پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
سازه های موثر بر تصمیم بهره برداران در زمینه اجرای روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها : پایان نامه ارشد ترویج و آموزش کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 193
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش ترویج و آموزش کشاورزی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
29000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” سازه های موثر بر تصمیم بهره برداران در زمینه اجرای روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها (مورد مطالعه: بخش میمند از توابع استان فارس) ” با گرایش ترویج و آموزش کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

مقدمه سازه های موثر بر تصمیم بهره برداران در زمینه اجرای روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها (مورد مطالعه: بخش میمند از توابع استان فارس) :

آب حیاتی ترین نیاز بشر می باشد و با توجه به محدود بودن این نعمت خدادادی، نوع و میزان بهره برداری از آن باید مورد توجه قرار گیرد. اهمیت آب به حدی است که در قرآن نیز به آن تاکید فراوانی شده است. در قرآن آب به صورت لغت ماء به کار رفته و از اهمیت آن همین بس که واژه ماء 59 بار به صیغه مفرد و چهار بار نیز با متصل شدن به ضمایر به کار رفته است. در 33 آیه از قرآن کریم خداوند می فرماید: بعد از خلقت آسمانها و زمین ما آب را فرو فرستادیم تا زمین مرده را زنده کند و آب را مایه حیات و منشاء زندگی تمام گیاهان و حیوانات می داند(رستم آبادی، 1388).

اهمیت آب، به خصوص در ایران به حدی بوده است که در دوره هخامنشیان (ایران باستان) آب را، به علت آنکه بیشترین تاثیر را بر زندگی و کشاورزی مردم داشت بسیار گرامی و مقدس دانسته و خدایی برای آن به نام الهه آناهیتا مورد تقدیس قرار داده اند.

یکی از مهم ترین فاکتورهای مورد نیاز برای ادامه حیات بخش کشاورزی آب می باشد. با توجه به قرارگرفتن ايران در نواحي خشك و نيمه خشك، مقدار بارندگي و حجم آب هاي ايران به اندازه كافي نيست و ريزش هاي جوي در همه جا به يك اندازه فرو نمي ريزد. مشكل آب در كشور ما علاوه بر كمبود ريزش هاي جوي، بالابودن ميزان تبخير است. يعني بخش اعظم آبهاي ناشي از بارندگي طي فرآيند تبخير، از دسترس خارج مي شود. از سوي ديگر در اغلب مناطق ايران، ريزش هاي جوي اكثراً در فصل بهار صورت مي گيرد كه نياز چنداني به آب برايفعاليتهاي كشاورزي نيست. به طور کلی از مهم ترین مشکلات و بحرانهایی که پیرامون منابع آب وجود دارد، عبارتند از: توزیع نابرابر منابع آب، رشد جمعیت، تنشهای آبی، کمیابی وسیع منابع آب، سیل و خشکسالی (مردانی بلداجی، 1385).

بخش کشاورزی در ایران بالاترین سهم از منابع آب کشور را به خود اختصاص داده ولی بازده کمتری نسبت به بخشهای دیگر به دست می آورد. در حال حاضر بیش از 90 درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می شود. این در حالی است که متوسط مصرف آب کشاورزی در دنیا کمتر از 80 درصد منابع آبی می باشد. با توجه به افزایش سریع تقاضا برای آب شهری و صنعتی و کاهش سرانه آب در نتیجه رشد جمعیت و قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک، بخش کشاورزی با رقابت فزاینده ای در مصرف آب مواجه است(سلطانی،1388).

ما در ایران سالانه 400 میلیارد متر مکعب نزولات جوی داریم، اما 230 میلیارد متر مکعب آن از دسترس ما خارج می شود. این مقدار درصد قابل توجه و بزرگی است. به همین دلیل نیاز به اصلاح شیوه های بهره برداری و استفاده از منابع محدود آبی کشور بسیار جدی و حیاتی است(سلاجقه و همکاران، 1387). بنابراین باید به دنبال استفاده از روشهایی باشیم که میزان آب از دسترس خارج شده را به حداقل کاهش دهد و از سوی دیگر راندمان آب در بخش کشاورزی نیز باید افزایش یابد تا از این طریق با ارتقای بهره وری آب، مصرف آب به عنوان یک کالای اقتصادی با ارزش کاهش یابد. در اینجا است که گردآوری باران و استفاده از تکنیکهای آبخیزداری اهمیت می یابند. در این مورد نقش انسان بسیار مهم می باشد و انسان با تصمیم گیری مناسب برای استفاده از این روشها، نقش مهمی در ارتقاء بهره وری آب و احیاء منابع آب تجدید شونده ایفا می کند.

در واقع ذینفعان مختلف برای انتخاب و به کارگیری هر یک از این روشها با دسته ای از عوامل جذب کننده و تعدادی عوامل دفع کننده رو به رو هستند. برآیند این عوامل، رفتار تصمیم گیری بهره برداران را نشان می دهد و سنجش ارزش هر یک از این عوامل موثر برتصمیم گیری در نهایت منجر به انتخاب و به کارگیری روش مناسب آبخیزداری می شود.

به طور کلی تصمیم گیری فرآیند انتخاب از میان روشها و راه حلهای مختلف در مورد یک مسئله یا پدیده است(Thunholm, 2004). به همین دلیل این پژوهش بر آن است تا عوامل موثر بر تصمیم گیری کشاورزان در استفادهاز روشهایآبخیزداری را بررسی نماید.

 

اهمیت و ضرورت مسئله

کاهش سالانه منابع آب شیرین بین سالهای 1987 تا 2002 در جهان، 3 هزار و 807 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان 70 درصد مربوط به کشاورزی، 20 درصد مربوط به صنعت و 10 درصد مربوط به مصارف داخلی بوده است. این در حالی است که کاهش سالانه منابع داخلی آب شیرین در ایران 3/6 برابر استانداردها و شاخصهای جهانی است. در ایران کشاورزی عامل 91 درصد کاهش سالانه منابع آب شیرین است. طبق این گزارش کاهش سالانه منابع داخلی آب شیرین طی سالهای 1987 تا 2002 میلادی در جهان 9 درصد بوده، این رقم در کشور ما 7/56 درصد و معادل 9/72 میلیارد متر مکعب بوده است(World Bank, 2003).

بهره برداری مناسب و قانونمند و حفاظت از منابع مختلف آب در کشور به حدی مهم است که قوانین مختلفی در این زمینه وضع شده و همچنین در سیاستها و برنامه های کلان کشور بر آنها تاکیدی خاص شده است. در ماده اول از قانون توزیع عادلانه آب آمده است که: آبهای دریاها و آبهای جاری در رودها و انهار طبیعی و در دریاچه ها و هر مسیر طبیعی دیگر، اعم از سطحی و زیرزمینی، سیلابها و فاضلابها، آبها و دریاچه ها و مردابها و برکه های طبیعی و چشمه سارها و آبهای معدنی و منابع آبهای زیر زمینی از مشترکات بوده و  در اختیار حکومت اسلامی است و طبق مصالح عامه از آنها بهره برداری می شود. مسئولیت حفظ و اجاره و نظارت بر بهره برداری از آنها به دولت محول می شود.

رستم آبادی دبیر کار گروه تخصصی منابع آب برنامه پنجم (1388)، در مقاله خود به سیاستهای کلی نظام در بخش آب و همچنین تاکیدات برنامه پنجم بر آبخیزداری و افزایش بهره وری آب اشاره کرده است:دو بند مهم از سیاستهای کلی نظام در بخش آب اینگونه است:

بند سوم: افزایش میزان استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی و غیر طبیعی آن در کشور از هر طریق ممکن.

بند چهارم: تدوین برنامه جامع به منظور رعایت تناسب در اجرای طرحهای سد و آبخیزداری و آبخوان داری و شبکههای آبیاری و تجهیز و تسطیح اراضی و استفاده از آبهای غیر متعارف و ارتقای دانش و فنون و تقویت نقش مردم در استحصال و بهره برداری. همچنین جهت گیری های مهمی در برنامه پنجم توسعه پیرامون بخش آب و آبفا مدون شده است، که عبارتند از:

– گسترش فرآیند تصمیم گیری، اجرا، بهره برداری و نگهداری به صورت غیر متمرکز در سطح محلی

– تعیین اهداف کمی و کیفی در راستای توزیع عادلانه و افزایش بهره وری آب، که این اهداف عبارتند از:

هدف کلان بخش آب “ایجاد تعادل و پایداری بین منابع و مصارف و حفاظت کمی و کیفی و ارتقای بهره وری از منابع آب هر یک از حوضه های آبریز کشور با رویکرد مدیریت یکپارچه و جامع منابع آب و مشارکت تمام ذینفعان و دسترسی عادلانه همگان به آب سالم و کافی” است. اهداف کیفی آب در قالب فعالیتهایی برای ارتقای کارآیی اقتصادی آب، تعادل بخشی بین منابع و مصارف آب، حفاظت کمی و کیفی منابع آب، رعایت حقوق تمام ذینفعان طبیعی و ایجاد زمینه های مناسب برای دسترسی عادلانه و همگانی به آب مبتنی بر الگوهای مصرف بهینه آب است.

همان طور که در اهداف بخش آب برنامه پنجم نیز آمده است، تاکید بسیار زیادی بر استفاده از روشهای حفاظتی مانند روشهای آبخیزداری و افزایش بهره وری آب مصرفی شده است.

جمع آوری باران به عنوان یکی از نخستین روشهای آبخیزداری روش باستانی است که بیش از 4000 سال قبل به وسیله زارعین در بیابان جنوب فلسطین به کار می رفته است. این زارعین سنگریزه و سنگهای تپه ها را برای افزایش رواناب جمع آوری کرده و با احداث نهرهایی، آب روان را به مزارع پایین دست انتقال می دادند. مقدار زمین زیر کشت به وسیله مساحت تپه ها و یا سطوح جمع آوری آب باران تعیین می شد. این روش به طور کامل، موجب توسعه جوامع انسانی در مناطقی با باران سالانه کمتر از 100 میلی متر شده است. با آنکه پخش آب باران در ایران رایج بوده و سطوح بسیاری در استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خراسان با این روش آبیاری می شدند، متاسفانه اطلاعات مدون چندانی در دسترس نمی باشد. (سپاسخواه، 1388). در 50 سال گذشته 37 مورد خشونت بین کشورها بر سر آب گزارش شده است که همه آنها به جز 7 مورد به خاورمیانه مربوط بوده است (ببران و هنربخش، 1387). این مسئله نشان می دهد که بحران آب به خصوص در خاورمیانه به یک موضوع بحرانی تبدیل شده است و باید هر چه زودتر اقداماتی جدی در جهت کاهش خسارات ناشی از آن و افزایش آب در دسترس بهره برداران صورت گیرد.

با توجه به اینکه 48 درصد از دشتهای کشور دارای بارندگی کمتر از 100 میلی متر می باشد، لذا به فرض اینکه نیمی از این مساحت دارای بارندگی حدود 80-50 میلی متر باشد، در این شرایط می توان با استفاده از روشهای جمع آوری آب به کشت درخت و درختچه اقدام نمود(سپاسخواه،1388).استان فارس به عنوان یکی از استانهای مطرح در زمینه انواع تولیدات کشاورزی و دامپروری، بیشتر از بسیاری از استانهای دیگر کشور در معرض مشکلات کم آبی و خشکسالی قرار دارد و نکته جالب توجه دیگر این است که با وجود ریزشهای جوی کم، سالانه مسئله سیل نیز استان را تهدید نموده و خسارتهایی به بخش کشاورزی وارد می نماید. به همین دلیل لازم است تا با برنامه ریزی های مناسب و با مشارکت مردم محلی، طرحهای جامع آبخیزداری به منظور گردآوری آب باران و هرزآبها به اجرا در آید. بخش میمند یکی از مناطق مطرح در زمینه تولیدات باغبانی مانند انگور و گل محمدی در سطح کشور بوده و چند سالی است که به طور جدی با مسئله خشکسالی روبه رو شده است و به همین دلیل طرح جامع آبخیزداری در این منطقه به تصویب رسیده و در حال اجرا می باشد.  با توجه به اهمیت انتخاب روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها ، این پژوهش به دنبال بررسی سازه های موثر برتصمیم گیری در زمینه روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها از سوی کشاورزان بخش میمند فارس می باشد.اهمیت این موضوع در منطقه به حدی بوده است که طی چند سال اخیر طرح جامع آبخیزداری در این منطقه تصویب شده و به اجرا درآمده و همچنین یک تعاونی چند منظوره آبخیزداری فعال در منطقه وجود دارد، که در ادامه این پژوهش در خصوص این دو مورد توضیحات کافی ارائه خواهد شد.

 

اهداف پژوهش

هدف کلی:

بررسی عوامل موثر بر تصمیم کشاورزان نسبت به بکارگیری روشهای مختلف گردآوری آب باران و هرز آبها در بخش میمند، به منظور ارائه راهکارهایی جهت آموزش و ترویج استفاده بهینه از منابع مختلف تامین آب در منطقه.

 

  اهداف اختصاصی:

– تعیین عوامل بازدارنده و عوامل پیش برنده برای تصمیم گیری در مورد روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها  در میان گروه های مختلف بهره برداران

– تعیین عوامل تاثیرگذار ( بازدارنده و مساعد) بر تصمیم گیری کشاورزان در مورد روشهای گردآوری آب باران و هرز آبها، به تفکیک فاکتورهای اقتصادی، فردی- مدیریتی، اجتماعی، محیطی، تکنولوژیکی، روانشناختی.

– تدوین الگویپذیرش مناسب با توجه به کلیه عوامل بازدارنده و عوامل مساعد و به تفکیک فاکتورهای اقتصادی، فردی، اجتماعی، تکنولوژیکی، محیطی، روانشناختی

– ارائه توصیه هایی برای بهبود روشهای گردآوری آب باران و هرزآبهای مورد استفاده در منطقه و کمک به تصمیم گیری به موقع، دقیق و مفید از سوی کشاورزان، نسبت به مصرف بهینه آب کشاورزی

 

سوال های تحقیق

1- آیا بین ویژگیهای فردی- مدیریتی بهره برداران و تصمیم آنها  در مورد روشهای گردآوری آب باران و هرز آبها رابطه ای وجود دارد؟

2- آیا بین ویژگیهای روانشناختی افراد و تصمیم گیری آنها در مورد روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها رابطه ای وجود دارد؟

3- آیا بین ویژگیهای اجتماعی بهره برداران و تصمیم آنها در مورد روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها رابطه ای وجود دارد؟

4- آیا بین ویژگیهای محیطی محل سکونت بهره برداران و تصمیم آنها در مورد روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها رابطه ای وجود دارد؟

5- آیا بین ویژگیهای تکنولوژیکی روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها و تصمیم بهره برداران در مورد این روشها رابطه ای وجود دارد؟

6- کدام دسته از عوامل بازدارنده و یا عوامل مساعد، بیشترین تاثیر را در تصمیم گروههای مختلف بهره بردار، در مورد استفاده از روشهای مختلف گردآوری آب باران و هرزآبها دارند؟

7- کدام دسته از فاکتورهای اقتصادی، فردی، اجتماعی، محیطی و تکنولوژیکی تاثیر بیشتری بر تصمیم گیری بهره برداران در مورد روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها دارند؟

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه1
 
1-1- بیان مسئله3
1-2-اهمیت و ضرورت مسئله4
1-3- اهداف پژوهش7
1-3-1- هدف کلی7
1-3-2- اهداف اختصاصی7
1-3-3- سوال های تحقیق8
فصل دوم: مروری بر پیشینه نگاشته ها9
 
2-1- بحران آب و کشاورزی9
2-2- آبخیز و آبخیزداری11
2-3- اهداف آبخیزداری15
2-4- سطوح مطالعه و برنامه ریزی آبخیز15
2-5- روشهای گردآوری آب باران و هرز آبها16
2-6- روشهای سنتی گردآوری آب باران و هرزآبها20
2-7- نقش آبخیزداری در توسعه اقتصادی- اجتماعی22
2-8- نیازهای آموزشی و ترویج در آبخیزداری23
2-9- آشنایی با طرح جامع آبخیزداری پرزیتون، آبگل و گنک24
2-10- تصمیم گیری(مفاهیم و مولفه ها)27
2-10-1- تصمیم گیری ایرانیان28
2-11- عوامل موثر بر تصمیم گیری29
2-11-1- ویژگیهای تکنولوژیکی29
2-11-2- تفکر و شرایط حاکم بر تصمیم گیری30
2-11-3- نوع و میزان دسترسی به منابع اطلاعاتی31
2-11-4- ویژگیهای فردی و مدیریتی32
2-11-4-1- استفاده از زمان و فرصتها در تصمیم گیری33
2-11-5- ویژگیهای اجتماعی34
2-11-5-1- دیدگاه پیرامون مشارکت35
2-11-5-2- دلایل نیاز به مشارکت در مدیریت منابع آب و آبخیزداری38
2-11-5-3-پنج موضوع عملياتي اصلي در پيشبرد مشاركت38
2-11-5-4- آشنایی با تعاونی آبخیزداری پرزیتون39
2-11-5-5- نقش تعاونی در جلب مشارکت و تصمیم گیری41
2-11-5-6- قوانین اداری و سیستم پشتیبانی در تصمیم گیری42
2-11-6- مشوقها و انگیزه های تصمیم گیری43
2-12- جمع بندی و نتیجه گیری46
فصل سوم: روش پژوهش54
3-1- نوع تحقیق54
3-2- منطقه مورد مطالعه55
3-3- جامعه آماری، روش نمونه گیری و نمونه تحقیق57
3-4- ابزار سنجش59
3-5- سنجش متغیرهای پژوهش60
3-5-1- متغیرهای مستقل60
3-5-1-1- عوامل فردی و مدیریتی60
3-5-1-2- عوامل روانشناختی62
3-5-1-3- عوامل اقتصادی64
3-5-1-4- عوامل محیطی66
3-5-1-5- عوامل اجتماعی66
3-5-1-6- عوامل تکنولوژیکی68
3-5-2- متغیر وابسته70
فصل چهارم: یافته ها و بحث72
 
4-1- آمار توصیفی72
4-1-1- انجام فعالیت آبخیزداری72
4-1-2- روستاهای مورد مطالعه73
4-1-3-تعداد سالهای تحصیل74
4-1-4- دانش آبخیزداری75
4-1-5- اهمیت فعالیتهای آبخیزداری از دیدگاه کشاورزان75
4- 1-6- دسترسی به وام و اعتبارات بخش کشاورزی76
4- 1-7- میزان درآمد و درآمد نسبی78
4- 1- 8- مالکیت زراعت و باغبانی79
4- 1- 9- منبع تامین آب زارعت و باغبانی79
4-1-10- وسعت زراعت و باغبانی80
4- 1- 11- دیدگاه پیرامون مشارکت در طرحهای آبخیزداری82
4- 1- 12- ویژگیهای تکنولوژیکی روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها83
4- 1- 13- انگیزه ها و مشوقهای رفتاری84
4- 1- 14- عوامل ترغیب کننده برای تصمیم گیری در زمینه روشهای آبخیزداری85
4- 1- 15- دیدگاه بهره برداران نسبت به تعاونی آبخیزداری86
4- 1- 16- الگوی کشت زراعت و محصولات باغبانی87
4- 1- 17- شیب زمین و کیفیت خاک89
4- 1- 18- منبع کسب اطلاعات آبخیزداری90
4- 1- 19- تاثیر قوانین و نظام اداری90
4- 1- 20- ویژگیهای تصمیمات اجرایی91
4- 1- 21- شغل اصلی و شغل دوم اعضای نمونه93
4- 1- 22- تصمیم گیری در مورد روشهای آبخیزداری94
4-2- مطالعات همبستگی95
4-2-1- بررسی رابطه بین  تصمیم گیری آبخیزداری و برخی ویژگیهای فردی، اقتصادی و محیطی کشاورزان95
4-2-2- بررسی رابطه بین  تصمیم گیری آبخیزداری و دیدگاه بهره برداران نسبت به مشارکت در طرحهای آبخیزداری96
4-2-3- بررسی رابطه بین تصمیم گیری آبخیزداری و دیدگاه بهره برداران نسبت به نقش تعاونی آبخیزداری98
4-2-4- بررسی رابطه بین تصمیم گیری آبخیزداری و ویژگی های تکنولوژیکی روشهای آبخیزداری99
4-2-5- بررسی رابطه بین ویژگی تصمیمات اجرایی و انواع انگیزه های بهره برداران101
4-3-  مقایسه میانگین ها102
4-3-1- مقایسه میانگین ویژگیهای بهره برداران آبخیزدار و غیر آبخیزدار102
4-3-2- مقایسه میانگین انواع دانش آبخیزداری میان بهره برداران آبخیزدار و غیرآبخیزدار105
4-3-3- مقایسه میانگین ویژگیهای بهره برداران از نظر نوع دسترسی به وام ها و اعتبارات بخش کشاورزی106
4-3-4- مقایسه میانگین دانش آبخیزداری در گروههای مختلف تصمیم گیری   بهره برداران107
4-3-5- مقایسه میانگین دیدگاه نسبت به مشارکت در گروههای مختلف      تصمیم گیری بهره برداران109
4-3-6- مقایسه میانگین دیدگاه نسبت به نقش تعاونی آبخیزداری در گروههای مختلف تصمیم گیری  بهره برداران110
4-3-7- مقایسه میانگین میزان وام دریافتی در میان گروههای مختلف        تصمیم گیری بهره برداران111
4-3-8- مقایسه میانگین سابقه انجام فعالیتهای کشاورزی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران113
4-3-9- مقایسه میانگین تعداد سالهای تحصیل در میان گروههای مختلف   تصمیم گیری بهره برداران114
4-3-10- مقایسه میانگین  سن بهره برداران در گروههای مختلف تصمیم گیری آنها115
4-3-11- مقایسه میانگین وسعت باغات آبی و دیم در گروههای مختلف      تصمیم گیری بهره برداران117
4-3-12- مقایسه میانگین وسعت زراعت آبی و دیم در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران119
4-3-13- مقایسه میانگین  ویژگیهای تکنولوژیکی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران121
4-3-14- مقایسه میانگین انواع انگیزاننده ها در میان گروههای مختلف      تصمیم گیری بهره برداران126
4-4- توانایی متغیرهای مستقل پژوهش در پیش بینی درجه تصمیم گیری آبخیزداری بهره برداران130
4-5- توانایی متغیرهای مستقل پژوهش به منظور تفکیک گروههای آبخیزدار و غیرآبخیزدار132
4-6- بازشناسی سازه های موثر بر تصمیم گیری بهره برداران در زمینه روشهای آبخیزداری134
4-6-1-کارگاه مشارکتی روستای امیرسالار134
4-6-2-کارگاه مشارکتی روستای گنک141
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 

146

 
5-1- نتیجه گیری و پیشنهادات146
فهرست منابع157
پیوست163

 

فهرست جداول

جدول3-1: مشخصات کلی دهستانهای بخش میمند56
جدول3-2: پایایی شاخصهای موجود در پرسشنامه با توجه به مولفه کرونباخ60
جدول4-1: توزیع فراوانی پاسخگویان از نظر انجام فعالیت آبخیزداری72
جدول4-2: توزیع فراوانی اعضای نمونه در روستاهای مورد مطالعه73
جدول4-3: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس تعداد سالهای تحصیل74
جدول4-4: میانگین نمره دانش آبخیزداری در میان پاسخگویان75
جدول4-5: توزیع فراوانی بر اساس دیدگاه پیرامون اهمیت فعالیتهای آبخیزداری76
جدول4-6: دسترسی به وام و اعتبارات بخش کشاورزی77
جدول4-7: مراکز معرفی کننده جهت دریافت وام77
جدول 4-8: توزیع فراوانی اعضای نمونه بر اساس نوع وام دریافتی77
جدول4-9: توزیع افراد نمونه بر اساس میزان درآمد سالانه78
جدول4-10:توزیع افراد نمونه بر اساس درآمد سالانه نسبت به افراد متوسط روستا78
جدول4-11: توزیع اعضای نمونه از نظر مالکیت زراعی و باغی79
جدول4-12: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس عمده ترین منبع تامین آب زراعت80
جدول4-13: توزیع فراوانی اعضای نمونه بر اساس عمده ترین منبع تامین آب باغبانی80
جدول4-14: توزیع افراد نمونه بر اساس وسعت زراعت آبی و دیم81
جدول4-15: توزیع پاسخگویان بر اساس وسعت باغ آبی و دیم81
جدول4-16: توزیع فراوانی اعضای نمونه بر اساس دیدگاه مشارکتی در زمینه طرحهای آبخیزداری82
جدول4-17: میانگین دیدگاه پاسخگویان نسبت به ویژگیهای تکنولوژیکی84
جدول4-18: انگیزه های مختلف پاسخگویان برای تصمیم گیری در زمینه استفاده از روشهای آبخیزداری84
جدول 4-19: توزیع اعضای نمونه بر اساس مهم ترین عامل ترغیب کننده برای تصمیم گیری در زمینه روشهای آبخیزداری86
جدول4-20: دیدگاه پاسخگویان نسبت به نقش تعاونی آبخیزداری87
جدول4-21: توزیع فراوانی اعضای نمونه بر اساس الگوی کشت زراعی88
جدول4-22: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس محصولات باغبانی88
جدول4-23: توزیع فراوانی اعضای نمونه بر اساس نوع شیب زمین89
جدول4-24: توزیع فراوانی اعضای نمونه بر اساس کیفیت خاک کشاورزی بهره برداران89
جدول4-25: توزیع پاسخگویان بر اساس منبع کسب اطلاعات آبخیزداری90
جدول4-26: توزیع فراوانی اعضای نمونه بر اساس نوع تاثیر قوانین و نظام اداری91
جدول4-27: ویژگیهای تصمیمات اجرایی در میان پاسخگویان92
جدول4-28: توزیع پاسخگویان بر اساس شغل اصلی93
جدول4-29: توزیع پاسخگویان بر اساس شغل دوم93
جدول 4-30: توزیع فراوانی اعضای نمونه بر اساس تصمیم گیری در مورد روشهای آبخیزداری94
جدول4-31: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس تعداد روش آبخیزداری انتخابی94
جدول4-32: رابطه بین تصمیم گیری آبخیزداری با برخی ویژگیهای فردی، اقتصادی و محیطی کشاورزان96
جدول4-33: رابطه بین تصمیم گیری آبخیزداری با دیدگاه بهره برداران نسبت به مشارکت در طرحهای آبخیزداری97
جدول4-34: رابطه بین تصمیم گیری آبخیزداری و دیدگاه بهره برداران نسبت به نقش تعاونی آبخیزداری98
جدول4-35: بررسی رابطه بین تصمیم گیری آبخیزداری و ویژگیهای تکنولوژیکی روشهای آبخیزداری100
جدول4-36: بررسی رابطه بین ویژگی تصمیمات اجرایی و انواع انگیزه های بهره برداران102
جدول4-37: مقایسه میانگین ویژگیهای بهره برداران آبخیزدار و غیرآبخیزدار104
جدول4-38: مقایسه میانگین انواع دانش آبخیزداری میان بهره برداران آبخیزدار و غیرآبخیزدار105
جدول4-39: مقایسه میانگین ویژگیهای بهره برداران از نظر نوع دسترسی به وام ها و اعتبارات بخش کشاورزی107
جدول 4-40: مقایسه میانگین دانش آبخیزداری در گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران108
جدول 4-41: مقایسه میانگین دیدگاه نسبت به مشارکت در گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران109
جدول4-42: مقایسه میانگین دیدگاه نسبت به نقش تعاونی آبخیزداری در گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران111
جدول 4-43: مقایسه میانگین میزان وام دریافتی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران112
جدول 4-44: مقایسه میانگین سابقه انجام فعالیتهای کشاورزی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران113
جدول 4-45: مقایسه میانگین تعداد سالهای تحصیل در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران115
جدول 4-46: مقایسه میانگین  سن بهره برداران در گروههای مختلف تصمیم گیری آنها116
جدول 4-47: مقایسه میانگین وسعت باغات آبی و دیم در گروههای مختلف     تصمیم گیری بهره برداران118
جدول4-48: مقایسه میانگین وسعت زراعت آبی و دیم در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران120
جدول4-49: مقایسه میانگین  ویژگیهای تکنولوژیکی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران124
جدول4-50: مقایسه میانگین انواع انگیزاننده ها در میان گروههای مختلف     تصمیم گیری بهره برداران127
جدول4-51: رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام به منظور تعیین توانایی متغیرهای مستقل پژوهش در پیش بینی نوع تصمیم گیری آبخیزداری بهره برداران131
جدول4-52: نتایج گروه بندی حاصل از تحلیل ممیزی133
جدول4-53: تحلیل میدان نیرو در زمینه سازه های موثر بر تصمیم گیری آبخیزداری کشاورزان غیر آبخیزدار- گروه اول روستای امیر سالار135
جدول4-54: تحلیل میدان نیرو در زمینه سازه های موثر بر تصمیم گیری آبخیزداری کشاورزان غیر آبخیزدار- گروه دوم روستای امیر سالار136
جدول4-55: جمع بندی تحلیل میدان نیرو در زمینه سازه های موثر بر تصمیم گیری آبخیزداری کشاورزان غیر آبخیزدار- روستای امیر سالار137
جدول4-56: ریشه یابی مشکلات با استفاده از روش3C مربوط به کشاورزان غیرآبخیزدار- گروه اول روستای امیرسالار140
جدول4-57: ریشه یابی مشکلات با استفاده از روش3C مربوط به کشاورزان غیرآبخیزدار- گروه دوم روستای امیرسالار140
جدول4-58: تحلیل میدان نیرو در زمینه سازه های  موثر بر تصمیم گیری آبخیزداری کشاورزان آبخیزدار- روستای گنک142
جدول4-59: ریشه یابی مشکلات با استفاده از روش3C مربوط به کشاورزان آبخیزدار- روستای گنک145

 

فهرست نمودارها

نمودار4-1: توزیع پاسخگویان بر اساس تعداد سالهای تحصیل74
نمودار4-2: توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس دیدگاه کلی پیرامون مشارکت83
نمودار4-3: میانگین انگیزاننده های موثر بر تصمیم گیری بهره برداران در مورد استفاده از روشهای آبخیزداری85
نمودار4-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس دیدگاه کلی پیرامون نقش تعاونی آبخیزداری87
نمودار4-5: توزیع اعضای نمونه بر اساس ویژگی کلی تصمیمات اجرایی92
نمودار4-6: مقایسه میانگیندانش آبخیزداری در گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران108
نمودار4-7: مقایسه میانگین دیدگاه نسبت به مشارکت در گروههای مختلف  تصمیم گیری بهره برداران110
نمودار4-8: مقایسه میانگین دیدگاه نسبت به نقش تعاونی آبخیزداری در گروههای مختلف تصمیم گیری  بهره برداران111
نمودار4-9: مقایسه میانگین میزان وام دریافتی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران112
نمودار4-10: مقایسه میانگین سابقه انجام فعالیتهای کشاورزی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران114
نمودار4-11: مقایسه میانگین تعداد سالهای تحصیل در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران115
نمودار 4-12: مقایسه میانگین سن بهره برداران در گروههای مختلف        تصمیم گیری آنها116
نمودار 4-13: مقایسه میانگین وسعت باغهای آبی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران118
نمودار4-14: مقایسه میانگین وسعت باغهای دیم در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران119
نمودار4-15: مقایسه میانگین وسعت زراعت آبی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران121
نمودار4-16: مقایسه میانگین وسعت زراعت دیم در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران121
نمودار4-17: مقایسه میانگین امتیاز آزمون پذیری روشهای آبخیزداری در میان گروههای مختلف تصمیم گیری  بهره برداران124
نمودار4-18: مقایسه میانگین امتیاز مشاهده پذیری روشهای آبخیزداری در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران124
نمودار4-19: مقایسه میانگین امتیاز پیچیدگی روشهای آبخیزداری در میان گروههای مختلف تصمیم گیری  بهره برداران125
نمودار4-20: مقایسه میانگین امتیاز مزیت نسبی روشهای آبخیزداری در میان گروههای مختلف تصمیم گیری  بهره برداران125
نمودار4-21: مقایسه میانگین امتیاز سازگاری در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران126
نمودار4-22: مقایسه میانگین انگیزه زیستی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری بهره برداران128
نمودار4-23: مقایسه میانگین انگیزه هویتی در میان گروههای مختلف تصمیم گیری آبخیزداری بهره برداران128
نمودار4-24: مقایسه میانگین انگیزه کامرانی در میان گروههای مختلف     تصمیم گیری آبخیزداری بهره برداران129
نمودار4-28: مقایسه میانگین انگیزه آرمانی در میان گروههای مختلف     تصمیم گیری آبخیزداری بهره برداران129

 

فهرست نگاره ها

نگاره 2-1: سطوح برنامه ریزی در حوزه های آبخیز16
نگاره2-2: انواع تصمیم گیری بر اساس میزان آگاهی و شناخت مسئله32
نگاره 2-3: سطوح مشارکت در یک پیوستار37
نگاره 2-4: مثلث انگیزش و مولفه های آن43
نگاره 2-5: فرآیند انگیزش در ملموس شدن نیازها44
نگاره2-6: سازه های موثر بر تصمیم گیری کشاورزان در مورد روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها53
نگاره4-1: متغیرهای دارای رابطه معکوس و معنی دار با درجه تصمیم گیری آبخیزداری بهره برداران100
نگاره4-2: متغیرهای دارای رابطه مستقیم و معنی دار با درجه تصمیم گیری آبخیزداری بهره برداران101
نگاره 4-3: مدل تجربی تصمیم گیری در زمینه روشهای آبخیزداری مربوط به بهره برداران  غیرآبخیزدار138
نگاره 4-4: مدل تجربی تصمیم گیری در زمینه روشهای آبخیزداری مربوط به بهره برداران آبخیزدار143
نگاره 5-1: چارچوب تجربی سازه های موثر بر تصمیم گیری روشهای گردآوری آب باران و هرزآبها در میان بهره برداران بخش میمند153

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =