرارداد بیمه ای. ۱۲
  • گفتار دوم : بیمه نامه و محتوای آن. ۱۵
  • بند اول : بیمه نامه. ۱۵
  • بند  دوم : محتوای بیمه نامه ها. ۱۵
  • گفتار سوم : انواع بیمه نامه. ۱۶
  • بند اول : بیمه نامه حاوی اززش موضوع بیمه یا فاقد ارزش موضوع بیمه  ۱۶
  • بند دوم : بیمه نامه با پوشش باز یا شناور. ۱۶
  • بند سوم : بیمه نامه زمانی. ۱۷
  • مبحث چهارم : اوصاف بیمه در تجارت بین الملل. ۱۷
  • گفتار اول : انعقاد قرارداد. ۱۸
  • گفتار دوم : پرداخت حق بیمه. ۲۰
  • گفتار سوم : شکل قرارداد بیمه. ۲۱
  • فصل دوم : اصول بیمه و شروط متداول آن در قراردادهای بین المللی ، ریسک بیمه و تاثیر قوه قاهره در آن. ۲۳
  • مبحث اول : اصول بیمه و شروط متداول آن. ۲۴
  • گفتار اول : اصول بیمه. ۲۴
  • بند اول : اصل حسن نیت. ۲۴
  • بند دوم : اصل غرامت . ۲۸
  • بند سوم : اصل نفع بیمه ای . ۲۸
  • بند چهارم : اصل مشارکت ( تعدد بیمه ). ۳۱
  • بند پنجم : اصل علت نزدیک . ۳۱
  • بند ششم : اصل داوری. ۳۲
  • گفتار دوم : شروط متداول در بیمه. ۳۳
  • بند اول : شرط بدون خسارت . ۳۳
  • بند دوم : شرط خسارت  . ۳۴
  • بند سوم : شرط تمام خطر . ۳۴
  • بند چهارم : شرط . ۳۵
  • بند پنجم : شروط دیگر. ۳۶
  • مبحث دوم : قواعد حاکم بر بیمه. ۳۷
  • گفتار اول : جبران خسارت توسط بیمه گر. ۳۷
  • گفتار دوم : نفی پوشش بیمه افزون بر خسارت وارده و منع افزایش دارایی به واسطه بیمه. ۳۹
  • گفتار سوم : منع بیمه مضاعف. ۴۰
  • گفتار چهارم : منع بیمه به بالاتر از قیمت واقعی مال. ۴۱
  • گفتار پنجم : محدودیت تعهدات بیمه گر به وسیله توافق طرفین عقد بیمه  ۴۲
  • گفتار ششم : انتقال مالکیت مال موضوع بیمه. ۴۵
  • گفتار هفتم : جانشینی بیمه گر. ۴۷
  • مبحث سوم : ریسک بیمه. ۵۱
  • رژیم حقوقی
  • رژیم حقوقی
  • رژیم حقوقی
  • گفتار اول : خطرات و ریسک های بیمه ای. ۵۱
  • بند اول : انواع خطرات موجب ریسک در بیمه. ۵۱
  • بند دوم : خطرات قابل بیمه شدن. ۵۵
  • گفتار دوم  : اعلام ریسک. ۶۰
  • بند اول : اعلام ريسك توسط بيمه‌گذار در هنگام انعقاد قرار داد بيمه  ۶۰
  • بند دوم : اعلام تشديد ريسك در طول اجراي عقد بيمه. ۶۱
  • رژیم حقوقی
  • بند سوم : اعلام خلاف واقع عمدی. ۶۲
  • گفتار سوم : واکنش به ریسک ( تکنیک های اداره ریسک ). ۶۵
  • بند اول : انتقال ریسک. ۶۵
  • بند دوم : اجتناب از ریسک. ۶۶
  • بند سوم : کاهش ریسک. ۶۷
  • بند چهارم : پذیرش ریسک. ۶۷
  • مبحث چهارم : اقدامات لازم در صورت بروز خطر. ۷۰
  • گفتار اول : امضای اظهاریه. ۷۰
  • گفتار دوم : ارزیابی. ۷۰
  • گفتار سوم : فرانشیز یا مبلغ قابل تفریق. ۷۰
  • گفتار چهارم : جانشینی یا نیابت . ۷۱
  • فصل سوم : مسئولیت بیمه ، بیمه الکترونیکی ، حل و فصل اختلافات و آثار تحریم بر بیمه های بین المللی. ۷۲
  • مبحث اول : مسئولیت بیمه. ۷۳
  • گفتار اول : مفهوم مسئولیت. ۷۳
  • گفتار دوم : مسئولیت بیمه ای. ۷۵
  • گفتار سوم : بیمه اتکایی. ۷۷
  • مبحث دوم : بیمه الکترونیکی. ۷۸
  • گفتار اول : مفهوم بیمه الکترونیکی. ۷۸
  • گفتار دوم : چالشهای حقوقی بیمه الکترونيکی. ۸۲
  • مبحث سوم : آثار تحریم. ۸۸
  • گفتار اول : شناخت مفهوم تحریم اقتصادی. ۸۸
  • بند اول : تفاوت تحریم اقتصادی و تحریم تجاری. ۸۸
  • بند دوم : تحریم های اقتصادی یک جانبه. ۸۹
  • گفتار دوم : مروری بر تحریم های بیمه ای در مورد ایران. ۹۰
  • فصل چهارم : تعارض قوانین در قراردادهای. ۹۲
  • بیمه بین المللی. ۹۲
  • مبحث اول : قانون حاکم بر قراردادها ی بیمه بین المللی. ۹۳
  • گفتار اول : روش های تعیین قانون حاکم. ۹۳
  • گفتار دوم : نحوه تعیین قانون حاکم در قراردادهای بیمه بین المللی  ۹۴
  • مبحث دوم : حل و فصل اختلافات بیمه ای و تعارض قوانین. ۱۰۰
  • گفتار اول : تعارض با قوانین داخلی و فقه. ۱۰۰
  • گفتار دوم : دادگاه صالحه و مرجع حل اختلاف و داوری. ۱۰۱
  • گفتار سوم : کنوانسیون های بین المللی. ۱۰۲
  • گفتار چهارم : فسخ قراردادهای بیمه بین المللی و جبران خسارت  ۱۰۴
  • نتیجه گیری. ۱۰۸
  • فهرست منابع و مآخذ. ۱۱۰
  • ب ـ منابع خارجی  ۱۱۲

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + چهارده =