پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

TXT
نحوه نگارش پایان نامه دکترا حقوق
txt
دسامبر 7, 2018

نحوه نگارش پایان نامه دکترا حقوق


نحوه نگارش پایان نامه دکترا حقوق  یکی از انواع پژوهش های علمی  در مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشد که دانشجویان رشته حقوق ملزم هستند جهت فراغت از تحصیل به کمک استادان راهنما و مشاور این پایان نامه را با رعایت اصول پژوهشی، روش تحقیق و همچنین قواعد نگارشی به ثمر برسانند.کار چندان پیچیده ای نیست، فقط شما باید یک چشم اندازه کلی از اصول کار خود، نوع پژوهش خود، هدف خود، قاعده و نگارش پایان نامه دکترای خود داشته باشید. در این مطلب به موضوع نحوه نگارش پایان نامه دکترا حقوق  پرداخته می شود که البته هر دانشگاه یا دانشکده ای قاعده ی خاصی را جهت نگارش پایان نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی مثل کارشناسی ارشد و دکترا دارد، ولی یک سری قواعد نگارشی کلی هستند که ما سعی داریم در این مطلب به سراغ آن ها برویم و کمی بیشتر توضیح دهیم.

 

نحوه نگارش پایان نامه دکترا حقوق

 

 از کجا باید شروع کرد

این یک سوال کاملی است که  اگر قرار است گام به گام پیش برویم باید بدانیم، قرار است از کجا شروع کنیم تا با برنامه پیش برویم.

دانشجویان دکترا حقوق که قصد نوشتن پایان نامه برای دکترا دارند چه مسیر یا فرایندی را باید طی کنند؛ تا نحوه نگارش پایان نامه دکترای حقوق خود را به خوبی سپری کند.

 6 روش کلی فقط برای نگارش پایان نامه دکترا  

دقت کنید این  6  روش ذکر شده فقط ، اصولی هستند که باید تا قبل از مرحله دفاع رعایت شود و متن کلی پایان نامه دکترا آماده شود.

انتخاب موضوع

تدوین و نگارش پروپوزال

بررسی ومرور پیشنه پژوهش

گردآوری وتحلیل داده ها

ارائه یافته ها و تفسیر نتایج

نگارش متن اصلی

 

هر کدام از این مراحل اصول نگارشی خاص خود را دارند، که باید دقت کنید تا به هنگام داوری و همچنین چاپ با مشکلات عدیده ای رو به رو نشوید.

 

اصول نگارش پایان نامه دکترا حقوق و انتخاب موضوع

انتخاب موضوع در واقع اساس کار شماست که باید به آن توجه ویژه شود، دقیقا باید به موضوع علاقه داشته باشید چرا که قرار است، یک  دوره 6 الی 9 ماهه یا بیشتر را با همین موضوع و سایر کار های تحقیقاتی پیش ببرید، پس اگر خسته کننده و از همه بدتر مورد علاقه شما نیست و تنها به خاطر جدید بودن موضوع و مورد تایید جامعه ی علمی مورد نظر شما قرار گرفته است،  به شدت توصیه می شودکه یک تجدید نظر اساسی نسبت به این موضوع داشته باشید.

چون  موفق شدن شما یا نمره خوب گرفتن از پایان نامه دکترا می تواند تا اندازه ای  چشم گیری به موضوع انتخابی شما بستگی داشته باشد.(عنوان را قلاب ماهیگیری در نظر بگیر)

برای انتخاب موضوع خوب و جذاب روش های زیر را در نظر بگیرید که می تواند تاثیر گذار باشد:

 

نگارش پايان نامه دکترا حقوق

 

مطالعه منابع اصلی وهسته ای

یعنی چی؟

یعنی اینکه شما باید به سراغ منابع یا متونی بروید که در رشته شما مورد تایید اساتید، مجامع علمی، مراکز و دانشگاه ها قرار گرفته اند و به مرحله چاپ و تایید رسیده اند، مثل کتاب هایی که تاکنون مطالعه نکرده اید و بی ارتباط هم با زمینه تحصیلی شما نیستند، مثل مقالات و مجلاتی که توسط دانشجویان یا اساتید قبل از شما  به چاپ رسیده اند، خواندن این متون به شما در ایده گرفتن و همچین الهام گرفتن موضوع کمک می کند.

هیچ گاه وب سایت های معتبر و علمی را فراموش نکنید آن ها را مطالعه کنید، چه وب سایت هایی که به زبان فارسی هستند وچه به زبان انگلیسی، سعی کنید یک وقت منظم را  به آن ها اختصاص دهید.

 

شرکت در سمینار ها و همایش های علمی که در رابطه با رشته شماست یا نه در ارتباط با نحوه پایان نامه نویسی دکترا می باشد، کمک شایانی به شما خواهد کرد، معمولا  سمینار ها جرقه های ذهنی  خوبی را به دنبال دارند.

 

مطالعه پایان نامه های مربوط به دکترا که از دانشجویان سال های قبل بر پایگاه های علمی قرار گرفته اند، در هر زمینه ای مفید است چه ایده موضوع، چه نگارش پایان نامه و هر موضوع وابسته به این پروژه، می تواند مفید باشد. میتوانید از  اینجا  به تعدادی از این پایان نامه ها دسترسی داشته باشید

 

کتاب هایی که در زمینه روش تحقیق یا موضوعات رشته حقوق می باشد چه به صورت کتاب در کتابفروشی و  چه به صورت پی دی اف در اینترنت به وفور یافت می شوند، جهت آشنایی در زمینه تحقیق، نگارش و موضوع یابی  حتما آن ها را مطالعه کنید.

 

  تدوین و نگارش پروپوزال

 معمولا در زمینه نگارش پروپوزال در مقطع پایان نامه دکترا قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد یا خیلی متفاوت باشد، شما قرار است یک گزارش کلی بر اساس کارتان  در قالب پروپوزال بنویسید.

اما قواعدی دارد که خوب است آن ها را سرلوحه نوشتاری و پژوهشی خود قرار دهید.

 

در بخش پروپوزال دانشجو باید طبق عنوان انتخاب شده؛ با کمک استاد راهنمای مورد نظر شروع به تدوین پرسش های مد نظر در زمینه تحقیق کند و فرضیه های اولیه  را با علم و ادراک صحیح مطرح کند.

 

همچنین نوع رویکرد شما باید کاملا مشخص باشد، پژوهشی است، قیاسی است یا ترکیبی یا استقرایی؟ کدام یک لطفا مشخص کنید.

 

و در ارتباط با تعریف هایی که قرار است در حوزه تحقیقاتی شما آورده شود، دقت کنید اگر ابهامی در تعاریف دارید آن ها را با کمک استاد راهنما یا مطالعه یا پرس و جو برطرف کنید.

 

هیچ موردی نه در پروپوزال و نه در پایان نامه نباید با ابهام رو به رو باشد.

در آخر هم برنامه زمان بندی خود را به صورت مشخص و روشن ذکر کنید.

 

پیشینه پژوهش را بررسی کنید

فراموش نکنید که در یک زمینه مطالعاتی در مقاطع علمی چه پایان نامه، چه دکترا و یا هر تحقیق دیگر در ارتباط با سایر منابع و پژوهش های مطالعاتی معنا و ریشه می گیرد.

سعی کنید زمینه تحقیقی را که انتخاب کرده اید با موضوعات دیگر مقایسه، تطبیق، بررسی، تجزیه و تحلیل کنید. پس پیشینه پژوهشی را فراموش نکنید و به سراغ آن ها بروید هر چه می توانید مطالعه کنید، بپرسید و تحقیق کنید.

در زمینه نگارش پایان نامه دکترا حقوق این موارد بیش از سایر موضوعات اهمیت دارد. آنقدر که در این رشته مواضع مطالعاتی به هم مرتبط هستند و در سایه مطالعات گذشته می توانید دست به موضوعات جدیدی بزنید که هم دنباله رو پیشینه ها باشد و هم ارائه دهنده موضوعات جدید و حائز اهمیت باشد.

 

نحوه نگارش پایان نامه دکترا حقوق

 

 

گردآوری و تحلیل داده ها

در تمام پژوهش ها و مطالعات علمی،  گرداوری و تحلیل اطلاعات و داده ها امری مهم است و متناسب با هر رشته موضوع متفاوت است در رشته ای مثل زیست شناسی سلولی ومولکولی روش آزمایشکاهی وداده ها مورد نیاز است.

اما در رشته ای مثل حقوق باید به به گرداوری اطلاعات از طریق مشاهده، مصاحبه،پرسشنامه،اسناد و مدارک تاریخی و مستند و یا حتی نتایج آزمایشگاهی نیاز است.

چه بسا در رشته حقوق جرم شناسی  و موضوعاتی که انتخاب می شود شما نیاز به تحقیقات آزمایشگاهی و پزشکی داشته باشید.

تنها باید بدانید که در نگارش پایان نامه دکترا حقوق در هر بخشی  چون گردآوری داده ها از کدام زبان و ادبیات و نکات نوشتاری استفاده کنید. سعی کنید که همین نگارش را در بخش متن اصلی هم به کار ببرسد که ایجاد تفاوت یا موضوعی مجهول نشود.

 

ارائه یافته ها و تفسیر نتایج

وضوح و شفافیت در یک کار علمی در هر مقطع و رشته ای که باشد فوق العاده مهم است، نمی توان گفت این بخش مهم ترین بخش است اما یکی از مهم ترین بخش های نگارش پایانامه دکترا می باشد.

