پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی اثر عناصر ریزمغذی بر عملکرد واجزای عملکرد دانه : پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 84
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” بررسی اثر عناصر ریزمغذی بر عملکرد واجزای عملکرد دانه ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده پایان نامه بررسی اثر عناصر ریزمغذی بر عملکرد واجزای عملکرد دانه:

به منظور بررسی تاثیر کود زیستی فسفر بارور-2 و محلول پاشی عناصر ریز مغذی بر ویژگی های کمی و کیفی جو، آزمایشی در سال زراعي1392در مزرعه ای واقع در 35 کیلومتری شمال شرقی شهرستان ارومیه با عرض جغرافیایی 37 درجه و 31دقیقه شمالی و طول جغرافیایی45درجه و 0دقیقه شرقی به­صورت فاكتوريل بر پايه طرح بلوك‌هاي كامل تصادفي با دو فاکتور و سه تكرار اجرا شد. فاکتور اول کود زیستی فسفر بارور-2 در 2 سطح (عدم مصرف و مصرف 100 گرم در هکتار) و فاکتور دوم محلول پاشی عناصر ریز مغذی در 6 سطح  (شاهد، سولفات آهن، سولفات روی، سولفات منگنز،  بوریک اسید و سولفات مس) در نظر گرفته شدند.

نتايج نشان داد كه کاربرد کود زیستی فسفر بارور-2، روی طول سنبله، تعداد سنبلچه درسنبله، تعداد دانه درسنبله، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، وزن هزار دانه، تعداد پنجه بارور، تعداد سنبله در مترمربع و درصد پروتئین دانه تاثیر معنی داری داشت. اثر محلول پاشی عناصر ریز مغذی نیز روی طول سنبله، تعداد سنبلچه در سنبله، تعداد پنجه بارور، تعداد دانه در سنبله، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک ، تعداد سنبله در مترمربع، وزن هزار دانه و درصد پروتئین دانه معنی دار بود. اما اثر متقابل کاربرد کود زیستی فسفر بارور-2 و محلول پاشی عناصر ریز مغذی اثر معنی داری روی صفات نداشت. بيشترين عملكرد دانه به میزان98/3 تن در هکتار با کاربرد کود زیستی فسفر بارور-2 و 26/4 تن در هکتار با محلول پاشی سولفات آهن مشاهده شد.

 

مقدمه

غلات تأمین کننده 70 درصد غذای مردم کره زمین هستند. از بین گیاهان این تیره گندم، برنج، ذرت و جو مهمترین منابع غذایی هستند. بیش از سه چهارم انرژی و یک دوم پروتئین مورد نیاز بشر از غلات تامین می شود و غلات پایه و اساس تغذیه و حیات انسان به شمار می روند (ملکوتی و نفیسی، 1373). از150 گونه گیاه زراعی، فقط 15 گونه در سطح تجاری تولید و نیمی از 15 گونه را غلات تشکیل می دهند (امام و ثقه الاسلامی، 1384). جو از قدیمی ترین گیاهان زراعی است و سابقه کشت آن به هفت هزار سال پیش از میلاد می رسد این گیاه کم توقع ترین گیاه زراعی است که دامنه سازگاری و پراکنش آن از گیاهان زراعی بیشتر است (فتحی، 1378). جو چهارمین غله مهم دنیا است و پس از گندم، ذرت و برنج مهمترین ماده غذایی است. جو از قديمي ترين گياهاني است كه در ايران مورد كشت و كار بوده است. به نظر مي رسد كه جو در منطقه اي شامل كوه هاي زاگرس در ايران به طرف آناتولي، فلسطين و آفريقا منشا يافته باشد. اهميت جو در ايران به خاطر نقش آن در تغذيه دام مي باشد (نورمحمدی و همکاران، 1376).

یکی از ارکان کشاورزی پایدار استفاده از کودهای زیستی با هدف حذف یا کاهش قابل ملاحظه در مصرف نهاده های شیمیایی است. در خاک های آهکی به علت وجود pH بالا و غلظت یون کلسیم، برخی از عناصر غذایی (فسفر، آهن، روی و …) تثبیت شده و از دسترس گیاهان خارج می شوند. فسفر که از عناصر پر مصرف گیاه محسوب می شود، تحرک چندانی در خاک ندارد و روش رایج تامین آن برای گیاهان استفاده از کود های شیمیایی است. گرانی کودهای فسفاته، بازده کم و خطر آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف آنها، توجه به راهکارهای خاص را حائز اهمیت می سازد (قربانعلی وبابالار، 1382).

استفاده از گوگرد و میکرو ارگانیسم های اکسید کننده آن به عنوان یک راه حل زیستی عاری از پیامدهای مخرب زیست محیطی به عنوان راه کاری جهت بهبود وضعیت تغذیه گیاهان در خاک های آهکی و قلیایی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین ریز جاندارانی وجود دارند که قادرند با تولید متابولیت های اولیه و ترشح آنها در خاک، روی کانی های معدنی و ترکیبات آلی فسفاته اثر گذاشته، موجب آزاد سازی فسفر از منابع فسفر نامحلول گردند.

همچنین با توجه به کمبود عناصر ریزمغذی در خاک های زراعی ایران و به ویژه آذربایجان که ناشی از ضعف مواد آلی و pH بالاست ضرورت استفاده از آنها برای رشد گیاه جو در منطقه ضروری است. چون کشت جو در آذربایجان در حال افزایش است و هم اکنون نیز نیازهای جو کشور مقداری از خارج تامین می شود، لذا توجه به بهبود زراعت این گیاه و معین نمودن مسائل تغذیه ای آن بویژه عناصر ریزمغذی و کمبود اطلاعات در کشور ضرورت بررسی در این زمینه را نشان می دهند.

 

 اهداف زير مورد مطالعه قرار مي­گيرد:

1-بررسی اثر عناصر ریزمغذی بر عملکرد واجزای عملکرد دانه

2-بررسی تاثیر کود زیستی فسفر بارور -2 بر اجزای اصلی عملکرد دانه

3- کاهش مصرف کودها و سموم شیمیائی

4- بررسی روش های دستیابی به افزایش عملکرد جو در واحد سطح از طریق اعمال مصرف بهینه کودهای زیستی و کاربرد کودهای محتوی عناصر ریز مغذی به صورت محلول پاشی.

 

نتيجه گيري پایان نامه بررسی اثر عناصر ریزمغذی بر عملکرد واجزای عملکرد دانه

  • محلول پاشی عناصر ریز مغذی سبب افزایش عملکرد شد و در بین پنج عنصر ریز مغذی، سولفات آهن با داشتن عملكرد دانه 26/4 تن در هكتار داراي بالاترين عملكرد دانه بود كه به عنوان عنصر ریز مغذی مطلوب انتخاب مي گردد.
  • بیشترین عملكرد دانه همراه با درصد پروتئين بالا، ازمحلول­پاشی آهن حاصل شد.
  • کشت جو در منطقه ارومیه به خوبی امکان پذیر بوده و با توجه به فرصت باقی مانده از فصل زراعی امکان کشت دوم پس از برداشت جو براحتی امکان پذیر است.
  • با توجه به نتایج بدست آمده از این آزمایش می توان گفت که کاربرد کودهای زیستی فسفر بارور-2 در مقایسه با کود شیمیایی می تواند با کاهش pH خاک ضمن تأمین فسفر مورد نیاز گیاه، سبب افزایش میزان جذب عناصر غذایی فسفر، نیتروژن و پتاسیم در خاک گردد.
  • كود زیستی فسفر بارور-2 با توجه به شرايط خاك و عوامل محيطي در مقادير متفاوت افزایش عملکرد و اجزای عملکرد را در جو در پی داشت و این افزایش به طور معنی داری از شاهد بیشتر بود و چنانچه کودهای زیستی جایگزین کودهای شیمایی گردند، شاهد افزایش عملکرد، کاهش هزینه ها و حفظ پایداری در منابع کشاورزی خواهیم بود.
  • نتايج بدست آمده بيانگر نقش بارز کود زیستی فسفر بارور-2 در افزايش، ميزان پروتئين و جذب ساير عناصر مي باشد به طور كلي مي توان گفت كه افزايش عملكرد و جذب عناصر توسط گياه با افزايش فسفر محلول خاك ارتباط داشته و به نقش مهم اين عنصر در توسعه ريشه و جلوگيري از تجمع تركيبات فسفره و آثار سو آن بر جذب برخي عناصر در خاك مرتبط مي باشد .در دسترس بودن عناصر براي گياهان تا حدود زيادي به شرايط زيستي و شيميايي موجود در خاك بستگي دارد. تثبيت كودهاي شيميايي فسفره تحت شرايط موجود در خاك و تبديل آن به فرم هاي غير محلول مشكل جدي محسوب مي گردد. بنابراين کود زیستی فسفر بارور-2 با رها سازي تدريجي فسفر و تبديل آن به شكل قابل جذب گياه، نياز به كود هاي شيميايي فسفره را كاهش داده و كارايي آنها را بالا مي برد. در واقع ميكرو اورگايسم ها با استقرار در منطقه و يا pH ريزوسفر از ترشحات ريشه استفاده نموده و با تغيير ترشح آنزيم ها شرايط را براي تبديل فسفر نامحلول به شكل قابل استفاده فراهم مي سازند. به علاوه اين ريزسازواره ها نقش مهمي در بالا بردن همبستگي بين جذب عناصري مانند فسفر، پتاسيم، كلسيم و نيتروژن دارند.

محلولپاشي عناصر ريزمغذي از طريق افزايش اجزاي عملكرد به ويژه افزايش عملكرد دانه و پروتئين دانه نشان از تأثير معني دار محلول پاشي عناصر ريزمغذي بر ويژگيهاي كمی و كيفي جو، نشان مي دهد که به منظور كاهش اثرات زيست محيطي ناشي از مصرف بي رويه كودهاي شيميايي، محلولپاشي عناصر ريزمغذي به عنوان يك راهكار مديريتي كارآمد در توليد محصولات زراعي مناسب باشد.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 16 =