پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تعریف چارچوب نهادی برای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی(ICZM) مطالعه موردی شهر بابلسر : پايان نامه‌ كارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری
doc
تعداد صفحات : 256
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته معماری - شهرسازی (گرايش برنامه‌ریزی شهری)
همراه با تصاویر ، نقشه ، جداول و نمودار
79000 تومان


معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ” تعریف چارچوب نهادی برای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی(ICZM) مطالعه موردی شهر بابلسر با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

 

چکیده پایان نامه تعریف چارچوب نهادی برای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی(ICZM) مطالعه موردی شهر بابلسر:

به دنبال اثرات نامطلوب کالبدی، زیست محیطی و اقتصادی-اجتماعی ناشی از فعالیت­های انسان مبنا و فرایند های طبیعی در نواحی ساحلی، سیاست­ها و اقداماتی توسط مجامع جهانی برای کنترل آن­ها مطرح گردید. در همین راستا از دهه 90 سده گذشته، مدیریت یکپارچه در مناطق ساحلی به عنوان چارچوبی مناسب برای چیرگی بر تنگناها و مسائل نوار ساحلی توصیه گردید. مزیت برنامه مدیریت منطقه ساحلی بجای رویکرد سنتی این است که چارچوبی برای مشارکت وسیع و تحلیل تضاد میان توسعه­ های اقتصادی و نیازهای حفاظت از منابع فراهم می­آورد و امکان استفاده ­های متعدد رادر قالب برنامه هماهنگ­ سازی میسر می­سازد. مدیریت یکپارچه به عنوان یک نظام با سه رویکرد: حفاظتی، توسعه­ ای و مدیریتی در مناطق ساحلی سعی در کاهش آثار سوء ناشی از بهره ­برداری بیش از حد از سواحل و توسعه روز­افزون شهرهای ساحلی دارد. یکی از مباحث مهم در ICZM ایجاد و تعریف ساختار نهادی مناسب برای اجرا و پایش آن است، امری که در هر قلمرو می­بایست متناسب با نظام سیاسی-اداری آن کشور انجام گردد.

پژوهش پیش­رو که از حیث هدف کاربردی و به لحاظ شیوه، توصیفی تحلیلی است، با هدف معرفی چارچوب نهادی برای ICZM بوده که در شهر بابلسر (استان مازندران)، ساختار نهادی را پیشنهاد می­نماید. به این منظور، ساختاری متناسب با تشکیلات فعلی و نیازمندی­های ICZM پیشنهاد گردیده که جهت بررسی نظر متخصصان شهرسازی در این باره، از ابزار پرسشنامه، استفاده گردیده است.

نتایج بررسی­ها نشان داده است که متخصصان با ایجاد یک نهاد در مقیاس منطقه­ای تحت عنوان معاونت امور سواحل، زیر مجموعه استانداری برای اجرای ICZM با میزان 83 درصد آراء اتفاق نظر دارند. همچنین در مقیاس محلی، به منظور ایجاد یک نهاد نظارتی با ترکیب ذی نفعان منطقه ساحلی با مدیریت شهرداری، در صورت تامین نیروی متخصص و منابع مالی و تجهیزات، به تناسب وظیفه، نظر موافق دارند. جمع بندی کلی نظرات کارشناسان نشان می­دهد به لحاظ مبانی ساختاری و قانونی، برای واگذاری وظیفه تولیگیری ICZM به شهرداری، به دلیل وجود قانون در واگذاری وظایف جدید به شهرداری­ها به ویژه در زمینه مدیریت یکپارچه، و تمرکززدایی قدرت از سطوح بالا، توافق آراء بیشتر بوده است.

واژگان کلیدی: مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، چارچوب نهادی، شهرداری، شهر بابلسر

 

