پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
سبک زندگی و مشارکت پایدار زنان روستایی شهرستان فسا در اقتصاد خانوار : پایان نامه ارشد ترویج و آموزش کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 205
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش ترویج و آموزش کشاورزی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” سبک زندگی و مشارکت پایدار زنان روستایی شهرستان فسا در اقتصاد خانوار ” با گرایش ترویج و آموزش کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده سبک زندگی و مشارکت پایدار زنان روستایی شهرستان فسا در اقتصاد خانوار:

مشاركت بدون شك عامل اساسي در فرايند فعاليتهاي پايدار اقتصادي است. مشارکت درمورد زنان روستایی اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا زنان روستایی علاوه بر اینکه حدود نیمی از جمعیت روستاها را تشکیل می‌دهند ، به عنوان نیروی انسانی قابل توجه، نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی و غذایی و بطور کلی در فعالیت‌های مختلف رایج در روستا دارند. بنابراین، در این فرآیند، زنان علاوه بر اینکه باید از برنامه‌های توسعه سود ببرند، لازم است در تصمیم گیری‌ها ، برنامه ریزی‌ها و همچنین نظارت و ارزشیابی طرح‌ها مشارکت داشته باشند. در جامعه امروز ایران زنان روستایی نشان داده اند که با قابلیت های فراوان خود می توانند مشارکت موثری در توسعه کشور داشته باشند. به همین منظور در راستای مشارکت بیشتر زنان در برنامه های توسعه ، طرح های متعددی اجرا شده است. در کشور ایران نیز طرح صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی با هدف اصلی توانمند سازی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و روانی زنان اجرا گردیده است. هدف پژوهش حاضر که به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته بررسی مشارکت پایدار زنان روستایی عضو صندوق‌های اعتباری خرد شهرستان فسا و سبک زندگی اقتصای آنها و نیز تبیین عوامل موثر بر آن جهت ارائه راه کارهایی به منظور ارتقاء سبک زندگی اقتصادی آنان بود. جامعه آماری شامل اعضای صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی شهرستان فسا است که 132 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه و با نرم افزار spss تجزیه تحلیل گردید. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید بخش ترویج و آموزش و پایایی آن، از طریق مطالعه راهنما با ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق از 60/0 تا 80/0 تائید شد. در این تحقیق از مشاهدات محقق نیز استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد: نگرش، انگیزه، اخلاق مداری و کاربرد معنویات در زندگی، جایگاه و موقعیت قدرتی زن در خانه، و میزان درآمد خانواده و خود عضو با میزان مشارکت فرد در اقتصاد خانواده رابطه دارند. نتایج تحقیق گویای آن است که اکثریت زنان روستایی شهرستان فسا از سبک زندگی اقتصادی اعتدالی و میانه‌رو تبعیت می‌کنند، گرچه 16 درصد آنان سبک زندگی اقتصادی تفریطی و  16 درصد دیگر سبک زندگی اقتصادی افراطی دارند. که این اطلاعات برای برنامه‌ریزی های ترویجی به منظور ارتقاء سبک زندگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

مقدمه

بسیاری از متخصصان توسعه معتقدند مهمترین بعد توسعه، توسعه انسانی است که هدف آن، محور قرار دادن انسان و مشارکت همه جانبه وی در تمامی فعالیت‌های توسعه است. بنابراین نه تنها رفع نیازهای اساسی از قبیل خوراک، اشتغال، بهداشت، مسکن و آموزش مهم است، بلکه رعایت حقوق مردم و نیز مشارکت آنان در تصمیم گیرگیری‌های‌هایی که بر زندگی خانواده و اجتماعشان موثر است به همان اندازه اهمیت دارد.

مشاركت بدون شك عامل اساسي در فرايند فعاليتهاي پايدار اقتصادي است. اما تمركز قدرت نزد دولت درطول تاريخ ايران سبب گرديد تا تشكيل نهادهاى مردمى با چالش روبرو شود (عنابستانی و همکاران، 1391).

اﻣﺮﻭﺯﻩ ﻭﺍﮊﻩ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺘﻮﻥ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺩﻳـﺪﻩ ﻣـﻲ ﺷـ ﻮﺩ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗـﻊ ﻣﺸـﺎﺭﻛﺖ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻭﺟﻪ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﮔﻢﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺩﺭ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺍﻋـﻢ، ﻭ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﻱ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺍﺧﺺ ﺍﺳﺖ. ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﺍﻱ ﺧﻮﺩﺟﻮﺵ ﻭ ﺩﻭﺳﻮﻳﻪ، ﺟﻨﺒﻪ ﻋﻤﻠﻲ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﻴﺮﺩ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﻮﺍﻥ ﻋﻈﻴﻢ ﻣﺮﺩﻣـﻲ ﺩﺭ ﺟﻬـﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ، ﻧﮕﻬـﺪﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺗﺄﺳﻴﺴـﺎﺕ ﻭ ﺣﻔﺎﻇـﺖ ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫـﺎﻱ ﺍﻳﺠـﺎﺩ ﺷـﺪﻩ ﺑﻼﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻥ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖﺟﻮﻳﻲ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﻣﺸـﻜﻞ ﺍﺳـﺖ ﻭ ﻻﺯﻣﻪ ﺁﻥ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﻢ ﻭ ﮐﻴﻒ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻭ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ (گلشیری اصفهانی و همکاران، 1388).

