پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
پیش بینی سازگاری زناشویی توسط رضایت جنسی و باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین در معتادین تحت درمان با متادون : دانلود پایان نامه ارشد رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 123
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی بالینی
همراه با جداول
49000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان پیش بینی سازگاری زناشویی توسط رضایت جنسی و باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین در معتادین تحت درمان با متادون از سری پایان نامه های رشته روانشناسی میباشد.این تحقیق با گرایش روانشناسی بالینی در ۱۲۳ صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش) در کارشناسی ارشد  نگارش شده است. دیجی لود ضمن آرزوی بهترین ها در ادامه تحصیلات تکمیلی شما دانشجویان گرامی ، امیدوار است که این سری پایان نامه ها مورد توجه قرار بگیرد.

چکیده پایان نامه پیش بینی سازگاری زناشویی توسط رضایت جنسی و باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین در معتادین تحت درمان با متادون :

هدف از این پژوهش بررسی اثر پیش­ بینی­ کننده باورهای ارتباطی ناکارآمد و رضایت جنسی بر سازگاری زناشویی در افراد تحت درمان با متادون، اثر پیش ­بینی ­کننده مدت­زمان مصرف و مدت­زمان درمان با متادون بر باورهای ارتباطی ناکارآمد، رضایت جنسی و سازگاری زناشویی، و همچنین مقایسه گروه درمان نشده با افراد دارای حداقل ۶ ماه درمان نگهدارنده در متغیرهای فوق بود.

جامعه آماری شامل معتادان مراجعه­ کننده به مراکز ترک اعتیاد شیراز و همسران آن­ها در سال ۱۳۹۲ بود که از میان آن­ها افراد نمونه، به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. ۷۴ معتاد مراجعه کننده به این مراکز به اتفاق همسرانشان در مطالعه شرکت کردند. روش جمع ­آوری داده­ها، از طریق پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپنیر، رضایت جنسی لارسون و باورهای ارتباطی ناکارآمد بود. آنالیز داده ­ها با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS نسخه ۲۱ و آزمون t و رگرسیون انجام شد. میانگین سنی معتادان دریافت­ کننده متادون ۴۵ سال بود. میانگین مدت مصرف مواد و مدت درمان آن­ها به ترتیب ۱۷ و ۲ سال بود. کمترین و بیشترین میزان مدت تأهل افراد به ترتیب ۳ و ۳۸ سال بود.

یافته­ ها حاکی از این بود که مدت­زمان مصرف مواد، سازگاری زناشویی را به صورت منفی پیش­بینی می­کند؛ مدت­زمان درمان اعتیاد فرد باورهای ارتباطی ناکارآمد همسر فرد را به صورت منفی پیش­بینی می­کند؛ باورهای ارتباطی ناکارآمد همسر فرد، در گروه سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) بیشتر از افراد دارای درمان نگهدارنده می­باشد؛ نقش باورهای ارتباطی ناکارآمد در پیش­بینی رضایت زناشویی فرد منفی است؛ همچنین نقش رضایت جنسی فرد در پیش­بینی رضایت زناشویی همسر مثبت و نقش باورهای ارتباطی ناکارآمد فرد در پیش­بینی رضایت زناشویی همسر منفی است.

کیفیت زندگی زناشویی در معتادان ضعف­های بسیاری دارد که اکثر آن­ها در اثر باورهای غلط همسران و همچنین عدم رضایت کافی از رابطه جنسی می­باشد. بنابراین برگزاری کلاس­های بلندمدت در زمینه آموزش شیوه­ های ارتباطی در همسران و نیز به کارگیری روش­های ویژه­ برای اصلاح خطاهای شناختی ضرورت پیدا می­کند. همچنین کیفیت روابط جنسی و عوامل تأثیر گزار بر آن در معتادان با افراد عادی متفاوت است که نیازمند بررسی دقیق­تر در این زمینه می­باشد.

 کلیدواژه­ ها: سوء­مصرف مواد، درمان نگهدارنده با متادون، باورهای ارتباطی ناکارآمد، رضایت جنسی، سازگاری زناشویی

 

 اهمیت و ضرورت پژوهش

مصرف مواد مخدر از خطرناک­ترین پدیده­های جوامع انسانی در عصر حاضر به شمار می­رود. امروزه وسعت اعتیاد در جهان چنان گسترش یافته است که به شکل یک بیماری مزمن و اجتماعی درآمده و باعث به خطر افتادن امنیت اجتماعی شده است. در سراسر جهان تعداد مصرف­کنندگان مواد مخدر به 190 میلیون نفر می­رسد و آمار رسمی، تعداد معتادان کشور را 2/1 تا 2 میلیون نفر ذکر می­کند که میانگین سنی این افراد 18 سال می­باشد و این درحالی است که 11 میلیون نفر از جمعیت کشور با مشکل اعتیاد خود یا اطرافیان مواجه هستند (شفیعی و رهگذر و رهگذر، 2004؛ ضیاءالدین و زارع­زاده و حشمتی، 2006).

در ایران و در طی چند دهه گذشته، اعتیاد رشد سالانه 8 درصدی داشته است (مرکز مطالعات ملی اعتیاد، 2001؛ به نقل از نریمانی، حبیبی و رجبی، 1390). از آنجاییکه یکی از عمده­ترین و مطرح­ترین مشکلات نسل جوان اعتیاد و مسائل جانبی آن است این موضوع امروزه در کشور ما اهمیت زیادی پیدا می­کند. چرا که بدنبال اعتیاد جنبه­های مختلف شخصیت و نیروی لازم برای داشتن زندگی سالم تحلیل می­رود و منجر به خروج جوانان از صحنه­های فعال زندگی فردی و اجتماعی می­شود.

در حال حاضر اعتیاد یکی از مشکلات بهداشتی عمده در کشور ما محسوب می­شود. از دیدگاه روانشناختی افراد سوءمصرف­کننده مواد یک ویژگی شخصیتی آسیب­پذیر دارند (بوید[1]، 2005). خصوصیات روانی شخصیتی معتادان، قبل از اعتیاد دارای نارسایی­های روانی و شخصیتی عدیده­ای بوده­اند که بعد از اعتیاد به صورت مخرب­تری ظاهر و تشدید شده، لذا مشکل معتاد تنها مواد مخدر نیست بلکه در اصل رابطه متقابل شخصیت او و اعتیاد مطرح است (کتابی و همکاران، 2009؛ به نقل از حجتی، آلوستانی، آخوندزاده، حیدری و شریف­نیا، 2010؛ ثابتی، 1387). اختلالات مزمن و طولانی مانند اعتیاد، به عنوان یک بحران در زندگی افراد مطرح می­باشد که در ابعاد مختلف زیست­شناختی، روانشناختی، اجتماعی و هیجانی منجر به کاهش کیفیت زندگی روحی و جسمانی می­شود و ارائه راهکارهای مناسب برای مبارزه با این تخریب بزرگ وظیفه روانشناسان، مسئولین بهداشت و دیگر اقشار مرتبط جامعه می­باشد.

فیلسوفان و محققین اجتماعی معتقدند که جامعه متشکل از خانواده­ها است. بر اساس قدیمی­ترین نوشته­های اخلاقی، جامعه هنگامی نیروی خود را از دست می­دهد که افراد به وظایف خانوادگی خویش عمل نکنند (فتحی، ثابتی و بهروزنیا، 1389).

یافته­های بالینی نشان می­دهد که حدود 70 درصد معتادان متأهل­اند (زینالی و همکاران،1386)؛ بنابراین مسائل جنسی و زناشویی می­تواند یکی از مهمترین ابعاد تحت آسیب در زندگی فرد معتاد باشد که منجر به تضعیف انسجام و پیوستگی خانوادگی و درگیری فراوان اعضای خانواده می­شود و در سطح اجتماعی نیز می­توان مشکلاتی مانند طلاق، تجاوزات جنسی، روابط ناپایدار خارج از خانه و فرار و دیگر آسیب­های متعدد روانی و اجتماعی فرزندان را نام برد. پیش­ از این پژوهش­های زیادی انواع بزهکاری­های اجتماعی از جمله خود اعتیاد را به عنوان یک بیماری معرفی کرده­اند که آمادگی و استعداد آن­ها ابتدا در درون نظام خانواده و سپس در اجتماع ریخته می­شود. بنابراین اهمیت این مسئله را از این نظر نیز می­توان مورد توجه قرار داد که اعتیاد صرف­نظر از تمام مسائل و مشکلات دیگر فردی و اجتماعی با مختل ساختن ساختار نظام خانواده زمینه این نوع بزهکاری­ها و همچنین بسیاری از مسائل و اختلالات روانی و تربیتی را در فرزندان فراهم می­سازد.

برای مبارزه با اعتیاد، علاوه بر دانش و تجربه و استفاده از دارو، انگیزه برای ادامه یک زندگی سالم لازم است که بخش عمده این انگیزه مربوط به خانواده و همسر می­شود. بنابراین داشتن یک رابطه عاشقانه سالم می­تواند کمک فراوانی به ترک اعتیاد فرد داشته باشد چرا که فقدان آن باعث ایجاد یک چرخه معیوب و ادامه روند اعتیاد می­شود. بنابراین شناخت مسائل ایجاد شده توسط اعتیاد که کیفیت زندگی زناشویی را تحت تأثیر قرار می­دهد و تلاش در جهت برطرف ساختن آن­ها به عنوان یکی از ابعاد بیماری اعتیاد در این راستا اهمیت فراوانی دارد. افزایش دانش همسر فرد معتاد و آگاهی از اهمیت روابط جنسی و کیفیت زناشویی و  کشف علت مختل شدن این رابطه کمک شایان توجهی به بازپروری ابعاد مختلف زندگی فرد معتاد و بهبود کیفیت زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی وی خواهد کرد.

تحقیقات نشان می­دهد نارسایی­های جنسی ارتباط تنگاتنگی با مشکلات اجتماعی از قبیل جرایم، تجاوزات جنسی، بیماری­های روانی و طلاق دارد. همچنین عصبی بودن، بروز دردهای زیر شکم و کمردردها، ناتوانی در تمرکز فکری و حتی انجام امور روزمره نیز از دیگر عواقب عدم موفقیت در ارضاء غریزه جنسی است؛ در حالیکه عملکرد جنسی مطلوب عاملی برای تحکیم خانواده و پایه­ای برای بدست آوردن و تثبیت یک فرهنگ استوار است (جهانفر و ملایی­زاده، 2002). بنابراین رضایت جنسی می­تواند از فاکتورهای مهم یک زناشویی موفقیت­آمیز و رضایت­بخش باشد. در جوامع دینی ازدواج تنها سیستم اجتماعی است که موقعیت را برای رابطه جنسی رضایت­بخش فراهم می­کند (کاپلان و بنجامین، 2001).

مطالعات نشان می­دهد که ازدواج باعث افزایش سلامتی و نشاط افراد شده و ناسازگاری و عدم سازگاری زناشویی پس از ازدواج نه تنها بر کنش­های روانی- اجتماعی زن و شوهر، بلکه بر رشد و تحول کودکان و نوجوانان آن خانواده نیز، اثر سوء بجا می­گذارد (صادقی، 2000). در ایران اختلافات زناشویی و طلاق جزء آسیب­های حاد جامعه به شمار می­رود و پژوهشگران طلاق را در شمار فشارهای روانی شدید (رتبه اول از نظر شدت) ارزیابی کرده­اند و آن را جزء رویدادهای فشارزای زندگی رتبه­بندی کرده­اند (احمدی، 2004). صادقی (2000) طی مطالعه­ای در سال 1366 به این نتیجه دست یافت که 82 درصد خانم­ها رضایت جنسی نداشته، 61/4 درصد از علل درخواست طلاق آنان، عدم رضایت از روابط جنسی بوده، 74 درصد مردان به علت سردمزاجی همسران و نداشتن علاقه نسبت به آن­ها، از روابط جنسی خود ناراضی بودند و 10 درصد مردان به علت عدم رضایت جنسی، تقاضای طلاق کرده بودند (زنگنه، 2001). همچنین بنتویم علل شکست 50 درصد از ازدواج­ها را عدم رضایت جنسی می­داند (جانسون و مسترز، به نقل از هلبرت، فارلی و سینتیا، 1992). بنابراین می­توان به اهمیت و نقش روابط جنسی در داشتن زندگی زناشویی رضایت­مند پی برد.

