پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
گچ (تاریخچه، مصارف، خواص): دانلود رایگان تحقیق رشته عمران
doc
تعداد صفحات: 15
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته عمران
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته عمران با فرمت WORD و در ۱۵ صفحه با موضوع گچ(تاریخچه، مصارف، خواص) نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

تاریخچه گچ

گـچ بـرای اولـین بـار در  بیش از پنج  هزار سال پیش توسط مـصـریان بـرای سفید کردن و حالت  دادن  به نمای دیوارهای داخلی مقبره ها  اسـتـفـاده می  شـده  است.  مـصـریـان  با حـرارت دادن  به سنگ های  ژیپس که ازآن  پودری  حـاصــل می شـــد  و آن را بــا  آب مخـلوط می کــردنـد و بــرایزیـبـا شـدن داخـل مـقـبـره ها این مخلوط را روی آجره ها و سنگ ها به کاررفته می کشیدند.در ایــران نـیــز از زمــان  اشکانـیـان بـنـا هــایی  باگچ بری  های  زیبا دیده می شود که نشان دهـنـده اسـتـفـاده گـچ  در صـنـعـت  ساختمان  سازی ایـرانـیـان می بــاشد. کـه بـا ورود اسـلام بـه ایران استفاده از هنرگچ بری در مساجد جلوه گر شد.  برای مثال : مسجد جامع  ارومیه تــا قـبـل از سـال ١٣٤٠  گـچ  در  ایـران  به  صورت  سنتی   تولید  می شـد که  مـعـایبی از جـمـلـه قـیـمـت   بـالا وکـیـفـیـت  نـا مرغوب  و  تـولـیـد کم،داشته است .

گچ

از مهمترین مصالح ساختمانی است. گچ از ابتدای کار که تعیین حدود زمین است تا انتهای کار که سفید کاری، نصب سنگ و حتی نقاشی است کاربرد دارد.

سنگ گچ.

از گروه مصالح کلسیم دار و سنگی رسوبی است. در طبیعت به علت میل ترکیبی شدیدی که دارد بطور خالص یافت نمی شود بطوریکه بیشتر بصورت ترکیب با کربن یا اکسیدهای آهن یافت می شود. البته بیشتر سنگ گچها با آهک و خاک رس مخلوط است.

انواع سنگ گچ

یا بصورت سولفات کلسیم بدون آب (CaSo4) است که به آن انیدریت (مصارف آن محدود است. همچنین به ندرت در سطح زمین پیدا می شود) می گویند و یا بصورت سولفات کلسیم آبدار(CaSo4.2H2O) است که به آن گچ.خام (Gypsum) گویند و بصورت های مختلفی وجود دارد:

الف- سنگ گچ مرمری: مصرف گچپزی نداشته و جز سنگ های زینتی است. به علت نرمی، کار کردن با آن و تراشیدن آن بسیار آسان است و نیز برای ساختن وسایل زینتی مانند قاب عکس استفاده می شود. در ایران این سنگ و صنعت آن بیشتر در خراسان است.

ب- سنگ گچ مطبق: لایه لایه می باشد و یا سنگ گچ خوشه ای که مانند تارهای ابریشم بهم چسبیده اند. این نوع سنگ گچ،نیز مصرف گچ،پزی ندارد.

ج- سنگ گچ معمولی: غیر بلوری بوده و فراوان ترین نوع سنگ،گچ است. مصرف گچپزی دارد و موضوع همین مطلب است.

مصارف گچ 

در ساختمان سازی عبارتند از: تعیین حدود زمین و پیاده کردن نقشه، ملات سازی،گچ و خاک، سفید کاری، سنگ کاری (بطور موقت) و سیمان پزی

گچ پزی

اگر به سنگ حرارت ۱۷۰ درجه ای داده شود، ۵/۱ مولکول آب از سنگِ متبلور بخار می شود و گچ،ساختمانی (CaSo4.0/5H2O) بدست می آید.

اگر گرمای ۳۰۰ درجه ای داده شود، ۷/۱ مولکول آب بخار می شود و به گچ، تشنه (CaSo4.0/3H2O) تبدیل می شود. این گچ،میل ترکیبی شدیدی با آب دارد، حتی در هوای آزاد ۲/۰ مولکول آب از بخار هوا را گرفته و به گچ،ساختمانی تبدیل می شود.

خواص گچ

۱-زود گیر بودن: ملات،گچ بسیار زودگیر است، در واقع در حدود ۱۰ دقیقه خود را می گیرد. این خاصیت به کارگران کمک می کند که هر چه سریعتر تیغه های ۵ سانتیمتری و طاق های ضربی را با این ملات بسازند.

۲- ارزانی:گچ بسیار ارزانتر از بسیاری از مصالح ساختمانی است و به همین دلیل در بیشتر کارگاه ها از آن استفاده می شود. در واقع فراوانی و سادگی تهیه و مصرف گچ، آن را ارزان کرده است.

۳  – زدیاد حجم

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 8 =