پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ارزیابی کشت مخلوط افزایشي آفتابگردان با لوبیا چشم بلبلی و سویا در کنترل علف‌های هرز  : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 127
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول و اشکال
29000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” ارزیابی کشت مخلوط افزایشي آفتابگردان با لوبیا چشم بلبلی و سویا در کنترل علف‌های هرز ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده ارزیابی کشت مخلوط افزایشي آفتابگردان با لوبیا چشم بلبلی و سویا در کنترل علف‌های هرز:

سیستم‌های کشت مخلوط با بهره‌گيري بهينه از منابع آب، نور و عناصر غذايي يکي از راهکارهاي اساسي براي رسيدن به کشاورزي پايدار هستند. در همین راستا آزمایشی مزرعه‌اي در قالب طرح بلوک‌هاي کامل تصادفی با 3 تکرار و 14 تیمار به منظور ارزيابي کشت مخلوط افزایشی آفتابگردان با لوبیا چشم بلبلی و سویا در کنترل علف‌های هرز انجام گرفت. ‌تيمارهاي آزمايش شامل کشت‌هاي خالص هر يك از گياهان آفتابگردان، سویا و لوبیا چشم بلبلی در شرايط تداخل و كنترل تمام فصل علف‌هاي هرز و كشت مخلوط آفتابگردان (در تراكم معمول) با تراكم‌هاي 20، 30، 40 و 50% تراکم تك كشتي هریک از گیاهان سویا و لوبیا چشم بلبلی بودند.

نتایج آزمایش نشان داد که بیشترین مقدار عملكرد دانه هر سه گیاه آفتابگردان، سویا و لوبيا چشم بلبلي (بترتیب 4404، 3351 و 872 کیلوگرم در هکتار) در تیمار تک کشتی آنها در شرایط کنترل تمام فصل علف های هرز بدست آمد. همچنین با افزایش سهم کاشت سویا و لوبیا چشم بلبلی در کشت مخلوط با آفتابگردان، تراکم و زیست توده علف‌های هرز بطور معنی‌داری کاهش پیدا کرد؛ بطوریکه کمترین مقدار این صفات علف‌هرز در تیمار 50% لوبیا چشم بلبلی و سویا در کشت مخلوط با آفتابگردان دیده شد. بالاترین مقدار نسبت برابری زمین (54/2) در تیمار کشت خالص لوبیا چشم بلبلی در شرایط کنترل تمام فصل علف‌های هرز و کمترین مقدار آن (29/1) در کشت خالص آفتابگردان در شرایط کنترل تمام فصل علف‌های هرز ديده شد.

همچنین بیشترین مقدار مجموع ارزش نسبي (29/1) در تیمار کشت خالص آفتابگردان در شرایط کنترل علف‌های هرز و کمترین مقدار آن (03/0) در الگوي کشت خالص لوبیا چشم بلبلی در شرایط تداخل تمام فصل علف‌های هرز مشاهده شد. مقدار حاصل شده مجموع ارزش نسبي در الگوهای تک کشتی در شرایط کنترل علف‌های هرز بیشتر از شرایط تداخل علف‌های هرز بدست آمد. همچنين بالاترين مجموع ارزش نسبي از بين الگوهاي تك‌كشتي، به‌ترتيب در آفتابگردان، سویا و لوبيا چشم‌بلبلي حاصل شد. در مجموع تیمارهای مخلوط افزایشی آفتابگردان با 50% لوبیاچشم بلبلی و سویا بهترين تيمارها بودند.

 

مقدمه

امروزه جهان با مشكل بزرگ رشد جمعيت مواجه است كه يكي از پيامدهاي آن كمبود غذا مي‌باشد و تأمین غذاي اين جمعيت رو به رشد به بخش كشاورزي مربوط مي‌شود. افزايش جمعيت سبب شده است تا كودهاي شيميايي، سموم دفع آفات نباتي، فراورده‌هاي هورموني و ساير عوامل خطرزا براي محیط‌زیست به صورت كنترل نشده و بي‌رويه به بخش كشاورزي وارد شوند تا اين بخش بتواند به تقاضاي رو به رشد مواد غذایی پاسخ دهد. در سال­های اخیر به علت مشکلاتی که در اثر کاربرد بی­رویه مواد شیمیایی در کشاورزی و روش­های رایج تولید مواد غذایی بروز کرده است توجه مضاعفی به کشاورزی پایدار معطوف شده است (توحیدی نژاد و همکاران، 1383).

كشاورزي پايدار (Sustainable Agriculture) نوعي كشاورزي است كه در جهت منافع انسان بوده، کارایی بيشتري در استفاده از منابع دارد و با محيط در توازن است. استفاده مناسب از عوامل محیطی و زارعی همراه با تغییر الگوي کشت، از جمله روش‌هاي مدیریتی است که باعث بهبود عملکرد گیاهان زراعی و پایداري در کشاورزي خواهد شد. چند کشتی (Multiple Cropping) و کشت مخلوط (Intercropping) یکی از راه‌های رسیدن به کشاورزی پایدار (معافی و موکارلی، 2003؛ توحیدی نژاد و همکاران، 1383) و یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین عملیات مورد استفاده در سامانه‌های کشاورزی کم نهاده در بسیاری از مناطق جهان است (لیتورجدیس و همکاران، 2011).

کشت مخلوط به روشی از کشت که بر مبنای استفاده حداکثر از پتاسل‌های محیطی، از طریق کشت توأم یا متوالی دو یا چند گیاه زراعی که از لحاظ زمان کاشت و برداشت و نحوه رشد متفاوت هستند اطلاق مي‌شود. محققين بسياري در مطالعات خود از دستيابي به عملكرد بيشتر به‌عنوان برتری‌های كشت مخلوط نسبت به كشت خالص اشاره داشته‌اند. از دلايل ديگر برتري نظام مخلوط نسبت به تك كشتي كاهش آفات و بیماری‌ها، حفاظت خاك، بهبود راندمان استفاده از منابع (آب، عناصر غذايي و نور)، كاهش ريسك توليد و كاهش خسارت علف‌های هرز است (بولسون، 1997؛ هیمس، 1999؛ ریجنتجس و همكاران، 1992). این سیستم‌های زراعی همچنین ریسک تولید محصولات را چه به لحاظ تأثیر شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی اقلیمی و چه شرایط پر نوسان بازار، کاهش داده و در مجموع به پایداری بیشتر سیستم‌های معیشتی کشاورزی می‌انجامد (بهشتی و همکاران، 1389؛ اینال و همكاران، 2007).

انتخاب گیاهان مناسب در کشت مخلوط از اهميت خاصي برخوردار است. در طراحی یک نظام کشت مخلوط انتخاب نوع گونه‌ها به نحوی که اثرات تکمیل‌کنندگی بر یکدیگر داشته باشند، شرط اصلی موفقیت می‌باشد که لازمه این کار شناخت کامل گیاه در ارتباط با نیازهای اکولوژیکی آن و نحوه واکنش آن به محیط است (موشاگالوسا و همکاران، 2008). معمولاً افزایش عملکرد در نظام کشت مخلوط، زمانی ایجاد می­شود که گیاهان تشکیل‌دهنده مخلوط از نظر نحوه و میزان استفاده از منابع با یکدیگر کاملاً متفاوت باشند (بومن و همکاران، 2002). بر همین اساس استفاده از گونه‌های گیاهی با فنولوژی و خصوصیات مورفولوژیکی متفاوت که کمترین رقابت را در یک آشیانه اکولوژیکی ثابت چه از نظر عوامل محیطی چه از نظر زمان با هم ایجاد کنند گام مهمی در موفقیت کشت مخلوط محسوب مي‌شود (موشاگالوسا و همکاران، 2008). ‌

 

آفتابگردان، پنجمین گیاه مهم در تولید روغن خوراکی محسوب مي‌شود و حدود 2/8% از کل تولید دانه‌های روغنی جهان را تشکیل می‌دهد (‌خواجه پور، 1383). بقولات نيز در جیره غذایی انسان، تغذیه دام و افزایش حاصلخیزی خاک نقش مهمی ايفا مي‌كنند (نلسون و همکاران، 2003)، لذا استفاده از آن‌ها در کشت مخلوط بسيار مفيد خواهد بود. لوبیا چشم بلبلی از جمله حبوباتی است که در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت و كار می‌شود و يك منبع تغذیه‌ای مهم به شمار می‌آید (سینگ و همکاران 1997). سويا نيز يكي از مهم‌ترین گياهان روغني دنياست و دانه‌ خشك آن با داشتن 20-14% روغن و 40-30% پروتئين، اهميت ويژه‌اي در تغذيه‌ انسان، دام و طيور دارد (لطيفي، 1372).

کنترل علف‌های هرز به‌عنوان یکی از مزایای کشت مخلوط برشمرده شده است. علف‌های هرز مهم‌ترین عامل محدودیت در سیستم‌های کشاورزی می‌باشند و اگر در مزارع کنترل نشوند، عملکرد گیاهان زراعی بسته به توان رقابتی آنها 100-10% کاهش می‌یابد (رحيميان و شريعتي، 1378). در کشت مخلوط به‌دلایل مختلف از جمله افزایش پوشش گیاهی، افزایش رقابت، میزان و هجوم علف‌های هرز به نحو بارزی کاهش مي‌یابد. از این‌رو کشت مخلوط می‌تواند بطور قابل ‌توجهی از میزان کاربرد علف‌کش‌ها بکاهد و این امر علاوه بر ارزش اقتصادی از اهمیت زیست‌محیطی بسزایی نيز برخوردار است. لذا با توجه به اهمیت کشت مخلوط در راستاي تحقق اهداف کشاورزي پایدار و اهميت گياهان یادشده (لوبیا چشم بلبلی، سویا و آفتابگردان)، در این پژوهش به بررسي کشت مخلوط افزایشی لوبیا چشم بلبلی و سویا با آفتابگردان با تأكيد بر كنترل علف‌های هرز در اين سيستم كشت پرداخت شده است.

 

فرضیات تحقیق

1- کشت مخلوط افزايشي آفتابگردان با لوبیا چشم بلبلی و سویا نسبت به تك‌كشتي كارآمدي بالاتري دارد.

2- لوبیا چشم بلبلی به دلیل سرعت رشد بالاتر نسبت به سویا در مدیریت علف‌های هرز آفتابگردان، موثرتر خواهد بود.

3- علف‌های هرز از تنوع و تعداد كمتري در تيمارهاي كشت مخلوط (به‌خصوص در تراكم‌هاي بالاتر لوبیا چشم بلبلی و سویا) در مقايسه با كشت خالص برخوردار خواهند بود.

 

اهداف تحقیق ارزیابی کشت مخلوط افزایشي آفتابگردان با لوبیا چشم بلبلی و سویا در کنترل علف‌های هرز:

1- مقايسه کارایی گیاهان لوبیا چشم بلبلی و سویا در كشت مخلوط با آفتابگردان در مدیریت علف‌های هرز آفتابگردان

2- بررسي عملکرد و اجزاء عملکرد گياهان لوبیا چشم بلبلی، سویا و آفتابگردان در کشت مخلوط لوبیا چشم بلبلی و سویا با آفتابگردان

3- تعیین مناسب‌ترین تراکم گیاهان لوبیا چشم بلبلی و سویا در كشت مخلوط افزايشي با آفتابگردان در کنترل موثر علف‌هاي هرز

 

نتيجه‌گيري نهايي

  • بالاترين مقدار عملكرد دانه هر يك از سه گیاه آفتابگردان، سویا و لوبيا چشم بلبلي در شرايط تك‌كشتي آنها حاصل شد و با كاهش سهم گياه مربوطه در كشت مخلوط، مقدار عملكرد دانه آن بطور معني‌داري كاهش نشان داد.

 

  • با افزایش سهم کاشت سویا و لوبیا چشم بلبلی در کشت مخلوط با افتابگردان، تراکم و زیست توده علف‌های هرز بطور معنی‌داری کاهش پیدا کرد.

