پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مفهوم سنتی نما و سه متغير اصلی آن : دانلود رایگان تحقیق معماری
doc
تعداد صفحات : 7
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته معماری
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته معماری با فرمت WORD و در ۷ صفحه با موضوع مفهوم سنتی نما و سه متغير اصلی آن نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق آمده است:

مفهوم سنتی نما و سه متغير اصلی آن

در نما مسائل بسيار مهمي از نظر فضاي معماري تحقق مي‌يابند: رابطة فيزيكي و بصري بيرون و درون و رابطة جنبة ايستا و متحرك ساختمان. يعني فرم و كاربري. حجم اگر چه سه بعدي است، داراي فرمي خارجي است كه توسط سطوح بيان مي‌شود. نما در توصيفي كلي از همين سطوح تشكيل شده است.

فارغ از مباحث نظري، در عمل نماي ساختمان از مقولة نماي ترسيمي در فرايند طراحي ساختمان جدا  نيست.  حجم ساختمان در عمل بيشتر  از طريق پلان و نما، كه مقوله‌اي سطحي هستند . نمايش داده مي‌شود. تأثير فرايند بر محصول، كه در هر زمينه‌اي از توليدات بشر اتفاق  مي‌افتد، يكي از  مواردي است كه باعث عدم كارايي نماي سنتي در معماري امروز شده است. معماريهاي نو به صورت  كاملاً سه ‌بعدي طراحي و ارائه مي‌شوند و اين مقوله باعث شده است كه نما به عنوان عنصري سطحي تحت‌الشعاع قرار گيرد. اگر چه در ميان معماران پيشرو امروز عده‌اي همچنان به نقش لفاف بيروني ساختمان، به عنوان يك عنصر مهم معماري. اعتقاد دارند و در اين زمينه تجربيات جالبي را نيز انجام داده‌اند، به نظر مي‌رسد مفهوم سنتی نما در حال دگرگوني است و مفهوم پوسته، كه ابعادي وسيع‌تر دارد، به تدريج جايگزين آن مي‌شود.

خصوصیات نما

در هر حال نما، به مفهوم سنتي آن ، خصوصياتي دارد كه امروزه به شدت مورد حمله قرار گرفته است. اين خصوصيات به شرح زير هستند:

ـ تشكيل شدن از اجزاء معني‌دار

ـ جزئي از نماي شهري بودن

ـ مورد تأكيد قرار دادن يك جهت مشخص

سير تحول تاريخي مفهوم سنتي نما

در طول تاريخ سه متغير مهم وجود دارند كه سير تحولي نما به آنها وابسته است. اولي تركيب‌بندي و اجزاء شبكة نما، كه عنصري مستقل است، دوم رابطة نماي ساختمان با نما و بافت شهري اطراف و آخرين متغير نحوة قرارگيري نما در رابه با سازماندهي فضايي كل ساختمان. در دورة جديد هر سه عامل فوق به طور اساسي بازنگري شده‌اند. در زير سير اين تحول به اجمال توضيح داده مي‌شود.

در دنياي باستان: مصر ـ يونان ـ ايران

در معابد مصري مراسم خاص مذهبي ايجاب مي‌كرده است مسير ويژه و برجسته‌اي به وجود آيد كه از ورودي تا عمق پنهان‌ترين بخش بنا امتداد يابد. نما به عنوان آغاز اين مراسم مهم مذهبي، به صورت پردة عظيم آرايش يافته‌اي، عمود بر محور ساماندهي فضا، در مقابل فضاي شهري قرار مي‌گرفت.

در ايران عهد هخامنشي و ساساني به نماسازي بسيار توجه مي‌شد. چنان كه گوليني در رابطه با مفهوم فضا در معماري هخامنشي اشاره كرده است. معماران ايراني نه فقط به طراحي نما توجه داشته‌اند بلكه مسير ويژه‌اي را طراحي كرده‌اند كه بيننده از طريق حركت در آن، طبق نظمي از پيش تعيين شده، نما را درك كند.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 11 =