پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
نظریه مسئولیت حمایت از دیدگاه حقوق بین الملل : پایان نامه ارشد حقوق بین الملل
doc
تعداد صفحات : 200
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق بین الملل
38000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع “ نظریه مسئولیت حمایت از دیدگاه حقوق بین الملل ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان نامه نظریه مسئولیت حمایت از دیدگاه حقوق بین الملل:

مسئولیت حمایت، هنجاری در حال شکل گیری در عرصه حقوق و روابط بین­ الملل است که این هدف بزرگ را در ذهن خود می پروراند که در آینده هیچ­گاه اقدام برای حمایت از حقوق انسانی در برابر نقض­های گسترده، ناکام نماند. به همین منظور، اقدام به ایجاد مسئولیت­ها و تعهداتی برعهده کشور­ها و جامعه بین­ المللی می­کند؛ بدین معنا که مسئولیت اولیه برای حمایت از مردم یک کشور در برابر شرارت­های گسترده و بی­پایان علیه حقوق بشری بر عهده همان کشور خواهد بود و در صورتی که آن کشور نخواهد یا نتواند به مسئولیتش در حمایت از مردمش عمل نماید و در انجام مسئولیتش در توقف یا دفع آسیب­های غیرقابل جبران و وسیع علیه حقوق بشری شدیداً ناکام ماند یا اینکه خود موجب ایجاد چنین شرارت­ها و آسیب­هایی باشد، جامعه بین المللی مسئول است تا مداخله نماید و از حقوق بنیادین انسانها در درون کشورها، حمایت نماید.

مسئولیت حمایت از به هم پیوستن، سه مسئولیت پیشگیری، واکنش و بازسازی، قوام یافته است. در این نظریه، اقدامات نظامی، تنها در مواقع استثنایی و به عنوان آخرین راه حل برای نجات جان و زندگی انسان­ها، ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. نهاد­های بین­الملی، از جمله ملل متحد، در پی اجرایی ساختن هر چه سریع­تر مسئولیت حمایت هستند؛ اما با وجود توانمندی­های مناسب منظقه ­ای و بین ­المللی، هنوز سازوکار مشخصی برای اجرایی ساختن این نظریه وجود ندارد.

 

مقدمه پایان نامه نظریه مسئولیت حمایت از دیدگاه حقوق بین الملل:

اصلی­ترین مشخصة سال­های پایانی قرن بیستم میلادی، تغییر در ماهیت مخاصمات مسلحانه است؛ بدین معنا که در طی این دوره، مخاصمات میان کشورها که قرن­های متوالی به عنوان مهمترین دغدغه حاکمان در حفظ جان و زندگی مردم تحت حاکمیتشان، مطرح بود، جای خود را به درگیری­های داخلی داده است. به دلیل وجود چنین شرارت­هایی در درون مرزها، همه روزه شاهد از دست دادن جان شمار زیادی از شهرواندان عادی در نقاط مختلفی از جهان هستیم. تاریخ نمونه ­های تلخ بسیاری را پیش چشم خوانندگانش نمایان می­سازد.

وضعیت­های به وقوع پیوسته در رواندا در سال 1994 و در سریبنیتسا در سال 1995 از دست وقایع هستند؛ وقایعی که واماندگی حکومت­های داخلی از کنترل اوضاع وخیم انسانی، وقوع آنها را دامن زده است. در چنین اوضاع و احوالی، جامعه بین ­المللی که از حضور کم فایدة اصل مداخله بشردوستانه در حمایت از جان و زندگی انسان­ها در مقابل شرارت­های بی ­پایان داخلی، به تنگ آمده بود، امیدوارانه رو به سوی ایده­های جدید در حمایت از حقوق بشر آورد. این ایده ­ها در «نظریه مسئولیت حمایت» متبلور گردیده است. این نظریه از در هم تنیدگی چالش­ها، شکست­ها و تجربیات مداخلات بشردوستانه، در دوره ­های مختلف تاریخی، در نخستین سال های قرن بیست­ و­یکم پا به عرصه حقوق و روابط بین­ الملل گذاشته است.

