پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
نقش ژئوپلتیک قفقاز جنوبی در مناسبات منطقه ای : دانلود پایان نامه ارشد جغرافیا
doc
تعداد صفحات : 123
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته جغرافیا
همراه با نقشه
79000 تومان


پایان نامه ای که به کاربران همیشگی فروشگاه دیجی لود  معرفی میگردد با عنوان نقش ژئوپلتیک قفقاز جنوبی در مناسبات منطقه ای از سری پایان نامه های رشته جغرافیا و در مقطع کارشناسی ارشد میباشد. این پایان نامه با گرایش جغرافیای سیاسی در ۱۲۳ صفحه با فرمت word (قابل ویرایش) نگارش شده است . امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته جذاب جغرافیا قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه نقش ژئوپلتیک قفقاز جنوبی در مناسبات منطقه ای :

بافروپاشی شوروی قفقاز جنوبی به دلیل خلاء قدرت برتر به صحنه رقابت قدرت ها تبدیل شد.مسائلی همچون تنوع بخشی به منابع انرژی، تلاش برای نفوذ در منطقه برای ارتقای جایگاه منطقه ای وجهانی، استفاده از اوراسیا به عنوان دالان غربی-شرقی برای مبارزه با تروریسم ازدلایل اهمیت قفقاز جنوبی می باشد.

ایران، ترکیه وروسیه به عنوان قدرت های منطقه ای وآمریکا واتحادیه اروپا به عنوان قدرت های فرامنطقه ای برای حضور موثرتر در این منطقه به رقابت ژئوپلیتیکی برخاستند. منطقه قفقاز جنوبی که شامل سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان وگرجستان میباشد. از همان ابتدا مورد توجه دوقدرت منطقه ای ایران وترکیه قرار گرفت .

ترکیه همزمان با اشغال قره باغ توسط ارمنی ها در حمایت از آذربایجان مرزهای هوائی وزمینی خود را برروی ارمنستان بست واز آن زمان  مسئله قره باغ نقش تعیین کننده ای در مناسبات ترکیه با ارمنستان ایفا می کند که باعث دو جبهه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. روسیه، ارمنستان وایران در یک طرف وترکیه آذربایجان وگرجستان با همراهی آمریکا واتحادیه اروپا در ائتلاف دیگر دو بلوک قدرت در قفقاز جنوبی بوجود آوردند . در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات بصورت اسنادی ،کتابخانه ای وبصورت توصیفی –تحلیلی انجام گردیده است .

هدف از پژوهش حاضر آن است که در صورت عادی شدن روابط ارمنستان وترکیه چه تغییراتی در این بلوک بندی قدرت بوجود خواهد آمد وتاثیر آن برمنافع ملی ایران خواهد داشت. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بهبود روابط ترکیه وارمنستان موازنه قدرت(روسیه –ایران وارمنستان)از یک طرف و(جمهوری آذربایجان –ترکیه واسرائیل) از طرف دیگر درمنطقه را بهم خواهد زد.

واژه های کلیدی : قفقاز جنوبی، ژئوپلیتیک، قره باغ، ارمنستان، ترکیه

 

از مهمترین تحولات ژئوپلیتیکی در دهه های آخر قرن گذشته فروپاشی اتحاد شوروی بود که پیامد آن ظهور کشورهای نواستقلال در حوزه جنوبی شوروی وورود آنها به عرضه روابط بین الملل بود .منابع سرشار وغنی انرژی وبازارهای مصرف برای سرمایه گذاری همراه با بحرانهای هویتی واجتماعی، بحرانهای ساختاری وسیاسی وهمچنین ضعف اقتصادی وناکارآمدی دولت های منطقه همه وهمه عواملی است که باعث جلب توجه دیگر بازیگران عرضه جهانی به این منطقه شد یکی از پیامدهای آن درکناررقابت قدرت های فرامنطقه ای فعال شدن قدرت های منطقه ای برای حضور ونفوذ در این منطقه است.