بیان مساله و ضرورت تحقیق

نواحی ساحلی شامل زیستگاه­هاي حاصلخیز و متنوعی بوده که از نظر توسعه، استقرار و اسکان انسان و امرار معاش محلی بسیار حایز اهمیت است. بسیاري از افراد فقیر جهان در نواحی ساحلی زندگی می­کنند و منابع ساحلی براي بسیاري از افراد فقیر به ویژه در کشور­هاي در حال توسعه نقش حیاتی ایفا می­کنند. به علاوه، حضور بیش از 50 درصد از جمعیت جهان که در امتداد خطوط ساحلی به طول 60 کیلومتر از دریا زندگی می­کنند و این رقم تا سال 2020 معادل 25 درصد افزایش خواهد یافت، گواه تبدیل­شدن مناطق ساحلی به مراکز زیستی متراکم با فشار بیش از حد به سیستم طبیعی سواحل است. “در قرن جدید بشر با چالش­ها و فرصت­های ناشی از شتاب شهرنشینی به­ ویژه در مناطق ساحلی که از دیر­باز مناطق تجمع زیستی بوده روبرو شده است. تغییر و تحول در کانون­های ساحلی خیره­ کننده اما بدون توجه به الگوی توسعه پایدار بوده به ­ویژه آنکه در طول فصل تابستان تراکم این مناطق 2 تا 3 برابر شده”(Beatley et al., 2002: 3-7) و ازین­رو در بسیاری از نقاط فشار بر سواحل مسائلی چون کاهش منابع و بهره ­برداری بیش­از­حد آن­ها، آلودگی و گرم­شدن کره زمین، (Yeung,2001: 332) تغییر چشمگیر چشم­اندازهای طبیعی، آلودگی آب­ها و منابع، تخریب و تهدید حیات جانوری و گیاهی را رقم زده است. ( Scearce,2007: 3-4)

بارز­ترین مظهر رشد گسترش فیزیکی مناطق شهری نوار ساحلی میزان تغییرات اراضی کشاورزی حاشیه شهرهای ساحلی به منظور ایجاد زمین برای توسعه شهری است که در امتداد خط جاده­های اصلی از تمام شهرهای ساحلی قابل مشاهده است. افزایش جمعیت مناطق ساحلی و همچنین میزان گسترش شهرهای ساحلی در کشور­های مختلف اروپا و ایالات متحده با سیطره ساحلی به گزراش مقامات مسئول طی سال­های 1985-2000 حاکی از تغییرات شگرف کاربری اراضی کشاورزی به نفع اراضی شهری و فشار بیش از پیش به اکوسیستم­های ساحلی است. به ویژه آنکه شهرهای ساحلی به صورت خطی در امتداد نوار ساحلی رشد یافته و این رشد نواری پیامدهای وارده بر اکوسیستم­های ساحلی را دوچندان کرده است. چنانچه روند ازدحام فزاینده شهرهای ساحلی و تخریب منابع طبیعی ادامه یابد، تا سال های آتی انتظاری که ازیک منطقه ساحلی می­رود چه به لحاظ منابع و منافع اقتصادی و چه از نظر منابع طبیعی و زیست­محیطی، قابل قیاس با سال­های پیشین نخواهد بود. امری که با توجه به تعداد شهرهای ساحلی و جمعیت ساکن آن، نیاز به مدیریت منابع و شهرهای ساحلی را متفاوت از دیگر مناطق، یادآور می شود. .(Coastal Conservation League, Dana Beach,2002: 4-5)

با توجه به ابعاد جهاني مشكلات مناطق ساحلي و اهميت آن­ها، سازمان ملل متحد در كنفرانس بين­المللي محيط­زيست و توسعه موسوم به اجلاس زمين كه در برزیل برگزار شد بخشي از دستور كار خود را به بررسي و ارائه راهكارهايي جهت حل مشكلات مناطق ساحلي اختصاص داد. در اين دستور كار جهت رفع يا كاهش مشكلات گريبانگير مناطق ساحلي برقراري يك نظام مديريت فرابخشي و همه جانبه­نگر تحت عنوان مديريت يكپارچه مناطق ساحلي توصيه شده است. (پاک و همکاران، 1383: 2) مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی از ابتدای کار در دهه 70 میلادی تا­کنون که بخشی از توافق­نامه­ ها و کنوانسیون­های بین­ المللی ­است تاثیر مستقیم و موثری بر سطوح محلی داشته است. ICZM بخشی از درک  فزاینده در خصوص سیستم­های طبیعی است و بیان می­کند که مدیریت منابع زیست­محیطی موفق به توانایی تحصیل از یک رویکرد مدیریت­ بخشی به سوی یک ساختاری منسجم که درک بیشتری از سیستم­های طبیعی را فراهم­ کند، وابسته ­است. مارگرون و بورن معتقدند که تصمیم­سازان در همه سطوح دولتی از نتایج حاصله از تمرکز محدود، افزایشی و مدیریت محیط­ زیستی پراکنده و منفصل و رویکرد سنتی در مدیریت سواحل پیش از مطرح شدن ICZM، که معمولا منجر به شکست­ بود نا امید شده و در مواجه با بحث ارتباطات بین سازمانی، پیچیدگی، چشم­انداز­های متعدد، کاربران گوناگون و نتیجتا در برابر مسئولیت نگرانی­های ناشی از محیط حساس زیست محیطی و اقتصادی سواحل به دنبال یک رویکرد نوین بودند. ( Allmendinger  et al., 2002: 175) ازین­رو با مطرح­شدن این رویکرد نوین در مدیریت نواحی ساحلی، انقلابی در مدیریت سواحل پدید آمد که سواحل ایران نیز ازین امواج بی نصیب نماند.

محدوده ساحلی ایران با دو عملکرد متفاوت شمال با نقش غالب گردشگری-تولیدی و در جنوب با نقش اقتصادی-سیاسی از مهم­ترین مناطق کشور به شمار می­روند. در شمال کشور دریای خزر با 740 کیلومتر ساحل منطقه جذابی را جهت گسترش فعالیت­های گردشگری فراهم آورده است. این سواحل که بین سه استان گلستان، مازندران، و گیلان تقسیم شده و از آنجا که از نظر شرایط آب و هوایی و دسترسی به پایتخت در شرایط یکسان نبوده، به لحاظ بهره­ برداری از سواحل متفاوتند. سواحل استان مازندران به دلیل دسترسی مناسب­تر، عرض کمتر جلگه و کشیدگی بیشتر، بیش از دیگر استان­ها مورد توجه گردشگران قرار گرفته و بالتبع پیامدهای ناشی از چنین ازدحامی، با وسعت و شدت بیشتری بر پیکره آن وارد می­شود. (حاتمی نژاد و همکاران، 1388: 5)

به دنبال استقبال بیشتر از سواحل استان مازندران، رشد و گسترش شهرهای ساحلی برای پذیرایی از گردشگران از یک سو و بهره­برداری بیشتر از سواحل به عنوان مکان ذخایر و منابع ملی از دیگر سو، منجر به گسترش فیزیکی سریع این شهرها طی دهه­ های اخیر شده است. گسترش شهری و تبدیل زمین­های مجاور شهری در نواحی ساحلی اثرات عمده­ای بر اکوسیستم، زیستگاه ها و ترکیبات گونه­ای داشته است. اهمیت حفظ و حراست از سواحل و نظارت دقیق بر چگونگی بهره­ برداري و استفاده بهینه از این عرصه ­ها و استقرار و بارگذاري فعالیت­هاي گوناگون انسانی در این عرصه ­ها، با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی از جمله مؤلفه­ هاي امنیتی، نظامی، گردشگري، زیست ­محیطی، اقتصادي و اجتماعی باعث شده تا برقراری سازگاري لازم بین کاربري­ها، متناسب با توان عرصه ­هاي ساحلی دغدغه برنامه­ ریزان و مدیران مناطق ساحلی به ویژه مدیریت شهری باشد. که عدم توجه به این مسأله می­تواند آثار و پیامد­هاي نامطلوبی را بر این عرصه ­ها تحمیل کند و بسیاري از قابلیت­ ها و توانمندي­هاي این عرصه ­ها را تحت شعاع قرار دهد. ازین رو بحث مهم در مدیریت مناطق ساحلی به بررسی انواع پیامدهای ناشی از توسعه و گسترش شهرهای ساحلی، آسیب­شناسی آن ها و شناسایی راه­حل­های ممکن برای کنترل، تعدیل و اصلاح آن­ها است.

بررسی اقدامات صورت­گرفته در مدیریت مناطق ساحلی در کشور حاکی از آن است که طرح­های مذکور بر بهره­بردای پایدار از منابع ساحلی و در سطوح کلان منطقه ­ای و ملی معطوف بوده­است و این نگاه منجر به شکاف عمیق میان منافع شهرهای ساحلی به عنوان زیستگاه انسانی و طرح­های بهره­ برداری کلان ملی و منطقه­ ای شد. نتیجه این فاصله ازدحام بیش از حد سواحل از جمعیت و به تبع آن گسترش فیزیکی سریع شهرها بدون برنامه و نظارت بود. تخریب اراضی کشاورزی و تبدیل شدن آن­ها به نواحی شهری و خدمات گردشگری، تهدید گونه ­های گیاهی و جانوری، آلودگی منابع آبی، تنزل کیفیت محیط زندگی شهری در نواحی با گسترش فیزیکی سریع از جمله پیامدهای کالبدی- محیطی پدیده مذکور است.

تخریب محیط شهری و طبیعی در منطقه ­ای که گردشگری طبیعی به عنوان یک رکن در اقتصاد شهری آن مطرح می شود علاوه بر ضعیف شدن پایه ­های اقتصادی و ناپایداری منابع آن، محیط زندگی مردم بومی را نیز تهدید کرده و طی یک بازه­زمانی طولانی است که، در صورت نبود اقدام و نگاه مناسب به مسئله، شاهد روبه زوال رفتن برخی از این مناطق خواهیم بود…

 

فهرست مطالب پایان نامه تعریف چارچوب نهادی برای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

فصل اول: مقدمه

1-1- طرح موضوع          2

1-2-بیان مساله و ضرورت تحقیق     4

1-3- اهداف تحقيق             9

1-4-سؤالات تحقيق            9

1-5-روش تحقيق  10

1-6- مراحل تحقیق            10

1-7- قلمرو مکانی تحقیق     11

جمع بندی و نتیجه گیری:     14

 

فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات تحقیق

بخش اول: مناطق ساحلی     16

2-1-مناطق ساحلی و گسترش شهری 16

2-1-1-مفهوم ناحیه ساحلی   16

2-1-2-مسائل مناطق ساحلی             19

2-1-3-چالش های مدیریت منابع ساحلی          21

2-1-4-پیامدهای گسترش شهرهای ساحلی        23

بخش دوم: سواحل ایران       25

2-2-سواحل ایران 25

2-2-1-مشكلات موجود در مناطق ساحلي کشور           29

2-2-2-ناحیه سواحل خزری:            31

2-2-2-1-مشکلات کرانه دریای خزر از دید طرح­ها و صاحب­نظران         32

2-2-3-اقدامات قانونی برای ساماندهی سواحل کشور       33

بخش سوم: در آمدی بر مدیریت یکپارچه نواحی ساحلی    36

2-3- مدیریت یکپارچه نواحی ساحلی  36

2-3-1-مفهوم مديريت يكپارچه مناطق ساحلي   36

2-3-2- زمینه­های شکل­گیری مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی       40

2-3-3-اهداف طرح­های مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی: 41

2-3-4- مفهوم مناطق ساحلی در مديريت يكپارچه مناطق ساحلي    43

2-3-5- مفهوم یکپارچگی در مديريت يكپارچه مناطق ساحلي        43

2-3-6-رویکرد مديريت يكپارچه مناطق ساحلي در مدیریت منابع ساحلی     45

2-3-7-مراحل مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی  46

2-3-8- ابزارهای نظارت و ارزیابی در مديريت يكپارچه مناطق ساحلي     48

2-3-8-1-سیستم اطلاعات جغرافیایی  49

2-3-8-2- سنجش از دور    49

2-3-9-تجارب جهانی طرح های ICZM      51

2-3-10-مديريت يكپارچه مناطق ساحلي ايران(IRICZM)      55

2-3-10-1-تاریخچه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در ایران           56

2-3-10-2-رویکردهای طرح ICZM ایران  58

2-3-10-3-برنامه اجرايي فرآيند آماده­سازي طرح مديريت يكپارچه مناطق ساحلي    59

2-3-10-4-منطقه بندی طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور ایران    62

2-3-10-5-ساختار سازمانی طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی 65

بخش چهارم: مروری بر مطالعات پیشین          69

2-4-مروری بر مطالعات پیشین        69

2-4-1-مروری بر تجارب جهانی در زمینه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، تغییرات کاربری

زمین و گسترش شهرها      69

2-4-2-مروری بر تجارب داخلی همسو با موضوع        71

2-5-جمع بندی      74

 

