پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مقایسه ویژگی‌های شخصیتی سرشت و منش در گروهی از معلمان و پرستاران : دانلود پایان نامه ارشد رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 93
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی عمومی
همراه با جداول و نمودار
59000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان مقایسه ویژگی‌های شخصیتی سرشت و منش در گروهی از معلمان و پرستاران از سری پایان نامه های رشته روانشناسی میباشد.این تحقیق با گرایش روانشناسی عمومي در ۹۳ صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش) در کارشناسی ارشد  نگارش شده است. دیجی لود ضمن آرزوی بهترین ها در ادامه تحصیلات تکمیلی شما دانشجویان گرامی ، امیدوار است که این سری پایان نامه ها مورد توجه قرار بگیرد.

 

چکیده پایان نامه مقایسه ویژگی‌های شخصیتی سرشت و منش در گروهی از معلمان و پرستاران:

پژوهش حاضر به منظور مقایسه ویژگی‌های شخصیتی سرشت و منش در گروهی از معلمان و پرستاران شهر اهواز انجام گرفته است. برای این منظور ۱۰۰ نفر (شامل ۵۰ معلم و ۵۰ پرستار از هر گروه شغلی ۲۵ نفر زن و ۲۵ نفر مرد) با روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند. از پرسشنامه ۱۲۵ سئوالی سرشت و منش کلونینجر (TCI) به عنوان ابزار تحقیق استفاده گردید.

داده‌های بدست آمده از پرسشنامه در دو بخش آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، حدأقل و حدأکثر نمرات) و آمار استنباطی با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره کووریانس یا اصطلاحاً MANCOVA  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج نشان دادند بین گروه‌های شغلی پرستاران و معلمان در تمام ابعاد سرشت و منش (نوجویی، آسیب‌پرهیزی، همکاری، پشتکار، خود‌راهبری، خود‌فراروی، پاداش وابستگی) تفاوت معنی‌دار نبود.

کلید واژه ها :  شخصیت، شغل، ویژگی‌های شخصیتی، سرشت و منش

 

اهداف پژوهش

اهداف کلی :

مقایسه ویژگی‌های شخصیتی سرشت و منش در گروهی از معلمان و پرستاران

اهداف جزئی :

مقایسه ویژگی‌های سرشت و ابعاد آن

مقایسه ویژگی‌های منش و ابعاد آن

فرضیه‌های پژوهش

از نظر ویژگی‌های سرشت میان معلمان و پرستاران تفاوت وجود دارد.

از نظر ویژگی‌های منش میان معلمان و پرستاران تفاوت وجود دارد.

 

اهمیت و ضرورت پژوهش مقایسه ویژگی‌های شخصیتی سرشت و منش

زندگی گستره‌ا‌ی برای بروز استعدادهای ژنتیک و رشد و توسعه‌ی توانایی‌های فردی به منظور کسب تعادل زیستی رشد و رضایت‌مندی است. پیچیدگی‌ها‌ی ژنی انسان بنحوی است که در برخی صفات فردی همچون رنگ چشم و یا مو، بروز چنین ویژگی‌هایی اجتناب ناپذیر است. در برخی از موارد صرف نظر از نوع ویژگی ژنی، تأثیر محیط در ایجاد و یا توسعه‌ی نوعی از توانمندی و یا نقص، آشکار و اجتناب ناپذیر است، همچون اعتماد به نفس و نداشتن قاطعیت. پس به نظر می‌رسد که در یک سوی طیف تأثیرات ژنی مطلق و در سوی دیگر تأثیرات محیطی مطلق در شکل‌گیری فرایند‌های مرتبط با انسان قرار دارند. این فرایندها موجب بروز الگوها و عادات رفتاری، احساسی و شیوه‌های تفکری (باورها و اعتقادات) می‌شوند. ترکیب این الگوها موجب موفقیت، شکوفایی و بالندگی یا شکست و ناکامی است. بطور کلی شخصیت در طی فرایند تکامل انسان تحول پیدا می‌کند. این تحول بر اساس معادلات پیچیده ژنی و امکانات محیطی صورت می‌گیرد. در واقع این دو عامل در تعامل با یکدیگر پدیده‌ی شخصیت را می‌سازند. شخصیت مهم‌ترین ابزار برای سوگیری و هدایت زندگی است. از طرفی خود هدف را تعیین می‌کند و از طرف دیگر امکان رسیدن به آن هدف را فراهم می‌نماید(حق شناس، 1388).

در اینجا سئوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث می‌شود افراد به این صورت رفتار کنند؟ آیا افراد از کارهایی که انجام می‌دهند آگاهند یا اینکه رفتار آنها نتیجه انگیزه‌های پنهان ناهشیار است؟ آیا برخی افراد ذاتاً خوب و برخی شرور هستند؟ یا اینکه همه افراد استعداد خوب یا شرور بودن را دارند؟ آیا رفتار انسان عمدتاً محصول طبیعت است یا اینکه عمدتاً عوامل محیطی آن را شکل می‌دهد؟ آیا افراد می‌توانند شخصیت خود را آزادانه انتخاب کنند یا شکل دهند یا اینکه نیروهای زندگی آنها را تعیین می‌کنند که از کنترل آنها خارج هستند؟ آیا انسان‌ها به وسیله‌‌‌‌‌‌ی شباهت‌هایشان بهتر توصیف می‌شوند یا اینکه بی‌همتایی ویژگی اصلی انسان‎‌هاست؟ چه عواملی باعث می‌شوند برخی افراد شخصیت نابهنجاری را پرورش دهند در حالیکه دیگران به سمت سلامت روانی پیش می‌روند؟ فیلسوفان، دانشمندان و متفکران مذهبی هزاران سال است که این سئوال‌ها را مطرح و درباره‌ی آن ها بحث کرده‌اند، اما اغلب این بحث‌ها بر اساس عقاید شخصی آن‌ها استوار بوده‌اند که تحت تأثیر ملاحظات سیاسی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی قرار داشتند، بعداً نزدیک به اواخر قرن نوزدهم، پیشرفت‌هایی در روان‌شناسی به عنوان بررسی علمی رفتار انسان، سرآغاز روش منظم‌تری برای بررسی شخصیت انسان بود(فیست و فیست، 2002).

ازجمله دلایل اهمیت پژوهش حاضر توجه به مؤلفه‌هایی است که ابعاد سرشت و منش را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی را در اثر‌گذاری محیط بر روی ویژگی‌های شخصیتی (منش) ایفا می‌کنند. با وجود چنین نقشی لزوم پژوهش بیشتر در این حیطه مطرح می‌گردد.

در بسیاری از موارد، دلیل شکست افراد در اثربخش بودن وظایف شغلی خود در سازمان کمبود هوش یا فقدان مهارت‌های فنی آنان نیست، بلکه همسو نبودن ویژگی‌های شخصیتی آنان با شغلی است که بر عهده دارند. به همین دلیل لازم است به این زمینه خاص توجه داشته باشیم. در بحث از شخصیت و رابطه آن با کار تأکید بر آن است که چگونه تفاوت‌های شخصیتی افراد بر عملکرد در رفتار شغلی آنان اثر می‌گذارد(ساعتچی، 1382). واضح است که شخصیت افراد با یکدیگر فرق می‌کند، همچنین در پی آن شغل آن‌ها نیز تغییر می‌کند. بر اساس این استدلال تلاش‌هایی انجام شده تا شخصیت‌ها و شغل‌ها با یکدیگر متناسب باشند. نظریه مستند تناسب شغل با شخصیت را جان هالند عرضه کرده است. این نظریه می‌گوید که رضایت شخص یا تمایل شخص به ترک شغل به درجه میزان تناسب شخصیت او با محیط شغلی‌اش بستگی دارد. این نظریه بیانگر این است که اگر شخصیت فرد با شغل وی سازگار باشد رضایت شغلی بسیار زیاد و میزان ترک خدمت حدأقل است. مثلاً، افراد اجتماعی ترجیحاً مشاغل اجتماعی داشته باشند، مردم سنت‌گرا ترجیحاً مشاغل سنتی داشته باشند و غیره(رابینز و همکاران، 1998).

این پژوهش در کل ویژگی‌های شخصیتی دو گروه معلمان و پرستاران را بر اساس نظریه سرشت و منش مورد بررسی و مقایسه قرار داده و در پی آن است که بوسیله داده‌های جمع آوری شده در این مشاغل به مقوله منش بیشتر بپردازد. با توجه به رابطه دو سویه‌ی شخصیت و شغل به مقایسه‌ ویژگی‌های شخصیتی سرشت و منش در گروهی از معلمان و پرستاران پرداخته شده است. بطور کلی ضرورت پژوهش حاضر را می‌توان از دو دید نظری و کاربردی مورد بررسی قرار داد. در بعد نظری اهمیت تحقیق حاضر در افزودن به ادبیات موجود یاری رسان است، از سویی این تحقیق می‌تواند در باب ادبیات مربوط به سرشت و منش و کسب اطلاعات بیشتری در مشاغل مورد پژوهش مفید باشد و از دیگر سو به لحاظ اطلاعاتی که در تأثیر‌گذاری مشاغل و اثر‌پذیری شخصیت در حیطه منش می‌دهد قابل توجه و مفید واقع گردد. در واقع با توجه به اکتسابی بودن منش و اینکه بیشتر ویژگی‌هایی را شامل می‌شود که تحت تأثیر عوامل محیطی در ساختار شخصیت فرد به وجود می‌آیند بر آن شدیم تا در دو گروه شغلی پرستاران و معلمان به مقایسه ویژگی‌ها بپردازیم و تأثیر محیط شغلی را بر این ویژگی‌ها مورد مقایسه قرار دهیم.