 

  • مقدار شاخص نسبت برابري زمين (LER) محاسبه شده براي تمام الگوهاي كشت مخلوط، بيشتر از يك بود و اين حكايت از برتري تمامي الگوهاي كشت مخلوط نسبت به تك كشتي سه گياه مربوطه دارد. بالاترین مقدار LER (54/2) در تیمار کشت خالص لوبیا چشم بلبلی در شرایط کنترل تمام فصل علف‌های هرز و کمترین مقدار آن (29/1) در تیمار کشت خالص آفتابگردان در شرایط کنترل تمام فصل علف‌های هرز ديده شد.

 

  • بیشترین مقدار مجموع ارزش نسبي (29/1) در تیمار کشت خالص آفتابگردان در شرایط کنترل علف‌های هرز و کمترین مقدار آن (03/0) در الگوي کشت خالص لوبیا چشم بلبلی در شرایط تداخل تمام فصل علف‌های هرز مشاهده شد. مقدار این شاخص در الگوهای تک کشتی در شرایط کنترل علف‌های هرز بیشتر از شرایط تداخل علف‌های هرز بدست آمد. همچنين بالاترين مجموع ارزش نسبي حاصل شده از بين الگوهاي تك‌كشتي اين گياهان، به‌ترتيب در آفتابگردان، سویا و لوبيا چشم‌بلبلي بود. به عبارت ديگر اگر قرار است الگوهاي مخلوط درنظر گرفته نشوند، آفتابگردان مجموع ارزش نسبي بالاتري حاصل مي‌كند.

 

 

فهرست مطالب ارزیابی کشت مخلوط افزایشي آفتابگردان با لوبیا چشم بلبلی و سویا در کنترل علف‌های هرز:

فصل اول- مقدمه و كليات

1-1-مقدمه 2

1-2-فرضیات تحقیق 3

1-3-اهداف تحقیق 3

1-4-كليات 4

1-4-1- کشاورزی پایدار 4

1-4-2- کشت مخلوط 4

1-4-3- تاریخچه کشت مخلوط 4

1-4-4- چند کشتی 5

1-4-5- انواع روش‌های چند کشتی 5

1-4-5-1- چند کشتی متوالی یا پی‌در‌پی 5

1-4-5-2- کشت دوگانه 5

1-4-5-3- کشت سه‌گانه 6

1-4-5-4- کشت چهارگانه 6

1-4-5-5- چندکشتی همزمان 6

1-4-5-6- کشت درهم 6

1-4-5-7- کشت مخلوط ردیفی 7

1-4-5-8- کشت مخلوط نواری 7

1-4-5-9- کشت راهرویی یا جنگل زراعی 7

1-4-5-10- کشت تأخیری 7

1-4-6- مزایای کشت مخلوط  7

1-4-6-1- افزایش عملکرد در واحد سطح 7

1-4-6-2- بهبود کیفی محصول 7

1-4-6-3-ثبات عملکرد و کاهش خطرات احتمالی 8

1-4-6-4- حداکثر استفاده از منابع موجود 8

1-4-6-5- بهبود حاصلخیزی خاک 9

1-4-6-6- حفاظت از باد و سرما 9

1-4-6-7-حفاظت از گرما و نور شدید 9

1-4-6-8-افزایش پروتئین محصول 10

 

1-4-6-9-قیم شدن برای گیاه همجوار 10

1-4-6-10-کاهش نفخ دام 10

1-4-6-11-استفاده بهینه از زمین‌های غیر مکانیزه 10

1-4-6-12-کاهش خسارت ناشی از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز 10

1-4-7- محدودیت‌های کشت مخلوط 11

1-4-7-1-رقابت برون گونه ای 11

1-4-7-2- اثرات سوء ترشحات ریشه‌ای (دگرآسيبي 12

1-4-7-3- محدودیت کاربرد ادوات کشاورزی   12

1-4-8- عوامل موثر در کشت مخلوط 12

1-4-8-1- تراکم گیاهی 12

1-4-8-2- آرایش فضایی 13

1-4-8-3- ویژگی‌های گیاهی 13

1-4-8-4- زمان نسبی کاشت 13

1-4-9- سیستم‌های کشت مخلوط برخوردار از لگوم 13

1-4-10- گياهان مورد مطالعه 14

1-4-10-1- آفتابگردان 14

1-4-10-1-1- منشا و اهمیت 14

1-4-10-2- لوبیا چشم بلبلی 14

1-10-3- سویا 15

1-10-3-1- تاریخچه سویا 15

1-10-3-2- اهمیت سویا 15

1-10-3-3- گیاهشناسی سویا 15

 