مشارکت در برنامه‌های توسعه، به ویژه توسعه روستایی اهمیت زیادی دارد، چرا که هیچ برنامه‌ای بدون مشارکت مردم نمی‌تواند به موفقیت نایل آید. وقتی از مشارکت روستاییان در برنامه‌های توسعه صحبت می‌شود، منظورهمه افراد زن و مرد، دختر و پسر می‌باشد. این مساله درمورد زنان روستایی اهمیت خاصی پیدا می‌کند، زیرا زنان روستایی علاوه بر اینکه حدود نیمی از جمعیت روستاها را تشکیل می‌دهند ، به عنوان نیروی انسانی قابل توجه، نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی و غذایی و بطور کلی در فعالیت‌های مختلف رایج در روستا دارند. بنابراین، در این فرآیند، زنان علاوه بر اینکه باید از برنامه‌های توسعه سود ببرند، لازم است در تصمیم گیری‌ها ، برنامه ریزی‌ها و همچنین نظارت و ارزشیابی طرح‌ها مشارکت داشته باشند.(پورطرق، 1380).

در سراسر جهان، زنان روستایی مدیرانی انعطاف پذیر هستند که از طریق استراتژیهای مختلف به امرار معاش خانواده کمک می کنند و فقر را از خانه و جوامع خود دور می‌‌کنند. اکثر آنها به صورت دائم و موقت در مزرعه به عنوان کارگر، بدون دریافت حقوق عادلانه کار می‌کنند ((Hill, 2011. به دلیل بی توجهی به زنان روستایی، آنها همواره به عنوان حلقه ای گمشده در فرایند توسعه محسوب می‌شوند(Meer ,1998) و همچنین حقوق زنان در زمینه دسترسی برابر و یکسان به منابع و فرصتهای اجتماعی، اقتصادی انکار می‌شود.(Kgasi ,2003)

ارتقاي حضور زنان در فعاليتهاي اجتماعي، اقتصادي و برنامه ريزي جهت گسترش مشاركت آنان، بويژه در زمينه هاي اقتصادي، شرطي لازم براي توسعه پايدار است. اين امر در نواحي روستايي كه زنان از ديرباز و به طور سنتي در كارهاي اقتصادي خانواده مشاركت داشته اند، از ضرورت بيشتري برخوردار است. زنان در گستره جهاني نقش عمده اي در فعاليتهاي اقتصادي دارند، اما فعاليت اقتصادي آنان درتوجه انديشمندان و نهادهاي اجتماعي قرار نگرفته است. چنانكه گفته شده: “در دنياي كنوني نيل به اهداف توسعه بدون استفاده از ذخيره عظيم نيمي از پيكره جامعه؛ يعني زنان، امري غير ممكن خواهد بود و از همين رو يكي از شاخص هاي نوسازي اقتصاد ملي و توسعه اجتماعي، مشاركت زنان و نحوه ايفاي نقش آنان در ساختارهاي اقتصادي است (فائو، 1374).

بهره مندي از مواهب گوناگون توسعه اقتصادي بايد مورد توجه برنامه ريزان قرار گيرد؛ به گونه اي كه زنان نسبت به ارزش و بازده كار خويش، از مواهب جامعه بهره مند شوند . بنابراین نباید در برنامه‌هابرنامه‌ها و طرح های توسعه روستایی به زنان به عنوان جمعیتی در حاشیه توجه شود و همواره زنان و مردان در پروژه های توسعه روستایی به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند (امیری ، 1387). لازم است نهاد های ترویج روستایی و کشاورزی به عنوان موتور محرکه اساسی و مهم ، رسالت خود را در جهت یکپارچه سازی و توانمندسازی زنان در قالب برنامه‌برنامه‌های توسعه تدوین نمایند و اقدامات لازم را در این زمینه به اجرا درآورند ((Rivera ,1990. کشاورزان و توليدکنندگان محصولات کشاورزي براي تأمين سرمايه و اعتبار مورد نياز خود در توليد محصول به روشهاي گوناگوني از جمله استفاده از پس انداز شخصي و دريافت وام و تسهيلات از منابع اعتباري (نظير بانکها و مؤسسات و صندوقهاي اعتباري) عمل مي کنند (مقدس فریمانی، 1384). صندوق اعتبارات خرد می‌تواند گزینه ای مناسب جهت افزایش مشارکت اقتصادی زنان روستایی می‌باشد.