ایران وترکیه هم با هدف یافتن جایگاهی درفرصت های پیش رو وهم باهدف رفع نیازهای این کشورها در عرضه داخلی وضرورت های سیاست خارجی آن بیشتر برپایه متغیرهائی چون اشتراکات فرهنگی، ملاحظات ژئواکونومیک وژئوپلیتیک به رقابت با هم پرداختند منطقه قفقاز جنوبی که شامل سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان وگرجستان میباشد از همان ابتدا مورد توجه دو قدرت منطقه ای ایران وترکیه قرارگرفت .ترکیه همزمان با اشغال قره باغ توسط ارمنی ها در حمایت از آذربایجان مرزهای هوائی وزمینی خود رابرروی ارمنستان بست واز آن زمان مسئله قره باغ نقش تعیین کننده ای در مناسبات ترکیه با ارمنستان ایفا می کند

 

سوال تحقیق نقش ژئوپلتیک قفقاز جنوبی در مناسبات منطقه ای :

سوال اصلی که در این تحقیق مطرح شده است این است که:

۱-اساسا تحول اساسی در روابط ارمنستان وترکیه  چه تاثیرات ژئوپلیتیکی درمنطقه قفقاز جنوبی وموقعیت ایران خواهد داشت؟

۲–آیا خروج ارمنستان از مثلث ایران وروسیه وپیوستن به بلوک غرب وترکیه باعث تضعیف محور روسیه _ایران خواهد شد؟

۳–آیا بدون در نظر گرفتن حل مناقشه قره باغ از طرف ترکیه باعث گرایش جمهوری آذربایجان بسمت محور روسیه _ایران ،ارمنستان خواهد گردید؟

فرضیه های تحقیق :

فرضیه اصلی این تحقیق عبارت است از:

عادی سازی روابط ارمنستان –ترکیه هم جایگاه ژئوپلیتیکی منطقه، هم منزلت کشورها وهم موازنه قدرت دربین کشورهای منطقه  را دچار تحول اساسی خواهد نمود.

فرضیه دوم–خروج ارمنستان از مثلث  ایران وروسیه وپیوستن به ترکیه وبلوک غرب باعث تضعیف محور روسیه-ایران

می شود.

فرضیه سوم–گرایش جمهوری آذربایجان به سمت روسیه –ایران وارمنستان بدون در نظر گرفتن حل مناقشه قره باغ از طرف ترکیه .

اهداف تحقیق :

هدف کلی این تحقیق درک وشناخت دقیق از پویش های جدیددرصحنه معادلات سیاسی، امنیتی واقتصادی منطقه قفقاز وتامین منافع ملی کشور در روند تغییر تدریجی موازنه قدرت سنتی در این منطقه است                                           –ایران نباید روابط نزدیک با ایروان را همیشگی وتضمین شده بپندار بنابراین تغییر اساسی در نگرش وخط مشی تهران نسبت به ایالات متحده آمریکا ودرپی آن روسیه پیش شرط توسعه معنادار روابط با همسایگان در قفقاز جنوبی است .

اهمیت وضرورت تحقیق نقش ژئوپلتیک قفقاز جنوبی در مناسبات منطقه ای :

اهمیت وضرورت این تحقیق از آنجا ناشی می شود که با مطالعات وبررسیهای بعمل آمده مشخص شده است که در پژوهش های صورت گرفته پیشین به موضوع پیامدهای ژئوپلیتیکی ناشی از نزدیکی وعادی سازی روابط ارمنستان–ترکیه وتاثیرات آن برامنیت ملی واقتصادی کشورمان کمتر صورت گرفته است وتعداد پژوهش ها محدود اندک میباشد لذا به نظر می رسد با انجام این تحقیق تا حدودی خلاءوجا ی خالی این پژوهش ها مرتفع گردد.

 

روش تحقیق :

در این تحقیق روش گرد آوری اطلاعات بصورت اسنادی، فیش برداری، کتابخانه ای،مدارک نقشه ها ومقالات ورسانه های جمعی واینترنت (سایت ها)میباشد وبصورت توصیفی –تحلیلی انجام گردیده است

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =