پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
معماری مسجد گوهرشاد از آغاز تاکنون : دانلود تحقیق معماری
doc
تعداد صفحات : 141
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته معماری
9000 تومان


تحقیق رشته معماری با فرمت WORD و در ۱۴۱ صفحه با موضوع معماری مسجد گوهرشاد از آغاز تاکنون نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این گزارش آمده است:

معماری مسجد گوهرشاد از آغاز تا کنون

مقدمه

نیاز به عبادت و راز و نیاز با معبود از دیر باز بشر را به جست و جوی مکانی پاک و مقدس وا داشته است. در ادیان مختلف مکانی برای این خواسته پیشنهاد شده است. پیامبر اسلام (ص) مسجد را برای مسلمانان پایه گذاری کرد که در آنجا به عبادت بپردازند.

با وجود یکسان بودن ارزش مکانی نقاط زمین، گاهی به واسطه ی حوادث و تحولات اتفاق افتاده، مکان ها ارزش معنوی خاصی پیدا می کنند بعد مسجد برای مسلمانان نماد قداست، پاکی، تقوا، یگانگی و گردهمایی است. علاوه بر عبادت برای حل مسائل مذهبی، سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. قداست و اهمیت این مکان، هنرمندان را بر آن داشت تا هنر خود را در خدمت آن گذارند. و اکنون بسیاری از مساجد مانند موزه های هنری هستند. در کشورهای مختلف با توجه به تزیینات و مصالح سرزمین خودشان این مکان را آراسته اند.

معماری مسجد گوهرشاد از بناهای دوره ی تیموری است که در جوار حرم امام رضا (ع) قرار دارد. این مسجد هر روزه زائران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

فصل اول : خراسان

در کتاب های کهن ایرانی پهنه ی زمین به هفت اقلیم بخش شده است. که از جمله ی آن ها ساوات (سرزمین مشرق) یعنی خراسان است.

واژه ی خراسان خود ترکیبی از دو واژه ی کهن ایرانی یعنی «خور» در معنی خورشید و «آسان» صفت فاعلی از ریشه ی «آس» به معنی برآمدن و سرزدن است و خراسان سرزدنگاه خورشید یا مشرق زمین معنی می دهد. در کتاب شهرستان های ایران نخستین سرزمینی که نامش برده می شود خراسان با شهرهای سمرقند، سغر، بلخ، خوارزم، مرو، مرورود، هرات، توس، پوشنگ، نیشابور، قاین، گرگان، کوش است.

جغرافی نویسان اسلامی غالباً خراسان را بارکده ی جهان اسلام دانسته و حدود آن را گسترده توصیف کرده اند بدین ترتیب نام خراسان یادآور تقدسی کهن است که خاطره های جمعی را برای اقوام بسیاری متداعی می کند. چه سرزدنگاه خورشید و پرتو بخش سرزمین ای آریایی از زمان های بسیر دور است به سبب این تقدس و اهمیت فرهنگی است که این سرزمین را جایگاه دانشمندان، بزرگان، فقها و علما دانسته اند و آن را بزرگ شمرده اند.

مشهد :

براي معرفي شهر مشهد بايد ابتدا وجه تسميه آنرا بازگو كرد و بعد پرداخت به ساير خصوصيات اين شهر مقدس.

از رسالات و تاريخ مورخان چنين بر مي‌آيد كه در قديم و از منه باستاني شهري بنام مشهد وجود نداشته است بلكه از موقعي نام مشهد بر اين شهر اطلاق گرديد كه امام هشتم حضرت امام رضا (ع) در نزديكي محل فعلي اين شهر كه قبلاً نامش «سناباد» بوده به درجه‌ي شهادت رسيد و در محلي كه نامش بعدها مشهد گرديد دفن شد.

مشهد در اواخر عهد صفويه فقط توانست پس از حوادث مهم كمر راست كرده از جاي خود برخيزد، در اين دوره تقريباً آرامش به اين شهر بازگشت و پادشاهان صفوي كه اكثراً داراي احساسات عميق مذهبي بودند در راه آبادي و عمران مشهد كوشش بسيار مصروف نموده‌اند. شاه عباس براي نخستين بار در حالي كه چكمه‌هايش را به دوش افكنده بود براي زيارت مرقد امام هشتم شيعيان با پاي پياده از اصفهان به اين شهر آمد.شاه عباس براي تشويق مردم به زيارت مرقد مطهر حضرت رضا دستور داد كسانيكه به زيارت حرم مقدس را به خود جلب می کرد.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شانزده =