دسترسی به منابع اقتصادی از جمله شغل، خدمات مالی، اموال و دارایی ها، توسعه مهارت ها و اطلاعات بازار، توانمندی اقتصادی زنان را افزایش می دهد. مشارکت اقتصادی زنان آنان را قادر می‌سازدمی‌سازد تا با اعمال نفوذ در جامعه کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشند ((Kapitsa, 2008.

سبك زندگي، روشي است كه افراد در طول زندگي انتخاب كرده‌اند و زير بناي آن در خانواده پی ريزي می‌شود كه در واقع متأثر از فرهنگ، نژاد، مذهب، وضعيت اقتصادي، اجتماعي و باورها مي‌باشد. براساس تعريف سازمان بهداشت جهاني، سبك زندگي به روش زندگي مردم با بازتابي كامل از ارزش هاي اجتماعي، طرز برخورد و فعاليت ها اشاره دارد .همچنين، تركيبي از الگوهاي رفتاري و عادات فردي در سراسر زندگی است که در پی فرایند اجتماعی شدن به وجود می آید (استاجی و همکاران، 1385).

دستیابی به یک سبک زندگی مطلوب می‌تواند یکی از راه‌‌های رسیدن به توسعه در جامعه باشد. علی پور (1392) بیان می‌کند که عبدالملکی، با اشاره به وضعیت اقتصادی خانواده‌های ایرانی می‌گوید: گرچه سبک زندگی مقوله‌ای فرهنگی محسوب می‌شود، اما درمجموعه الگوهای رفتاری که در سبک زندگی نمود پیدا می‌کند، بخشی به رفتار‌های اقتصادی مربوط می‌شود. بر این اساس، فرهنگ اشتغال، نوع مصرف، نوع تعامل اقتصادی با دیگران و الگوی کسب سود و درآمد در این عرصه جای می‌گیرد. بدین ترتیب در اقتصاد متعادل، یک خانواده باید بین درآمد ها و مصرف هایش، توازن برقرار کند؛ البته به طور متوسط بیش تر خانواده ها رفتارهای متوازن اقتصادی دارند، اما شاهدیم که برخی خانواده‌های ایرانی، خودخواسته و براساس سبک زندگی خود یا ناخواسته و بدون برنامه ریزی و به دلیل ناتوانی در مدیریت اقتصادی، دچار کسری درآمد شده و مصرف بالایی دارند و گروهی دیگر نیز همواره درآمدهای افزون تری کسب می کنند(علی پور، 1392).

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانش آموزان، دانشجویان و جوانان استان خراسان رضوی به موضوع سبک زندگی اشاره ویژه‌ای داشتند که ارتباط مستقیم خانواده با سبک زندگی یکی از اصلی ترین مسائلی است که ایشان آن را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن ساز نوین اسلامی خواندند. یکی از بخش هایی که می‌تواند به سبک زندگی ایرانی – اسلامی کمک می‌کند خانواده است، زیرا رکن اساسی هرجامعه توسط خانواده‌ها و فرهنگ‌هایی که در آن وجود دارد بروز و ظهور خود را نمایان می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی در تشریح مفهوم سبک زندگی به مسائلی نظیر ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، کسب و کار و رفتارهای فردی اجتماعی در محیط‌های مختلف اشاره کردند و افزودند در معارف اسلامی اصطلاح عقل معاش در مفهوم جامع خود، مترادف مفهوم سبک زندگی است و در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد.(ملک پور، 1391).

 

مشارکت نهالی است که به سادگی در محیط انسانی رشد نمی‌کند. این پدیده نیازمند انگیزه‌های قوی است. لذا مطالعه عوامل و انگیزه‌های مشارکت زنان در برنامه‌های توسعه موضوع مهمی است و ضرورت تحقیق و پژوهش در این خصوص به وضوح مشاهده می گردد (حسینی نیا، 1377). در این راستا، مطالعه حاضر به منظور پاسخ به ضرورت فوق، میزان مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق‌های اعتباری خرد شهرستان فسا و سبک زندگی اقتصادی آنان، به عنوان بخشی از زنان کشور، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

اهمیت موضوع

وضعيت زنان در هر جامعه‌ای نشانگر ميزان پيشرفت آن جامعه است، و اين واقعيتي است كه روز به روز تعداد بيشتري آن را در مي‌یابند (محموديان، ۱۳۸2) .در سال‌های اخیر بینشی در حال رشد است که اهداف توسعه جز با حذف نابرابری‌های میان زنان و مردان و همچنین مشارکت زنان در انتخاب و تصمیم گیری در مورد رفاه خود و خانواده و جامعه ای که در آن زندگی می‌کنند ، امکان‌پذیر نمی‌باشد. ارتقاء موقعیت زنان ضروری است نه تنها برای تضمین رفاه فرد یا خانواده بلکه همچنین برای رفاه کل جامعه، به طوری که زنان را به عنوان حامیان اساسی برای تحول و دگرگونی در کمیت و کیفیت منابع انسانی قابل دسترس در کشور که توسعه پایدار را در نسل های آینده ارتقا می‌دهد در نظر می‌‌گیرند.(قسمی، 1389).

توسعه، نیاز به مشارکت فعالانه و همه جانبه تمامی اقشار جامعه دارد. بدیهی است که مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های گوناگون روستا و درک و شناخت واقعیت وجودی آنها در این عرصه یکی از زمینه‌های مهم رشد و توسعه جامعه روستایی به شمار می رود. جامعه‌ای که به نیرو و توانمندی‌های حرفه‌ای نیمی از جمعیت خود بی توجه بوده و در این ارتباط کاملا انفعالی برخورد کند، به ایجاد زمینه‌های لازم برای رشد معنوی و فرهنگی زنان بی توجه است، لذا به یکی از موارد بسیار مهم و اساسی در زمینه پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی و نهایتا توسعه پایدار نیز بی اعتنا بوده است معمولا جوامعی می توانند با ریشه های فقر اقتصادی و فرهنگی مقابله کنند که همه اقشار آن جوامع ( از جمله زنان) در مرکز توسعه انسانی نیز حضور داشته و بتوانند با توانمندی و کارآیی در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و حرفه ای حضور پیدا کنند (حسینی نیا، 1377).

مطالعات  اخیر نشان می دهد که عوامل اجتماعی فرهنگی و انتظارات متفاوت جامعه از زن و مرد موانع مهمی را بر سر راه مشارکت زنان به ویژه زنان روستایی به وجود آورده است. متاسفانه در بسیاری از برنامه‌های توسعه، نقش اساسی و تعیین کننده زنان روستایی به فراموشی سپرده شد است و موجب عدم موفقیت بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه در مناطق روستایی جهان شده است (کتابی و همکاران، 1382). عدم دسترسی زنان روستایی به عوامل تولید شامل زمین، اعتبار و خدمات توسعه‌ای و ترویجی از مهم ترین مسائلی است که مانع از ایفای نقش زنان در توسعه روستایی می گردد. این در حالی است که در حال حاضر مشکل عمده زنان روستایی ، عدم دسترسی آنان به خدمات موسسات مالی ، به ویژه اعتبارات است.

بررسی مسئله مشارکت زنان روستایی از جهات گوناگون دارای اهمیت و ارزش می باشد که اهم آن عبارتند از:

1-افزایش روحیه همبستگی و همکاری در بین زنان

2-افزایش آگاهی اجتماعی و فردی آنها

3-دخالت دادن زنان در تصمیم‌گیری امور و تعیین سرنوشت خویش

4-مشارکت زنان به عنوان یک عامل مناسب توسعه و یک نیروی اساسی نیل به توسعه پایدار

5-ایجاد زمینه مناسب جهت شکوفایی استعدادها و فعالیت‌های علمی زنان

6-افزایش میزان بازدهی و کاهش هزینه عملیاتی طرح ها و پرو

مشارکت اقتصادی در زندگی با نتایج مثبتی از جمله بهبود درآمد، حس هویت، بهبود اعتماد به نفس و ارتباطات اجتماعی همراه است و اینها به نوبه خود می توانند به بهبود وضعیت سلامت، استقلال مالی و داشتن یک سری الگوهای مطلوب برای زندگی منجر شود (دفترآمار استرالیا سرشماری نفوس و مسکن،   2012).

ﺻﻨﺪوق ﻣﺸﺎرﻛﺖ زﻧﺎن روﺳﺘﺎﻳﻲ ﻳﻜﻲ از ﻧﻬﺎدﻫﺎﺋﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ اﻋﺘﺒﺎرات ﺧﺮد از ﺳﺎل 1376 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ اﻗﺪام ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. اﻳﻦ ﺻﻨﺪوقﻫﺎ ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮي از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮔﺮاﻣﻴﻦ ﺑﺎﻧﻚ ﺑﻨﮕﻼدش ﺗﻮﺳﻂ دﻓﺘﺮ اﻣﻮر زﻧﺎن وزارت ﺟﻬﺎد ﻛﺸﺎورزي ﻃﺮح و ﺑه اجرا ﮔﺬارده ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﺻﻨﺪوقﻫﺎ ﺑﺼﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪ در ﺳﺎل 1379 در ﭼﻬﺎر روﺳﺘﺎ ﺑﺼﻮرت آزﻣﺎﻳﺸﻲبه اجرا درآﻣﺪ و ﺳﭙﺲ 17 ﺻﻨﺪوق دﻳﮕﺮ در روﺳﺘﺎﻫﺎي اﺳﺘﺎنﻫﺎي ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن (2 روﺳﺘﺎ) ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل‌وﺑﺨﺘﻴﺎري (3 روﺳﺘﺎ) آذرﺑﺎﻳﺠﺎنﻏﺮﺑﻲ (5 روﺳﺘﺎ) ﻣﺎزﻧﺪران (5 روﺳﺘﺎ) و ﺧﺮاﺳﺎن (2 روﺳﺘﺎ) در ﺳﺎل 1380 ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪ (مویدی، 1391).

