جامعه شناسي و شاخه های اصلی آن :دانلود رایگان تحقیق
تحقیق با فرمت WORD و در ۲۹ صفحه با موضوع جامعه شناسي و شاخه های اصلی آن نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.
جامعه شناسی
انسانها بيشتر عمرشان را در گروهها زندگي مي کنند؛آنها به عنوان اعضاي خانواده، ساکنان يک محله يا شهر، اعضاي يک گروه خاص اجتماعي يا اقتصادي و يا مذهبي و قومي نيز به عنوان شهروندان يک ملت با يکديگر رابطه دارند. انسانها حتي اگر خودشان هم آگاه نباشند که اعضاي يک گرو هند باز به شيوه هايي فکر و عمل مي کنند که دست کم بخشي ازآنها را عضويت در گروه تعيين مي کند. نوع لباسي که آدمها مي پوشند، نوع خوراک و نحوه خوردن آنها، عقايد و ارزشهايشان و رسومي که رعايت مي کنند، همگي تحت تأثير عضويت آنان در گروههاي گوناگون مي باشند.يکي از اهداف عمده جامعه شناس پيش بيني رفتار اجتماعي و نظارت بر آن است. اين هدف در جامعه نوين بصورتهاي گوناگوني تحقق مي يابد. همچنين جامعه شناس به تخفيف تعصبها و پيشداوريهايي که مانع انعطاف پذيري بيشتر انسانها در برخورد با موقعيتهاي تازه مي شوند، کمک مي کنند.
تاریخچه:
جامعه شناسي جوان ترين رشته علوم اجتماعي است. واژه جامعه شناسي را در سال ۱۸۳۸ اگوست کنت فرانسوي در کتاب فلسفه اثباتي اش بدعت گذاشت .کنت را عموما بنيانگذار جامعه شناسي مي دانند. او معتقد بود که علم جامعه شناسي بايد بر پايه مشاهده منتظم و طبقه بندي استوار گردد.
بررسي چند تعبير در نامگذاري جناحهاي سياسي
در طي سالهاي ۶۱ تا ۶۷، جناحهاي سياسي با عناوين و تعابير مختلفي ناميده ميشدند و هر كدام، ديگري را با لقبي وصف ميكرد. برخي از اين تعابير از محتواي منفي برخوردار بودند و به همين دليل، هيچ گروهي از ناميدن آنها به خود بهره نميگرفت بلكه اين عناوين بيشتر از سوي جناح رقيب عليه آنها بكار ميرفت. در ميان اين تعابير و اصطلاحات، برخي رايجتر بودهاند كه آنها را مورد توجه قرار ميدهيم و درباره آنها به ارزيابي مينشينيم.
الف ـ چپ، راست و ميانه
تعابير چپ، راست و ميانه، ريشه در فرهنگ سياسي ما ندارند بلكه تعابير به عاريت گرفته شده از فرهنگ سياسي غرب و شرق محسوب ميشوند. پس از انقلاب كبير فرانسه، موافقان دولتها در مجلس اين كشور در سمت راست مينشستند و مخالفان در سمت چپ و لذا چپها كساني بودند كه با وضع و كاركرد دولت، مخالفت ميكردند.
شاخه هاي اصلي جامعه شناسي
- مکتب کارکردگرايي
- مکتب تضاد
- مکتب کنش متقابل نمادين
حوزه هاي تخصصي جامعه شناسي
- جامعه شناسي فرهنگ
- روان شناسي اجتماعي
- جامعه شناسي وسايل ارتباط جمعي
- جامعه شناسي توسعه
- جامعه شناسي دين
- جامعه شناسي هنر
- جامعه شناسي ادبيات
- جامعه شناسي صنعتي
- جامعه شناسي شهري
- جامعه شناسي پزشکي
- جامعه شناسي قشرها و نابرابريها
طرفداران فقه سنتي و فقه پويا
يكي از مقولاتي كه در صفبندي فكري و سياسي سالهاي ۶۱ تا ۶۷ ملاك مرزبندي شده بود، طرفداري از فقه سنتي يا فقه پويا بود. در اين سالها مسئله تدوين قوانين بر اساس فقه، بحث روز بود ولي با مراجعه به فقه موجود ضعفها و نارساييهايي مشاهده ميشد و اصل توانايي فقه موجود در پاسخگويي به نيازهاي متحول جامعه را به زير سوال ميبرد. به تدريج عدهاي از سر علاقه به نوآوري و حل نارساييها و بنبستشكني و از ضرورت ايجاد تحول در فقه، سخن گفتند. اين افراد را به دو دسته ميتوان تقسيم كرد:
اول: گروهي كه فقه موجود در حوزه هاي علميه را با توجه به مقتضيات زمان، ناقص و غيرقابل اجرا دانسته و خواستار در انداختن طرحي نو در سيستم فقهي ـ به معناي ايجاد دگرگوني اساسي و ماهوي در معيارها و مباني فقه موجود ـ بودند و به يك معنا با كنار گذاشتن ضمني كتاب و سنت بر عنصر عقل ـ به معناي دستاوردهاي علمي و فكري بشر ـ و اجماع ـ به معناي راي اكثريت ـ تأكيد ميكردند كه نتيجه آن تبديل فقه به ملعبه افراد و خواستههاي نفساني آنها ميشد بياطلاعي از توانايي ذاتي دين و غناي فقه شيعه، اصلي ترين عامل اين رويكرد به فقه بوده و هنوز هم ممكن است طرفداراني داشته باشد.
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها