پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
نقاشی و شمایل نگاری و بررسي ويژگي هاي بياني و بصري : دانلود تحقیق رشته نقاشی
doc
تعداد صفحات : 125
تحقیق
رشته هنر
19000 تومان


تحقیق با فرمت WORD و در ۱۲۵ صفحه با موضوع نقاشی و شمایل نگاری و بررسي ويژگي هاي بياني و بصري نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

نقاشی و شمایل نگاری و بررسي ويژگي هاي بياني و بصري

مقدمه  :

وقتي كه كتابهاي تاريخ هنر و نقاشان بزرگ غربي را ورق مي زنيم ، با تصاوير بي شماري از هنرمندان بزرگ روبرو مي شويم ؛ تصاويري زيبا ، متنوع و با تركيبهاي گوناگون و سبكهاي متفاوت ؛ برخي از اين نقاشيها که تحت عنوان شمايلنگاري معرفي شده اند ، زندگي حضرت مريم و فرزندش مسيح را  تشكيل ميدهد كه در دروه هاي مختلف به تصوير درآمده اند .

اين شمايلها عليرغم سادگي فرم و تكنيك ، با زيبائيهاي چشم گير ، انسان را ساعتها به خود مشغول مي كنند ؛ بارها و بارها اين صفحات را ورق مي زني و ساعتها به نظاره مي نشيني و هر بار چيز تازه تري درآنها مي يابي.

هنرمندان قرون وسطي بيش از هر موضوع ديگري شمايلهاي حضرت مريم و عيسي (ع) را استادانه در صحنه هاي متفاوت ، همچون عبادت و نيايش ، معراج ، غسل تعميد و زندگي روزمره و . . .  به تصوير کشيده اند.

اشاراتي به شكلهاي نشانه اي و نمادين در نقاشی و شمایلنگاری

در فصل دوم اشاراتي به شكلهاي نشانه اي و نمادين شده است ، اما چون بحث اصلي ، بررسي نقاشی و شمایلنگاری است و با اين عقيده كه جهان هستي در چهره انسان جلوه مي كند و آنچه در سيماي افراد ديده مي شود ، در واقع جلوه اي است از درون آنها و سيرت  قديسان در سيما و صورت ايشان نمايان است ، لذا در ارائه نمونه ها و مصاديق تصويري حاضر در بخش فوق ، قطع نظر از بررسي جنبه هاي فني و موضوعي ، شخصيتهاي روحاني نيز در برخي موارد تحليل و نقد شده است .

بررسي ويژگيهاي بياني و بصري در نقاشی و شمایلنگاری

در فصل سوم به بررسي ويژگيهاي بياني و بصري تعدادي از آثار شمايلنگاري قرون وسطي و بيزانس و مقايسه آن با نقاشي دوره گوتيک پرداخته شده است .

علت انتخاب دوره گوتيك براي مقايسه با شمايلهاي قرون وسطي و بيزانس ، وجود آثار فراوان با موضوعات مشابه و نزديكي نقاشي اين دوره ها با يكديگر است .

لذا به خاطر طولاني نشدن بحث ، همينطور اهميتي که برخي از شخصيتهاي روحاني و قديس مانند حضرت مريم و مسيح (ع) در آثار هنرمندان اين دوران داشته اند ، جهت بررسي بهتر موضوعات ، شمايلهاي با موضوع حضرت مريم  به عنوان يک نمونه بارز مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

هنر مسيحيت در قرون وسطي

هنر مسيحيت در قرون وسطي بر اساس هنر روم پايه گذاري شده و روم نيز ميراث خوار يونان بود و يونان از صدقات و نفقات مصر تقليد مي كرد .

ليكن مسلم است كه هر ملتي هر چيز را كه كسب كند به زعم و سليقة خود در آن تغييراتي مي دهد به استثناء مورد ميراث خواري روم از يونان كه تقريبا مقلدانه و با دگرگوني هاي بس اندك همراه بود.

همانطور که تاريخ گواهي مي دهد ، هر دو ملت از يك نژاد و يك سلاله بودند . آنچنانكه بسياري معتقدند رومي ها كه کوچنده هاي يوناني بودند ، خاك ايتاليا را همسان با آب و هواي وطن خود ديدند و در آنجا زندگي يوناني خود را دوباره احياء كردند ، چنانکه شباهت زباني و ريشة مشترك آنها دليلي بر اشتراك ريشه هاي فرهنگي و هنري آنهاست.

حكومت كنستانتين

در زمان حكومت كنستانتين با رسميت يافتن دين مسيح ، هنر مسيحيان نيز از اختفا و انزوا بيرون آمد و به سرزمينهاي ديگر گسترش يافت . گاه هنر مديترانه خاوري در سده هاي چهارم تا ششم را جزئي از هنر مسيحي پيشين مي دانند .

زيرا در جهان مسيحيت آن روزگار هنوز مرزبندي مشخصي بين خاور و باختر وجود نداشت . در واقع صور مختلف هنري و نقاشی و شمایلنگاری مسيحي در سراسر مديترانه و از فلسطين تا ايرلند به سرعت انتشار يافت ، اما از سدة ششم بخصوص در دورة امپراتوري ايوستي نيانوس ( ۵۲۷- ۵۶۵ )  خصوصيات هنر بيزانسي كاملاً بارز شد و نخستين عصر طلائي در تاريخ اين هنر رخ نمود .

در اين دوره ، شمايلنگاري بيزانسي جنبة شكوهمندي داشت و بيشتر به تجليل از عظمت و اعتبار امپراتوري روم شرقي مي پرداخت . جنبش شمايل شكني در سده هاي هشتم و نهم رشد هنر مذهبي ( بالاخص شمايلنگاري ) را متوقف كرد و زمينه را براي گسترش هنر دنيوي و تزئيني مهيا ساخت .

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =