پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مدل سازی و کنترل موتور القایی خطی: پایان نامه ارشد مهندسی برق
doc
تعداد صفحات : 85
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته برق
همراه با جداول و نمودار
129000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته برق و با عنوان مدل­ سازی و کنترل موتور القایی خطی در 85 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مهندسی برق قرار گیرد.

 

تاریخچه کنترل موتور القایی خطی

ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪﭘﯿﺪاﯾﺶﻣﻮﺗﻮرﻫﺎی خطیﺑﻪاواﺳﻂﻗﺮنﻧﻮزدﻫﻢﻣﯿﻼدی(ﺑﯿﺸﺘﺮاز 150ﺳﺎلﻗﺒﻞ)ﺑﺮ میﮔﺮدد. ولی اوﻟﯿﻦﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎیﺻﻨﻌتیﻣﻮﺗﻮرﺧطی دراواﯾﻞﻗﺮنﺑﯿﺴﺘﻢﻣﯿﻼدیﺑﻪﺗﺤﻘﻖﭘﯿﻮﺳﺖ .

بدون شک یکی از مهمترین مزایای موتور خطی، نسبت به سیستم­های سنتی، تولید حرکت خطی (ﺷﺎﻣﻞﻣﻮﺗﻮردورانی وﭼﺮخدنده)، حذف تمام ادوات مکانیکی واسط برای تولید حرکت خطی است که در نتیجه آن ساختار ساده و کاهش تلفات مکانیکی حاصل خواهد شد. به علاوه به دلیل این سادگی ساختار، سرعت و شتاب موتورهای خطی محدوده وسیعی را در بر می­گیرد.

موتورهای خطی همانند دورانی، از دو قسمت تشکیل شده ­اند که اولیه (استاتور) و ثانویه (روتور) نام دارد. ﻫﺮﻣﻮﺗﻮرﺧطی ﺑﻪ­ﻃﻮرﺳﺎده ازﻣﻮﺗﻮردورانیﻫﻢﻧﻮعﺧﻮدشﺳﺎﺧﺘﻪ می­شود ﺗﺎﺑﻪ­ﺟﺎیﺗﻮﻟﯿﺪﮔﺸﺘﺎورﭼﺮﺧشی،یک نیروی خطی جلو برنده (توسط ایجاد میدان الکترومغناطیسی سیار طولی یا عرضی) به­ وجود آورد. اینکار با باز کردن استاتور و روتور موتور دورانی و مسطح کردن آن انجام می­شود که این امر برای استاتور در شکل (1-1) نشان داده شده است. در کلی ترین حالت انواع موتور خطی را می­توان به­صورت زیر تقسیم بندی کرد :

  • موتور سنکرون خطی
  • موتور جریان مستقیم خطی
  • موتور پله ای خطی

نمی­توان همیشه به طور قطعی ادعا کرد که موتور خطی بهترین انتخاب برای تولید حرکت خطی است، اما اگر بتوان موتورهای خطی را به ­درستی مدل و با تکنیک­های نوین کنترل کرد، می­توان گفت موتور خطی برای اکثر کاربرد های تولید حرکت خطی مناسب است. با این وجود همانند تمامی سیستم­ها، موتورهای خطی عاری از عیب نیستند. در قسمت زیر برخی مزایا و معایب آن به اختصار مورد بررسی قرار می­گیرند:

 

مزایای موتور خطی

  • موتور خطی برای تولید حرکت خطی از ادوات واسط مکانیکی استفاده نمی­کند. بنابراین ساختار ساده­ تری نسبت به سیستم­های سنتی تولید حرکت خطی دارد. به ­علاوه تنش­ها و تلفات مکانیکی ناشی از ادوات مکانیکی نیز حذف خواهند شد.
  • سرعت و شتاب موتورهای خطی محدوده وسیعی دارند، به ­علاوه توانایی افزایش و کاهش شتاب در کمترین زمان ممکن امکان­ پذیر است. این امر در سیستم­های سنتی به دلیل ضخامت و اینرسی چرخ دنده به ­سختی صورت می­گیرد.
  • حفاظت مکانیکی و الکتریکی و قابلیت تحمل شرایط محیطی نامتقارن در موتور­های خطی نسبت به سیستم های سنتی بهتر صورت می­پذیرد .
  • نگهداری، تعویض و تعمیر موتورهای خطی ارزان تر و ساده­تر است.

 

معایب موتور خطی

  • موتور های خطی عموماً گران­تر از سیستم های سنتی تولید حرکت خطی هستند.
  • موتورهای خطی بر خلاف سیستم­های سنتی، دارای ساختاری نامتقارن هستند. این موضوع موجب ایجاد اثر انتهایی و اثر لبه­ای می­شود که عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار می­دهد (در ادامه این دو اثر توضیح داده می شوند). این موضوع همواره کار تحلیل، مدل­سازی و کنترل موتور خطی را با چالش روبرو می­کند.
  • فاصله هوایی در موتورهای خطی نسبتا بزرگ است و جزء لاینفک ساختار این­گونه موتورها می­باشد که این امر تاثیر نامطلوبی روی عملکرد موتور خطی دارد.
  • در موتورهای خطی جرم بار به­صورت مستقیم با موتور خطی در ارتباط است که این امر موجب حساسیت بالای موتور خطی به تغییرات جرم بار می­شود. البته این عیب موتور خطی با طراحی یک کنترل کننده مناسب و مقاوم قابل رفع است.

 

اهداف و ساختار پایان ­نامه

در این پایان ­نامه سعی شده است با بهره­ گیری از روش نوین کنترلی تحت عنوان “کنترل مستقیم نیروی پیش­رانش”[1] سرعت موتور خطی القائی کنترل شود. علاوه­بر این، با توجه به مزایای این روش کنترلی، شار مرجع موتور نیز در محدوده باند مورد نظر کنترل و تثبیت شده است.

بدین منظور، در فصل اول با انواع مرسوم موتور خطی القائی و زمینه ­های مختلف مرتبط با آن آشنا شدیم.

در فصل دوم، با مرور منابع متفاوت، اصول اولیه و ملزومات کنترل موتور القائی خطی را مورد بررسی قرار داده خواهد شد. ابتدا روش­های مختلف استخراج مدل ریاضی بیان شده و بهترین و کارآمدترین روش جهت استفاده در این پایان­نامه انتخاب شده است. در ادامه، روش­های بدون­ حسگر معرفی خواهند شد که در این تحقیق نیز برای تخمین پارامترهای مورد نیاز در شبیه­سازی و کنترل موتور، از روش بدون حسگر استفاده شده است.

در فصل سوم، نحوه مدل­سازی موتور در محیط MATLABتشریخ خواهد شد.

در فصل چهارم روش کنترلی مورد استفاده در این پایان­نامه به تفصیل شرح داده خواهد شد و مدل­های شبیه ­سازی شده نشان داده خواهند شد.

در انتها در فصل پنجم، با نشان دادن نتایج حاصل از شبیه سازی در محیط MATLAB، توانایی روش کترلی به تائید خواهد رسید و نشان داده خواهد شد که سرعت مرجع تعیین شده، با کمینه میزان ریپل در شار و نیروی پیش­ران، با دقت بالایی تعقیب شده است. در فصل ششم، با نتیجه­ گیری و پیشنهاد چند موضوع تحقیقاتی برای ادامه تحقیقات انجام شده، متن پایان­نامه به اتمام رسانده شده است.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 18 =