پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ماشین های بسته بندی مواد غذایی : دانلود تحقیق رشته صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 30
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته صنایع غذایی
29000 تومان


تحقیق رشته صنایع غذایی با فرمت WORD و در ۳۰ صفحه با موضوع ماشین های بسته بندی مواد غذایی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

ماشین های بسته بندی مواد غذایی

ماشينهاي مورد استفاده جهت بسته‌بندي مواد غذايي امروزه در طرح تيپهاي متفاوت ساخته و مورد استفاده قرار مي‌گيرند بيان يك تقسيم‌بندي جامع و مانع براي همة ماشينها كاري مشكل است اما در ذيل سعي شده با ارائه يك تقسيم‌بندي با توجه به نحوة عمل كرد اين ماشينهاي شماي كلي از تنوع ماشین های بسته بندی مورد استفاده در صنايع غذايي ارائه گردد.

۱- ماشينهاي پركن:

اين نوع ماشينها عمليات لازم براي پر كردن محصولات داخل ظرف را انجام مي‌دهند با توجه به تنوع ظروف و بسته‌بندي مورد استفاده در بسته‌بندي مواد غذايي ممكن است عمليات پر كردن در بطري، قوطي، كيسه، بشكه، كارتن و… انجام شود. پركردن مناسب علاوه بر جنبه‌هاي مثبت آن از نظر پذيرش مصرف كننده نقش مهمي در ماندگاري محصول دارد به همين دليل امروزه از طريق سازمانهاي ذيربط قوانين مربوط به ميزان دقيق پر كردن ظروف وضع شده است.

انتخاب يك ماشين پر كن بستگي به طبيعت محصول و سرعت توليد مورد نياز ما دارد. دستگاه پركن بايد بطور صحيح ظروف را پر كنند . چنانچه دستگاه به گونه‌اي طراحي شود كه توانايي پر كردن ظروف در اندازه‌هاي مختلف را داشته باشد اين يك مزيت مهم براي دستگاه تلقي مي‌گردد. در سال ۱۹۸۰ اوسبون انواع پر كن‌هاي وزني، فشاري و تحت خلاء را شرح داده است كه سيستم‌ها و اصول مورد استفاده در اين نوع ماشین های بسته بندی مورد بحث قرار مي‌گيرد.

پركن مايعات:

در ماشينهاي پر كن مايعات از يك روش يا تركيباتي كه از دو و چند روش ذيل براي پر كردن مايعات درون ظروف بسته‌بندي استفاده مي‌شود اين روشها عبارتند از:

پر كن هاي تحت خلاء:

پر كن هاي تحت خلاء تميزترين و اقتصادي‌ترين روش پر كن براي بسياري از مواد غذايي نظير اكثر مايعات دقيق و با ويسكوزيتة پايين مي‌باشد البته بايد توجه داشت اين نوع پر كن ها براي محصولاتي كه كف مي‌كنند مناسب نيستند اين پر كن ها داراي نازل هائي هستند كه وارد ظرف شده ابتدا هواي ظرف را خالي و سپس ظرف را تا ارتفاع معيني پر مي‌كند مهمترين ويژگي پر كن هاي تحت خلاء آن است كه از پر كردن ظروف سوراخ شده، لبه بريده و شكسته بصورت اتومات خودداري مي‌شود پر كن هاي تحت خلاء خود داراي سه سيستم هستند كه عبارتند از:

پر كن ها تحت خلاء با سيستم چرخان:

در اين روش هر بطري به تنهايي جابجا مي‌شود و هر بطري در زير ميله پر كننده خود قرار مي‌گيرد بطور اتومات بالا مي‌آيد و همانطوريكه حول ماشين مستقل از بطريهاي ديگر مي‌چرخد پر مي‌شود.

پر كن هاي تحت خلاء با سيستم طبقي:

در اين روش بطري‌ها در كنار هم در روي سيني قرار مي‌گيرند و توسط نقاله زير دهانه پر كن حركت مي‌كنند سرهاي تغذيه كننده در اين روش يك تا هشت مورد متغير مي‌باشد.(سرهاي تغذيه كننده ثابت)

پركن‌هاي تحت خلاء با سيستم تغذيه اتومات:

اين سيستم داراي اهرمي است كه بطري‌هاي پر شده را تخليه و بطري‌هاي خالي را به زير سرهاي تغذيه كننده قرار مي‌دهند. عموماً سيستم‌هاي تحت خلاء شامل يك تانك ذخيره است كه در پايين قسمتي كه بطري‌ها در آن پر مي‌شوند قرار گرفته است و لوله‌هاي داراي نازل پر كننده به اين تانك متصل است.

زماني كه ماشين بكار مي‌افتد پمپ خلاء روشن شده و خلاء را در ظرف مربوطه ايجاد مي‌كنند با حركت بطري‌ها و قرار گرفتن دهانة آن بر روي واشر پلاستيكي قسمت تغذيه كننده از ورود هوا به داخل بطري جلوگيري مي‌شود زماني كه بطري سالم است و فاقد سوراخ و ترك مي‌باشد به اين ترتيب با عمل پمپ خلاء، خلاء‌اي در بطري به وجود مي‌آيد كه اين خلاء به نوبة خود موجب مي‌شود مايع توسط نازل‌هاي مكنده از تانك ذخيره مكيده شده و در بطريهاي پر شود زماني كه بطري در حد مورد نياز پر مي‌شود خلاء بطور اتومات شكسته مي‌شود و اين امر موجب توقف جريان مايع به داخل بطري مي‌شود. امروزه ماشينهاي پر كن با ظرفيت ۲۵۰ عدد در دقيقه براي اين منظور طراحي شده‌اند.

ماشينهاي تميز كننده:

بيشترين كاربرد ماشينهاي تميز كننده و شوينده در صنايع لبنيات و نوشابه كه در آن بطري‌هاي كثيف به كارخانه مجدداً برمي‌گردند مي‌باشد دستگاههاي شوينده دو نوع هستند:

الف) Hydro        ب)Seaker – Hydro

كه در اولي جهت‌هاي آب بكار رفته اما در روي بطريهاي بطور كامل در آب فرو برده مي‌شوند. دستگاه شوينده گاهي اوقات به برس هاي چرخنده نيز ممكن است مجهز باشند سرعت عمل اين دستگاهها ۲۰۰ تا ۶۰۰ عدد در دقيقه مي‌باشد.

ساده‌ترين شكل دستگاههاي تميز كننده جهت‌هاي هواي فشرده يا بخار مي‌باشد فشار PSI 60 حداقل فشار لازم براي اين است كه بطري بطور كامل تميز شود. شكل زير مراحل كار دستگاه شستشوي بطري را نشان مي‌دهد.

۳- ماشينهاي دوخت:

دوخت‌ها ضعيف‌ترين قسمت يك بسته مي‌باشند و دوخت ناقص موجب كوتاه شدن طول عمر انباري مواد غذايي مي‌شود ماشينهايي كه عمليات دوخت دربندي و بستن را در بسته‌بندي مواد غذايي انجام مي‌دهند بسيار متنوع هستند در ذيل به پاره‌اي از مهمترين اين ماشین های بسته بندی اشاره مي‌شود.

۳-۱- دوخت حرارتي:

بيشتر اين گروه از ماشينها داراي فك‌هايي هستند كه از طريق جريان برق گرم شده و سپس با فشار بر روي فيلم دوخت حرارتي را انجام مي‌دهند در بعضي از ماشينهاي جديدتر بجاي جريان برق از جريان الكتروترميك با فركانسي بالا استفاده مي‌شود كه در اين ماشينها فك‌ها گرم نمي‌شوند بلكه در محل دوخت گرماي لازم براي دوخت حرارتي را بوجود مي‌آورند.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 4 =