پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
معماری باغ های ایرانی : دانلود تحقیق معماری
doc
تعداد صفحات : 110
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته معماری
29000 تومان


تحقیق رشته معماری با فرمت WORD و در ۱۱۰ صفحه با موضوع معماری باغ های ایرانی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این گزارش آمده است:

معماری باغ های ایرانی

باغ ايراني:

مرحوم دكتر محمدكريم پرنيا، باغ ايراني را بپيوند فرخندة زيبايي و سودمندي مي‌نامد. يعقوب دانش دوست باغ ايراني را چنين تعريف مي‌كند:

(باغ ايراني باغي است كه از تركيب عناصر معماري، درخت‌كاري، گل‌كاريهاي تزئيني و جلوه‌هاي گوناگون آب بوجود آمده و اين شكل‌گيري در رابطه با سليقه و فرهنگ ايران است.)

در فرهنگ فارسي امروز ، تأليف غلامحسين صدري‌افشار باغ چنين تعريف شده است: (زمين داراي حدودي اختياري كه در آن درختان ميوه يا گل كاشته شده است. (و يا) خانه‌اي كه داراي حياط وسيع پرگل و درخت است.)

مرحوم لطيف ابوالقاسمي نيز تعاريف متعددي از باغ را ارائه نموده است: (باغ طبيعتي است برخاسته از ذهن و پرداخته به دست انسان، فضاي خرم و رنگيني است، آراسته و پيراسته و تابع شرايط محيط كه در شكليابيآن ذوق، سليقه، مهارت، فرهنگ و تصميم انسان نقش اساسي دارد . . .) تعريف ديگر وي از باغ ايراني چنين است: (باغ ايراني از تركيب ساده و موزون، رابطة صحيح و استوار، سلسله مراتب حساب شده، منطق عقلائي، نظام هندسي مشخص، آسه‌بندي‌هاي منظم، خطوط عمود برهم، تخت كرت‌هاي چهار ضلعي، تقسيمات متعادل، گذرگاههاي مستقيم با هدف كه به گاه نياز با گشادگي فضايي مي‌آميزند، شبكه مترنم جهت‌دار آب كه در فضاهاي باز و پوشيده وسعت يافته و به چهرة آسمان و آسمانه لبخند شادمانه مي‌‌زنند، تشكيل يافته است.) وي باغ ايراني را اثر هنري زيبا، چند منظوره و عملكردي مي‌داند.

 

باغ هاي ايراني – هندسه‌، ساختار و نظام:

باغ‌هاي ايراني تركيب و شكلشان را از تعريف هندسي و ساختاري خود و از تطبيق نظام‌هاي پايدارشان يافته‌اند. هندسه همچون نقشي كه در شكل‌گيري معماري ايراني دارد شالوده شكل‌گيري باغ نيز به‌شمار مي‌آيد، تا آنجا كه مهمترين ويژگي و شاخصه باغ ايراني فضاي به غايت هندسي‌، منظم و از پيش طراحي آنهاست.

اين شالوده هندسي در انتزاع مفاهيم‌، مباني و عناصر شكل‌دهنده باغ و نحوه تركيب اين عناصر و اجزاء كه در نهايت به ارايه شكل كلي آن مي‌انجامد نقش دارد. از سويي ديگر مجموعه‌اي از نظامها را نيز مي‌توان باز شناخت كه در شكل‌گيري معماری باغ های ایرانی مؤثرند.

اين نظامها مجموعه‌اي از قاعده‌ها و اساس فكري‌، آداب طراحي و نحوه زندگي و حيات مردمان تا روش‌هاي نظم‌بخشي به فضاها را شامل مي‌گردند. برخي از اين نظام‌ها همچون نظام مالكيت زمين‌، نظام اقتصادي و معيشتي و نظام اجتماعي‌، فراتر از آنكه بر شكل‌گيري باغ تاثير مي‌گذارند‌، شكل كلي سكونتگاهها و محيط‌هاي انساني را تعيين مي‌كنند و برخي از آن‌ها بيشتر مختص شكل‌گيري فضاهاي معمارانه و آنچه بيشتر مورد توجه ما است يعني باغ مي‌گرداند.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سیزده =