فصل سوم: بررسی واگذاری مدیریت شهری یکپارچه به شهرداری ها با تاکید بر مناطق ساحلی

بخش اول: در آمدی برمدیریت شهری  80

3-1-1-مدیریت شهری        80

3-1-1-1-مفهوم مدیریت و مدیریت شهری       80

3- 1-2-چالش­های مدیریت شهری      81

3-1-3-دیدگاه های کلی مدیریت شهری            83

3-1-4-مدیریت یکپارچه شهری        83

3-1-4-1-پیش شرط های تشکیل مدیریت یکپارچه شهری 85

3-1-4-2-راهبردهای قانونی- ساختاری مدیریت شهری یکپارچه   86

3-1-5-الگوهای مدیریت شهری        88

3-1-6- مدل­های مدیریت شهری در اروپا و امریکا       90

3-1-7- مدیریت شهری در ایران       91

3-1-7-1- سطوح مدیریت شهری در ایران       91

3-1-7-1-1- سطوح کلان مدیریت شهری        92

3-1-7-1-2- سطوح منطقه ای مدیریت شهری   93

3-1-7-1-3-سطح محلی مدیریت شهری           93

3-1-7-2-قلمرو فضایی مدیریتی شهری          94

3-1-7-3-بررسی و آسیب­شناسی مدل اداره امور شهر در ایران   96

3-1-8- شهرداری و شوراها 99

3-1-8-1-شهرداری:          99

3-1-8-2- وظایف شهرداری ها        100

3-1-8-3- وظایف شهرداری ها در ایران        102

3-1-8-4- درآمدی بر شوراهای اسلامی شهر و روستا    103

3-1-9-واگذاری وظایف جدید به شهرداری­ها    105

3-1-9-1-اصول واگذاری وظایف جدید به شهرداری­ها:   106

3-1-9-2-ساختار تشکیلاتی مدیریت شهری و واگذاری وظایف جدید           108

3-1-9-3-یکپارچگی و تفرق سازمانی شهرداری ها و دیگر سازمان ها       110

بخش دوم: مدیریت مناطق ساحلی       114

3-2- مدیریت شهر­ی منطقه ساحلی     114

3-2-1-مفاهیم اساسی مدیریت شهرهای ساحلی   115

3-2-2- الزامات مدیریت یکپارچه ساحلی         116

3-2-3-تجارب جهانی در ساختار نهادی-تشکیلاتی مدیریت شهرهای ساحلی  118

3-2-4-نهادها و ساختارهای سازمانی مناطق ساحلی کشور           127

3-3-جمع بندی      129

 

فصل چهارم: شناخت حوزه مطالعاتی، شهر بابلسر

4-1-شهرستان بابلسر         134

4-2-  شهر بابلسر             136

4-2-1-تقسیمات کالبدی شهر بابلسر:   137

4-2-2-ويژگيهاي محيطي شهر بابلسر 138

4-2-3- ویژگی های جمعيتي شهر بابلسر         139

4-2-4- ویژگی های  اقتصادي شهر بابلسر      140

4-2-5- ویژگی های كالبدي شهر بابلسر          141

4-2-5-1- توسعه شهر بابلسر و ساختار فضایی 141

4-2-5-3-تراكم جمعيتي      144

4-2-5-5- مسايل مربوط به ارزش زمين         144

4-2-5-9- نحوه مالكيت اراضي در شهر بابلسر 144

4-2-5-10- نحوه استفاده از اراضي شهر در وضع موجود           148

4-2-6-بررسي نظرات شهرداري، شوراي شهر ، مردم و ارگان های دولتی در زمينه

مشکلات محلات مختلف      150

4-2-7-شهرداری بابلسر      151

4-3-جمع بندی شناخت حوزه مطالعاتی شهر بابلسر        155

 

فصل پنجم: تجزیه و تحلیل داده ها

5-1- تحقق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در مقیاس محلی          159

5-1-1- ساختار تشکیلاتی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی            160

5-1-1-1- ترکیب و عملکرد ساختار تشکیلاتی پیشنهادی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی          161

5-1-1-2-محتوای برنامه های مدیریت شهرهای ساحلی   163

5-1-2- ساختار مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران     164

5-1-2-1- ساختار تشکیلاتی وضع موجود مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی   164

5-1-2-2- ساختار تشکیلاتی پیشنهادی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ملی تا

منطقه ای و محلی 165

5-2- تحقق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در مقیاس محلی با تاکید شهردار ها          176

5-2-1-بررسی روایی پرسشنامه       177

5-2-2- بررسی پایایی پرسشنامه       182

5-2-3-استخراج نتایج پرسشنامه        183

5-3-پاسخ به سوالات تحقیق 189

جمع بندی و نتیجه گیری      194

 

فصل ششم: جمع بندی و نتیجه گیری

ارائه پیشنهادات     201

 

منابع و مآخذ

منابع فارسی         202

منابع انگلیسی       208

 

پیوست‌ها

پیوست شماره (1) مدل هلدرن و شاخص آنتروپی شانون  213

پیوست شماره (2) گسترش فیزیکی شهر بابلسر با استفاده از مدل هلدرن و آنترو پی شانون       214

پیوست شماره(3) رصد تغییرات پوشش گیاهی شهر بابلسر با نرم افزار ILWIS     216

پیوست شماره(4) مدل های مدیریت شهری در اروپا و امریکا       220

پیوست شماره(5) مدیریت اداره امور شهرها در ایران     222

پیوست شماره(6) وظایف شهرداری ها در ایران            223

پیوست شماره (7) وظایف شوراها     224

پیوست شماره(8) شرح وظایف معاونت های استانداری مازندران  226

پیوست شماره(9) پرسشنامه تحقیق     229

 

 

فهرست جداول

  • جدول شماره (1-1) تغييرات پوشش گياهي بابلسر طي سال هاي 1365و 1385  8
  • جدول شماره(2-1) تفاوتهای راهبردی کرانه های دریایی ایران       27
  • جدول شماره(2-2)جهت گیری های اساسی در سواحل کشور 28
  • جدول شماره(2-3) اهم مسائل و مشکلات دریای خزر 33
  • جدول شماره(2-4) رویداد های مهم در زمینه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی  40
  • جدول شماره(2-5) اهداف طرح های ICZM در تجارب جهانی  42
  • جدول شماره(2-6) تجارب جهانی در خصوص ICZM و نوع مداخله آنها 43
  • جدول شماره(2-7) مطالعات وضع موجود و تحليل برنامهها و سياستهاي دستگاه هاي درگير در مناطق ساحلي کشور 61
  • جدول شماره (2-8) ضوابط و مقررات پهنه توسعه طرح ICZM ایران  64
  • جدول شماره(2-9)ترکیب سطوح مختلف پیشنهادی ساختار نهاد مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران  68
  • جدول شماره(3-1) نهادها و سازمانهای درگیر در مدیریت شهری در ایران در سطوح ملی، منطقهای و محلی  92
  • جدول شماره(3-2) سازمان ها و نهادهای مداخلهگر در مدیریت محدودههای قانونی، حریم و خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها 95
  • جدول شماره(3-3) وظايف شهرداريها در کشورهای مختلف   101
  • جدول شماره(3-4) نظام طبقه بندی عملکردی وظایف شهرداری ها در ایران  102
  • جدول شماره(3-5) ابعاد نظام مدیریت شهری ایران در هدایت و کنترل تحولات کالبدی-فضایی شهرها 109
  • جدول شماره(3-6) مواد مرتبط با تمرکز زدایی دستگاههاي‌ دولتي‌ و واگذاری وظایف
  • جدید به مدیریت شهری در قانون های سوم، چهارم و پنجم توسعه اقتصادی،
  • اجتماعی و فرهنگی کشور           112
  • جدول شماره(3-7) ساختار سازمانی مناطق مختلف برای مدیریت سواحل  126
  • جدول شماره(3-8) نهادهای مرتبط با ICZM  در مناطق ساحلی شمال کشور 127
  • جدول شماره (4-1) شمار و نرخ رشد جمعيت سالهاي 90-1345  129
  • جدول شماره(4-2) سطوح و سرانه کاربری های اراضی شهر بابلسر به تفکیک نواحی  148
  • جدول شماره(4-3) بررسی آرای مردم، شهرداری و ارگان های دولتی در خصوص مشکلات شهر بابلسر 150
  • جدول شماره(4-4) میزان تحصیلات کارمندان بخش اداری شهرداری بابلسر 153
  • جدول شماره(4-5) تخصص های کارکنان شهرداری بابلسر 154
  • جدول شماره (4-6)ماشين‎آلات و بخش استفاده از آن در شهرداری بابلسر 154
  • جدول شماره(5-1) ترکیب و عملکردهای پیشنهادی کمیته ساحلی شهرداری  163
  • جدول شماره(5-2) پست های سازمانی معاونت امور سواحل  172
  • جدول شماره(5-3) ضرایب همبستگی و میزان خطای گویه های پرسشنامه  178
  • جدول شماره(5-4) تفسیر نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین گویه های پرسشنامه  180
  • جدول شماره(5-5) وضعیت کلی ضریب همبستگی گویه ها 182
  • جدول شماره(5-6) مشخصات عمومی پرسش شوندگان  184
  • جدول شماره(5-7) تحلیل و استخراج پرسشنامه  186
  • جدول شماره (5-8)- وضعیت شاخص های مرکزی نمونه آماری  188
  • جدول شماره(5-9) جمع بندی نظرات کارشناسان و متخصصین شهرسازی در ابعاد کلی  193

