پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
معماری دوره سامانی : دانلود رایگان تحقیق معماری
doc
تعداد صفحات : 11
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته معماری
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته معماری با فرمت WORD و در ۱۱ صفحه با موضوع معماری دوره سامانی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این گزارش آمده است:

معماری دوره سامانی

مقدمه

در تاريخ هر كشوري، با گذشت زمان و برخوردار با آداب و رسوم، فرهنگها و هنرهاي گوناگون همواره سبكهاي خاصي از هنر و بخصوص معماري بوجود مي آيند كه مطالعه هر كدام از اين طريق، خود نشانگر ذوق، سليقه، استعداد و امكانات آن عصر مي باشد.

طبيعي است اين آثار در ابنيه در طي قرون متمادي، همواره مورد اسيب و لطمات گوناگون قرار گرفته و شكل اصلي خود را از دست مي دهند. اما در اين بين، همواره آثاري نيز وجود دارند كه از استحكام خوبي برخوردار بوده و تا زمالن حاضر، بر جاي مانده اند.

آنچه حائز اهميت است، دسترسي به اين اثار مي باشد كه متاسفانه در مورد ايران، با توجه به تغيير حدود و ثغور، در طي ساليان متمادي، برخي از اين آثار به ساير كشورهاي همسايه تعلق يافته است.

از جمله مي توان ازهنر معماری دوره سامانی ، متعلق به اواخر سدة سوم هجري – نيمه دوم قرن نهم ميلادي – نام برد كه از جمله ادوار قابل توجه در تاريخ ايران بوده و موجبات شكوفايي هنر و معماري ايراني – اسلامي را فراهم آورده است. اما همانگونه كه بعداً ذكر خواهد شد، از اين زمان، آثار چنداني در دست نبوده و آنچه در دست است، بناي بقعة اسماعيل ساماني است كه امروز در بخارا، در جمهوري ازبكستان شوري قرار دارد.

بقعه اسماعيل ساماني

بقعه اسماعيل ساماني در بخارا – كه مي توان گفت پيش از سال ۳۳۲ هـ.ق ۹۴۳/م بنا دشه – تقريباً يه شكل مربع كاملي است كه ديوارهاي خارجي آن، كمي بسوي داخل قايل داشته و طول هر ضلع آم، دو متر است. در گوشه ها، ستونهاي مدوري است كه در داخل بنا تعبيه گشته، از گوشه هاي ساختمان و سنگيني بالا بر روي آنها فاشر مي آورد. راهروي طاقداري در بالاي ديوار دور تا دور ساخته شده و در بالاي چهار گوشه بنا، چهار گنبد كوچك واقع گشته است. اين دو قسمت، از ساختمان آتشكده اقتباس شده و بيننده را به ياد راهروي پوشيده اي كه دور اتاق موج شكل آتشكده ساخته مي شد و گنبد كوچكي داشت، مي اندازد. اين سبك معماري، به چهار طاق معروف است. ديوارهاي جانبي بنا، داراي مدخل بزرگ گود رفته و قوس داري است كه چهارچوبي با گوشه هاي راست دارد.

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دو =