پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی رابطه بین میزان مشارکت در تصمیم گیری ها با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس : دانلود پایان نامه ارشد علوم تربیتی
doc
تعداد صفحات : 104
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم تربیتی
39000 تومان


بسیاری از رشته های علوم انسانی بعلت تاثیر مستقیم در شکل گیری و پرورش جامعه به سمت اهداف والای تربیتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. یکی از این رشته های مهم علوم تربیتی میباشد. هرچه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به مدارج بالاتری برسند و کمال گرایی در این رشته را تجربه کنند مطمئنا جامعه تربیتی و پرورشی کامل تری خواهیم داشت. چنانچه بسیاری از کشورهای پیشرفته این هدف را دنبال میکنند و بالاترین اهمیت را برای نظام تربیتی و پرورشی خود قائل هستند. سایت دیجی لود در ادامه معرفی سری  پایان نامه های جدید مقطع ارشد به سراغ رشته مهم و تاثیر گذار علوم تربیتی رفته و در ادامه پایان نامه ای با عنوان بررسی رابطه بین میزان مشارکت در تصمیم گیری ها با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس در  104 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم مینماید.

 

چکیده پایان نامه بررسی رابطه بین میزان مشارکت در تصمیم گیری ها با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس:

اين بررسي به روش توصيفي از نوع همبستگي صورت گرفته و جامعه آماری آن شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه اول (راهنمايي) دخترانه و پسرانه آموزش و پرورش ناحیه یک بندعباس در سال تحصیلی 94-1393  بودند که تعداد آنها 403 نفر بود. از جامعه آماری مذکور، نمونه ای به حجم 197 نفر به روش تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوکران جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع آوري داده ها از پرسش نامه مشاركت در تصميم گيري و انگيزش شغلي معلمان بهره گرفته شد.

جهت تجزیه و تحليل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چند متغیره استفاده گردید که نتایج حاصل نشان داد: بین مشارکت در تصمیم گیری ها و ابعادش (هدف گذاری، تصمیم سازی، حل مشکلات، تغییر و تحول سازمانی) با انگیزش شغلی معلمان رابطه معنی دار وجود داشت. از طرف دیگر  متغیرهای هدف گذاری و تغییر و تحول سازمانی قادر به پیش­بینی 76 درصدی انگیزش شغلی معلمان بودند.

کلید واژه ها: مشارکت، تصمیم گیری، انگیزش شغلی، معلمان، آموزش و پرورش.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

نيروي انساني مهمترين ركن يك سازمان است و موفقيت يا عدم موفقيت سازمان، ارتباط تنگاتنگي با عملكرد كاركنان آن دارد. در سال هاي اخير سازمان ها سعي كرده اند از طريق ايجاد انگيزش در نيروي انساني آنها را به مشاركت مفيد و سازنده در طرح هايي كه به وسيله سازمان رو به گسترش است وا دارند(عسگريان، 1378).

در هر سازمانی عوامل تشکیل دهنده ي منابع انساني، افرادي با احساس هستند كه اگر انگيزه كافي داشته باشند استعداد و مهارت خود را در خدمت سازمان به كار خواهند گرفت و چرخهاي آن را به حركت در خواهند آورد. از طرفي اساس خودكفايي و استقلال هر جامعه اي برپايه ي وجود سازمان هاي آموزشي آن جامعه استوار است و همچنين نقش كليدي كاركنان متعهد، خلاق، شاد، پرانرژي و با وجدان كاري بالا بر كسی پوشيده نيست(تقي زاده، 1385).

معلمان يکي از منابع انساني مهم آموزش و پرورش هستند. يک معلم تا ابديت تأثير خود را می گذارد او هيچ وقت نمي تواند بگويد تأثيرش کجا متوقف مي شود. او کسي است که درهاي بسته شده زندان را باز مي کند. به قول هوگو هر کس در يک مدرسه را بگشايد در زنداني را بسته است(حسين و همکاران، 2010). هر قدر معلمي از انگيزه كاري بالاتري برخوردار باشد به همان ميزان مي تواند در كلاس از كارايي بيشتري برخوردار گردد. يافته هاي پژوهشي بيانگر اين مطلب است كه معلماني كه داراي انگيزه بالاتري هستند، دانش آموزانشان از پيشرفت تحصيلي بالاتري برخوردار مي شوند(اكرمي، 1371).

از طرفی نقش و اهميت تصميم گيري در سازمان ها بر كسي پوشيده نيست از ديدگاه علمي انديشه دخالت نيروي انساني در تصميم گيري ها به طرق مختلف و متنوعي در نظريه هاي مربوط به حوزه علوم انساني ابراز گرديده است بطوريكه برخي از صاحب نظران، مديريت را مترادف با تصميم گيري مي دانند(علاقه بند، 1380).

آموزش و پرورش به عنوان نظامي اجتماعي، نيازمند مشاركت و همكاري همه ي اجزاي نظام است. این نظام بدون مشارکت مؤثر مردم و کارکنان در ابعاد علمی، فرهنگی، اقتصادی و عاطفی نمی تواند فرایند تعلیم و نربیت را به خوبی عملی سازد. هنوز تصميم گيري مشارکتی یک موضوع محوری در تحقیقات، سیایت و عملکرد در سازمان های مختلف است. و نیز این موضوع محوری « تصميم گيري مشارکتی» در مدارس هم به چشم می خورد. ظهور فرایند تصميم گيري مشارکتی در مدارس، این باور مشترک را القاء می کند که مشارکت در تصميم گيري باعث موفقیت عملکرد سیستم مدیریت می گردد و ساختارهای مسئولیت را تمرکز زدایی می کند و تأثیر فزاینده ی مدارس را بهبود می بخشد. تصمیم گیری مشارکتی علاوه بر اینکه باعث خلاقیت، ابتکار، رفتار شهروندی سازمانی در مدارس می گردد، رضایت شغلی و فرسودگی را هم برای معلمان به دنبال دارد (شریف خلیفه سلطانی و همکاران، 1391).

نظام آموزش و پرورش ايران از سه دوره رسمي ابتدايي، راهنمايي تحصيلي و متوسطه تشكيل شده است. نقش و جايگاه هر سه دوره در بدنه نظام آموزش وپرورش بر كسي پوشيده نيست اما دوره راهنمايي تحصيلي به عنوان پل ارتباطي  بين دو  دوره ابتدايي و متوسطه و همچنين تحت پوشش قرار دادن  كودكان گروه سني 13-11 و بعضاً 17–14 سال كه نيازهاي ويژه اي دارند از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار است. با عنايت به اينكه منابع انساني، به عبارتي انسان موتور توسعه محسوب مي شود، لذا نمي توان در توسعه آموزش و پرورش به سادگي از كنار خيل عظيم و پتانسيل فراوان نيروي انساني اين مجموعه عبور كرد. براساس اطلاعات موجود بيش از 270000 معلم در دورة راهنمايي تحصيلي مشغول تعليم و  تربيت كودكان تحت پوشش اين دوره هستند لذا نقش ايشان درمشاركت وفرايند اتخاذ تصميمات مدارس دوره مي تواند بسيار حياتي باشد. چنانچه انتظار داريم كودكان و نوجوانان كشور در آتیه درسرنوشت خويش نظير انتخابات، تشكل هاي مردمي غير دولتي و … مشاركت نمايند لذا لازم است از همان ابتدا اين موضوع را در آنها نهادينه نماييم. اين امر مهم اتفاق نمي افتد مگر آنكه از  قبل براي معلمان آنها نيز فرصت و زمينه هاي مشاركت واقعي در تصميم گيري هاي مدارس فراهم آيد(لشکربلوکی، 1383). با مطالعه پیشینه پژوهش و براساس بررسي هاي به عمل آمده در طي چند سال اخير كمتر مشاهده شده است كه به موضوع بررسی نقش میزان مشاركت معلمان درتصميم گيريهاي مدارس متوسطه اول و تاثير آن برانگيزة شغلي آنان پرداخته شود. اين پژوهش در واقع به اين نكته مي پردازد.

 

اهداف تحقیق

  هدف اصلی تحقیق

بررسی و تعیین رابطه میزان مشارکت در تصمیم گیری ها با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس

اهداف فرعي تحقيق

1- بررسی و تعیین رابطه هدف گذاری با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس

2- بررسی و تعیین رابطه تصمیم سازی با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس

3- بررسی و تعیین رابطه حل مشکلات با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس

4- بررسی و تعیین رابطه تغییر و تحول سازمانی با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس

5- پیش بینی انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس از طریق میزان مشارکت آنها در تصمیم گیری ها

 

فرضيه‏ هاي تحقیق

1-5- 1- فرضيه اصلی تحقيق

– بین میزان مشارکت در تصمیم گیری ها با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه رابطه ای معنی دار وجود دارد.

1-5- 2- فرضيه‏ هاي فرعی تحقيق

1- بین هدف گذاری با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه رابطه ای معنی دار وجود دارد.

2- بین تصمیم سازی با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه رابطه ای معنی دار وجود دارد.

3- بین حل مشکلات با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه رابطه ای معنی دار وجود دارد.

4- بین تغییر و تحول سازمانی با انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه رابطه ای معنی دار وجود دارد.

5- انگیزش شغلی معلمان مدارس متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس از طریق میزان مشارکت آنها در تصمیم گیری ها قابل پیش بینی است.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − چهار =