پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
منابع آب مورد استفاده و آبیاری میکرو (سیستم بارانی و قطره ای ) : پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 190
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش آبياري و زهكشي
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  منابع آب مورد استفاده و آبیاری میکرو (سیستم بارانی و قطره ای ) ” با گرایش  مهندسی آب-آبیاری و زهکشی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده منابع آب مورد استفاده و آبیاری میکرو (سیستم بارانی و قطره ای ) :

آب عاملي ضروري در توسعه کشاورزي و يکي از مهمترين فاکتور­ها براي توليد­ات گياهي مي­باشد. نياز به آب را مي­توان از طريق منابع آب سطحي و يا منابع آب زيرزميني برطرف کرد. از‌ آن جا که آب محدود و کمياب است، استفاده مناسب آن در توليد محصولات کشاورزي لازم و ضروري است.‌‌ اين مسأله به درک درست از مديريت مؤثر آب باران و ذخيره آب­‌هاي زيرزميني وابسته است.

آب و هوا يکي از فاکتور­هاي مهم در تعيين آب مورد نياز گياه براي توليد و رشد بهينه بدون محدوديت مي­باشد. بازدهي در زمين‌­هاي خشک و بايري مانند: گوجرات، راجستان، اوتار پرادش و بخشي از‌هاريانا و پنجاب، ماهاراشترا، بخش­‌هايي از تاميل نادو و بخش بزرگي از کارناتاکا و آندرا پرادش، کشاورزان بايد با شرايط نامساعد آب و هوايي نظير باران­هاي غير معمول کمتر از بارندگي­‌هاي معمولي، باران­هاي معمول زود­هنگام در پي خشکسالي طولاني­مدت و يا بارش دير­هنگام باران‌­هاي موسمي بسيار سنگين، مواجه شوند.

در هندوستان سطح اراضي ديم (متکي به باران) حدود 70 درصد کل اراضي تحت کشت و 31 درصد کل مساحت کشور را در مقايسه با نواحي خشک و نيمه خشک شامل مي­شود. الگوي باران‌­هاي موسمي جنوب غربي هندوستان بسيار نامنظم و غير قابل پيش­بيني بوده و از‌‌ اين رو باعث خسارات مداوم محصولات کشاورزي مي­شود.از اين­رو، چنانچه باران‌­هاي موسمي به طور غير عادي با تأخير همراه باشند، آبياري قبل از کاشت بذر ضروري است. به منظور مبارزه با خشکسالي در مناطق کم باران،‌ بهره­‌برداري آب­هاي زيرزميني تا حد امکان، توسعه تکنيک­هاي مناسب براي حفظ رطوبت و رويکرد جامع بهسازي آبخوان از ارزش بسياري برخوردار مي­باشند.استفاده مؤثر از آب در توليد محصولات کشاورزي تنها زماني به دست مي‌‌­آيد که برنامه­ريزي، طراحي و عملکرد سيستم و توزيع در راستاي تأمين نياز بهينه، صورت گرفته باشد.

هر دو روش آبياري باراني و قطره­اي از تکنيک­‌هاي پيشرفته­اي در مقايسه با روش­‌هاي آبياري ثقلي-سطحي برخوردارند.اين سيستم­‌ها از راندمان کاربرد بالاي آب و قابليت تطبيق با نواحي تپه­‌‌اي برخوردار بوده و مي­تواند 30 تا 50 درصد آب را ذخيره کند. به علاوه آبياري قطره­اي از ‌‌اين مزيت برخوردار است که مي­توان بويژه با کمک قطر­ه­چکان طراحي شده، محلول آب و کود را به نزديکي محيط ريشه گياه رساند. همکاري نزديک مهندسان کشاورزي، خاک­شناسان، محققان، سازندگان و کشاورزان در ‌‌اين امر لازم و ضروري است.

مؤلفان ‌‌اين مجموعه با داشتن تجارب بسيار در زمينه توليد محصول و مديريت آب، زحمات قابل تقدير بسياري را براي جمع­آوري يک مجموعه از اسناد در زمينه “بهره­برداري از منابع آب و آبياري تحت فشار” انجام داده­اند. من با اطمينان مي­توانم بگويم که ‌‌اين کتاب به طور گسترده در دانشکده­ها، کالج­‌ها و مؤسسات کشاورزي مورد پذيرش قرار خواهد گرفت.‌‌ اين نسخه به خوبي به عنوان يک راهنماي جامع براي دانشجويان کشاورزي، محققان، بويژه متخصصان مديريت آب، مروجين و کشاورزان مترقي، مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

من صادقانه آرزو مي­کنم که ‌‌اين کتاب بتواند کمک بزرگي براي رشد و حفظ منابع آبي بوده و بتواند راندمان مصرف آب را از طريق تکنيک­هاي پيشرفته آبياري تحت فشار بالا ببرد.

 

بارش:

بارندگي سالانه در هندوستان از يک ناحيه به ناحيه‌­ي ديگر بسيار متغير است به­علاوه بارندگي به طور مطلوبي در دوره­‌هاي رشد گياه توزيع نمي­شود. در حدود 75٪  بارندگي در طول دوران بارندگي­‌هاي موسمي جنوب غربي (ژوئن تا سپتامبر) بوده و 25٪ باقي مانده در طول فصل بارندگي­‌هاي موسمي شمال غربي (اکتبر تا

دسامبر) و بويژه نواحي جنوبي هندوستان رخ مي­دهد. به علاوه بارندگي­‌هاي موسمي قابل پيش­بيني نمي­باشند. حتي در طول دوران فصل باران‌­هاي موسمي، اغلب دوراني وجود دارد که بارندگي کافي نبوده و يا نامنظم مي­باشد که ‌‌اين امر موجب خرابي و از بين رفتن محصولات کشاورزي مي­شود. با آبياري­‌هاي منظم و بر اساس برنامه زماني مي­توان از عهده چنين خشکسالي­‌هايي برآمده و يا اگر بارندگي موسمي به طور غير عادي تأخير داشت آبياري قبل از بذرپاشي، براي حفظ محصول ضروري است.

 

توزيع منابع آب:

بيش از نيمي از سطح کره‌ي زمين براي رشد بيشتر محصولات مورد نظر باران کافي دريافت مي­کند.

در هندوستان، بر اساس تخمين ميزان باران در حدود 3000 ميليون ايکر آب يا 370 ميليون هکتار آب دريافت مي­شود که از ‌‌اين مقدار در حدود يک سوم آن يعني مقدار 1000ميليون ايکر فوت يا 123 ميليون هکتار متر از طريق تبخير و در حدود 650 ميليون ايکر فوت يا 80 ميليون هکتار متراز طريق تراوش در خاک به هدر مي­رود.

به جز 450 ميليون ايکر فوت يا 43 ميليون هکتار متر آب باقيمانده روي لايه­‌هاي بالاتر خاک که براي مقاصد آبياري جهت رشد گياهان مهار مي­شود در حدود1350 ميليون ايکر فوت يا 170 ميليون هکتار متر جريان آب به عنوان رواناب وارد سيستم رودخانه‌ها مي­شود.

از 650 ميليون ايکر فوت آبي که در خاک نفوذ مي­کند، در حدود 350 ميليون ايکر فوت آب موجود در خاک مي­تواند توسط محصولات مورد استفاده قرار گيرد و در حدود 300 ميليون ايکر فوت آب به لايه­‌هاي عميق­تر خاک نفوذ مي­کند و موجب غني­سازي آب‌­هاي زيرزميني مي­شود که مي­توانند توسط چاه­ها و يا پمپ چاه عميق برداشت شود.

به علاوه برآورد مي­شود که به جز ذخاير بارندگي کره زمين، 93٪ آب­هاي زيرزمين در اقيانوس­ها و 7٪ باقي مانده را آب شيرين تشکيل مي­دهند که از ‌‌اين 7٪ حدود 5٪ آن آب‌­هاي زيرزميني هستند.

در هندوستان منابع آب براي تأمين نياز همه اراضي کافي است. اگر چه، منابع آب موجود به صورت مناسب توزيع نشده­اند، در حاليکه در برخي از نواحي هندوستان، باران­هاي موسمي موجب ويراني­‌هاي مخرب مي­شود، نواحي ديگر تحت تأثير خشکسالي‌­هاي شديد قرار دارند. از‌‌اين رو، آب­‌هاي زميني بيشتر و بيشتري بايد مهار شود. به علاوه در چنين نواحي ناهموار و با چنين بارندگي­‌هاي نامنظمي، لازم است که منابع آب به گونه­‌‌اي مديريت شوند که بتوان با کمترين مقدار برداشت همه­‌ي اراضي را تحت پوشش قرار داد. در قرن اخير، از تانک‌­هاي کوچک و بزرگ به عنوان منبع آب براي مناطقي با آبرساني محدود استفاده شده و به علاوه از آن‌­ها براي تغذيه آب­‌هاي زيرزميني استفاده شده است.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 15 =