 

فهرست تصاویر

  • نقشه شماره(1-1) کلاسه بندی مقایسه اراضی کشاورزی تخریب شده در فاصله سال های 1365 و 1385  8
  • تصویر شماره(2-1) تقسیمات منطقه ساحلی  17
  • تصویر شماره(2-2) تقسیمات منطقه ساحلی در ایران  18
  • تصویر شماره(5-1) مرزبندی مناطق مدیریت نظارتی و مستقیم مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران  166

 

 

فهرست نمودارها

  • نمودار شماره(2-1) درصد وسعت نواحی 7 گانه ایران  26
  • نمودار شماره(2-2) شمایی کلی از مشکلات شهرهای ساحلی  30
  • نمودار شماره(2-3) رویکرد یکپارچگی عمودی و افقی در بخش ها و سطوح دولتی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی  45
  • نمودار شماره(2-4) مراحل اجرایی طرح مدیریت زیست محیطی یکپارچه محلی طرح شهرداری شهر بوفالو 47
  • نمودار شماره (2-5) ساختار نهادی میم سا(مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران) 67
  • نمودار شماره(2-6) مدل تحلیلی تحقیق  77
  • نمودار شماره(3-1) جنبه های مدیریتی سواحل  116
  • نمودار شماره(3-2) معیارهای سنجش واگذاری وظایف جدی به شهرداری ها 131
  • نمودار شماره(4-1) هرم سنی- جنسی شهر بابلسر، سال 1390  140
  • نمودار شماره(4-2) نمودار سازمانی شهردرای بابلسر 152
  • نمودار شماره(4-3) میزان تحصیلات کارمندان شهردای بابلسر 153
  • نموداره شماره(4-4) تخصص کارکنان شهرداری بابلسر به درصد  155
  • نمودار شماره(5-1) ساختار تشکیلاتی سلسله مراتبی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، سطح ملی تا محلی  168
  • نمودار شماره(5-2) ساختار پیشنهادی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در مقیاس محلی به تاکید بر شهرداری ها 169
  • نمودار شماره(5-3) چارت سازمانی استانداری مازندران  170
  • نمودار شماره(5-4) ساختار تشکیلاتی پیشنهادی استانداری مازندران با معاونت امور سواحل  171
  • نمودار شماره(5-5) چارت تشکیلاتی فعلی شهرداری بابلسر 173
  • نمودار شماره (5-6) چارت تشکیلاتی پیشنهادی شهرداری ساحلی با ترکیب واحد مدیریت یکپارچه ساحلی محلی  174
  • نمودار شماره (5-7)- توزیع داده های پرسشنامه متخصصان شهرسازی و معماری  188

 

 

فهرست نقشه ها

  • نقشه شماره (1-1) استان مازندران، شهر بابلسر و موقعیت آن در استان مازندران، مراحل توسعه شهر بابلسر 12
  • نقشه شماره(1-2) حرایم شهر بابلسر و محدوده مطالعاتی در طرح ICZM ایران  13
  • نقشه شماره(4-1) پراکنش استان های ساحلی در شمال و جنوب ایران  135
  • نقشه شماره(4-2) تقسیمات کشوری استان مازندران  135
  • نقشه شماره(4-3) تقسیمات سیاسی شهرستان بابلسر 136
  • نقشه شماره (4-4) نواحی سه گانه شهر بابلسر 137
  • نقشه شماره(4-5) محلات یازده گانه شهر بابلسر 138
  • نقشه شماره(4-6) موقعیت شهر بابلسر در استان مازندران و مراحل رشد و توسعه شهر بابلسر 141
  • نقشه شماره(4-7) امکانات و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر بابلسر 142
  • نقشه شماره (4-8) الگوی توسعه طرح جامع برای افق 10 ساله شهر بابلسر 143
  • نقشه شماره(4-9) قیمت ارزش زمین در شهر بابلسر، سال 1380  146
  • نقشه شماره(4-10) توزيع و پراكندگي مالكيت اراضی دولتي درشهر بابلسر 147
  • نقشه شماره(4-11) توزيع و پراكندگي مالكيت اراضی دولتي درشهر بابلسر 149

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =