پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
آلودگی هوا از منظر قواعد مسئولیت مدنی ، و درپرتو قوانین و رویه قضایی ایران و فرانسه : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل
doc
تعداد صفحات : 175
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق
59000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” آلودگی هوا از منظر قواعد مسئولیت مدنی ، و درپرتو قوانین و رویه قضایی ایران و فرانسه  ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان نامه آلودگی هوا از منظر قواعد مسئولیت مدنی ، و درپرتو قوانین و رویه قضایی ایران و فرانسه:

آلودگیهاي هوا در سه سطح داخلی، ملی و بین المللی، آثار زیانباري برمحیط زیست انسانی وطبیعی برجاي می گذارند. در ایران نیز در سالیان اخیر بویژه در کلان شهرها این آلودگی افزایش قابل توجهی داشته و به نوبه خود باعث ورود خسارت بر سلامتی اشخاص و کیفیت اموال شده است.  این پایان نامه بدنبال تحلیل مسأله آلودگی هوا از منظر قواعد مسئولیت مدنی، و درپرتو قوانین و رویه قضایی ایران و فرانسه است.  مسأله اساسی این است که آیا نظام کنونی مسئولیت مدنی کافی و وافی براي جبران خسارات ناشی از آلودگیهاي جوي هست؟ رویه هاي قضایی پراکنده اي که دراین زمینه شکل گرفته اند، حکایت از حکومت کدامیک از قواعد و رویکردهاي حقوق مسئولیت مدنی در این حوزه دارند. فرضیه محوري پایان نامه بر این مبنا استوار است که امکان جبران خسارات ناشی از آلودگی زیست محیطی به دلیل ماهیت و ویژگیهاي خاص آن کمتر توسط نظام کنونی حقوق مسئولیت مدنی قابل حمایت است. چه آنکه هنوز درنظامهاي ملی،تئوري کلی مسئولیت مدنی زیست محیطی بر مبناي تقصیر استوار است.

لذا بسیاري ازخسارات حاصل ازآلودگی هوا جبران نشده باقی میمانند.امروزه محیط زیست وحفاظت ازآن،آنچنان به ارزش اخلاقی واجتماعی تبدیل شده است که حمایت کیفري از آن ضروري می نماید. در این راستا ضعف ضمانتهاي حقوق مسئولیت مدنی وعدم کفایت تدابیر حقوق اداري، را تقویت می کنند با این حال کاربست حقوق کیفري براي حمایت از محیط زیست مستلزم ملاحظه بایسته هایی است که بدون توجه به آنها نمی توان به توفیق این حقوق امید بست.

ازدیدگاه قانونگذارایرانی حقوق شهروندی یک امتیاز است که به اتباع کشور در محدوده مرزها داده می شود، ولی حقوق شهروندی ازدیدگاه محیط زیست را نمی توان محدود به مرز نمود زیرا محیط زیست مرزها را درمی نوردد. فاعل فعل آلوده کننده را ناقض حقوق زیست محیطی شهروندی می نامند. اغلب رفتارهای نقض حقوق زیست محیطی شهروندی مطابق قانون، دردسته بندی جرایم ارتکابی نسبت به عناصر جاندار، بی جان و یا جرایم غیر مستقیم علیه محیط زیست قرار میگیرد. ایجاد آلودگی به هر شکل آن از جمله آلودگی های بصری، آب، هوا، پسماندها و غیره، سلامتی روحی، روانی و جسمی شهروندان رابه خطر می اندازد واصلی ترین حق شهروندی را که هماناحق حیات وسلامتی است باخطر جدی مواجه می سازد.لذا عملکرد دادگاه ها ودادسراهای تخصصی درزمینه محیط زیست بایدمانعی درمقابل ناقضان حقوق شهروندی باشد.حق انسان‌هادرداشتن محيط زيستي امن وسالم، به عنوان يك حق بشري دركنارسايرحقوق شناخته شده براي بشر،چندسالي است كه موردبحث وبررسي محافل علمي وطرفداران محيط زيست است.دراين پايان نامه،مباني حق بهره‌مندي ازمحيط زيست سالم،ازديدگاه قرآن كريم موردبحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

 

پرسشهای اصلی مسأله

پرسش اصلی که در پایان نامه حاضر بدان خواهیم پرداخت چنین است که «الزامات مسئولیت مدنی ناشی از فعالیت های زیست محیطی ایران وجهان» را:

1-  چگونه مي توان از محيط زيست حفاظت مؤثرتري به عمل آور د؟

2-  نقش مسئولیت مدنی محيط زيست چيست ؟

3-  آيا مقررات اين رشته از مسئولیت مدنی  به پاسخگويي به مشكلات كنوني محيط زيست قادر است؟

پاسخ بدین پرسش های بنیادین بسیاری دیگر از مسائل فوق الذکر را روشن خواهد ساخت.

 

 فرضیه پژوهش

– نوعی سلسله مراتب هنجاری درمسیئولیت مدنی ناشی از فعالیت های زیست محیطی وجوددارد.

– جایگاه تعهدات ناشی ازبرگزاري ده‌ها كنفرانس بزرگ جهاني مانند (كنفرانس استكهلم، درباره محيط زيست انساني)،(كنفرانس ريو،درباره محيط زيست وتوسعه)و به تازگي، برگزاري (اجلاس ژوهانسبورگ) بخشي از اقدامات جهاني در مقابله با بحران عظيمي است كه جهان به واسطه آلودگي و تخريب محيط زيست گرفتار آن است.

– علاوه بر اين، تهيه و تصويب اسناد بين‌المللي فراوان در جهت مقابله با بحران زيست‌محيطي جهان، از جمله (اعلاميه استكهلم)، (اعلاميه ريو)، (منشور جهاني طبيعت) بخش ديگري از اقدامات بين‌المللي در اين باره است. بسته به نوع ارزشی که حفظ می‌کنند در آن متغییر است ولی بطور کلی پایین تر از مسئولیت مدنی عام، قواعد آمره و تعهدات عام شمول، اصول کلی حقوقی و بالاتر از حقوق مدنی خاص می باشد.

 

 اهمیت و ضرورت تحقیق

با توجه به تاثیر محیط زیست در زندگی و به طبع آن بقای انسان، حفاظت از محیط زیست امری ضروری تلقی     می شود0 لذا برای دستیابی به این هدف شناخت مواردی که زمینه آلودگی محیط زیست را فراهم می کنند بدیهی به نظر می رسد با توجه به اینکه کلان شهر ها دارای جمعیت زیادی بوده و شهر آلوده کشور به حساب می آیند.         لذا آگاهی و شناخت عوامل موثر در آلودگی زیست محیطی آن مهم جلوه می دهد چرا که بدین وسیله می توان این عوامل را کاهش داده و برای حذف آنها تدابیر مهمی را اندیشید و در راستای حفظ محیط زیست برآمد0

 

سازماندهی پژوهش

این پايان نامه ازيك مقدمه: و دوبخش تشکیل شده است شامل کلیات،مفاهیم،و ورود.بخش اول ازسه فصل وچهار گفتار، فصل اول که به کلیات و تعریف مفاهیم اختصاص داده شده است. در فصل دوم، نگاهی به وضعیت، قواعد،موانع وچالش ها وجایگاه حمایت از محیط زیست پرداخته خواهد شد تا زمینه مساعدی برای ورود به فصل بعدی باشد. در فصل سوم به  مبحث تفسیر مفاهیم ،پیشنه تاریخی ،کاستی های نظام حقوقی وآموزه های اسلامی توجه  خواهیم کرد و در بخش  پایانی، جایگاه مسئولت مدنی وبازشناسی آن از انواع مسئولیت ها را مورد بررسی و تحقیق قرار خواهد گرفت.

 

روش تحقیق

باتوجه به موضوع،روش توصیفی- تحلیلی برای این پایان نامه انتخاب شد. یعنی ابتدا کلیه اطلاعات لازم گردآوری شده وسپس اطلاعات به دست آمده مورد تحلیل قرار گرفت.

اطلاعات از راههای زیر به دست آمد:

  1. مطالعه کتابخانه ای
  2. شبکه جهانی اینترنت
  3. بانکهای اطلاعات موجود وزارت علوم،تحقیقات و فناوری زيست محيطي و…..
  4. پرسشنا مه

5 . مشاهدات میدانی

6 . کسب اطلاعات متفرقه ازمسئولان سازمانهای دولتی وغیر ه

 

 

 

 راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =