پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

TXT
نگارش اهداف تحقیق در پروپوزال
txt
دسامبر 25, 2018

نگارش اهداف تحقیق در پروپوزال


نوشتن یک پروپوزال خوب یک مهارت اساسی و ضروری در بسیاری از حرفه ها و شغل ها می باشد . از مدرسه تا دانشگاه و تا مدیریت شما به ان احتیاج دارید . هدف پروپوزال ان است که از طریق دادن اطلاعات به افراد مناسب از طرح شما پشتیبانی کند . ایده ها یا پیشنهادات شما سریع تر اثبات و تایید خواهند شد اگر شما بتوانید ان را به روشی شفاف و درست به اشتراک بگذارید و به دیگران اطلاع دهید . دانستن چگونه نوشتن یک پروپوزال متقاعد کننده و جذاب و تشریح مناسب هدف ان در بسیاری از میدان ها ضروری می باشد . چندین گونه پروپوزال وجود دارد مانند پروپوزال های علمی دانشگاهی  و پروپوزال کتاب اما همه انها دارای یک هدف می باشند و ان تشریح یک مسئله و ارائه راه حل برای ان می باشد . در این مقاله به نکاتی مهم برای نگارش اهداف تحقیق در یک پروپوزال اشاره میکنیم. با ما همراه باشید .

 

نگارش اهداف تحقیق در پروپوزال

حال چگونه می توان هدف خود را در پروپوزال به خوبی شرح داد و ان را برای خوانندگان باز کرد . می توانید از طریق موارد زیر این کار را به خوبی انجام دهید.

      1. هدف خود را برای خوانندگان توضیح بدهید.

شما نیاز دارید تا خواننده خود را پیش از هر چیز دیگر با موضوع و هدف اشنا کنید و به او اطلاعاتی در این زمینه بدهید . باید در نظر بگیرید که ممکن است خوانندگان شما در حال عجله باشند و نتوانند همه متن را بخوانند و برای همین بهتر است یک توضیح کوتاه درباره موضوع و هدف کلی را برای انها بنویسید که کافی و اقناع کننده باشد .

 

  1. هدف خود را شرح دهید

موضوع و مسئله برای شما واضح است اما برای کسی که ان را می خواند هم شفاف و واضح است ؟ ایا خوانندگان شما باور دارند که شما می دانید درباره چه چیزی در حال صحبت کردن هستید و هدف شما چیست ؟ شما می توانید از ایده یا پیشنهاد یا فرضیه و هدف خود با توضیح دادن و ارائه شواهد دفاع کنید . شما با توضیح درست می توانید خواننده را قانع کنید که باید حواسش را به شما معطوف کند . برای شروع این بخش به نکات زیر توجه کنید :

موقعیت این هدف و مسئله به چه شکل است ؟

دلایل پشت ان چیست ؟

ایا مطمئن هستیم که دلایل درست هستند ؟ چرا از این دلایل مطمئن هستیم ؟

ایا قبلا کسی سعی کرده تا این هدف و مسئله یا موضوع را ارائه دهد و یا حل کند ؟

اگر بله : ایا موثر بوده است ؟ چرا ؟

اگر نه : چرا ؟

 

  1. راه حل خود را برای این رسیدن به این هدف رائه دهید

راه حل باید مستقیم ، شفاف و درک ان ساده باشد . شما دوست دارید که یک مسئله را چگونه حل کنید ؟ ان را تا اندازه ای که می توانید ساده و قابل فهم ارائه دهید .

  • پروپوزال شما نیاز دارد تا یک مسئله و مشکل را ارائه دهد و سپس یک راه حل برای ان پیشنهاد دهد که حتی خوانندگان غیر مشتاق را نیز قانع کند . شاید شنوندگان و خوانندگان شما به راحتی قانع نشوند بنابراین باید از خود بپرسید ایا راه حل منطقی و عملی می باشد ؟ چقدر زمان دارید تا ان را دستکاری کنید ؟ هدف شما این است که مشکلی را حل کنید .
  • چیز دیگری که باید برای ارائه راه حل به ان توجه داشته باشید نتایج و قابل ارائه بودن انها می باشد .

 

  1. حالت عناصر را در ذهن خود نگه دارید

بسته به نوع پروپوزال شما و اینکه چه کسی ان را خواهد خواند شما نیاز دارید تا ان را در قالب مشخصی بریزید . انتظار خوانندگان چیست ؟ ایا انها به مشکل و مسئله شما علاقه مند هستند ؟

  • چگونه باید قانع کننده باشید ؟ پروپوزال های قانع کننده از عوامل احساسی بهره می برند که بر روی حقایق و دلایل درست قرار گرفته اند . برای مثال اگر هدف پروپوزال شما درباره انقراض یک جانور باشد شما می توانید بر این موضوع احساسی تکیه کنید که چگونه می توان این مشکل را از بین برد و این حیوانات را نجات داد.

 

  1. یک طرح کلی از پروپوزال و هدف ان را برای خود بسازید

این قسمت جزء پروپوزال نهایی نخواهد بود اما به شما کمک می کند تا افکارتان را ساماندهی کنید . مطمئن شوید که همه جزییات مربوطه را پیش از شروع می دانید .

طرح کلی شما باید شامل مسئله شما ، راه حل شما ، چگونگی حل مسئله شما ، چرا راه حل شما بهترین است و هدف کلی شما باشد . اگر شما در حال نوشتن یک پروپوزال با هدف اجرایی هستید باید چیزهایی مانند مسائل مالی و بودجه و سازمان ها را نیز در نظر بگیرید.

 

نگارش اهداف تحقیق در پروپوزال

 

بخش دوم : حال ، نگارش اهداف تحقیق پروپوزال خود را شروع کنید

1.با یک معرفی محکم و مناسب شروع کنید

این قسمت باید جذاب شروع شود و شما باید بتوانید نظر افراد را به هدف خود جلب کنید . مطمئن شوید که پروپوزال شما هدفمند ، مفید و قابل اجرا شدن است . اطلاعاتی از پس زمینه را به خوانندگان ارائه دهید . سپس هدف پروپوزال خود را بگویید .

  • اگر شواهد و فکت در اختیار دارید ان را ارائه دهید . بهتر ان است که خواننده شما بداند که شما بر پایه فکت علمی صحبت می کنید و نه صرفا یک گمان یا فرضیه . برای مثال اگر هدف شما اطلاع رسانی درباره فرسایش زمین می باشد از منابع ، مقالات و ژورنال های مختلف اطلاعات بدهید و اهمیت هدف خود را به خوبی از این طریق توضیح دهید. احساسات انها را از طریق دلایل منطقی برانگیزید و به صورت علمی و زیبا بگویید که این جانوران حق حیات دارند و محیط زیست ما باید از این طریق سالم بماند .

 

  1. مشکل و مسئله را تببین کنید

بعد از معرفی شما باید به سراغ قسمت اصلی بروید که همان بدنه پروپوزال شما می باشد . اگر خوانندگان شما شرایط را نمی دانند انها را وارد این فضا کنید . این قسمت را منطقه تلاش ها بنامید . مشکل چیست ؟ علت و منشا ان چیست ؟ این مشکل چه اثرات و نتایجی دارد ؟

  • بر این موضوع تاکید کنید که چرا این مشکل باید حل شود و چرا هم اکنون باید حل شود . این مشکل چه اثراتی روی افراد و خوانندگان شما دارد اگر ان را رها کنید ؟ این یکی از قست های تشریح هدف می باشد که شما اثرات یک موضوع را شرح می دهید . مطمئن شوید که همه این سوالات بر پایه تحقیقات و حقایق علمی جواب دهید . از منابع قابل اعتماد استفاده کنید .

 

  1. راه حل ها را رائه دهید

این قسمت مهم ترین بخش از هدف پروپوزال شما می باشد . قسمت راه حل ها جایی است که شما وارد این می شوید که شما چگونه با مشکل مواجه می شوید ، چرا این گونه ان را حل کرده اید و نتایج ان چه خواهد بود و این در واقع همان هدف پروپوزال می باشد. برای داشتن یک پروپوزال جذاب به نکات زیر توجه کنید :

  • بخش بزرگتری از فرضیه های خود را ارائه دهید . ایده های کوچک و با توضیح کم برای خوانندگان قانع کننده نخواهد بود و برایشان جالب نخواهد بود .
  • توضیح دهید که چرا کاری که برای حل این مشکل انجام می دهید مهم و ضروری است و اهمیت ان به اندازه چگونگی حل مسئله و مشکل می باشد .
  • خوانندگان شما باید با این ذهنیت با شما خداحافظی کنند که شما مطمئنا قادر به حل مسئله هستید . هر چیزی که شما می نویسید باید در باره مواجهه با مشکل یا نحوه حل کردن ان باشد .
  • هدف از پروپوزال خود را با تحقیقات تثبیت کنید . هر چه مثال ها و فکت های علمی بیشتری به خوانندگان ارائه دهید انها بیشتر قانع خواهند شد . از گمان ها و فرضیه های خود اجتناب کنید و بر تحقیقات و پژوهش های علمی دیگران تکیه کنید .

 

  1. یک برنامه کاری و مالی را در پروپوزال ارائه دهید. پروپوزال شما یک تحقیق را ارائه می دهد . برای این که خوانندگان خود را قانع کنید که شما به خوبی تحقیق کرده اید یک برنامه جزیی را از زمان خود و بودجه ای که صرف کرده اید رائه دهید. افراد باید بدانند که شما در طول یک بازه زمانی چقدر تلاش کرده اید و چه میزان پول صرف این کار شده است .
  • پروژه شما کی شروع شد ؟ تحقیقات با چه سرعتی جلو می رفت ؟ مراحل چگونه سپری می شدند ؟ ایا بعضی کارها به طور همزمان انجام می شده اند ؟ به خوانندگان اطمینان دهید که پول و بودجه را هد رنداده اید .
  • باید ثابت کنید که هدف پروپوزال شما از لحاظ مالی منطقی است و رسیدن به این هدف ارزش سرمایه گذاری دارد .
  • اهداف پژوهش باید واقع بینانه باشد .

برای مثال فرض کنید هدف شما بررسی تاثیر میزان درامد افراد بر روی میزان رضایت انها از زندگی است . باید شرح دهید که تحقیقات و امار خود را از چند نفر گرفته اید و چقدر برای این کار را هزینه کرده اید.

 

  1. نتیجه گیری کنید

این باید روبروی معرفی کردن شما باشد . هدف و نتیجه کلی را بنویسید و بگذارید تا خوانندگان شما به فکر فرو بروند . اگر ضمیمه هایی در اختیار دارید ان را به پروپوزال متصل کنید . این ضمیمه ها می توانند مقالات ، داده های اماری و نامه های تشویقی باشد .

 

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 1 =