همچنین یکی از مهم­ترین بخش­های نظام ارتباطی، پارازیت­ها هستند. پارازیت، هر جزئی است که موجب تحریف ارتباط­ها، باورها یا شناخت افراد از یکدیگر شود (وود، 1998). تفکر غیرمنطقی در بسیاری موارد به نوروز و اختلال ارتباطی می­انجامد و منجر به الگوهای ارتباطی می­شود که ادامه رابطه را مشکل­ساز می­کند (الیس، 1993). بک معتقد است که مهم­ترین علت مشکلات زناشویی و روابط انسانی، سوءتفاهم است و به اعتقاد او تفاوت در نحوه­ی نگرش افراد باعث بروز اختلافات و پی­آمدهای ناشی از آن می­گردد. با تأکید بر ارتباط صحیح میان زن و شوهر و با اصلاح نتیجه­ گیری آن­ها در قبال یکدیگر، با کاستن از شدت خصومت­ها می­توان روابط منطقی­تری میان خانواده­ ها ایجاد کرد (بک، 1380).

 

اهداف پژوهش

اگرچه اختلالات و مشکلات مربوط به کارکرد جنسی، یکی از معضلات عمده افراد سوءمصرف کننده مواد مخدر افیونی و صنعتی می­باشد، ولی در ایران و سایر جوامع دنیا، مطالعات بسیار اندکی در رابطه به این مسئله در معتادان انجام شده است. هانبری[۱]، کوهن[۲] و استیمل[۳](۲۰۰۰) یک علت عمده این مسئله را احساس شرم بیماران از بیان مسائل جنسی خود به درمانگران اعتیاد و عدم گزارش آن می­دانند. همچنین درمان­گران اعتیاد نیز آن را یک مسئله خصوصی دانسته و کمتر مایلند در این رابطه با بیمار خود مصاحبه کنند (رایزن[۴]، ۱۹۹۵).

پژوهشگر در این تحقیق به دنبال بررسی میزان رضایت جنسی معتادین اقدام­کننده به ترک و یا به عبارتی میزان رضایت این افراد از فعایت جنسی و تعریفی که از کارآمدی جنسی خود دارند، می­باشد. همچنین بررسی رابطه بین رضایت جنسی و میزان باورهای ارتباطی ناکارآمداین افراد و میزان سازگاری زناشویی در آن­ها و همسرانشان از اهداف عمده این تحقیق است. با توجه به اینکه مشکلات کارکرد جنسی ایجاد شده در اثر سوءمصرف موادمخدر معمولاً با قطع موادمخدر و گذشت زمان به راحتي به حالت طبيعي باز نمي­گردد، در این پژوهش بدنبال بررسی این مسئله هستیم که گذشت زمان پس از ترک چه تأثیری بر بهبود عملکرد جنسی و اصلاح باورهای ارتباطی ناکارآمد آنان و متعاقباً سازگاری زناشویی فرد و همسرش خواهد داشت.

اهداف جزئی پژوهش:

  • بررسی تأثیر پیش­بینی­کنندگی رضایت جنسی بر سازگاری زناشویی در افراد دارای سوءمصرف مواد
  • بررسی تأثیر پیش­بینی­کنندگی رضایت جنسی فرد بر سازگاری زناشویی همسر در افراد دارای سوءمصرف مواد
  • بررسی تأثیر پیش­بینی­کنندگی باور ارتباطی بر سازگاری زناشویی فرد در افراد دارای سوءمصرف مواد
  • بررسی تأثیر پیش­بینی­کنندگی باور ارتباطی فرد بر سازگاری زناشویی همسر در افراد دارای سوءمصرف مواد
  • بررسی تفاوت رضایت جنسی در دو گروه افراد سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) و افراد دارای درمان نگهدارنده
  • بررسی تفاوت سازگاری زناشویی فرد در دوگروه افراد سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) و افراد دارای درمان نگهدارنده
  • بررسی تفاوت سازگاری زناشویی همسر فرد در دوگروه افراد سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) و افراد دارای درمان نگهدارنده
  • بررسی تفاوت باورهای ارتباطی ناکارآمد فرد در دوگروه افراد سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) و افراد دارای درمان نگهدارنده
  • بررسی تفاوت باورهای ارتباطی ناکارآمد همسر فرد در دوگروه افراد سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) و افراد دارای درمان نگهدارنده
  • بررسی تأثیر مدت­زمان مصرف مواد بر رضایت جنسی، باورهای ارتباطی ناکارآمد و سازگاری زناشویی فرد در افراد دارای سوءمصرف مواد
  • بررسی تأثیر مدت­زمان درمان اعتیاد فرد بر باورهای ارتباطی ناکارآمد و سازگاری زناشویی فرد در افراد دارای سوءمصرف مواد
  • بررسی تأثیر مدت­زمان درمان اعتیاد فرد بر باورهای ارتباطی ناکارآمد و سازگاری زناشویی همسر فرد در افراد دارای سوءمصرف مواد

سؤالات پژوهش

۱-

  • آیا مدت ­زمان مصرف مواد می­تواند رضایت جنسی فرد را پیش­بینی ­کند؟
  • آیا مدت ­زمان مصرف مواد می­تواند باورهای ارتباطی ناکارآمد فرد را پیش­بینی ­کند؟
  • آیا مدت ­زمان مصرف مواد می­تواند سازگاری زناشویی فرد را پیش­بینی ­کند؟

۲-

  • آیا مدت­ زمان درمان اعتیاد می­تواند رضایت جنسی فرد را پیش­بینی ­کند؟
  • آیا مدت ­زمان درمان اعتیاد می­تواند باورهای ارتباطی ناکارآمد فرد را پیش­بینی ­کند؟
  • آیا مدت ­زمان درمان اعتیاد می­تواند سازگاری زناشویی فرد را پیش­بینی ­کند؟
    • آیا مدت­ زمان درمان اعتیاد فرد می­تواند باورهای ارتباطی ناکارآمد همسر فرد را پیش­بینی ­کند؟
    • آیا مدت­ زمان درمان اعتیاد فرد می­تواند سازگاری زناشویی همسر فرد را پیش­بینی ­کند؟

 

فهرست مطالب پایان نامه پیش بینی سازگاری زناشویی توسط رضایت جنسی :

فصل اول. ۱

کلیات تحقیق.. ۲

-۱-۱ مقدمه. ۲

-۲-۱ بیان مسئله. ۷

-۳-۱ اهمیت و ضرورت پژوهش… ۱۰

-۴-۱ اهداف پژوهش… ۱۴

-۵-۱ سؤالات پژوهش… ۱۶

-۶-۱ تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مورد مطالعه. ۱۷

فصل دوم. ۱۹

پیشینه تحقیق.. ۲۰

۲-۱- مروری بر تاریخچه­ی سوءمصرف مواد. ۲۰

۲-۲- تعاریف و مفاهیم اعتیاد. ۲۱

۲-۳- انواع مواد مخدر و اثرات جسمی و روانی آنها ۲۴

۲-۴- روش­های مصرف مواد اعتیادآور.. ۲۵

۲-۵- مشکلات ناشی از اعتیاد به مواد مخدر.. ۲۶

۲-۵-۱- مشکلات جسمی.. ۲۶

۲-۵-۲- مشکلات روانی.. ۲۶

۲-۵-۳- مشکلات اجتماعی.. ۲۷

۲-۶- سوابق روانی و صفات خلقی معتادان.. ۲۷

۲-۷- اشکال درمان سوءمصرف مواد. ۲۹

۲-۷-۱- روش­های دارویی.. ۲۹

۲-۷-۲-  روش­های غیردارویی.. ۲۹

۲-۸- درمان دارویی اعتیاد به مواد مخدر.. ۳۰

۲-۸-۱- سم­زدایی.. ۳۰

۲-۸-۲- درمان نگهدارنده. ۳۲

۲-۹- باورهای ارتباطی ناکارآمد. ۳۹

۲-۱۰- پیشینه نظری.. ۴۳

۲-۱۰-۱- عوامل مؤثر بر سازگاری و ناسازگاری زناشویی.. ۴۹

۲-۱۰-۲- نظریه مبادله در خصوص کیفیت رابطه. ۵۱

۲-۱۰-۳- پیش­آیندها و سبک­های ارتباط زناشویی نگهدارنده اعتیاد. ۵۲

۲-۱۱- پیشینه پژوهشی.. ۵۴

۲-۱۲- فرضیه­های پژوهش… ۵۸

فصل سوم. ۶۰

روش تحقیق.. ۶۱

۳-۱- جامعه، نمونه و روش نمونهگیری.. ۶۱

۳-۲- ابزار تحقیق.. ۶۳

۳-۲-۱- مقیاس باورهای ارتباطی ناکارآمد (RBI). 63

۳-۲-۲- پرسشنامه رضایت جنسی لارسون.. ۶۵

۳-۲-۳- پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپنیر فرم اصلاح شده (RDAS). 65

۳-۳- طرح تحقیق.. ۶۶

۳-۴- روش اجرا ۶۷

۳-۵- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… ۶۷

فصل چهارم. ۶۸

یافته‌ها و نتایج.. ۶۹

۴-۱- نتایج مربوط به سؤالات پژوهش… ۶۹

۴-۲- نتایج مربوط به فرضیات پژوهش… ۷۱

فصل پنجم. ۷۷

بحث و نتیجه‌گیری.. ۷۸

۵-۱- تبیین یافته­ها ۷۸

۵-۲- تلویحات ضمنی برای درمانگران.. ۸۷

۵-۳- محدودیت­ها ۸۹

۵-۴- پیشنهادها ۸۹

منابع. ۹۱

منابع فارسی.. ۹۲

منابع انگلیسی ۹۷

   

فهرست جداول

جدول ۳-۱- ویژگی­های توصیفی و جمعیت­شناختی افراد دارای سوءمصرف… ۶۲

جدول ۳-۲- نوع و درصد مواد مورد مصرف در میان افراد دارای سوءمصرف… ۶۲

جدول۳-۳- میزان تحصیلات افراد دارای سوءمصرف… ۶۲

جدول۳-۴- وضعیت اقتصادی افراد دارای سوءمصرف… ۶۳

جدول ۳-۵- تعداد فرزندان افراد دارای سوءمصرف… ۶۳

جدول ۴-۱- رگرسیون نقش پیش­بینی­کنندگی متغیرهای رضایت جنسی، باورهای ارتباطی ناکارآمد و سازگاری زناشویی و خرده­مقیاس­های آن توسط مدت مصرف مواد. ۶۹

جدول۴-۲- رگرسیون نقش پیش­بینی­کنندگی متغیرهای رضایت جنسی، باورهای ارتباطی ناکارآمد و سازگاری زناشویی توسط مدت درمان اعتیاد  ۷۰

جدول۴-۳- رگرسیون نقش پیش­بینی­کنندگی متغیرهای باورهای ارتباطی ناکارآمد همسر فرد و خرده­مقیاسهای آن و سازگاری زناشویی همسر فرد توسط مدت درمان اعتیاد فرد. ۷۱

جدول۴-۴- رگرسیون نقش پیش­بینی­کنندگی رضایت جنسی و باورهای ارتباطی ناکارآمد و خرده­مقیاسهای آن در متغیر ملاک سازگاری زناشویی فرد. ۷۲

جدول ۴-۵- رگرسیون نقش پیش­بینی­کنندگی رضایت جنسی و باورهای ارتباطی ناکارآمد فرد و خرده­مقیاسهای آن در متغیر ملاک سازگاری زناشویی همسر فرد. ۷۳

جدول۴-۶- اطلاعات توصیفی مربوط به نمرات دو گروه سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) و افراد دارای درمان نگهدارنده  ۷۴

جدول۴-۷-  نتایج آزمون T گروه­های مستقل بین دو گروه سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) و افراد دارای درمان نگهدارنده  ۷۵

جدول۴-۸-  نتایج آزمون t گروه­های مستقل در خرده­مقیاس­های باورهای ارتباطی همسر فرد بین دو گروه سوءمصرف­کننده مواد (متقاضی ترک) و افراد دارای درمان نگهدارنده. ۷۶

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یک =