اگر به استفاده از کلمات و جملاتی که در این بخش ارائه می دهید دقت نداشته باشید و از عدم شفافیت برخوردار باشند باید گفت تمام تلاش های شما نادیده گرفته می شود،

گاهی دانشجویان تکلیف خود را از ابتدا مشخص نمی کنند و اصلا نمی دانند در حال طی کردن چه توع کار تحقیقی هستند اگرکمی است پس وجود آمار ها، ارقام و جداول در کنار نگارشی روان برای توضیح این موارد الزامی است.

اگرتوصیفی است پس استفاده  از کلمات و جملات باید متعادل و روان باشد نه قلمبه سلمبه باشد و نه ساده و ابتدایی ، به گونه ای که خواننده و مخاطب موضوعات مربوط به یافته های شما را درک کند.

مثلا در جهت نگارش پایان نامه دکترا حقوق در بخش ارائه یافته ها به این دومقاله دقت کنید

 

  • واکاوی ابعاد مجرمان دارای حالت خطرناک از دیدگاه جرم شناسی و قانون ایران
  • رابطه جرم شناسی و جرم یابی و ارایه راه کارهای پیشگیری از جرم

 

اگر یکی از عنوان های بالا موضوع تحقیق شما باشد و الان قصد ارائه یافته های خود را داشته باشید و می خواهید تفسیر کنید به گونه ای تفسیر کنید که اگرمقاله دیگری جز منابع مطالعاتی شما بوده بتوانید به درستی به آن استناد کنید، مقایسه کنید و یا تفسیر کنید.

 

نگارش متن اصلی

اما با همه این توصیفات مورد نظر و عنوان های بالا، باید گفت که نگارش این بخش مهم ترین بخش یک پایان نامه دکترا حقوق می تواند باشد.

اگر مطالب قبلی را به روشنی وعلمی تهیه و آماده کنید در این بخش اصلا نگرانی خاصی نباید داشته باشید و قرار نیست تازه کار جدیدی را شروع کنید، تازه قرار است ثمره کار تحقیقاتی خود را ببینید.

مثل همیشه و هر آنچه که تا الان گفته شد باید نگارش این بخش هم ،با وضوح و شفافیت پیش برود.

آنچه که متن مورد نظر را به هم مرتبط می کند پیوستگی منطقی می باشد که در سراسر متن اصلی به چشم می خورد.

 

دقت کنید که باید هر آنچه که در ابتدای تحقیق گفته شده ، رعایت شود و انسجام داشته باشد تا خواننده بتواند، به یک نتیجه قطعی و روشن برسد.

 

البته فراموش نشود که همه این موارد گفته شده یک قاعده و یک نگارشی دارند که همگی این موارد در سایه مطالعات زیاد، تحقیق، پرس و جو، گفتمان و غیره بدست می آید.

 

همچنین قواعد نگارشی مانند فاصله، نیم فاصله، ویرگول، کاما، املای صحیح کلمات و بسیار موارد دیگر را مطالعه کنید.(این موضوع برای کسانی اهمیت دارد که قرار نیست پایان نامه دکترا خود را بیرون بدهند)

 

اصول نگارشی علاوه بر فن گفتار که بسیار در اطلاع رسانی موضوع مهم است، قواعد نوشتاری را شامل می شود که اگر قصد نوشتن پایان نامه دکترا حقوق خودتان را دارید پیشنهاد می شود، پایان نامه های دانشجویان قبلی و هم رشته خودتان را زیاد بخوانید تا این قواعد ملکه ذهن شما شود.

 

نکته آخر اینکه نگارش پایان نامه دکترا حقوق شاید بیش از پایان نامه های دیگر به اصول نگارشی پایبند  و نیازمند باشد، چون رشته حقوق در هر زمینه و جایگاهی نیازمند؛ بازی درست با کلمات است تا بتوانید در جلسه دفاع خود یا جلسه دادگاه  و دفاع از دیگران  به خوبی به نتیجه برسید. در ضمن کاربران میتوانند از نمونه پایان نامه های آماده حقوق مقطع دکتری  برای سایت برای کمک در نگارش موضوع خود استفاده نمایند

 

ما معتقدیم که نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند به ما کمک نماید تا بتوانیم برای شما دوستان و مخاطبین گرامی هر چه بهتر و با کیفیت تر به تولید محتوایی فاخر و جامع پرداخته و در راستای پیشبرد دانش گام برداریم. از این رو اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا نقد و یا ابهامی وجود دارد که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید.

همچنین اگر در ارتباط با موضوع مقاله دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید.

 

گردآوری توسط مسعود مرادی

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 19 =