فصل دوم: بررسي منابع

2-1- کشت مخلوط 17

2-1-1- عملکرد و اجزای عملکرد 17

2-1-2- نسبت برابری زمین (LER 19

2-1-3- کنترل علف‌های هرز 22

 

فصل سوم: مواد و روش‌ها

3-1- مکان و زمان اجرای طرح 25

3-2- ابعاد و مشخصات آماری طرح 25

3-3- آماده‌سازی زمین 25

3-4- کاشت و داشت 26

3-5- نمونه‌برداری‌ها 26

3-5-1- صفات مورفولوژيك، عملكرد و اجزاي عملكرد گیاهان زراعی 26

3-5-1-1- ارتفاع بوته 26

3-5-1-2- عملکرد بیولوژیک 26

3-5-1-3- تعداد غلاف در بوته (برای سویا و لوبیا چشم بلبلی 26

3-5-1-4- تعداد دانه در غلاف (برای سویا و لوبیا چشم بلبلی 26

3-5-1-5- قطر طبق 26

3-5-1-6-تعداد دانه(برای آفتابگردان 26

3-5-1-7- تعداد دانه پر(برای آفتابگردان 26

3-5-1-8- درصد پوکی دانه(برای آفتابگردان 27

3-5-1-9- عملکرد دانه 27

3-5-1-10- شاخص برداشت 27

3-5-1-11- وزن صد دانه 27

3-5-2-صفات علف های هرز 27

3-5-2-1- تعیین گونه‌های علف‌های هرز 28

3-5-2-2- تعیین تراکم علف‌های هرز 28

3-5-2-3- تعیین وزن خشک علف‌های هرز 28

3-6-شاخص های ارزیابی کشت مخلوط 28

3-7- محاسبات آماری 29

 

