پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ماهيت حقوقی شرط مقدار و ضمانت اجرای تخلف از آن : پایان نامه ارشد حقوق
doc
تعداد صفحات : 113
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق جزا و جرم شناسی
129000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” ماهيت حقوقی شرط مقدار و ضمانت اجرای تخلف از آن ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان نامه ماهيت حقوقی شرط مقدار و ضمانت اجرای تخلف از آن :

شرط مقدار که جزء شروط ضمن عقد محسوب مي شود ريشه در فقه دارد و از حديث معروف ابن حنظله گرفته شده است تعيين مقدار وصف مربوط به  کميت مبيع يا ثمن مي باشد . ارزش معامله به تناسب  مقدار آن معين مي شود و مبهم ماندن آن موجب غرر مي گردد . در واقع تعيين مقدار براي رفع غرر معامله است و اين رفع غرر شخصي است نه نوعي . همان طور که مبيع بايد از لحاظ مقدار و اندازه معلوم باشد ثمن نيز بايد مشخص و معلوم باشد . نقشي که مقدار در بيع مي تواند داشته باشد يا نقش خود مبيع است يا نقش وصف مبيع .

قانون گذار ما تحت تاثير آراء مشتت فقهي در مواد 355 و 384 و 385 قانون مدني احکام متفاوتي را براي  تخلف از اين شرط بيان کرده است و در نتيجه شاهد اظهار نظر هاي متفاوت در ميان حقوق دانان و آراي  متفاوتي در رويه قضايي ميباشيم . بطوريکه در ماده 355 قانون مدني مقدار نقش وصف را دارد در حاليکه در ماده 384 قانون مدني مقدار در آن نقش خود مبيع را دارد . و در ماده 385 ق .م مقدار به عنوان وصف مبيع مي باشد که ضمانت اجراي تخلف از شرط مقدار  در ماده 355 ق . م خيار تخلف از شرط بوده ، لکن ضمانت اجراي  تخلف از شرط مقدار  در ماده 384 ق .م در موقعي که در مبيع کسري پيدا شود خيار تبعض صفقه  می باشد و اگر در مبيع زيادتي  داشته باشد زياده مال بايع خواهد بود  و ضمانت اجراي تخلف در ماده 385 خيار تخلف از شرط است .

نکته مهمي که در مورد شرط مقدار وجود دارد تمايز اين سه ماده از يکديگر  و تطبيق  مصاديق با آنها است در اين رساله سعي بر آن است تا با بررسي مواد مزبور ( و با غور در منابع فقهي ) غبار ابهام از آنها زدوده شود و ماهيت حقوقي شرط مقدار و ضمانت اجراي تخلف از آن مورد بررسي قرار گيرد .

کليد واژه ها : شرط مقدار ، شرط صفت ، بيع ، خيار فسخ ، تخلف شرط

 

بيان مسأله

از زمانهاي  پيشين که انسان زندگي در اجتماع را شروع کرده  قرار دادها نيز بوده اند و صرفأ آنچه متفاوت است نوع و تشريفات آنهاست و از همان زمان شرط مقدار  در  قرار داد از مهم ترين اهداف انعقاد قرار داد تلقي  ميشده است  و ارزش  هر معامله به تناسب مقدار آن معين مي  گرديد و مبهم ماندن آن موجب غرر مي شد و علاوه بر جنس  و وصف ، مقدار  مورد معامله تعيين و مشخص  مي  گرديده است زيرا با تعيين مقدار ميزان تعهدي که طرفين بر عهده مي گرفتند مشخص مي گرديد .

با متمدن شدن جامعه و گسترش جوامع  بشري  کم کم قرار دادها به شيوه امروزي تنظيم گرديده است و با وضع قوانين در  جوامع مختلف عدالت بهتر  تأ مين شده است تلاش  براي  درک مسائل شرط مقدار بدون درنظر گرفتن سابقه حقوقي آن را ه به جايي نخواهد برد قانون مدني ايران مبتني بر فقه اماميه و شرع انور اسلام  است و حل مشکلات شرط  مقدار بايد بر مبناي  فقه اماميه باشد  تا هم نظر قانونگذار تامين شود و هم از  غناي  فقه که در واقع تاريخ حقوق ايران را تشکيل مي دهد بي بهره نباشيم .

شرط  مقدار در بيع آن طور که از اسم آن پيداست تعيين مقدار در بيع است پس بحث اصلی آن است که وابستگي و ارتباط شرط با عقد به چه نحو است  و اينکه دايره شمول شرط مقدار کجاست و ضمانت اجراي  تخلف از شرط مقدار چيست؟

 

 

سؤالات پژوهش:

سئوال اول

ماهيت حقوقي شرط مقدار در بيع چيست ؟

سوال دوم

ضمانت اجراي  تخلف از شرط مقدار چيست؟

سوال  سوم

شرط مقدار در بيع در  فقه اماميه چه جايگاهي دارد ؟

 

اهداف پژوهش  ماهيت حقوقی شرط مقدار و ضمانت اجرای تخلف از آن :

1- تحقيق جامع  و کاملي در اين خصوص در منابع معتبر ايران از نظر حقوق مدني مشاهده نگرديد  و اين از  اهداف اصلي پژوهش  است  تا بررسي جامع و مانعي در  اين خصوص صورت گيرد .

2- ابهام قوانين موجود در زمينه شرط مقدار در بيع ايجاب  ميکند که با انجام تحقيق چگونگي شرط مقدار در قراردادها تبيين گردد .

3- ارائه پيشنهاد به سيستم تقنيني جهت تکميل و تصحيح قوانين و نيز ارائه راهکار به دستگاه عدالت جهت اتخاذ تصميمات در  موارد مشابه .

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =