پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
نقش پیش‏ بینی کننده سلامت اجتماعی مبتنی ‏بر آموزه های اسلامی باپرخاشگری نوجوانان دوره اول متوسطه شهرستان شاهرود : دانلود پایان نامه ارشد رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 91
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی بالینی
89000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان نقش پیش‏ بینی کننده سلامت اجتماعی مبتنی ‏بر آموزه های اسلامی باپرخاشگری نوجوانان دوره اول متوسطه شهرستان شاهرود از سری پایان نامه های رشته روانشناسی میباشد.این تحقیق با گرایش روانشناسی بالینی در ۸۱ صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش) در کارشناسی ارشد  نگارش شده است. دیجی لود ضمن آرزوی بهترین ها در ادامه تحصیلات تکمیلی شما دانشجویان گرامی ، امیدوار است که این سری پایان نامه ها مورد توجه قرار بگیرد.

چکیده پایان نامه نقش پیش‏ بینی کننده سلامت اجتماعی مبتنی ‏بر آموزه های اسلامی باپرخاشگری نوجوانان دوره اول متوسطه شهرستان شاهرود:

 

هدف:سلامت اجتماعي تابعي از عوامل مختلف اجتماعي و فرهنگي است و دانش آموز دوره ابتدایی پس از ورودبه دوره دبیرستان و مرحله نوجوانی و بلوغ با محيط وشرایط جديدي روبرو مي شود كه بازندگي قبلي اوومحيط اجتماعي گذشته اش متفاوت مي باشد. اين پژوهش به منظور بررسي نقش سلامت اجتماعي مبتنی‏بر آموزه‏های اسلامی در پرخاشگری نوجوانان كه فرضيات آن از تئوريهاي مختلف سلامت اجتماعي و نظريه هاي مختلف پرخاشگری استخراج و انجام گرفته‏ است.

روش : بررسي ، تلفيقي از روش كتابخانه اي و ميداني است. در بررسي ميداني ۳۵۱   نفراز دانش آموزان دوره اول دبیرستان شاهرود. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه سلامت اجتماعي مبتنی بر آموزه های اسلامی (شمسایی، شریفی و جدیدی، ۱۳۹۳) و پرسش‏نامه  پرخاشگری (آیزنگ وگلینویلسون،۱۹۷۵) . نمونه این پژوهش عبارت بود از تعداد ۳۵۱نفر از ۴۰۱۳نفر کل دانش‏آموزان دوره اول دبیرستانهای شهرستان شاهرود  که به روش نمونه گيري تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. و برای تجزیه و تحلیل داده های آماری پس از بررسی نرمال بودن توزیع در جامعه، از روش آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شده است.

نتایج: یافته‏های پژوهش حاضر  نشان می دهد بین سلامت اجتماعی مبتنی‏بر آموزه‏های اسلامی و هر پنج مولفه آن که شامل(صداقت و پایبندی به پیمان،به معنویت دینی،به رعایت حقوق وبرادری،به رعایت ادب وعفت،به مشارکت و همبستگی) با پرخاشگری نوجوانان رابطه معنی‏دار منفی و معکوس وجود دارد یعنی با افزایش سلامت اجتماعی پرخاشگری نیز کاهش می یابد.

همچنین در جدول ناحیه معنی داری  و آماره آزمون f  جهت بررسی معنی داری مدل رگرسیون آمده است همانگونه که نتایج نشان می دهد ناحیه معنی داری ۰٫۰۰۰ می باشد که از ۵% سطح خطای آزمون کمتر است لذا می توان تشخیص داد مدل برازش شده معنی دار می باشد.

همچنین در ادامه با بررسی جدول  میزان عرض از مبدا مدل برازش شده ۱٫۱۷ استخراج گردیده است و بدلیل آنکه ناحیه معنی داری آزمون مدل سلامت ۰٫۰۰۰ استخراج گردیده و از ۵% سطح خطای آزمون کمتر است معنی داری مدل پیشنهادی تایید می گردد.

واژگان کلیدی: سلامت اجتماعی، پرخاشگری، آموزه های اسلامی

 

اهداف پژوهش

هدف کلی:

هدف کلی پژوهش حاضر بررسی نقش احتمالی سلامت اجتماعی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر پرخاشگری نوجوانان است.

در ادامه بر اساس نتایجی که حاصل خواهد شد راهکارهایی به مسئولین آموزش و پرورش ،اولیاءو مربیانی که تربیت نوجوانان را بر عهده دارند ارائه می گردد .

اهداف فرعی:       

  • تعیین رابطه بین صداقت و پایبندی به پیمان وپرخاشگری نوجوانان می باشد.
  • تعین رابطه بین معنویت دینی باپرخاشگری نوجوانان می باشد.
  • تعیین رابطه بین رعایت حقوق وبرادری باپرخاشگری نوجوانان می باشد.
  • تعیین رابطه بین رعایت کرامت وعفت باپرخاشگری نوجوانان می باشد.
  • تعیین رابطه بین مشارکت و همبستگی باپرخاشگری نوجوانان می باشد .

 

سؤالات و فرضيه های پژوهش

۱٫بین صداقت و پایبندی به پیمان وپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد.

۲٫بین معنویت دینی باپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد.

۳٫بین رعایت حقوق وبرادری باپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد.

۴٫بین رعایت کرامت وعفت باپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد.

۵٫بین مشارکت و همبستگی باپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد.

۶٫بین سلامت اجتماعی مبتنی برآموزه های اسلامی و پرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد.

۷٫ از روی مؤلفه های سلامت اجتماعی می‏توان پرخاشگری نوجوانان را پیش بینی نمود

 

اهمیت و ضرورت پژوهش

سازمان سلامت جهاني (1948) سلامت اجتماعي را به عنوان يکي از مؤلفه هاي کليدي سلامت معرفي نموده که به دليل فقدان ابزارهاي معتبر سنجش،به صورت يک مناظره سياسي و اجتماعي باقيمانده است.از سويي، تغيير در الگوهاي رفتاري ورتبه بندي بار بيماريهاموجب نگراني درمورد بيماريهاي با منشاء رفتاري و اجتماعي شده است (سازمان ملي جوانان، 1385).

يكي از محورهاي ارزيابي سلامتي جوامع مختلف، سلامت اجتماعي آن جامعه است. سلامت اجتماعي نقش مهمي در تضمين پويايي و كارآمدي هر جامعه ايفاء مي كند.ازآنجائيكه شرط مهم براي رشد وشكوفايي هر جامعه اي وجود افراد آگاه، كارآمد و خلاق است. لذا پرورش و تقويت انگيزه پيشرفت سبب ايجاد انرژي و جهت دهي مناسب رفتار و علايق و نيازهاي آنها در راستاي اهداف ارزشمند و معين شده مي باشد و از آنجا كه سلامت اجتماعي نقش عمده اي در كاركرد در تمام زمينه هاي فردي،خانوادگي و اجتماعي دارد بديهي است كه برنامه ريزي صحيح و جامع در تأمين سلامت اجتماعي نو جوانان كاملا ضروري به نظر مي رسد.

همواره نوجواناني وجود دارند که به دلايل مختلف فردي، اجتماعي و فرهنگي با خشونت هاي کلامي مانند توهين، ناسزا، تحقير، بدگويي و برچسب زدن به ديگران يا با پرخاشگري و خشونت هاي بدني تلاش مي کنند تا تعارض هاي شخصي و مسايل بين فردي خود باديگران را حل کنند.وجود اين قبيل رفتارها مي تواند به شيوع ديگر رفتارهاي نامطلوب بينجامد و سلامت و بهداشت روان نوجوان را به خطرافکند.متاسفانه در سالهاي اخير رفتارهاي نابهنجار در ميان نوجوانان و جوانان بشدت اوج يافته است واکنون زمان آن فرا رسيده که به اين معضلات رفتاري- اجتماعي جدي تر بنگريم و در پي چاره جويي باشيم.

از سويي ديگر خودكارآمدي به عنوان مهمترين عامل ايستادگي نوجوان در برخورد باچالش هاو تضادها نيز مي تواند دستخوش تغييرات خاص اين دوره ازتحول قرارگيرد.شناخت مبانی اسلامی موثر برسلامت اجتماعي امكان پيش بيني وبرنامه ريزي جهت كمك به تأمين بهداشت رواني دانش آموزان رافراهم مي كند.

