پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مفهوم قتل عمد و ارکان متشکله آن در قوانین ایران و عراق : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی
doc
تعداد صفحات : 110
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق جزا و جرم شناسی
99000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” مفهوم قتل عمد و ارکان متشکله آن در قوانین ایران و عراق ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان نامه مفهوم قتل عمد و ارکان متشکله آن در قوانین ایران و عراق:

قتل عمد ،ازجرایم مقید به نتیجه است واین پدیده مجرمانه دارای عناصر وارکانی میباشد به ویژه رکن مادی قتل،رفتار سالب حیات به عنوان بخشی از رکن مادی در این رساله مورد برسی قرار گرفته است.هدف از انتخاب این رساله تطبیق دوکشور ایران وعراق در موضوع قتل عمد وشناسایی نقاط ضعف وقوت در حقوق کشورمان میباشد . در قوانین کیفری ایران تعریفی از قتل به عمل نیامده است ولی می توان قتل را به سلب حیات از انسان زنده دیگری تعریف نمود.

در حقوق کیفری عراق قتل عمد بر خلاف حقوق ایران به دو دسته ساده و مشدده تقسیم می شود.قتل عمد مانند سایر جرایم دارای ارکان و عناصری است که از مجموع آن ها این پدیده مجرمانه به وجود می آید و از عناصر اصلی این بزه وجود انسان زنده است و تا زمانی که این عنصر احراز نگردد این جرم تحقق نمی یابد.

از جمله مباحثی که در این تحقیق بدان توجه ویژه ای شده است بیان اقسام قتل عمدی در حقوق کیفری ایران و عراق و بررسی و تجزیه و تحلیل ترک فعل و فعل غیر مادی در امکان تحقق عنصر مادی این بزه با شرایط لازم و نقد و بررسی سیاست کیفری ایران در قبال اشتباه در شخص و شخصیت می باشد،به علاوه در مجازات قتل عمد وشرایط تشدید مجازات بین حقوق دو کشور تفاوت وجود دارد که حتی به این صورت که مجازات قتل عمد در حقوق ایران برابر با قتل عمد مشدده در حقوق عراق می باشد که مجازات آن اعدام است.با مقایسه ای که بین حقوق دو کشور به عمل آمده حقوق ایران در بیشتر موارد به ویژه در خصوص مجازات قوی تر و بسیار مستحکم تر از حقوق عراق عمل نموده است.

کلیدواژه:قتل،رکن مادی،قتل عمد،عمد،عمل نوعاً کشنده،قصاص،فعل،ترک فعل،فعل مادی،غعل غیرمادی،رابطه سببیّت

 

اهميت موضوع تحقيق مفهوم قتل عمد و ارکان متشکله آن در قوانین ایران و عراق:

همانطوري كه قبلاً بيان شد، قتل نفس، اولين جرمي است كه از ديدگاه قرآن در زمين واقع شده كه از خوي تجاوزگري و خود محوري انسان حاكي است و اين عمل در همان زمان هم جرم و گناه بوده است؛ بدين ترتيب طبيعت انسان و سرگذشت او حكايت از حس برتري طلبي و خودمحوري او دارد، به گونه­اي كه حاضر به از بين بردن هم نوع خود مي­شود.

اهميت اين بزه تا آنجاست كه ، علاوه بر توجه شارعان مذاهب و قانونگذاران جوامع، موجب توجه ويژة ارباب جرايد و رسانه­ها و دست اندركارانت فيلم­هاي سينمايي و سريال­هاي تلويزيوني به آن شده و اخبار مربوطه و جريان محاكمه قاتلان به طور گسترده­اي بازتاب مي­دهند و متأسفانه كمتر روزي شاهد عدم اخبار مربوط به قتل و جنايت در صفحات حوادث روزنامه مي­باشيم.

علاوه بر اينكه مجازات قتل عمدي در اكثر نظام­هاي حقوقي با واكنش شديد مواجه مي­باشد، برخي از مقررات شكلي نيز در خصوص نحوة رسيدگي به جرم قتل عمدي بيانگر اهميت اين بزه مي­باشد. مثلاً برابر بند (1) مادة 35 ق. آ. د. ك ايران، در صورت وقوع قتل عمدي، هر گاه قرائن و امارات موجود دلالت بر توجه اتهام به متهم نمايد، صدور بازداشت موقت را الزامي دانسته است؛ در واقع مقنن با عنايت به اهميت جرم مذكور، قرار تأميني شديد و سنگيني كه عليه آزادي متهم تا صدور حكم از سوي قاضي صادر مي­شود را الزاماً پيش بيني نموده و قاضي را مكلف به صدور چنين قراري نموده است.

بنابراين با توجه به اهميت و حساسيت اين جرم سعي شده تا با استفاده از قوانين و مقررات موضوع، مباحث مربوط به آن بررسي و با حقوق كشور عراق در حد امكان بحث و بررسي صورت پذيرد.

 

اهداف تحقیق:

هدف از این تحقق شناخت مفهوم قتل عمد و ارکان متشکله آن در قوانین ایران و عراق و بررسی مسایل مورد اختلاف در حقوق کیفری ایران و فراهم کردن امکان دستیابی محققان و پژوهشگران به منابع خارجی موضوع تحقیق می باشد چرا که مطالعه حقوق خارجی و مقایسه آن با قواعد داخلی می توان بیانگر ارزش حقوقیه هر کشور را معین نماید و در نهایت به بیان برخی از نارسایی های موجود در مواد قانونی مربوط به  بزه  قتل عمدی به دلیل اهمیت آن در اجتماع و محاکم و در جهت مرتفع نمودن آن راهکارهایی اتخاذ گردیده است.

 

سازماندهی تحقیق:

این پایان نامه شامل یک مقدمه و سه فصل می باشد.در فصل نخست فرآیند جرم انگاری قتل عمد در سیاست کیفری ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین در این فصل بدواً به واژه شناسی تحقیق اشاره شده،سپس سابقه تاریخی جرم انگاری قتل عمد تبعین گردیده.آنگاه در فصل دوم اقسام قتل عمدی به تفکیک در حقوق ایران و عراق بررسی گردیده است،در این فصل قتل عمد در سه گفتار مورد بررسی قرار گرفته که در هر گفتار قتل عمد را بر مبناهای مختلفی بررسی می کند،قتل عمد بر مبنای قصد قتل،قتل عمد بر مبنای عمل نوعاً کشنده و قتل عمد بر مبنای وضعیت بزه دیده. در نهایت در فصل سوم ارکان مادی قتل عمدی مورد مطالعه قرار گرفته و طی دو مبحث از موضوع قتل عمد و ارائه تعریف فعل مثبت و فعل مادی از مقوله ترک فعل و رابطه سببیت و نتیجه مجرمانه وشروع به قتل عمدی به تفصیل سخن گفته شده است.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =