پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون : دانلود تحقیق رشته صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 29
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته صنایع غذایی
35000 تومان


تحقیق رشته صنایع غذایی با فرمت WORD و در ۲۹ صفحه با موضوع پيشرفت های اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

پيشرفت های اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون

چكيده

در اين مقاله ، پيشرفت های اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير در زمينه ريز پالايش با جريان عرضي cross flow mtro filtra tion   (CFMF) بوجود آمده ، مورد بررسي قرار مي گيرد . اكثر اين پيشرفت ها اختصاص به صنعت لبني دارد .

استفاده از فرضيه فشار هيدروليك ترانس ممبران uniform transmembrane hy drolic pressur  (UTP)  با روشهاي مختلف ريسكوله كردن ميكروفيلترت آن و درجه تخلخل طولي و غشاهاي سراميكي جديد اجازه داد كه جداسازي ديفرانسيلي از هر گروه از تركيبات شير انجام بگيرد . وقتي كه از MF براي توليد شير مايع استفاده مي شود بدليل استفاده از حرارت كم . شير مايع حاصل طعم مشابه شير خام دارد و عمر مفيد آن ۵-۳ ساعت نسبت به توليدات قبلي طولاني تر است . نتايج نشان داد كه كاربرد غشا  MF در حذف باكتري هاي پاتوژن باعث شد كه سلامت بهداشتي پنيرهاي درست شده از شيرخام MF اقلا برابر يا بيشتر از پنيرهاي توليد شده از شير خام باكتونرگاسيون و پاستوريزاسيون باشد.

ميكروفيلتراسيون در صنعت شير علاوه بر حذف چربي ، باكتري ها و تغليظ ميسلهاي كازئيني كاربردهاي ديگري چون حذف چربي رسوب كوره آب پنير . شفاف سازي آب پنير ، حذف باكتري ها از شوراب پنير . استفاده از CFMF براي جداسازي انتخابي ميسلهاي كازئيني و گلبولهاي كوچك شير امكانپذير شود . با توليداتي كه در ۲ سوي غشا حاصل مي شود تكنولوژي لبنياتي اين امكان را خواهد داشت كه تنها بازده فراورده اي لبني بهبود يابد بلكه محصولات گوناگون با بافت هاي متنوع توليد شود كه با توجه به مزاياي روش ميكروفيلتراسيون در صنعت شير استفاده از آن در آينده رو به گسترش خواهد بود.

مقدمه

ميكروفيلتراسيون تكنيكي از فرايندهاي غشايي است كه طي آن مولكولهاي سنگين مواد محلول در يك حلال سبك يا سوسپانسيون ذرات كلوييدي به ۲ جريان با غلظت هاي متفاوت تفكيك مي شود . جداسازي با غشا متخلخل با قابليت نفوذ پذيري انتخابي با قطر منفذ و اعمال فشار هيدروليكي (۱-۲bar) بعنوان نيروي رانشي انجام مي‌گيرد. هر غشا بسته به اندازه منافذ داراي حداقل جداسازي است كه ذرات بزرگتر از اين حداقل به وسيله غشا قابل جداسازي نيست . مايعي كه در غشا مانده ، رتنتيت ناميده مي شود كه شامل تركيباتي بزرگتر از ميانگين قطر منافذ غشا است مايعي كه از خلال غشا عبور مي كند ميكروفيلترت نام دارد كه تركيبات موجود در آن كوچكتر از ميانگين قطر منافذ غشا است . تكنيك MF مي تواند براي جداسازي ديفرانسيلي مخصوص اجزاء معلق شير به كار رود . چربيها . ميسلهاي درشت كازئين ، باكتريها بازداشته ني شوند و الباقي تركيبات شير از غشا رد مي شوند .

تكنولوژي MF در دهه ۱۹۸۰ م . با توسعه غشاهاي سراميكي جديد وارد صنعت لبني شد . اين غشا شكل هندسي چند كاناله و يك محافظ شديد اتراوا هستند كه امكان صنعتي شدن فرضيه فشار هيدروليك پيشنهاد شده توسط سندبلوم (Sandblom) را ميسر ساخت . با اين كار قسمت اعظم مشكل گرفتگي غشا مرتفع گرديد .

ساختار مهندسي غشاء

در اوايل دهه هشتاد تلاش هايي انجام شد تا از MF براي سانترينوگاسيون جهت شفاف سازي و ميكرب زدايي از آب پنير استفاده شود اما غشاهاي آلي چون پلي كربنات و پلي سلوفان از نظر فلاكس عبوري و جداسازي دقيق مورد قبول نبودند ولي استحكام گرمايي و ثبات شيميايي آنها رضايتبخش بود . با اينحال نتوانست در صنعت لبني مورد توجه قرار بگيرد . لذا فرصت جديدي بوجود آمد يعني غشاهاي سراميكي بودجود آمدند كه با وجود استحكام گرمايي و شيميايي ولي كاهش فلاكس عبوري و تغييرات سلكيتويتي در برابر زمان زياد بود در نتيجه استفاده از فرضيه فشار هيدروليك ترانس ممبران يكپارچه پيشنهاد شده توسط سندبلوم كه از سرعت هاي جريان عرضي بالا استفاده مي شود بر پديده Fouling غلبه شد.

نحوه شروع به كار MF

براي استفاده از تجهيزات MF بايد دقت نمود كه منافذ غشا سريعا دچار گرفتگي يا پلاريزاسيون غلظت نگردند لذا ابتدا با آب گرم C 0 52 پر مي شوند ( علت استفاده از دما افزايش كارآيي غشا است ) دريچه خروج هوا باز مي شود تا هوا خارج شود . پارامترهاي ريسكولاسيون هيدروليك كه در شير استفاده خواهند شد در آب ريسكوله شده تنظيم مي شود سپس شيريكه خواص فيزيكو شيميايي آن با گرمايش C 0 50 به مدت ۲۰ دقيقه مجددا برقرار شده است در حلقه رتنتيت وارد مي شود .

تميز كردن تجهيزات MF

غشاها بايد از موادي ساخته شوند كه نسبت به مواد شيميايي ، PH و درجه حرارت هاي بالا مقاوم باشند تا بتوان در مواقع لزوم آنها را پاكسازي كرد . در مورد غشاهاي سراميكي بدليل تحمل وسيع به PH (5/13-5/0 ) اجازه مي دهد كه در تميز كردن آنها از مواد اسيدي چون اسيد نيتريك ( ۲% بيشتر ) و مواد قليايي چون سود كاستيك ( ۳% بيشتر ) استفاده شود . در مورد آب مورد استفاده در شستشو بايد از كيفيت بالايي برخوردار باشد يعني از مواد كلوييدي ته نشين شده عار مي باشد ، همچنين فاقد ميكروارگانيزم هاي مستعد باشد به همين جهت آب قبل از استفاده با فيلتر انتها بسته     ۲/۰ صاف مي شود .

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.