ازطرفي اين امر به دست اندر كاران آموزش و پرورش كمك   مي كند تا با بسط و توسعه ، کتابهای آموزشی مرتبط با تعالیم اسلامی،مراكز و كلينيك هاي خدماتي مشاوره، روان درمان و مددكاري و ارائه ي بيشتر خدمات رفاهي وبهداشتي و مهارت هاي زندگي از شيوع ناراحتي هاي رواني – اجتماعي كه گاه حتي گريبانگير باهوش ترين و خلاق ترين دانش آموزان مي شود جلوگيري كنند. بر همين اساس برنامه ريزان جوامع توسعه يافته تلاش مي كنند كه ميزان سلامت اجتماعي افراد جامعه ي خود را ارتقاء بخشند و يكي از راههاي ارتقاءسلامت اجتماعي شناخت عواملي است كه در افزايش اين بعداز سلامت تأثيرگذار است. براي انجام برنامه ريزي صحيح و جامع لازم است پژوهشهايي در زمينه شناخت ميزان سلامت اجتماعي نوجوانان و همچنين شناخت عوامل تأثير گذار بر آن انجام پذيرد.

باتوجه به آنچه درباره اهميت و ضرورت توجه به مسئله سلامت اجتماعي درمباحث بالا آمد،اين نيازاحساس مي شود كه پژوهشي تجربي در اين باره صورت گيردكه نظريات انديشمندان خارجي در فضاي اجتماعي ايران تنها در سطح نظري باقي نماند و در يك جامعه خاص و واقعي اين نظريات بازآزمايي گردند زيرا اگرچه همه اين نظريات از دل پژوهش هاي تجربي برآمده اند، اما بستر شكل گيري آنان ، جوامع غربي مي باشد كه فضای اجتماعي، فرهنگي و تاريخي خاص خود را دارند كه طبيعتاً متفاوت ازوضعيت كشورمان مي باشدو به تبع آن يافته هاي آن پژوهش هاي بزرگ در فضاي اجتماعي ايران تنهادر سطح انتزاع باقي مانده و صرفا نقل و قول از آنها نمي تواند به افزايش سلامت اجتماعي مردم كشورمان كمكي نمايد.

مطابق آنچه گفته شد به نظر مي رسداين پژوهش بتواند مباحث مربوط به سلامت اجتماعي دانش آموزان راازسطح نظري انتزاعي به سطح شهودی آورده و روابط بين متغيرها رادر يك جامعه واقعي (و نه انتزاعي) بررسي نمايد. تلقي ما چنين است كه اين پايان نامه دست كم درمورد يك جامعه خاص (دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان شاهرود) عوامل موثر بر سلامت اجتماعي را واكاوي نموده وراهکارهای دین مبین اسلام را نيز در اين ميان مشخص نمايد و بدين طريق بتواند راه را براي تلاش هاي بعدي جهت تدوين برنامه اي در راستاي افزايش سلامت اجتماعي که مورد نظر دین اسلام است بگشايد.

انگيزه پژوهشگر از انجام اين پژوهش، بيش از هرچيز علاقه شخصي به دو مبحث سلامت اجتماعي مبتنی بر آموزه های اسلامی و به طور ويژه به پرخاشگری نوجوانان مي باشد.

ضرورت پرداختن به اين دو موضوع براي پژوهشگر يك دغدغه جدي مي باشد و تصور چنين است كه انجام بهينه وظيفه يك روان شناس یا مشاور در راستاي کمک به دانش آموزان است كه مي تواند تحقق پذيرد. از طرف ديگر سلامت اجتماعي نيز از محوري ترين موضوعاتي بوده كه در قالب مسائل متعدد، در چند سال اخير ذهن پژوهشگر را به خود مشغول داشته است. از اين رو اين پژوهش بهانه بسيار خوبي را جهت پرداختن نسبتا مفصل به اين مقوله فراهم مي آورد و بنابراين پژوهشگر با علاقه وافر به انجام اين كار روي آورده است.

با توجه بر اهميت سلامت اجتماعی اين خيل عظيم جمعيتي ضروري است تا با ديدي روشن تر از نوجوانان خود، به تصميم گيري و طراحي راههايي براي مقابله با پرخاشگری بپردازيم.وبا استفاده ازقرآن وسنت رسول الله واحادیث معصومین(ع)راه حل های مناسبی رابرای کاهش این معضل اجتماعی ارايه دهیم.

 

فهرست مطالب پایان نامه نقش پیش‏ بینی کننده سلامت اجتماعی :

چکیده.. ۱

فصل اول.. ۲

کلیات تحقیق.. ۲

مقدمه.. ۲

۱-۲- بيان مسأله.. ۴

۱-۳-اهمیت و ضرورت پژوهش.. ۸

۱-۴-اهداف پژوهش.. ۱۱

۱-۵- سؤالات و فرضيه های پژوهش.. ۱۱

۱-۶- متغيرهاي پژوهش :.. ۱۲

۱-۷- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.. ۱۲

تعریف مفهومی :.. ۱۲

فصل دوم.. ۱۵

پیشینه پژوهش.. ۱۵

۲-۱- مقدمه.. ۱۶

۲-۲- بخش اول: سلامت اجتماعی و راه های ارتقاع آن.. ۱۸

۲-۲-۱- سلامت.. ۱۸

۲-۲-۲- سلامت اجتماعي.. ۲۰

۲-۲-۳-رويکردهاي موجود در تعريف سلامت اجتماعي.. ۲۲

۲-۲-۴-اجتماعي:.. ۲۴

۲-۲-۵- انسجام اجتماعي:.. ۲۶

۲-۲-۶-شکوفایی اجتماعی:.. ۲۶

۲-۲-۷-بعد فردي سلامت اجتماعي مبتني بر آموزه هاي اسلام.. ۲۸

۲-۲-۸-بهداشت روانی در اسلام.. ۲۹

۲-۲-۹- نقش مذهب در بهداشت روانی.. ۳۰

۲-۲-۱۰- نقش مذهب در پیشگیری از بیماری های روانی.. ۳۱

رهنمودهای قرآنی برای تسکین و درمان بیماری های روانی: ۳۲

۱-درمان، با ذکر و یاد خدا:.. ۳۲

۲-درمان، با خواندن قرآن و دعا.. ۳۲

۲-۲-۱۱-چارچوب نظري سلامت اجتماعی.. ۳۳

۲-۳- بخش دوم:پرخاشگری در کودکان و نوجوانان و درمان آن.. ۳۴

۲-۳-۱- پرخاشگری: ۳۴

۵-بازیهای ویدیویی و رایانه ای: ۳۷

۶-سلیقه کودکان به عنوان عامل موثر پرخاشگری:.. ۳۸

۲-۳-۳- راهکارهایی جهت کاهش پرخاشگری: ۳۹

۲-تنبیه:.. ۳۹

۳-پاداش به نمونه های دیگر رفتار :.. ۳۹

۴-ایجاد هم حسی نسبت به دیگران:.. ۳۹

۵- آموزش مهارت های اجتماعی:.. ۴۰

۶-موسیقی:.. ۴۱

۲-۳-۴- مبانی نظری پرخاشگری.. ۴۲

۲-۴- مرور تحقيقات انجام شده.. ۴۴

۲-۵- فرضيه هاي تحقيق: ۴۵

فصل سوم.. ۴۶

روش اجرای پژوهش.. ۴۶

۳-۱- مقدمه.. ۴۶

۳-۲-روش پژوهش.. ۴۶

۳-۳-تكنيك ها و ابزارهاي گردآوري اطلالاعات.. ۴۷

۳-۴- ابزار پژوهش.. ۴۷

۳-۵- پایایی و روایی.. ۴۹

۳-۶- جامعه آماري پژوش.. ۴۹

۳-۷- روش نمونه گيري، فرمول و برآورد حجم نمونه.. ۴۹

۳-۸- روش های تجزیه و تحلیل داده ها.. ۵۰

فصل چهارم.. ۵۰

تجزیه و تحلیل داده ها (یافته ها).. ۵۰

۴-۱مقدمه.. ۵۱

۴-۲-۱:آزمون پایایی پرسشنامه ها.. ۵۲

۴-۲-۱-۱- پرخاشگری.. ۵۲

۴-۲-۱-۲- سلامت اجتماعی مبتنی بر آموزه های اسلام.. ۵۲

۴-۲-۲:آزمون فرضیه پژوهش.. ۵۳

فصل پنجم.. ۵۵

نتیجه گیری و پیشنهادات.. ۵۵

۵-۱مقدمه.. ۵۵

۵-۳-پیشنهادات پژوهش:.. ۵۹

۵-۴- محدودیت های تحقیق.. ۶۰

۵-۵-پيشنهادهاي پژوهشي.. ۶۰

منابع و مأخذ.. ۶۱

ضميمه.. ۶۶

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هشت =