پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ماهیت و آثار مترتب بر همکاری میان بانکهای مرکزی از منظر حقوق بین الملل اقتصادی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق
doc
تعداد صفحات : 263
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق بین الملل
99000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع “ ماهیت و آثار مترتب بر همکاری میان بانکهای مرکزی از منظر حقوق بین الملل اقتصادی ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان نامه ماهیت و آثار مترتب بر همکاری میان بانکهای مرکزی از منظر حقوق بین الملل اقتصادی :

بانك هاي مركزي از آغاز فعاليت خود در قرن شانزدهم تا به امروز تاريخ پر فراز و نشيبي را طي نموده اند. نقش آنها در اقتصاد بين المللي از وابستگي عمده كشورها به منابع مالي بانك مركزي براي جنگ افروزي هاي خويش و نيز مبتني بودن بر معيار طلا در مبادلات پولي شان امروزه به مباحثي چون ضرورت استقلال بانك مركزي و عملكردهاي متفاوتي چون تنظيم سياست هاي پولي و مالي بسط پيدا نموده است.همكاري بين بانك هاي مركزي علي رغم ظاهرش، يك مفهوم نسبتا قديمي در حقوق بين الملل اقتصادي است.در  پايان نامه حاضر چند سوال براي نگارنده مطرح شده است. اينكه همكاري بين بانك هاي مركزي در جهان چگونه انجام مي گيرد؟ساز و كار حاكم بر همكاري بين بانك هاي مركزي در جهان چيست؟

نتيجه تحقيق حاضر بدين شكل است كه در حال حاضر همكاري بين بانك هاي مركزي در قالب دو سيستم بانك مركزي اروپا براي كشورهايي كه عضو اتحاديه اروپا هستند و يورو را به عنوان واحد ارزي خود پذيرفته اند و بانك تسويه هاي بين المللي براي ساير بانك هاي مركزي امكان پذير است.البته در حال حاضر دغدغه همكاري بين بانك هاي مركزي از يك مسئله منطقه اي به ويژه از پس از بحران ركود مالي سال 2007 به يك نگراني عيني جهاني تبديل گشته است به گونه اي كه مسايلي چون اصلاح ساختار معماری بين المللي،پيشگيري از بروز بحران هاي مالي بين المللي و تنظيم و تسهيل روابط مالي بين المللي را به دست داده است.اگرچه، موافقت نامه هاي منعقده ميان بانك هاي مركزي كما بيش در حال اجراء هستند ولي اين تعهد به اجراء ناشي از موافقت نامه ها و معاهدات الزام آور حقوقي نبوده است بلكه اين موافقت نامه ها از ماهيت حقوق نرم، برخوردارند و بانك هاي مركزي و دولت هاي متبوع آنها اين موافقت نامه ها را داوطلبانه و در جهت كاركرد بهتر نظام بانكي بين المللي مورد پذيرش قرار داده اند و به نظر مي رسد بانك هاي مركزي نيز بازيگران جديد عرصه حقوق بين الملل اقتصادي مي باشند.

كليد واژگان: بانك مركزي، همكاري، استقلال، بانك مركزي اروپا، بانك تسويه هاي بين­المللي، موافقت­نامه بازل

هدف پژوهش

با توجه به نوپا بودن مطالعه حقوق بین الملل اقتصادی در کشور ما و گستردگی و اهمیت زیر شاخه های این گرایش از حقوق بین الملل و ناشناخته بودن بسیاری از موضوعات مورد مطالعه در این گرایش، شناخت و بررسی ماهیت و سازوکارهای همکاری میان بانکهای مرکزی کشورهای مختلف از اهمیت فزاینده ای برخوردار است.بانکهای مرکزی در زمینه های گوناگون به تبادل نظر و همکاری باهم می پردازند که این همکاریها از مبادلات ساده ارزی تا مبارزه با پولشویی و فساد و تامین مالی تروریسم را شامل میگردد.بدیهی است که بدون داشتن یک چارچوب کم و بیش حقوقی ، این همکاریها اگر نگوییم غیر ممکن لا اقل صعب الوصول بوده است. لذا همانگونه که از عنوان این پایان نامه هویداست هدف اصلی این پژوهش شناخت ماهیت وآثار مترتب بر همکاری میان بانکهای مرکزی است تا ازین طریق بتوان به غنای ادبیات حقوق بین الملل اقتصادی موجود در کشورمان افزود ودر این راستا می کوشیم برای پرسشهای ذیل پاسخ مناسبی ارائه دهیم.

پرسش اصلی) رژیم حقوقی حاکم بر همکاری میان بانکهای مرکزی چگونه رژیمی است؟

پرسش فرعی 1 ) موافقت نامه های منعقده میان بانکهای مرکزی از چه ماهیتی برخوردارند و آیا برای دولتهای متبوع آنها الزام آورند؟

پرسش فرعی 2 ) آیا بانکهای مرکزی بازیگران جدید عرصه حقوق بین الملل اقتصادی هستند؟

 

مراحل و روش تحقیق ماهیت و آثار مترتب بر همکاری میان بانکهای مرکزی

روش تحقیق در این پژوهش  بر مبنای روش کتابخانه‌ای و فیش برداری می باشد. در این راستا تلاش می‌شود تا از ظرفیت های موجود اعم از کتاب‌ها به زبان فارسی و لاتین حداکثر استفاده صورت گیرد. از آنجا که منابع موجود به زبان فارسی در زمینه موضوع پایان نامه [اگر نگوییم موجود نیست] بسیار محدود می باشد، نیاز و ضرورت مراجعه به منابع لاتین مضاعف گردیده. همچنین تلاش می گردد تا به نحو احسن از مقالات موجود در این زمینه که منابع ارزشمندی می باشند، نهایت استفاده انجام پذیرد. البته علاوه بر روش مذکور و در جهت تکمیل پایان نامه حاضر، چنانچه لازمه هر پژوهشی می باشد، تلاش می شود از روش های دیگر نیز استفاده شود که از جمله این روش ها می توان مطالعه اسناد مرتبط با موضوع  و استفاده از طرح های پژوهشی موجود اشاره کرد. همچنین در راستای آگاهی از تغییرات مربوطه و به روز شدن اطلاعات و یافته ها تلاش می شود که از منابع الکترونیکی استفاده شود. بدیهی است زمان بندی های لازم انجام خواهد شد تا پایان نامه به فصل های جداگانه یکی بعد از دیگری تهیه و به اساتید محترم راهنما و مشاور جهت اظهار نظر و ارزیابی تحویل داده شود.

 

محتوای پژوهش

بانک مرکزی یکی از نهادهای پولی-مالی بی بدیل در عرصه داخلی و خارجی محسوب گشته که هر گونه تاثیر در جهت مثبت یا منفی در آن می تواند به انحاء مختلف بر اشکال مختلف زندگی اشخاص و دولت های متبوع آنها موثر باشد. پس از وقوع بحران مالی در سال های 1997-1998 در آسیای جنوب شرقی و سپس بحران مالی اخیر که تاکنون نیز ادامه داشته است،بحث همکاری بین المللی بین بانک های مرکزی برای مقابله با تبعات منفی بیش از پیش شنیده می شود. البته پیش از این نهادهایی چون بانک مرکزی اروپا[1] و بانک تسویه های بین المللی به منظور تسهیل همکاری بین بانک های مرکزی پدید آمده است،با این حال به نظر می رسد که اقدامات بیشتری از ناحیه دولت ها چون افزایش نظارت ناظران بین المللی،فروش مازاد سرمایه بانک های مرکزی،تغییر دیدگاه تجارت محور نسبت به بانک های مرکزی به یک دیدگاه نظارت محور،مدیریت ریسک و غیره در راستای همکاری بین بانک های مرکزی در قالب انعقاد موافقت نامه های دو یا چندجانبه و یا در قالب نهادهای موجود باید صورت بپذیرد.پایان نامه حاضر در قالب چهار فصل به بررسی موضوع ماهیت و آثار مترتب بر همکاری بین بانک های مرکزی خواهد پرداخت. در فصل اول تحت عنوان بانکداری مرکزی و پیشینه و مفهوم همکاری میان بانکهای مرکزی در سه مبحث تاریخچه  بانکداری مرکزی، رابطه بانک مرکزی با دولت و مفهوم استقلال بانک مرکزی و اشتغالات آن و پیشینه و مفهوم همکاری میان بانکهای مرکزی به طرح موضوعاتی چون تعریف بانک مرکزی و منشا بانکداری مرکزی(مبحث اول) و رابطه بانک مرکزی با دولت،مفهوم استقلال بانک مرکزی و وظایف و اشتغالات بانک مرکزی(مبحث دوم)، مفهوم همکاری میان بانکهای مرکزی،همکاری در دوره استاندارد طلا،همکاری در دوره حیات نظام برتون وودز و همکاری پس از فروپاشی نظام برتون وودز(مبحث سوم) خواهیم پرداخت. در فصل دوم تحت عنوان همکاری منطقه ای میان بانکهای مرکزی در چارچوب اتحادیه اروپا و تشکیل بانک مرکزی اروپا در چهار مبحث اتحادیه پولی و اقتصادی اروپا،ساختار و وظایف بانک مرکزی اروپا و یوروسیستم و رابطه بانک مرکزی اروپا با جامعه اروپاوهمکاریهای بین المللی بانک مرکزی اروپا خارج از چارچوب اتحادیه اروپا به طرح موضوعاتی هم چون گامهای نخستین به سوی اتحاد پولی اروپا و یورو،پایه های حقوقی و ویژگیهای اتحادیه پولی اروپا(مبحث اول)، نظام اروپایی بانکهای مرکزی و یوروسیستم،ساختار ونقش بانک مرکزی اروپا،ساختار و نقش یورو سیستم و بانکهای مرکزی ملی کشورهای اروپایی (مبحث دوم)، همکاری با نهادها و ارگانهای جامعه اروپا،کنترل قضایی بانک مرکزی اروپا توسط دیوان دادگستری اروپا(مبحث سوم) و نهایتاروابط بانک مرکزی اروپا با سازمانهای بین المللی و مشارکت بانک مرکزی اروپا در مجامع غیر رسمی وزرای دارایی و روسای بانکهای مرکزی(مبحث چهارم)خواهیم پرداخت. در فصل سوم تحت عنوان همکاری جهانی میان بانکهای مرکزی در چارچوب بانک تسویه های بین المللی(بی آی اس) در پنج مبحث معرفی بی آی اس،بی آی اس و نظارت بانکی،موافقت نامه های بازل،بی آی اس و روابط آن با بانکهای مرکزی و بی آی اس و روابط آن با سایر موسسات مالی بین المللی به طرح موضوع خواهیم پرداخت. نهایتا در فصل چهارم و پایانی تحت عنوان  ماهیت و آثار مترتب بر موافقت نامه های منعقده میان بانکهای مرکزی به طرح موضوع در قالب سه مبحث مهمترین موافقت نامه های منعقده میان بانکهای مرکزی،ماهیت موافقت نامه های منعقده میان بانکهای مرکزی و آثار مترتب بر موافقت نامه های منعقده میان بانکهای مرکزی بسنده کرده ایم.

 

نتیجه تحقیق حاضر که در مبحث سوم فصل چهارم نمایان است بیان می دارد که  درصورت افزایش و اعتلای همکاری بین بانک های مرکزی ، تسهیل روابط پولی و مالی بین المللی،پیشگیری از بروز بحرانهای مالی بین المللی و اصلاح ساختار معماری مالی بین المللی را می توان انتظار داشت.

 

فهرست مطالب تحقیق ماهیت و آثار مترتب بر همکاری میان بانکهای مرکزی

 

 فصل اول: مقدمه

پیشینه تحقیق      8

هدف پژوهش     12

پاسخ اولیه به پرسش اصلی         13

پاسخ اولیه به پرسش فرعی1      15

پاسخ اولیه به پرسش فرعی 2    16

مراحل و روش تحقیق    16

محتوای پژوهش               17

 

فصل دوم: بانکداری مرکزی و پیشینه و مفهوم همکاری میان بانک های مرکزی

مقدمه     21

مبحث اول: تاریخچه بانکداری مرکزی   24

گفتار اول:تعریف بانك مركزي   24

گفتار دوم: منشا بانكداري مركزي              27

مبحث دوم: مفهوم استقلال بانک مرکزی وصلاحیت های آن         30

گفتار اول: مفهوم استقلال بانك مركزي    30

گفتار دوم: وظايف وصلاحیت های بانك مركزي 36

بند اول: تثبيت نرخ ارز                40

بند دوم: تنظيم سياست هاي پولي               42

بند سوم: نظارت بر فعاليت تمامي بانك ها             42

بند چهارم:حفظ ثبات مالي             43

مبحث سوم: پیشینه و مفهوم همکاری میان بانک های مرکزی      44

گفتار اول: مفهوم همکاری میان بانک های مرکزی           44

گفتار دوم: همکاری در دوره استاندارد طلا           51

بند اول:همكاري تحت نظام كلاسيك استاندارد طلا              51

بند دوم: به سوي استاندارد طلاي جديد    55

بند سوم:ايجاد بانك تسويه هاي بين المللي               57

گفتار سوم: همکاری در دوره حیات نظام برتون وودز     59

گفتار چهارم: همکاری پس از فروپاشی نظام برتون وودز              61

نتیجه گیری         63

 

فصل سوم: همکاری منطقه ای میان بانکهای مرکزی در چارچوب اتحادیه اروپا و تشکیل بانک مرکزی اروپا

مقدمه     67

مبحث اول: اتحادیه پولی و اقتصادی اروپا            69

گفتار اول:  گام های نخستین به سوی اتحاد پولی اروپا و یورو    69

گفتار دوم: پایه های حقوقی و ویژگی های اتحاد پولی اروپا           76

بند اول:پايه هاي حقوقي اتحاد پولي اروپا              76

بند دوم: ويژگي هاي اتحاد پولي اروپا      78

مبحث دوم: ساختار و وظایف بانک مرکزی اروپا و یوروسیستم  83

 

گفتار اول: نظام اروپایی بانک های مرکزی و یوروسیستم             84

گفتار دوم: ساختار ونقش بانک مرکزی اروپا       85

بند اول: شخصيت حقوقي             85

بند دوم: وضعيت نهادي 86

بند سوم: نقش بانك مركزي اروپا در يوروسيستم 87

بند  چهارم: مركز تصميم  گيري سيستم اروپايي بانك های مركزي
و يوروسيستم    88

بند پنجم: ساختار بانك مركزي اروپا         88

بند ششم: اختيارات قانوني بانك مركزي اروپا      96

بند هفتم: آيين نامه هاي بانك مركزي اروپا            97

بند هشتم: تصميمات بانك مركزي اروپا  97

بند  نهم: فعاليت هاي مشورتي بانك مركزي اروپا               98

گفتار سوم: ساختار و نقش یورو سیستم   99

بند اول: بانك هاي ملي مركزي حوزه يورو به عنوان بخش جدايي ناپذير
يوروسيستم          99

بند دوم: بانك هاي مركزي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا غير مشاركت كننده
در يوروسيستم   100

بند سوم: اهداف يوروسيستم         101

بند چهارم: وظايف اساسي يوروسيستم     101

بند پنجم: تصميم گيري متمركز و تمركز زدايي عملياتي  102

گفتار چهارم: بانک های مرکزی ملی کشورهای اروپایی 103

بند اول: اعمال حقوقي بين يوروسيستمي               104

بند دوم: سيستم هاي مشترك عملياتي        105

مبحث سوم: رابطه بانک مرکزی اروپا با جامعه اروپا     106

 

گفتار اول: همکاری با نهادها و ارگان های جامعه اروپا  106

بند اول: پارلمان اروپايي               107

بند دوم : شوراي اتحاديه اروپا و يوروگروپ       109

بند سوم :كميسيون اروپايي و بانك مركزي اروپا 111

گفتار دوم: کنترل قضایی بانک مرکزی اروپا توسط دیوان دادگستری اروپا            112

مبحث چهارم: همکاریهای بین المللی بانک مرکزی اروپا خارج از چارچوب
اتحادیه اروپا     114

گفتار اول: روابط بانک مرکزی اروپا با سازمان های بین المللی 114

بند يك: صندوق بين المللي پول  114

بند دوم: سازمان همكاري و توسعه اقتصادي و بانك مركزي اروپا               116

گفتار دوم: مشارکت بانک مرکزی اروپا در مجامع غیر رسمی وزرای دارایی
و روسای بانک های مرکزی     117

بند اول: وزراي مالي و روساي بانك هاي مركزي ملي گروه هفت              117

بند دوم: وزراي مالي و روساي بانك هاي مركزي گروه ده             118

بند سوم: وزراي مالي و روساي بانك هاي مركزي گروه 20         119

بند چهارم: مجمع ثبات مالي         119

بند پنجم: بانك تسويه هاي بين المللي و بانك مركزي اروپا              120

نتيجه گيري         121

فصل چهارم: همکاری جهانی میان بانکهای مرکزی در چارچوب بانک تسویه­های
بین المللی(BIS)

مقدمه     126

مبحث اول: معرفی بانك تسويه هاي بين المللي    132

 

گفتار اول: تحول تاریخی بانك تسويه هاي بين المللي        132

گفتار دوم: اهداف اصلی 135

گفتار سوم: صلاحیت های  بانك تسويه هاي بين المللي از سال 1930     138

مبحث دوم: بی آی اس و نظارت بانکی  143

گفتار اول:کمیته بازل      143

گفتار دوم:کنکوردای بازل 1975              144

گفتار سوم:کنکوردای بازل 1983            146

مبحث سوم: موافقت نامه های بازل          147

گفتار اول: موافقت نامه بازل 1988        149

گفتار دوم: تحولات جاری و ارزیابی موافقت نامه بازل   154

گفتار سوم: تغییرات پیشنهاد شده برای موافقت نامه بازل 1988 156

گفتار چهارم: تجدید نظر در موافقت نامه بازل     158

مبحث چهارم: بانك تسويه هاي بين المللي و روابط آن با بانک های مرکزی          163

گفتار اول:کارکردهای بانك تسويه هاي بين المللي در خصوص بانک های مرکزی             164

بند اول: سپرده گذاري و وام ها  165

بند دوم: بانك تسويه هاي بين المللي به عنوان مجمعی برای بانک های مرکزی    168

بند سوم: مشاوره منظم با بانك هاي مركزي           169

بند چهارم: جمع آوري اطلاعات و ارزيابي           170

گفتار سوم:کمیته های دایمی بانك تسويه هاي بين المللي   170

گفتار چهارم: همکاری با بانک های مرکزی منطقه ای    171

مبحث پنجم: بانك تسويه هاي بين المللي و روابط آن با سایر موسسات مالی
بین المللی           173

گفتار اول: رابطه بانك تسويه هاي بين المللي با صندوق بین المللی پول و بانک
جهانی  175

بند اول: رابطه بانك تسويه هاي بين المللي و صندوق بين المللي پول        175

بند دوم: رابطه بانك تسويه هاي بين المللي و بانك جهاني                177

گفتار دوم: رابطه بانك تسويه هاي بين المللي با مجمع ثبات مالی 180

گفتار سوم: رابطه  بانك تسويه هاي بين المللي با بانک مرکزی اروپا        181

بند اول: همكاري بانك تسويه هاي بين المللي با بانك مركزي اروپا در
زمينه سياست هاي پولي                181

بند دوم: موسسه مشترك وين        182

نتيجه گيري         182

فصل پنجم: ماهیت و آثار مترتب بر موافقت نامه های منعقده میان  بانک­های مرکزی

مقدمه     185

مبحث اول: مهمترین موافقت نامه های منعقده میان بانک های مرکزی     186

گفتار اول: کنکوردای بازل 1975           186

گفتار دوم:كنكورداي بازل 1988               189

گفتار سوم: موافقت نامه های پلازا و لوور 1985-1987              192

بند اول: موافقت نامه پلازا           192

بند دوم: موافقت نامه لوور            197

گفتار چهارم: موافقت نامه های بازل 1988 و 2004      199

مبحث دوم: ماهیت موافقت نامه های منعقده میان بانک های مرکزی          204

گفتار اول: سافت لا،استانداردها و کدها   204

بند اول: حقوق نرم           204

بند دوم: سافت لا و موافقت نامه هاي بين المللي همكاري بين بانك هاي
مركزي                206

گفتار دوم: ماهیت موافقت نامه بازل 2    210

گفتار سوم: اجرای موافقت نامه بازل 2   214

گفتار چهارم: بانك هاي مركزي، بازيگران جديد در نظام پولي و مالي بين المللي 217

مبحث سوم: آثار مترتب بر موافقت نامه های منعقده میان بانک های مرکزی         218

گفتار اول: تنظیم و تسهیل روابط پولی و مالی بین المللی                218

گفتار دوم: پیشگیری از بروز بحران های مالی بین المللی              219

گفتار سوم: اصلاح ساختار معماری مالی بین المللی           220

نتیجه گیری         221

بحث و نتیجه گیری 222

منابع      228

الف-منابع فارسي              228

ب- منابع لاتين  230

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 10 =