فصل چهارم: نتايج

4-1- آفتابگردان 31

4-1-1- عملكرد دانه 31

4-1-2- قطر طبق 33

4-1-3- ارتفاع بوته  33

4-1-4- شاخص برداشت 34

4-1-5- تعداد دانه 35

4-1-6- تعداد دانه پر 36

4-1-7- درصد پوکی دانه 37

4-1-8- وزن صد دانه 38

4-1-9- عملكرد بيولوژيك 39

4-2- لوبيا چشم‌بلبلي 40

4-2-1- عملکرد دانه 40

4-2-2- تعداد غلاف در بوته 42

4-2-3- تعداد دانه در غلاف 43

4-2-4- وزن صد دانه 44

4-2-5- شاخص برداشت 45

4-2-6- عملكرد بيولوژيك 46

4-2-7- ارتفاع بوته 47

4-3-سویا 48

4-3-1- عملکرد دانه 48

4-3-2-تعداد غلاف در بوته 50

4-3-3- تعداد دانه در غلاف 50

4-3-4-وزن صد دانه 51

4-3-5-شاخص برداشت 52

4-3-6-عملكرد بيولوژيك 52

4-3-7- ارتفاع بوته 53

4-4- تراکم و زیست توده علف‌های هرز 54

4-4-1- تراکم علف‌های هرز پهن برگ 54

4-4-2- تراکم علف‌های هرز باریک برگ 56

4-4-3- تعداد کل علف‌های هرز 57

4-4-4- زیست توده علف‌های هرز پهن برگ 58

4-4-5- زیست توده علف‌های هرز باریک برگ 59

4-4-6- زیست توده کل علف‌های هرز 60

4-5- ارزیابی کشت مخلوط 62

4-5-1- نسبت برابری زمین (LER 62

4-5-1-1- LER جزئی آفتابگردان 62

4-5-1-2- LER جزئی سویا 63

4-5-1-3- LER جزئی لوبیا چشم بلبلی 64

4-5-1-4- LER کل 65

4-5-2- ضريب تهاجم (A 66

4-5-3- افت واقعي عملكرد (AYL 67

4-5-3-1- AYL جزئی آفتابگردان 67

4-5-3-2- AYL جزئی لگوم 69

4-5-3-3- AYL كل 70

4-5-4- نسبت رقابتي (CR 71

4-5-4-1- CR جزئي آفتابگردان 71

4-5-4-2- CR جزئي لگوم 72

4-5-5- سودمندي مخلوط (IA 73

4-5-5-1- IA جزئي آفتابگردان 73

4-5-5-2- IA جزئي لگوم 74

4-5-5-3- IA كل 75

4-5-6- ضریب ازدحام نسبی (RCC 76

4-5-6-1- RCC جزئي آفتابگردان 76

4-5-6-2- RCC جزئي لگوم 77

4-5-6-3- RCC كل 78

4-5-7- مزيت پولي مخلوط (MAI 79

4-5-8- مجموع ارزش نسبي (RVT 80

4-5-9- شاخص بهره‌وري سيستم (SPI 81

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1- آفتابگردان 83

5-1-1- عملكرد دانه 83

5-1-2- قطر طبق 83

5-1-3- ارتفاع بوته 83

5-1-4- شاخص برداشت 84

5-1-5- تعداد دانه 84

5-1-6- تعداد دانه پر 84

5-1-7- درصد پوکی دانه 85

5-1-8- وزن صد دانه 85

5-1-9- عملكرد بيولوژيك 85

5-2- لوبيا چشم‌بلبلي 85

5-2-1- عملکرد دانه 85

5-2-2- تعداد غلاف در بوته 86

5-2-3- تعداد دانه در غلاف 86

5-2-4- وزن صد دانه 86

5-2-5- شاخص برداشت 86

5-2-6- عملكرد بيولوژيك 86

5-2-7- ارتفاع بوته 87

5-3-سویا 87

5-3-1- عملکرد دانه 87

5-3-2-  تعداد غلاف در بوته  87

5-3-3-  تعداد دانه در غلاف 87

5-3-4- وزن صد دانه 88

5-3-5- شاخص برداشت 88

5-3-6- عملكرد بيولوژيك 88

5-3-7- ارتفاع بوته 88

5-4- تراکم و زیست توده علف‌های هرز 89

5-4-1- تعداد کل علف‌های هرز 89

5-4-2- زیست توده کل علف‌های هرز 89

5-5- ارزیابی کشت مخلوط 89

5-5-1- نسبت برابری زمین (LER 89

5-5-1-1- LER جزئی آفتابگردان 90

5-5-1-2- LER جزئی سویا 90

5-5-1-3- LER جزئی لوبیا چشم بلبلی 90

5-5-1-4- LER کل 90

5-5-2- ضريب تهاجم (A 91

5-5-3- افت واقعي عملكرد (AYL 91

5-5-3- 1- AYL جزئی آفتابگردان 91

5-5-3-2- AYL جزئی لگوم 91

5-5-3- 3- AYL كل 91

5-5-4-نسبت رقابتي (CR 92

5-5-4-1- CR جزئي آفتابگردان 92

5-5-4-2- CR جزئي لگوم 92

5-5-5- سودمندي مخلوط (IA 93

5-5-5-1- IA جزئي آفتابگردان 93

5-5-5-2- IA جزئي لگوم 93

5-5-5-3- IA كل 93

5-5-6-ضریب ازدحام نسبی (RCC 93

5-5-6-1- RCC جزئي آفتابگردان  93

5-5-6-2- RCC جزئي لگوم 94

5-5-6-3- RCC كل 94

5-5-7- مزيت پولي مخلوط (MAI)………………. 94

5-5-8- مجموع ارزش نسبي (RVT)……………… 95

5-5-9- شاخص بهره‌وري سيستم (SPI)…………… 95

نيجه‌گيري نهايي 96

پيشنهادات 97

فهرست منابع 99


فهرست اشكال

شکل 4-1- مقايسه ميانگين عملكرد دانه آفتابگردان در كشت مخلوط با سویا و لوبيا چشم‌بلبلي………… 32

شكل 4-2 مقايسه میانگین قطر طبق آفتابگردان در كشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………………… 33

شكل 4-3- مقايسه میانگین ارتفاع آفتابگردان در كشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی………………………….. 34

شكل 4-4- مقايسه میانگین شاخص برداشت آفتابگردان در كشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………….. 35

شكل 4-5- مقايسه میانگین تعداد دانه آفتابگردان در كشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی…………………….. 36

شكل 4-6- مقايسه میانگین تعداد دانه پر آفتابگردان در كشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی…………………… 37

شكل 4-7- مقايسه میانگین درصد پوکی دانه آفتابگردان در كشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………… 38

شكل 4-8- مقايسه میانگین وزن صد دانه آفتابگردان در كشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی………………… 39

شكل 4-9- مقايسه میانگین عملکرد بیولوژیک آفتابگردان در كشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………… 40

شكل 4-10- مقايسه ميانگين عملكرد دانه لوبيا چشم‌بلبلي در كشت مخلوط با آفتابگردان…………………….. 42

شكل 4-11- مقايسه ميانگين تعداد غلاف لوبيا چشم‌بلبلي در كشت مخلوط با آفتابگردان………………………… 43

شكل 4-12- مقايسه ميانگين تعداد دانه در غلاف لوبيا چشم‌بلبلي در كشت مخلوط با آفتابگردان…………. 44

شكل 4-13- مقايسه ميانگين وزن صد دانه لوبيا چشم‌بلبلي در كشت مخلوط با آفتابگردان……………………. 45

شكل 4-14- مقايسه ميانگين شاخص برداشت لوبيا چشم‌بلبلي در كشت مخلوط با آفتابگردان………………. 46

شكل 4-15- مقايسه ميانگين عملكرد بیولوژیک لوبيا چشم‌بلبلي در كشت مخلوط با آفتابگردان……………………. 47

شكل 4-16- مقايسه ميانگين ارتفاع بوته لوبيا چشم‌بلبلي در كشت مخلوط با آفتابگردان……………………… 48

شكل 4-17- مقايسه ميانگين عملكرد دانه سویا در كشت مخلوط با آفتابگردان…………………………………… 48

شكل 4-18- مقايسه ميانگين تعداد غلاف  سویا در كشت مخلوط با آفتابگردان…………………………. 50

شكل 4-19- مقايسه ميانگين تعداد دانه در غلاف  سویا در كشت مخلوط با آفتابگردان…………………….. 51

شكل 4-20- مقايسه ميانگين وزن صد دانه  سویا در كشت مخلوط با آفتابگردان…………………… 51

شكل 4-21- مقايسه ميانگين شاخص برداشت  سویا در كشت مخلوط با آفتابگردان…………………………… 52

شكل 4-22- مقايسه ميانگين عملكرد بیولوژیک سویا در كشت مخلوط با آفتابگردان…………………………. 53

شكل 4-23- مقايسه ميانگين ارتفاع  سویا در كشت مخلوط با آفتابگردان……………………………………………….. 54

شكل 4-24- مقايسه میانگین تراکم پهن برگ‌ها در كشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………….. 56

شكل 4-25 مقايسه میانگین تراکم باریک برگ‌ها در كشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی………………. 57

شكل 4-26- مقايسه میانگین تراکم کل علف های هرز دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی……….. 58

شكل4-27-مقايسه میانگین زیست توده پهن برگ‌های هرز دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی…. 59

شكل4-28-مقايسه میانگین زیست توده باریک برگ های هرز دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیاچشم بلبلی. 60

شكل 4-29- مقايسه میانگین زیست توده کل علف‌های هرز دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی… 61

شكل 4-30- مقايسه میانگین LER جزئی آفتابگردان دركشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………………….. 63

شكل 4-31- مقايسه میانگین LER جزئی سويا دركشت مخلوط با آفتابگردان…………………………………………………… 64

شكل 4-32- مقايسه میانگین LER جزئی لوبیا چشم بلبلی دركشت مخلوط با آفتابگردان………………………………….. 65

شكل 4-33- مقايسه میانگین LER کل دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی…………………………… 66

شكل 4-34- مقايسه میانگین ضريب تهاجم (A) دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………….. 85

شكل 4-35- مقايسه میانگین AYL جزئی آفتابگردان دركشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی………………………. 86

شكل 4-36- مقايسه میانگین AYL جزئی لگوم دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………….. 87

شكل 4-37- مقايسه میانگین AYL کل دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی………………………….. 88

شكل 4-38- مقایسه ميانگين CR جزئی آفتابگردان در کشت مخلوط با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………………….. 90

شكل 4-39- مقایسه ميانگين CR جزئی لگوم در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………….. 90

شكل 4-40- مقایسه ميانگين IA جزئی آفتابگردان در کشت مخلوط با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی…………………………… 92

شكل 4-41- مقایسه ميانگين IA جزئی لگوم در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی……………………. 93

شكل 4-42- مقایسه ميانگين IA کل در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………………………. 94

شكل 4-43- مقایسه ميانگين RCC جزئی آفتابگردان در کشت مخلوط با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………………. 95

شكل 4-44- مقایسه ميانگين RCC جزئی لگوم در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی……………….. 96

شكل 4-45- مقایسه ميانگين RCC کل در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………………….. 96

شكل 4-46- مقایسه ميانگين MAI در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………………………… 97

شكل 4-47- مقایسه ميانگين RVT در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………………………… 98

شكل 4-48- مقایسه ميانگين SPI در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی…………………………………… 99

 

  

فهرست جداول

جدول 3-1- برخي خصوصیات فيزيكي و شيميايي خاک محل آزمایش 25

جدول 4-1- تجزیه واریانس میانگین مربعات صفات بررسی شده آفتابگردان در کشت مخلوط با سویا و لوبیا چشم بلبلی           32

جدول 4-2- تجزیه واریانس میانگین مربعات صفات بررسی شده لوبیا چشم بلبلی در کشت مخلوط با آفتابگردان…… 41

جدول 4-3- تجزیه واریانس میانگین مربعات صفات بررسی شده سویا در کشت مخلوط با آفتابگردان …………………… 49

جدول 4-4- تجزیه واریانس میانگین مربعات صفات بررسی شده علف های هرز  در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیاچشم بلبلی     55

جدول 4-5- تجزیه واریانس LER جزئی آفتابگردان دركشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی………………………….. 62

جدول 4-6- تجزیه واریانس LER جزئی سويا و لوبیا چشم بلبلی دركشت مخلوط با آفتابگردان………………………….. 63

جدول 4-7- تجزیه واریانس LER کل دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………………………… 65

جدول 4-8- تجزیه واریانس ضريب تهاجم (A) دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی………………….. 66

جدول 4-9- تجزیه واریانس AYL جزئی آفتابگردان دركشت مخلوط با سويا و لوبیا چشم بلبلی…………………………. 68

جدول 4-10- تجزیه واریانس AYL جزئی لگوم دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی……………….. 69

جدول 4-11- تجزیه واریانس AYL کل دركشت مخلوط آفتابگردان با سويا و لوبیا چشم بلبلی………………………….. 70

جدول 4-12- تجزیه واریانس CR جزئی آفتابگردان و لگوم در کشت مخلوط با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………… 71

جدول 4-13- تجزیه واریانسIA  جزئی آفتابگردان در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی……………. 73

جدول 4-14- تجزیه واریانسIA  جزئی لگوم در کشت مخلوط با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی……………………………………. 74

جدول 4-15- تجزیه واریانس IA کل در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی………………………………. 75

جدول 4-16- تجزیه واریانس RCC جزئی آفتابگردان، لگوم و کل در کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی         77

جدول 4-17- تجزیه واریانس  MAI، RVT و  SPIدر کشت مخلوط آفتابگردان با سویا و لوبیا چشم‌بلبلی…………. 79

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + شش =