پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
نمایشنامه های نقاشی و ماراساد و ویژگی های آن : دانلود تحقیق رشته ادبیات نمایشی
doc
تعداد صفحات : 29
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته ادبیات نمایشی
19000 تومان


تحقیق با فرمت WORD و در ۲۹ صفحه با موضوع ويژگي هاي نمايشنامه هاي نه روالي در نمایشنامه های نقاشی و ماراساد نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

ويژگي هاي نمايشنامه هاي نه روالي در نمایشنامه های نقاشی و ماراساد

آنچه بيش از همه در مورد نمایشنامه های نقاشی قابل بيان است جنبة اجتماعي طنز يونسكو در آن است. نقاش جوان ناتواني توسط تاجري پر حرف استخدام شده تا حرف هاي بي سرو تهش را گوش كند. اين مرد بسيار چاق اكنون بسيار ثروتمند است هرچند كه قبلاً از راه گدايي اين ثروت را اندوخته است. نقاش مفلوك مجبور است براي به دست آوردن دستمزد ناچيز به حرف هاي بي سر و ته تاجر گوش داده و همه را تأييد كند. تاجر تابلوي نقاشي را نيز براي فخر فروشي مي خواهد. او آنچه را كه نكرده، انجام شده مي پندارد و با تكرار دستورهاي اخلاقي در واقع به كارهاي زشت خود سرپوش مي گذارد.

آقاي دكتر ناظر زاده در بخشي از كتاب «تئاتر پيشتاز تجربه گر و عبث نما» به اين نكته مهم اشاره دارد كه در كارهاي يونسكو شخصيت هاي بازي تنها وقتي «صادق» هستند كه «دروغ» مي گويند. زيرا دروغ به آدم هاي بازي او صميمي تر و نزديك تر از واقعيت است: در نمایشنامه های نقاشی مرد خوشبخت خود ساخته اي، با بي شرمي روش هايي را كه خودش با توسل به آنها به همه چيز رسيده تقبيح مي كند. مسخره اين است كه او با بازي شتر گاو پلنگ واقعيت اصلي وجدش را حتي از خودش كتمان كرده است.

نفوذ افكار فرويد بر نويسنده

نكته مهم ديگر كه در مورد اين نمايشنامه قابل طرح است نفوذ افكار فرويد بر نويسنده است. يكي از اصول روانكاوي فوريدي مبتني بر علاقه پسر به مادر خود است و از آن به عنوان اديپ كمپلكس نام مي برند.

روابط آقاي عظيم الجثه با خواهرش آليس، تا حدودي به اين گونه روابط شباهت دارد، كه از سه نظر  قابل بحث است. اولاً خواهر شدن آليس باي اين مرد نشانه كسالت آور بودن رابطه زناشويي آن دو است. دوماً ازدواج تنها يك سرگرمي انگاشته مي شود و ثالثاً يونسكو نقش هاي متناوب دو جنس را در رابطه ازدواج معرفي مي كند.

اين رابطه كه به تناوب آليس نقش خواهر، همسر، مادر و كنيز را براي مرد عظيم الجثه بازي مي كند، نمايشنامه را به سمت گروتسك مي برد.

اين نمايشنامه نه روالي با سبك آوانگارد و عبث نما داراي برخي شاخصه هاي بارز نمايشنامه هاي نه روالي است كه ذيلاً به آنها اشاره خواهد شد.

بررسي ويژگي هاي تئاتر نه روالي در نمایشنامه های نقاشی

۱-طنز سياه:

در طول نمايشنامه مجموعه حوادث مضحكي رخ مي دهند كه در وهلة اول خنده بر لب تماشاچي مي نشاند اما در نهايت منجر به تأثر و اندوه و غم زدگي او مي شوند. در طول اين نمايش فاجعه چون آتش زير خاكستر پنهان است.

۲-نگارش خودكار:

در ديالوگ هاي نمايشنامه هاي يونسكو به خصوص در نمایشنامه های نقاشی، با ديالوگهاي طولاني، ياوه گويي و حرف هاي مزخرف و بيمارگونه و بدون منطق برخورد مي كنيم.

حرف هايي كه در نهايت نه چيزي را اثبات و نه چيزي را انكار مي كنند. صحبت هاي بين مرد عظيم الجثه و نقاش عليرغم بي منطقي و سفسطه آميز بودن، نقاش را مغبون مي كند. همچنين گفتگوي بين آليس و مرد عظيم الجثه نيز بي ربط و تكراري و احمقانه مي نمايد. در اين ديالوگ ها كمتر گرايش به موجز گويي ويراستاري نويسنده قابل مشاهده است و تبعيت از ويراستاري ادبي تئاتر روالي در اين نمايشنامه به چشم نمي خورد.

۳-زبان:

نمايشنامه به جاي ايجاد ارتباط، آدم ها را از هم دور مي كند. معلوم نيست كه آدم هاي اين نمايش چقدر همديگر را مي فهمند. زبان نمايشنامه به جاي رفع ابهام بيشتر در جهت ايجاد ابهام عمل مي كند. و بيش از هر چيز ديگر در نمايشنامه تسلط وحضور دارد.

-درونمايه:

درونمايه گزندة اين اثر، مانند ساير آثار آوانگارد و نه روالي در برگيرندة تأثيرات اجتماعي، سياسي و فلسفي قرن بيستم است. تمثيلي از زمينه هاي استثمارگرايي جهاني در روابط ميان مرد عظيم الجثه و مرد نقاش و يا مرد عظيم الجثه با آليس وجود دارد. همچنين بيانگر نظريات ماركس است كه بزرگترين مسئله انسان را در هر زمان و هر مكاني توليد ثروت مي داند.

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =