پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
كتاب شناسي دستور زبان فارسي دوره معاصر : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
doc
695 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ كتاب شناسي دستور زبان فارسي دوره معاصر ”  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه  ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

چکیده كتاب شناسي دستور زبان فارسي دوره معاصر

در عصري كه بدان عصر انفجار اطلاعات گفته مي‌شود و روزانه هزاران داده به صورت منابع ديداري و شنيداري، چاپي و غيرچاپي، در سراسر جهان توليد مي‌شود و به انبوه چندميليوني اطلاعات موجود مي‌پيوندد؛ وجود كتاب شناسي‌ها، با توجه به نقش بنيادين تحقيق، براي دسترسي هرچه زودتر منابع و جلوگيري از تكرار چندباره پژوهش‌هاي انجام شده، براي محققان و علاقمندان، ضروري به نظر مي‌رسد.

كتاب شناسي حاضر كه پايان‌نامه مقطع كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي است؛ با همين هدف گردآوري شده است. اين كتاب شناسي كه نوعي كتاب شناسي موضوعي و توصيفي به شمار مي‌رود و برپايه آيين نگارش علمي نوشته شده است؛ كتاب‌ها، مقاله‌ها و پايان‌نامه‌هايي را كه در فاصله سالهاي ۱۳۰۰ تا ۱۳۸۳ دربارة دستور زبان فارسي و گويش‌هاي ايراني نوشته شده است، معرفي مي‌كند. همچنين مواردي چون پرسش و پاسخ‌ها، نكته‌ها، گزارش‌، و مصاحبه و معرفي كتاب نيز آورده شده است. منابعي كه توسط گردآورنده به طور مستقيم ديده نشده است. اين اثر، با نمايه‌هايي چون نمايه عنوان و نمايه اشخاص پايان مي‌يابد

 

پیشگفتار:

آموختن دستور زبان آنقدر اهميت دارد كه حضرت علي (ع) مي‌فرمايد: «العلمُ ثلاثَةٌ: الفقهُ لِلْأديانِ و الطِب‌‌ُّ لِلْأبدانِ و النحوُ لِل‍ِّسانِ»؛ يعني علم سه گونه است: علم فقه براي دين‌شناسي، علم طب براي سلامت بدن و علم نحو براي حفظ زبان.»؛ نيز جلال‌‌الدين همايي مي‌نويسد: «قواعد و اصول يك زبان، درست در حكم قوانين يك كشور است. از كشوري كه قانون در آن حكم‌فرما نيست؛ جز هرج و مرج چه انتظار بايد داشت؟»؛ همچنين محمدرضا دايي جواد در كتاب دستور خود آورده است: «ما بايد رعايت قواعد زبان را مثل رعايت قوانين كشور و آداب لباس پوشيدن محترم بشماريم و غلط ننويسيم و درست سخن بگوييم زيرا نظم جامعة ادبي نيز مانند انتظامات ديگر جوامع قابل احترام است.»

بنا به تأكيداتي اين چنين و ضرورت حفظ استقلال و صيانت هرچه بيشتر زبان فارسي، به خصوص در طي قرن اخير، بسياري از انديشمندان اين سرزمين همت گماردند تا پژوهش‌هاي ارزشمندي را دربارة دستور زبان فارسي آغاز كنند. مجموعة حاضر، به پاس قدرداني از تمامي آناني كه در اين راه بذل جان و عمر كردند و نيز احترام به امر اطلاع‌رساني در كمترين زمان ممكن، كتاب‌ها، پايان‌نامه‌ها و مقاله‌هايي را كه در فاصله سال‌هاي 1300 تا 1383 ه‍ .ش. نوشته شده است؛ همراه با اطلاعات كتاب شناسي آن آثار به شيوة نگارش علمي، فراهم آورده است. بدون شك در اين كتاب شناسي برخي از آثار نوشته شده بنا به دلايل مختلفي از قلم افتاده و با وجود مرور چندين باره آن، نقايصي در آن راه يافته است كه نگارنده را عذرخواه اهل پژوهش مي‌كند. اميد است كه توصيه‌هاي اهل تحقيق تكميل‌كننده اين اثر باشد.

 

انواع دستورنويسي براي زبان فارسي:

دستورهايي را كه براي زبان فارسي نوشته شده است؛ شايد بتوان به صورت زير تقسيم‌بندي كرد. بايد توجه داشت در برخي تقسيم‌بندي‌ها مرزي وجود ندارد به اين معني كه برخي شماره‌ها، شماره‌هاي ديگر را مي‌تواند تحت پوشش قرار دهد.

كتاب‌هايي كه به طور مستقيم در مورد دستور زبان فارسي نوشته نشده است.

دستور زبان فارسي در مقدمه فرهنگ‌هاي فارسي.

3ـ كتاب‌ها يا جزوه‌هايي كه دربارة بخشي از دستور زبان فارسي نوشته شده است:

1ـ3ـ آمد نامه‌ها.                 2ـ3ـ ديگر موارد.

دستورهايي كه از متن برخي ديوان‌ها و كتب كهن از سوي متأخرين استخراج شده است و درواقع نوعي بررسي دستوري محسوب مي‌شود.

دستورهاي زبان فارسي كه به صورت مستقل نوشته شده است:

1ـ5ـ دستورهاي نوشته شده به زبان فارسي:

1ـ1ـ5ـ دستورهاي زبان فارسي به نظم.

2ـ1ـ5ـ دستورهاي زبان فارسي به نثر:

1ـ2ـ1ـ5ـ كتاب‌هاي درسي رسمي ويژه مدارس و دانشگاه‌ها.

2ـ2ـ1ـ5ـ كتاب‌هاي كمك‌درسي.

 

3ـ2ـ1ـ5ـ كتاب‌هاي كنكور.

اين شماره به گونة ديگري نيز تقسيم مي‌شود:

4ـ2ـ1ـ5ـ دستورهاي نوشته شده به شيوه سنتي.

5ـ2ـ1ـ5ـ دستورهاي نوشته شده به شيوة زبان‌شناسي نوين.

2ـ5ـ دستورهاي نوشته شده به زبان‌هاي ديگر.

كتاب‌هايي كه به طور مستقيم دربارة دستور زبان فارسي نوشته نشده است.

فهرست

پيشگفتار…………………………….. الف

مقدمه………………………………. ۱

فصل اول ـ كتاب‌ها……………… ۱

فصل دوم ـ پايان‌نامه‌ها……………….. ۸۹

فصل سوم ـ مقاله ها……..…………..۱۴۹

نمايه……………………… ۴۵۵

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل فروشگاه محصولات دانلودی دیجی لود

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + بیست =