مسئولیت حمایت، اصل نظریه خویش را بر حمایت از جمعیت و افراد درون حاکمیت دولت­ها قرار داده است و اشعار می­دارد که هر کشوری باید از جمعیتش در مقابل بحرانهای شدید انسانی حمایت نماید و جامعه بین­ المللی نیز در صورت نیاز، برای رسیدن به این هدف، با دولت­ها همکاری خواهد کرد و اگر دولتی نخواهد یا نتواند از جمعیت خویش در مقابل بحران­های بشری حمایت نماید و در این راه شدیداً ناکام بماند یا اینکه خود آن دولت سبب وقوع جنایات گسترده علیه انسان­ها باشد، جامعه بین ­المللی مسئولیت دارد تا مداخله نماید و از آن جمعیت، حتی با استفاده از نیروی نظامی به عنوان آخرین گزینه، حمایت نماید. در واقع، از مهمترین ابتکارات نظریه مسئولیت حمایت، ایجاد مسئولیت برای جامعه بین ­المللی و کشور­ها برای حمایت از جمعیت­های کشور­های ثالث است. نظریه مسئولیت حمایت برای قبل، حین و بعد از وقوع بحران­های انسانی، تعهدات و مسئولیت­هایی را برای جامعه جهانی پیش بینی نموده است.

در واقع، تلاش­های بی­ دریغ کوفی عنان، دبیرکل سابق ملل متحد و انتشار گزارش­های وی در سال­های 1999 و 2000 میلادی و به چالش کشیدن نظامات حقوقی کنونی جامعه بین ­المللی در این گزارش­ها، موجب گردید تا کمیسیونی کانادایی به نام “کمیسیون بین­المللی مداخله و حاکمیت کشور”، برای ایجاد هماهنگی میان اصل حاکمیت کشورها و حفظ حقوق بنیادین انسان­­ها در درون مرزها با بهره جستن از مداخله بشردوستانه، تأسیس گردد. همین کمیسیون با انتشار گزارشی در سال 2001، با خلق اصطلاح “مسئولیت حمایت”، آن را وارد گفتگو­های حقوقی و سیاسی بین ­المللی کرد. پس از آن، در سال 2004، دبیرکل ملل متحد، هیأتی را برای بررسی و شناسایی تهدیدات علیه صلح بین­ المللی و ایجاد روش­ها و مؤسساتی که بتوانند با این چالش­ها مقابله نمایند، تشکیل داد. این هیأت گزارشی را به دبیرکل در این باره ارائه نمود که در آن نظریه مسئولیت حمایت به عنوان “قاعده ای در حال ظهور”  مورد صحه قرار گرفته است.

در سال 2005 میلادی، سند نهایی نشست سران جهان در مجمع عمومی، که توسط 192 کشور امضا شده است، جامعه جهانی را از طریق ملل متحد، مسئول حفظ حقوق بنیادین انسان­ها در درون کشورها می­داند و نظریه مسئولیت حمایت را مورد تأکید قرار می­دهد. شورای امنیت ملل متحد نیز در سال 2006 میلادی، در قطعنامه ­های شمارة 1674 و 1706، مقررات سند پایانی نشست 2005 مجمع عمومی را مورد استناد و تأکید خویش قرار می­دهد.

اخیراً، در سال 2009 میلادی، دبیرکل ملل متحد، طی یک گزارش، از کشور­های عضو ملل متحد خواسته است تا اصول مندرج در بیانیه نهایی نشست سران جهان در مجمع عمومی در سال 2005، راجع به مسئولیت حمایت، را اجرا نمایند. همچنین، در نشست مجمع عمومی در سال 2009، بیانیه­ای در رابطه با مسئولیت حمایت، صادر گردید و ضمن آن مجمع عمومی اعلام کرد که به ملاحظات خود در نظریه مسئولیت حمایت ادامه خواهد داد.

در سال­های اخیر بسیاری از مؤسسات، از جمله مرکز جهانی مسئولیت حمایت، جنبش متحده جهانی، ائتلاف درباره مسئولیت حمایت و بسیاری از مؤسسات دیگر در جهت افزایش آگاهی جهانیان و بسط و گسترش نظریه مسئولیت حمایت تلاش­های بسیاری را انجام داده­اند.

پیش از این تحقیقات بسیار محدودی در زمینه مسئولیت حمایت در داخل کشور انجام شده است. این تحقیقات، به دلیل آنکه در ابتدای طرح نظریه مسئولیت حمایت صورت گرفته ­اند و با عنایت به پیشرفت­های شگرف این نظریه در سال­های پس از 2005 میلادی، از جامعیت لازم برخوردار نمی ­باشند. بنابراین، شایسته است تا نظریه مسئولیت حمایت، که به نظر می­رسد در آینده ­ای نه چندان دور، بتواند به یکی از اصول بی­ چون و چرای حقوق بین ­الملل در عرصه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه تبدیل شود، در قالب این پایان نامه مورد موشکافی بیشتری قرار گیرد. بنابراین، سعی می­شود تا در فصل ابتدایی بخش نخست، با تعاریف و مفاهیم و چگونگی خلق مسئولیت حمایت آشنا گردیم و سپس در فصل دوم، جایگاه حقوقی نظریه مسئولیت حمایت را در نظامات کنونی بین­الملل، مورد بازشناسی قرار دهیم. در فصل نخست بخش دوم نیز تعهدات اجرایی مسئولیت حمایت را مورد بازشناسی دقیق قرار می­دهیم و سرانجام، در فصل پایانی، ضمن ذکر توانمندی­ها و کاستی ­های کنونی نهاد­های بین ­المللی، در اجرا و ارتقای نظریه مسئولیت حمایت، نقش این نهاد­ها را در اجرایی ساختن هر چه بهتر این نظریه، تبیین نماییم.

 

 

فهرست مطالب پایان نامه نظریه مسئولیت حمایت از دیدگاه حقوق بین الملل:

 

 پیشگفتار                                                                                               1

مقدمه                                                                                                  2

 

بخش نخست: مسئولیت حمایت؛ از یک ایده تا یک هنجار بین­ المللی                    6

   فصل نخست: طرح ایده مسئولیت حمایت                                                     7

      گفتار نخست: معنا و مفهوم نظریه مسئولیت حمایت                                             8

مبحث نخست: چگونگی خلق اصطلاح”مسئولیت حمایت”                                             9

بند نخست: اقدامات اولیه زمینه­ ساز ظهور نظریه مسئولیت حمایت                                  9

بند دوم: تلاش­های کوفی عنان برای زمینه ­سازی طرح ایده مسئولیت حمایت                     11

بند سوم: کمیسیون بین ­المللی مداخله و حاکمیت کشورها                                              14

مبحث دوم: نظریه های زمینه ساز ظهور نظریه مسئولیت حمایت                                        17

بند نخست: نظریه «وظیفه دخالت»                                                                          18

بند دوم: نظریه «جامعه بین­ المللی»                                                                            19

بند سوم: نظریه «امنیت انسانی»                                                                               21

بند چهارم: نظریه «حاکمیت فردی»                                                              22

بند پنجم: نظریه «حاکمیت به مثابه مسئولیت»                                                 23

مبحث سوم: تعریف و اصول نخستین نظریه مسئولیت حمایت                                            25

مبحث چهارم: تشریح برخی الفاظ کلیدی تعریف نظریه مسئولیت حمایت                              30

بند نخست: مقصود از “هنجار بین­ المللی­ ای در حال شکل­ گیری” در تعریف نظریه

مسئولیت حمایت                                                                                                  31

بند دوم: معنای اصطلاح مسئولیت در نظریه مسئولیت حمایت                                         33

بند سوم: معنای اصطلاح دولت­های ناتوان یا در حال ناتوان شدن                          36

بند چهارم: رابطه شدت بحران و استناد به مسئولیت حمایت                                            38

   گفتار دوم: اقدامات سایر نهادهای بین ­المللی در مفهوم سازی مسئولیت حمایت          41

مبحث نخست: اقدامات نهادهای بین­ المللی پس از گزارش کمیسیون تا سند نهایی

        نشست سران کشورها                                                                                                42

بند نخست: گزارش هیأت عالی رتبه                                                              42

بند دوم: گزارش دبیرکل در پاسخ به گزارش هیأت عالی رتبه                                           46

بند سوم: سند نهایی نشست سران در سال 2005                                                          48

مبحث دوم: اقدامات نهادهای بین­المللی پس از انتشار سند نهایی نشست سران جهان                  52

بند نخست: اقدامات شورای امنیت در نهادینه ­سازی مفهوم مسئولیت حمایت                       52

بند دوم: گزارش دبیرکل ملل متحد در اجرای مسئولیت حمایت در سال 2009                   54

بند سوم: اقدامات مجمع عمومی در زمینه مسئولیت حمایت در سال 2009            59

   فصل دوم: جایگاه نظریه مسئولیت حمایت در حقوق بین ­الملل کنونی                     62

      گفتار نخست: نسبت نظریه مسئولیت حمایت با مداخلات بشردوستانه                          62

مبحث نخست: مفهوم و جایگاه اصل مداخلات بشردوستانه در حقوق بین ­الملل                                 63

بند نخست: مفاهیم سنتی مداخلات بشردوستانه                                    64

بند دوم: مفاهیم معاصر مداخله بشردوستانه                              66

مبحث دوم: نظریه مسئولیت حمایت؛ جایگزینی برای اصل مداخلات بشردوستانه                               71

گفتار دوم: اصول بنیادین منشور ملل متحد و نظریه مسئولیت حمایت                             74

         مبحث نخست: تقابل اصل حاکمیت کشورها و نظریه مسئولیت حمایت                                74

       مبحث دوم: تقابل اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها و نظریه مسئولیت حمایت 80

بند نخست: اصل عدم مداخله در حقوق بین ­الملل                                81

بند دوم: تقدم حقوق بنیادین بشری بر اصل عدم مداخله                                    85

مبحث سوم: تقابل اصل منع توسل به زور در روابط بین­المللی و نظریه مسئولیت حمایت           86

 جمع بندی بخش اول                           91

 

بخش دوم: مسئولیت حمایت؛ از یک نظریه تا اصلی اجرایی                      93

   فصل نخست: تعهدات اجرایی نظریه مسئولیت حمایت                            94

      گفتار نخست:تعهد به پیشگیری و بازسازی در بحران­های شدید انسانی                          95

مبحث نخست: اجرای مسئولیت پیشگیری در نظریه مسئولیت حمایت                                  95

بند نخست: تحلیل وضعیت­های بحران ­آفرین                          100

بند دوم: ضرورت تأسیس نهاد هشدار به ­هنگام و اولیه                           103

بند سوم: اقدامات پیشگیرانه ساختاری                                   106

بند چهارم: اقدامات پیشگیرانه مستقیم                                    110

مبحث دوم: اجرای مسئولیت بازسازی در نظریه مسئولیت حمایت                           113

بند نخست: بازیابی نظام امنیتی و سیاسی                                115

بند دوم: بازیابی نظام قضایی                                                                                    117

بند سوم: بازیابی اقتصادی و اجتماعی                                                                        119

    گفتار دوم: تعهد به واکنش در بحران­های شدید انسانی                                             120

         مبحث نخست: واکنش­های قهری غیرنظامی مسئولیت حمایت                                            120

بند نخست: واکنش­های سیاسی، دیپلماتیک                                                                121

بند دوم: واکنش­های اقتصادی                                                                                 123

بند سوم: واکنش­های ­امنیتی                                                                                    125

        مبحث دوم: واکنش­های قهری نظامی مسئولیت حمایت                                                      127

بند نخست: مشروعیت سازی برای واکنش نظامی                                                         128

بند دوم: مقام صلاحیتدار در تجویز واکنش نظامی                                                         131

بند سوم: تقابل مشروعیت و قانونی بودن در واکنش­های نظامی                                        133

فصل دوم: شناخت محدودیت­های اجرایی نظریه مسئولیت حمایت و نقش و

توانمندی نهادهای بین المللی در مرتفع نمودن آنها                                               135

   گفتار نخست: چالش­های پیش روی اجرای نظریه مسئولیت حمایت                                136   

         مبحث نخست: انتقادات نحوه اجرایی شدن مسئولیت حمایت                                             136

بند نخست: چالش­ بر سر سازماندهی اجرایی نظریه مسئولیت حمایت                               136

بند دوم: چالش­های حقوقی مانع اجرای نظریه مسئولیت حمایت                          140

        مبحث دوم: چگونگی ارتقای وضع کنونی نظریه مسئولیت حمایت                      142   

بند نخست: یجاد سازوکارهای اجرایی برای مسئولیت حمایت در سطوح بین ­المللی 142

بند دوم: ایجاد سازوکارهای اجرایی برای مسئولیت حمایت در سطوح داخلی کشورها          144

  گفتار دوم: توانمندی­ های نهادهای بین ­المللی در اقدام برای مسئولیت حمایت                       146   

مبحث نخست: نقش ملل متحد و کشور­های عضو آن                                                       147

بند نخست: نقش مجمع عمومی در ارتقای مسئولیت حمایت                                          147

بند دوم: نقش شورای امنیت در اجرا و ارتقای نظریه مسئولیت حمایت                             148

بند سوم: نقش دبیرخانه و سایر نهادهای ملل متحد در ارتقا و اجرای نظریه

مسئولیت حمایت                                                                                     150

       مبحث دوم: نقش سازمان­های منطقه­ای                                                                            152

بند نخست: سازمان­های منطقه­ای قاره افریقا                                                                154

بند دوم: سازمان­های منطقه­ای قاره اروپا                                                                     157

بند سوم: سازمان منطقه­ای آ. سه. آن در آسیا                                                    158

جمع بندی بخش دوم                                                                            160

نتیجه پایانی                                                                                            162

فهرست منابع                                                                                          165

ضمائم                                                                                                  175

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + یازده =