پانصد صندوق اعتباری خرد زنان روستایی در کشور فعال است که نزدیک به بیست هزار زن روستایی و عشایری در آن ها عضو هستند. چهار هزار زن روستایی استان فارس با عضویت در صندوق های اعتباری خرد روستایی به خودکفایی و استقلال مالی دست یافته اند. توانمندسازی زنان روستایی یکی از عوامل توسعه روستایی است که شامل عملکردتوسعه یافته زنان درمدیریت،تصمیم گیری واجرا در محیط خانواده و جامعه است. بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی از سال هفتاد و نه طرح تشکیل صندوق های اعتبارت خرد زنان روستایی را با هدف توانمندسازی، کاهش بیکاری و فقر و اجرای عدالت اجتماعی اجرا کرده است (همان منبع).

طرح صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان فارس نیز از سال 80 در این استان اجرا شده است. به گفته زارع مؤیدی (1391) این سازمان در ایجاد صندوق های حمایت ازتوسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی درکشور مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

زارع مؤیدی اجرای طرح صندوق اعتبارات خردزنان روستایی در استان فارس را روش موثری در افزایش درآمدخانوارهای فقیر در مناطق حاشیه شهرها و روستاها ذکر می‌کند. او به برخی تاثیرات مثبت اجرای این طرح در فارس اشاره می‌کند و می افزاید با راه اندازی یکصد و پانزده صندوق خرد در فارس سطح زندگی خانوارهای روستایی و عشایری باتوسعه اشتغال خرد و کوچک در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته، ارتقا یافته است. افزایش مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان روستایی و عشایری، فراهم کردن زمینه های کارآفرینی، ایجاد و تقویت نهادهای مردمی در مناطق روستایی از دیگر مزایای طرح صندوق های اعتباری خرد روستایی است که زارع مؤیدی به آنها اشاره می‌کند.

سبک زندگی به شکل دادن حوزه فردی و عمومی اعضای جامعه منجر می‌شود و تمامی عرصه های حیات فکری و زندگی مادی فرد را در دو حوزه خصوصی و اجتماعی در بر می‌گیرد (خواجه نوری، 1388). سبک‌های متفاوت زندگی رفتار‌‌های افراد را تغییر داده، افراد پیوسته بر اثر آن از خود تعریفی مجدد ارائه می کنند و حتی آن را تغییر می‌دهند.

 

اهداف تحقیق

هدف کلی

تحقیق حاضر با هدف کلی بررسی سبک زندگی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد شهرستان فسا و مشارکت پایدار در اقتصاد خانوار و تبیین عوامل موثر بر آن جهت ارائه راه کارهایی برای ارتقاء سبک زندگی اقتصادی انجام شد.

 

 اهداف اختصاصی

در راستای دستیابی به هدف کلی فوق اهداف اختصاصی زیر دنبال شد:

تعیین ویژگی های فردی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد

بررسی سبک زندگی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد شهرستان فسا

تعیین ارتباط بین سبک زندگی اقتصادی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد

تعیین ارتباط پایگاه اقتصادی با  سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد

تعیین ارتباط پایگاه اجتماعی با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد

تعیین ارتباط ابعادانگیزه با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد

تعیین ارتباط موقعیت قدرتی با  سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد

تعیین ارتباط دیدگاه زنان عضو صندوق اعتباری خرد در خصوص میزان آگاهی مردان خانواده نسبت به توانایی آنها با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان عضو صندوق های اعتباری خرد

تعیین ارتباط بین پایبندی به اخلاق و ارزش ها با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان عضو صندوق های اعتباری خرد

ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای سبک زندگی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق‌های اعتباری خرد شهرستان فسا

 

 

سؤال‌های تحقيق

برای اهداف تحقیق فوق سوالات تحقیق زیر طراحی و مبنای واکاوی این پژوهش قرار گرفت.

ویژگی های فردی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد چه رابطه‌ای رابطه‌ای با سبک زندگی و میزان مشارکت پایدار اقتصادی آنها دارد؟

سبک زندگی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد چگونه است؟

سبک زندگی اقتصادی چه رابطه‌ایرابطه‌ای با مشارکت فعال اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد دارد؟

پایگاه اقتصادی چه رابطه‌ای رابطه‌ای با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد دارد؟

پایگاه اجتماعی چه رابطه‌ای رابطه‌ای با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد دارد؟

ابعاد انگیزه چه رابطه‌ای رابطه‌ای با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد دارد؟

موقعیت قدرتی چه رابطه‌ای رابطه‌ای با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد دارد؟

دیدگاه زنان در خصوص میزان آگاهی مردان خانواده نسبت به توانایی های آنها چه رابطه‌ای رابطه‌ای با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد دارد؟

اخلاق مداری و کاربرد معنویات در زندگی چه رابطه‌ای رابطه‌ای با سبک زندگی و مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد دارد؟

چه راهکارهای عملی برای ارتقای سبک زندگی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق‌های اعتباری خرد شهرستان فسا وجود دارد؟

 

 

 

 

فهرست جداول

چکيده ‌د

فصل اول: کلیات

مقدمه. 2

1-1 اهمیت موضوع. 5

1-2- اهمیت مسئله. 8

1-3- اهداف تحقیق.. 9

1-3-1 هدف کلی.. 9

1-3-2- اهداف اختصاصی.. 9

1-4- سؤال‌های تحقيق.. 10

فصل دوم: مبانی نظری

2-1 نقش زنان.. 13

2-2- نقش زنان روستایی در توسعه. 15

2-3- مشارکت… 18

2-3-1- مفهوم مشارکت… 19

2-3-2-1-مشارکت اجباری و ارادی.. 24

2-2-3-2-مشارکت برانگیخته و خود انگیخته. 24

2-3-2-3-شیوه هاي سازمان نیافته و نامنظم.. 25

2-3-2-4- شیوه هاي سازمان یافته و منظم.. 25

2-3-2-5-شیوه‌هاي فعال.. 26

2-3-2-6- شیوه‌هاي انفعالی.. 26

2-3-3-عوامل موثر بر مشارکت… 27

2-3-3-1- مرحله چرخه حیاتی.. 28

2-3-3-2جایگاه اجتماعی-اقتصادی.. 29

2-3-3-3- مشخصات اجتماعی-فیزیکی.. 29

2-3-3-4-گروه و وابستگی های سازمانی.. 30

2-3-4-تاثیر نگرش بر مشارکت داوطلبانه افراد. 30

2-3-5- موانع مشارکت… 32

2-3-5-1-موانع عملی.. 32

2-3-5-2- موانع فرهنگی.. 32

2-3-5-3- موانع ساختاری.. 32

2-3-6- موانع مشارکت در برنامه‌هابرنامه‌های آموزشی-ترویجی.. 32

2-3-7-مشارکت در توسعه روستایی.. 34

2-3-8- مشارکت زنان و توسعه روستایی.. 36

2-3-9- زنان و موانع مشارکت… 38

2-3-10- ارتباط بين مشاركت و توسعة روستايي.. 40

2-3-11- فعالیت اقتصادی زنان از دیدگاه قرآن و اسلام. 41

2-3-12- تاريخچه‌ي مشاركت زنان در اقتصاد. 45

2-3-13- مشارکت زنان در اقتصاد. 46

2-3-14- موانع مشارکت زنان در توسعه اقتصادی.. 50

2-4-طرح صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی و مشارکت زنان در این طرح.. 51

2-5- سبک زندگی.. 55

2-5-1- سطح مطلوب تأمين نيازها 64

2-5-2- پس انداز 65

2-5-3- میانه روی.. 65

2-5-4- ساده زیستی.. 65

2-6- نگرش…. 66

2-6-1- مولفه های نگرش…. 66

2-6-1-1- بخش شناختی یا ادراکی نگرش: 66

2-6-1-2- بخش احساسی یا عاطفی نگرش…. 67

2-6-1-3-بخش آمادگی برای عمل( موضع گیری) 67

2-7- انگیزش…. 67

2-7-1- نظریه انگیزش اسلامی.. 68

2-7-1-1- زندگی زیستی: 69

2-7-1-2- زندگی هویتی: 69

2-7-1-3- زندگی کامرانی: 69

2-7-1-4- زندگی آرمانی: 69

2-8-  جمع بندی پیشینه‌های پژوهش…. 70

فصل سوم:روش شناسی پژوهش

3-1- نوع پژوهش…. 75

3-2- منطقه مورد مطالعه. 75

3-3- جامعه آماري، روش نمونه‌گيري و حجم نمونه تحقيق.. 77

3-4- ابزار جمعآوري اطلاعات، روايي و پايايي ابزار سنجش…. 78

3-5- تعاريف مفهومي و كاركردي متغيرها 79

3-5-1- مشارکت پایدار اقتصادی.. 79

3-5-2- سبک زندگی اقتصادی.. 79

3-5-2-1- الگوی هزینه. 80

3-5-2-2- الگوی خرید. 80

3-5-2-3- الگوی پس انداز 80

3-6- سازه های فردی شامل سن، وضعیت تاهل، تعداد اعضای خانوار 81

3-6-1- سن: 81

3-6-2- تعداد اعضای خانوار: 81

3-6-3- وضعیت تاهل: 81

3-6-4- وضعیت اشتغال: 81

3-6-5- مدت زمان عضویت در صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی.. 81

3-6-6- نگرش زنان روستایی نسبت به مشارکت در اقتصاد خانواده 82

3-7- سازه های اقتصادی.. 82

3-7-1- میزان درآمد. 82

3-7-2- میزان وام دریافتی از صندوق.. 82

3-8- پایگاه اجتماعی زنان.. 83

3-8-1- عضویت در تشکل ها 83

3-8-2- سطح تحصیلات… 83

3-9- موقعیت قدرتی زنان در خانه. 83

3-9-1- تصمیم گیری.. 83

3-9-2- تقسیم کار 84

3-10- دیدگاه زنان عضو صندوق اعتباری خرد در خصوص میزان آگاهی مردان خانواده نسبت به توانایی آنها 84

3-10-1- اطلاعات مردان خانواده نسبت به نقش زنان و توانمندی‌های زنان.. 84

3-11- انگیزه زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده 84

3-11-1- انگیزه زیستی.. 85

3-11-2- انگیزه هویتی.. 85

3-11-3- انگیزه رفاهی.. 86

3-11-4- انگیزه آرمانی.. 86

3-12- اخلاق مداری و کاربرد معنویات در زندگی.. 86

فصل چهارم: یافته‌ها و بحث

4-1- ویژگی های نمونه مورد مطالعه. 88

4-1-1- سن.. 88

4-1-2- میزان تحصیلات… 89

4-1-3- وضعیت تأهل.. 90

4-1-4- شغل اصلی سرپرست خانوار: 91

4-1-5- میزان درآمد ماهیانه خانواده 91

4-1-6- میزان درآمد ماهیانه عضو: 92

4-1-7  تعداد افراد خانوار: 93

4-1-8-  تعداد سال‌های عضویت در صندوق اعتباری خرد زنان روستایی: 94

4-1-9- تعداد وام دریافتی: 94

4-1-10-  میزان وام دریافتی.. 95

4-1-11- انگیزه: 96

4-1-12- اخلاق مداری و کاربرد معنویات در زندگی.. 97

4-1-13-  دیدگاه زنان عضو صندوق اعتباری خرد در خصوص میزان آگاهی مردان خانواده نسبت به توانایی آنها: 98

4-1-14-  نگرش زنان نسبت به مشارکت در اقتصاد خانواده: 99

4-1-15-  سبک زندگی اقتصادی: 100

4-1-16- میزان مشارکت زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد در اقتصاد خانواده 101

4-1-17- جایگاه و موقعیت قدرتی زن در خانه. 102

4-1-18-  مصارف وام. 103

4-2- بخش تحلیل استنباطی داده ها 105

4-2-1- آزمون همبستگی بین مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی و متغیرهای مستقل  105

4-2-2-آزمون ضریب همبستگی بین سبک زندگی اقتصادی زنان و متغیرهای مستق  109

4-2-3- آزمون ضریب همبستگی بین ابعاد انگیزه زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده و متغیرهای مستقل  111

4-2-4- مقایسه میانگین انگیزش زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده با توجه به وضعیت تاهل  118

4-2-5- مقایسه میانگین برخی از متغیر های تحقیق با توجه به وضعیت تاهل : 119

4-2-6- مقاسه میانگین انگیزش زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده بر اساس میزان درآمد خانواده در ماه 120

4-2-7- مقایسه میانگین(تحلیل واریانس) برخی متغیرهای تحقیق با توجه به سطوح مختلف درآمد ماهیانه خانواده و درآمد ماهیانه عضو. 123

4-2-8- مقایسه میانگین(تحلیل واریانس) برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به شغل اصلی سرپرست خانوار 128

4-2-9- مقایسه میانگین انگیزش زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده بر اساس گروه های مختلف سنی  132

4-2-10- مقایسه میانگین برخی از متغیرهای تحقیق بر اساس گروه های مختلفی سنی.. 133

4-2-11- مقایسه میانگین برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به تعداد سال‌های تحصیل.. 135

4-2-12- مقایسه میانگین برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به تعداد افراد خانوار 136

4-2-13- مقایسه میانگین برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به تعداد تعداد سال های عضویت در صندوق اعتبارات خرد روستایی.. 139

4-2-14- مقایسه میانگین برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به تعداد وام دریافت شده از صندوق  141

4-2-15- توانایی متغیرهای مستقل در پیش‌بینی متغیر میزان مشارکت زنان در اقتصاد خانواده 143

4-2-16- توانایی متغیرهای مستقل در پیش‌بینی متغیر سبک زندگی اقتصادی زنان روستایی  144

4-3- مشاهدات تحقیق.. 146

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادات

5-2- شرح الگوی تجربی.. 163

فهرست منابع.. 165

چکیده انگلیسی.. 179

 

فهرست جدول ها

جدول2-1-  نرخ مشاركت اقتصادی  برحسب گروههاي سني به تفكيك نقاط شهري روستایی وجنس    47

جدول 3-1 وضعیت شهرستان از نظر تقسیمات کشوری.. 77

جدول3-2-ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس های تحقیق.. 78

جدول4-1- توزیع فراوانی نمونه مورد مطاله براساس سن.. 89

جدول 4-2- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر اساس میزان تحصیلات… 90

جدول4-3- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر اساس وضعیت تاهل.. 90

جدول 4-4- توزیع فراوانی اعضای صندوق بر اساس شغل اصلی سرپرست خانوار 91

جدول 4-5-  توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر اساس میزان درآمد ماهیانه خانواده 92

جدول 4-6- توزیع فراوانی اعضای صندوق بر اساس میزان درآمد ماهیانه آزمودنی.. 93

جدول 4-7- توزیع فراوانی اعضای صندوق بر اساس تعداد افراد خانوار 93

جدول 4-8- توزیع فراوانی اعضای صندوق بر اساس تعداد سال های عضویت در صندوق.. 94

جدول 4-9- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر اساس تعداد وام دریافتی از صندوق.. 95

جدول 4-10-  توزیع فراوانی میزان وام دریافت شده توسط اعضای نمونه. 95

جدول 4-11-  بررسی میزان انگیزه زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده 96

جدول4-12-  بررسی وضعیت کاربرد اخلاق و معنویات در زندگی.. 97

جدول 4-13-  بررسی سبک زندگی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق.. 100

جدول4- 14-  برسی جایگاه و موقعیت قدرتی زن در خانه. 103

جدول4-15-  توزیع فراوانی نوع مصرف وام های دریافتی در  نمونه مورد مطالعه. 104

جدول4-16-  ضریب همبستگی بین مشارکت پایدار اقتصادی زنان روستایی و متغیرهای مستقل  108

جدول4-17-  ضریب همبستگی بین سبک زندگی اقتصادی زنان روستایی و متغیرهای مستقل  110

جدول4-18-  ضریب همبستگی بین ابعاد انگیزه زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده و متغیرهای مستقل  114

جدول4-19- ضریب همبستگی بین نگرش زنان روستایی نسبت به مشارکت در اقتصاد خانواده و متغیرهای مستقل  118

جدول4-20-  مقایسه میانگین انگیزش زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده با توجه به وضعیت تاهل  119

جدول4-21-  مقایسه میانگین برخی متغیر‌های مستقل تحقیق با توجه به وضعیت تاهل.. 120

جدول 4-22- مقاسه میانگین انگیزش زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده بر اساس میزان درآمد خانواده در ماه 122

جدول 4-23-  مقایسه میانگین(تحلیل واریانس) برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به سطوح مختلف درآمد ماهیانه خانواده 124

جدول 4-24-  مقایسه میانگین(تحلیل واریانس) برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به سطوح مختلف درآمد ماهیانه آزمودنی  127

جدول 4-25-  مقایسه میانگین انگیزش زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده بر اساس شغل اصلی سرپرست   129

جدول 4-26- مقایسه میانگین برخی متغیرهای مستقل تحقیق با توجه به شغل اصلی سرپرست خانوار 131

جدول 4-27-  مقایسه میانگین انگیزش زنان روستایی برای مشارکت در اقتصاد خانواده بر اساس سن  132

جدول 4-28-  مقایسه میانگین برخی متغیرهای مستقل تحقیق با توجه سن اعضا 134

جدول 4-29-  مقایسه میانگین برخی متغیرهای تحقیق با توجه به تعداد سال های تحصیل.. 136

جدول 4-30-  مقایسه میانگین برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به تعداد افراد خانوار 138

جدول 4-31- مقایسه میانگین برخی از متغیرهای تحقیق با توجه به تعداد سال‌های عضویت در صندوق اعتباری  140

جدول 4-32-  برخی متغیرهای تحقیق با توجه به تعداد وام دریافت شده از صندوق.. 142

جدول4-33- رگرسیون چندگانه به روش مرحله ای به منظور توانایی متغیرهای مستقل در پیش بینی مشارکت زنان در اقتصاد خانواده 143

جدول4-34- رگرسیون چندگانه به روش مرحله ای به منظور توانایی متغیرهای مستقل در پیش بینی متغیر سبک زندگی اقتصادی.. 145

 

فهرست نمودارها

نمودار4-2-  وضعیت نگرش زنان روستایی نسبت به مشارکت در اقتصاد خانواده 99

نمودار 4-3-  بررسی میزان مشارکت زنان روستایی عضو صندوق های اعتباری خرد فسا در اقتصاد خانواده 101

نمودار 4-4 – همبستگی بین میزان مشارکت زنان در اقتصاد خانواده و اخلاق مداری.. 109

نمودار 4-4 – همبستگی بین میزان مشارکت زنان در اقتصاد خانواده و انگیزه آرمانی.. 109

نمودار 4-5 – همبستگی بین سبک زندگی اقتصادی زنان و اخلاق مداری.. 111

نمودار 4-6 – همبستگی بین سبک زندگی اقتصادی زنان و انگیزه رفاهی.. 111

نمودار 4-7– همبستگی بین سبک زندگی اقتصادی زنان و اخلاق مداری.. 116

 

 

 

فهرست نگاره ها

نگاره 2- 1-چارچوب نظری.. 73

نگاره 5-1- الگوی تجربی مشارکت زنان روستایی در اقتصاد خانواده و سبک زندگی اقتصادی آنها 164

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هشت =