 

فهرست مطالب پایان نامه مقایسه ویژگی‌های شخصیتی سرشت و منش :

چکیده …………  ۱

 

فصل نخست (کلیات پژوهش)

۱-۱   مقدمه ……………………. ۳

۲-۱   بیان مسئله   ……………………………………… ۶

۳-۱   اهمیت و ضرورت پژوهش………….     ۹

۴-۱   اهداف پژوهش   ……………………..    ۱۱

۵-۱   فرضیه‌های پژوهش   ……………..     ۱۲

۶-۱   تعریف نظری متغیر‌ها  …………..    ۱۲

۷-۱   تعریف عملیاتی متغیر‌ها ………….    ۱۳

فصل دوم (مبانی نظری و پیشینه پژوهش)

۱-۲   مبانی نظری شخصیت  ……………    ۱۶

۲-۲   نظریه‌های شخصیت   ……………    ۱۷

۳-۲   پیشینه پژوهش  …………   ۲۸

فصل سوم (روش تحقیق)

۱-۳   روش تحقیق  ……………..    ۳۶

۲-۳   جامعه و نمونه آماری  ………………    ۳۶

۳-۳   شیوه نمونه‌گیری  …………..    ۳۶

۴-۳   ابزار گردآوری   …………………..   ۳۶

۵-۳   روش نمره‌گذاری …………………..    ۳۷

۶-۳  پایایی و روایی  ………………….   ۳۷

۷-۳   روش اجرا  ………………..    ۳۹

۸-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات  …………..   ۳۹

فصل چهارم (یافته‌های پژوهش)

۱-۴  توصیف داده‌ها  …………………   ۴۱

۲-۴   تحلیل یافته‌های تأییدی واستنباطی  ………………   ۴۶

فصل پنجم ( نتیجه‌گیری)

۱-۵   خلاصه نتایج پژوهش  ……………..   ۵۵

۲-۵   یافته‌های جانبی   …………………………..   ۶۱

۳-۵   محدودیت‌های پژوهش  …………………………….   ۶۴

۴-۵   پیشنهادات پژوهش  …………………..   ۶۵

منابع    …………….   ۶۶

پیوست‌ها  …………………   ۷۳

چکیده انگلیسی ……………….  ۷۸

 

فهرست جداول

جدول ۱-۴  فراوانی سن در دو گروه پرستاران و معلمان    ……………  ۴۲

جدول ۲-۴  نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان سن  ……………….  ۴۲

جدول ۳-۴ فراوانی تحصیلات در دو گروه پرستاران و معلمان  ……………  ۴۳

جدول ۴-۴ نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان تحصیلات  ……………….  ۴۴

جدول ۵-۴ فراوانی سابقه شغلی در دو گروه پرستاران و معلمان   ……………   ۴۵

جدول ۶-۴ نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان سابقه شغلی ………..  ۴۵

جدول ۷-۴ میانگین و انحراف استاندارد ویژگی‌های سرشت و منش  ……………  ۴۷

جدول ۸-۴ میانگین و انحراف استاندارد به تفکیک جنسیت در ویژگی‌های سرشت و منش ………..  ۴۷

جدول ۹-۴ نتایج تحلیل واریانس چند متغیره   ………………… ۴۸

جدول ۱۰-۴ نتایج تحلیل واریانس و سطح معناداری متغیرهای مورد مطالعه در دو گروه …………… ۴۹

جدول ۱۱-۴ همبستگی بین متغیرهای ویژگی‌های سرشت و داده‌های جمعیت شناختی در کل گروه نمونه ……… ۵۰

جدول ۱۲-۴ همبستگی بین متغیرهای ویژگی‌های منش و داده‌های جمعیت شناختی در کل گروه
نمونه  …………  ۵۱

جدول ۱۳-۴ همبستگی بین متغیرهای ویژگی‌های سرشت و منش در کل گروه نمونه ……………….  ۵۲

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =