پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
معماری دوره ساسانی : دانلود تحقیق معماری
doc
تعداد صفحات : 46
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته معماری
19000 تومان


تحقیق رشته معماری با فرمت WORD و در ۴۶ صفحه با موضوع معماری دوره ساسانی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این گزارش آمده است:

مقدمه «معماری دوره ساسانی »

نفوذ اسلام‌ در ايران‌، در نيمه‌ اول‌ قرن‌ هفتم‌ ميلادي‌، پس‌ از فروپاشي‌ امپراتوري‌ ساساني‌، روي‌ داد. از آن‌ پس‌دوره‌ جديدي‌ در تاريخ‌ ايران‌ آغاز شد، كه‌ دگرگوني‌هاي‌ بنيادي‌ شديدي‌ در اوضاع‌ اجتماعي‌، سياسي‌، مذهبي‌، حكومت‌ و مردم‌ به‌ وجود آورد. ايرانيان‌ كه‌ از نابرابري‌هاي‌ اجتماعي‌ موجود در دوره‌ ساساني‌ ناخشنود بودند، به‌سرعت‌ اسلام‌ را پذيرفتند و در اشاعه‌ و استغناي‌ فرهنگي‌ آن‌ كوشيدند. با وجود پذيرش‌ اسلام‌، ايرانيان‌ هرگز مخالفت‌ خود را با سلطه‌ خلفاي‌ اموي‌ و عباسي‌ پنهان‌ نمي‌كردند و در برابر ستمگري‌هاي‌ حكومت‌هاي‌ اموي‌ و عباسي‌، جنبش‌هاي‌ استقلال‌ طلبانه‌ بسياري‌ را برپا كردند.

آنان‌ نيز براي‌ تضعيف‌ و سركوب‌ ايرانيان‌ كه‌ به‌طرفداري‌ از خاندان‌ پيامبر(ص‌) و برقراري‌ حكومت‌ بر اساس‌ امامت‌ به‌ پا خاسته‌ بودند، به‌ تقويت‌ عناصر غير ايراني‌ پرداختند. ادامه‌ جنگ‌هاي‌ فرسايشي‌ ميان‌ فرمانروايان‌ محلي‌، قدرت‌ اين‌ فرمانروايان‌ را تحليل‌ برد و زمينه‌ را براي‌ تسلط‌ قوم‌هاي‌ بيگانه‌ آسياي‌ مركزي‌ مانند تركان‌ سلجوقي‌، مغول‌ها و تيموريان‌ فراهم‌ ساخت‌. در دوره‌ صفويان‌ دومين‌ امپراتوري‌ بزرگ‌ ايران‌ پاگرفت‌ و مذهب‌ تشيع‌ كه‌ تا آن‌ زمان‌ پيروان‌ آن‌ در محدوديت‌هاي ‌بسيار به‌ سر مي‌بردند، رسميت‌ يافت‌. خصلت‌هاي‌ پوياي‌ مذهب‌ شيعه و‌ تعهدات‌ سياسي‌ و اجتماعي‌ آن‌، استقلال‌ و هويت‌ ملي‌ ايران‌ را در برابر ضربات‌ سخت‌ و كوبنده‌ عثماني‌ها با استواري‌ تمام‌ حفظ‌ كرد و ايران‌يك‌بار ديگر توانست‌ در مقابل‌ مدعي‌ِ توليت‌ مسلمانان‌، به‌ عنوان‌ يك‌ نيروي‌ قدرتمند سياسي‌- مذهبي‌ قد علم ‌كند. با انحطاط‌ و سقوط‌ صفويان‌، حكومت‌هاي‌ افشاريان‌ و زنديان‌ بر اريكه‌ قدرت‌ تكيه‌ زدند. پس‌ از حكومت ‌زنديان‌، عصر قاجاريان‌ آغاز مي‌شود كه‌ در اين‌ عصر نفوذ قدرت‌هاي‌ بيگانه‌ روس‌ و انگليس‌ در ايران‌ توسعه‌ مي‌يابد

آتشکده فيروزآباد

اين‌ شهرستان‌ در يك‌ منطقه ‌كوهستاني‌ قرار گرفته‌ و آب‌ و هواي‌ آن‌ در نواحي‌ شمالي‌ معتدل‌ و در قسمت‌هاي‌ جنوبي‌ گرم‌ است‌. شهر كنوني‌فيروزآباد در ۳ كيلومتري‌ جنوب‌ شرقي‌ محل‌ باستاني‌ گور (جور) واقع‌ شده‌ كه‌ به‌ دستور اردشير بابكان‌ موسس‌سلسله‌ ساساني‌ بناگرديد. گور مركز ناحيه‌ اردشير خوره‌ بود. عرب‌هاي‌ مسلمان‌ در سال‌ ۲۸ يا ۲۹ ه.ق‌ آنرا تصرف‌كردند

معماری دوره ساسانی

فهرست مطالب

مقدمه………………………………………………..  ۵

آتشکده فیروز آباد……………………………… …..  ۶

آتشکده بزرگ ساسانی………………………………  ۷

کاخ ساسانی-سروستان………………………………۸

ویرانه های شهر بیشابور……………………………..۹

نقش رجب…………………………………………….۱۰

نقش رستم……………………………………………۱۱

نقش شابور…………………………………………..۱۳

تبه کوه خواجه……………………………………….۱۵

طاق بستان…………………………………………..۱۷

تخت سلیمان………………………………………….۱۹

قلعه تخت سلیمان…………………………………….۲۰

طاق کسری………………………………………….۲۲

آتشکده چهار طاقی…………………………………۲۵

چهارقابو-قصر شیرین……………………………….۲۷

آتشکده ساسانی-نطنز……………………………..۲۸

آتشکده ساسانی-خیرآباد………………………….۲۹

لار………………………………………………….۳۰

بل دختر…………………………………………….۳۱

سنگ‌ نبشته‌ شاپور ساساني‌ – مشگين‌شهر ………….۳۲

قصر شیرین…………………………………………۳۳

کوشک اردشیر…………………………………….۳۴

.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + یازده =