پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
نفت و كاربرد ژئوفيزيك در صنعت نفت: دانلود تحقیق مهندسی نفت
doc
تعداد صفحات : 27
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته نفت
19000 تومان


تحقیق رشته مهندسی نفت فرمت WORD و در ۲۷ صفحه با موضوع نفت و كاربرد ژئوفيزيك در صنعت نفت نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

 

ژئوفيزيك در صنعت نفت

از اواسط سال ۱۹۲۰ كه گروه هاي ژئوفيزيكي به كمك ترازوي پيچشي و لرزه نگار انكساري در سواحل خليج مكزيك در آمريكا و مكزيك بدنبال گنبد هاي نمكي كم عمق مي گشتند، فعاليت شان بطور اعجاب انگيز توام با موفقيت بوده است. هر سال دهها حوزه نفت وابسته به اينگونه گنبدها كشف گرديد. بطوريكه در حوالي سال ۱۹۳۰ فقط تعداد كمي از اين گنبدها كشف نشده باقي مانده بود. هيچ آماري در خصوص مقدار نفت استخراج شده بوسيله ژئوفيزيك كه عنوان نتيجه اين عمليات را داشته باشد، در دست نيست.

روشهاي كاوش ژئوفيزيكي

كليه روشهاي ژئوفيزيكي معمول در كاوش نفت و همچنيني اغلب روش هاي كاوش كاني جهت معين و مشخص كردن ساخت هاي زمين شناسي مساعد براي ذخائر با ارزش اقتصادي طرح شده اند. چنين روشها ممكن است بطور مستقيم توانائي پيدا كردن ذخائر را نداشته باشند. وقتيكه نفت در قله هاي ساختاري بوجود مي آيد، اين روشها معمولاً نتيجه كاملاً رضايتبخ مي دهند. از طرف ديگر تشخيص روي هم انباشتن چينه اي بوسيله ژئوفيزيك منتها درجه مشكل و غالباً غير ممكن است. آنچه لازم است در حقيقت يك تكنيك ژئوفيزيكي است كه بتواند مستقيماً در داخل زمين نفت را مشخص سازد

روش انكسار امواج لرزه اي:

در روش انكساري، دستگاه هاي اندازه گيري در فاصله هائي از انفجار قرار مي گيرند كه در مقايسه با عمق لايه اي كه روي نقشه آورده خواهد شد، مسافتهاي نسبتاً طولاني است. امواج حاصل از انفجار، مسافتهاي افقي زيادي را در داخل زمين مي پيمايند و زمان لازم براي انتشار، اطلاعاتي از سرعت موج در تشكيلات زير سطح انكسار و عمق آن به دست مي دهد. تغييرات در اين مدت  زمان، با جابه جا كردن وضع نقطه انفجار و دستگاه موجگير، ساختمان زمين شناسي تشكيلات مختلف موجود را معين مي نمايد. روش انكسار اطلاعات چندان دقيق و زيادي كه روش انعكاس از يك شكل ساختماني در اختيار مي گذارد، به دست نمي دهد.

نمودار گيري چاهي:

اين تكنيك ژئوفيزيكي كه در بسياري ا موارد بكار برده مي شود، شامل بررسي داخل زمين با دستگاه هاي پايين فرستاده شده در داخل چاه هاي تجسمي است كه قرائتهاي آنها در سطح زمين ثبت مي شوند. از جمله خواص سنگها كه بطور رايج و معمول بوسيله اين روش اندازه گيري مي شوند، عبارتند از مقاومت مخصوص الكتريكي، خود پتانسيل، خاصيت توليد اشعه گاما ( بطور طبيعي و در اثر بمباران با نوترون)، چگالي، قابليت مغناطيسي و سرعت سير موج صوتي. تعدادي از اين اطلاعات نموداري، به مقياس خيلي وسيع، بيش از ساير نوع اطلاعات ژئوفيزيكي بوسيله زمين شناسها بكار برده شده است.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
,
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 16 =