پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

TXT
نکات کلیدی در دفاع پایان نامه حقوق
txt
دسامبر 27, 2018

نکات کلیدی در دفاع پایان نامه حقوق


رویای هر دانشجوی حقوق در هر جایی از کره زمین این است که تبدیل به یک وکیل بلند پرواز و زبر دست شود. اما همانند سایر رشته های دانشگاهی؛ رسته حقوق با چالش های متفاوتی رو به است. یکی از این چالش ها برای دانشجوهای ارشد و دکترای حقوق دفاع از پایان نامه شان است. بنابراین برای اینکه آماده ی دفاع پایان نامه حقوق خود باشید باید چه کارهایی انجام بدهید که با بهترین نتیجه رو به رو شوید؟ در اینجا نکاتی کلیدی  و توصیه های مفیدی در رابطه با چگونگی دفاع پایان نامه حقوق  آمده است:

 

نکات کلیدی در دفاع پایان نامه حقوق

  • در ابتدا در مورد مرور ادبيات تحقيق بايد بدانيد كه محقق بايد حضور خود را نشان دهد مثلا بايد از يافته هاي يک محقق که ادبيات ان را مطالعه کرده انتقاد کند و يا معلوم کند که اين اطلاعات چه رابطه اي با تحقیق او دارد.

 

  • اگر از یک جرم و یا مثال در تحقیقتان استفاده میکنید باید آن را ارزیابی کنید و بگویید که به چه دلیل از آن استفاده کرده اید. براي مثال اگر راجع به جرم قاچاق انسان تحقيق ميكنيد و مثالي كه براي آن به كار ميبريد راجع به قاچاق اعضاي بدن انسان باشد، بايد به طور كامل توضيح دهيد كه اين جرم به چه علت بوجود آمده و با چه اهدافي پيش ميرود و اصلا چرا اعضاي بدن قاچاق ميشود و در ادامه راجع به مجازات آن براي هر عضو از بدن توضيح كامل بدهيد.

 

  • باید بر اساس مسائل و مشکلات و جرایم روز مثال انتخاب کنید. حتی اگر بتوانید در رابطه با نیاز روز مثال جدیدی ارائه کنید و یا حتی آن را با مثال های واقعی موجود تا آن زمان ترکیب کنید بسیار عالی است. همانطور كه ميدانيد جرايم زيادي هستند كه در گذر زمان كمرنگ شده اند و يا بوجود آمده اند. براي مثال جرايم اينترنتي به دليل پيشرفت روز افزون تكنولوژي در حال گسترش است كه ممكن است هر روز با وقوع جرم جديدي رو به رو شويم كه پيش تر اتفاق نيوفتاده. بنابراين بايد زمان زيادي صرف بررسي اين وقايع و علت شكل گرفتن اين جرايم و راه هاي مبارزه با آن ها شود. همينچنين اينكه كسي كه در اين راه تحقيق ميكند بايد الفباي موضوع مورد جرم را فرا بگيرد و راجع به آن اطلاعات كافي داشته باشد. به فرض اگر فردي كه در حال بررسي جرايم كامپيوتري است، اطلاعات كافي راجع به كامپيوتر و دنياي مجازي نداشته باشد مسلما موفق نخواهد شد.

 

 

  • اکثر محققين در پايان نامه ها مطالعه موردي انجام مي دهند ولي ان را يک پژوهش پيمايشي اعلام مي کنند بايد دقت کنيد که در اين موارد بگوييد رويکرد مطالعه موردي بوده است با استفاده از روش پيمايشي يا روشهاي ديگري که استفاده کرده ايد.

 

  • در صورتی که برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده کرده اید به دلیل اینکه این نوع جمع آوری اطلاعات با محدودیت هایی رو به رو است بهتر است از روش هایی مثل 3 بعدی کردن اطلاعات و یا جمع آوری اطلاعات در زمان های متفاوت و مصاحبه ی حضوری با مجرمین، این محدودیت را جبران کنید و حتما در طول دفاع نوع روشی که برای جبران محدودیت جمع آوری داده هایتان استفاده کردید را توضیح دهید.

 

  • حتما در دفاع از پایان نامه خود در مورد دقت و اعتبار مطالب جمع آوری شده و نگارش آن ها توضیح دهید. مثلا اگر آزمون های آزمایشی از پرسشنامه ها تهیه کردید حتما چگونگی آن را ذکر کنید و حتی تعداد پرسشنامه ها را هم بازگو کنید. این کار دقت و جزئیاتی که شما در پایان نامه تان به کار برده اید را نشان میدهد. حتی میتوانید از نام اساتیدی که در این مسیر به شما کمک کرده اند استفاده کنید.

 

  • در صورتی که مطالعات شما در نهایت به گروه، قشر و یا افراد خاصی از جامعه میرسد باید حتما توضیح دهید که چه خصوصیاتی دارند. مثلا اگر منافع نتایج شما به قاچق کننده های اعضای بدن میرسد، آن را مشخص کنید.

 

  • در معرفی خود در پایان نامه تان حتما خودتان را پژوهشگر با محقق تعریف کنید و به هیچ وجه از کلاماتی مانند تدوین گر، مولف و نگارنده استفاده نکنید.

 

  • هدفتان در تحقیق  باید واضح و بدون هیچ گونه ابهام باشد. به طوری که داوران به راحتی آن را درک کنند.براي مثال اگر هدفتان در نهايت ارائه هاي راه هاي پيشگيري از وقوع جرايم دزدي است نبايد آن را به جرايم مربوط به قاچاق بسط دهيد. زيرا اين دو مقوله اي كاملا جداگانه هستند و موجب ايجاد ابهام براي داوران ميشود.

 

  • اگر در پایان نامه تان در مورد یک موضوع خاص، چندین تعریف ارائه میدهید حتما به طور واضح اعلام کنید که از کدام یک از این تعاریف استفاده میکنید و اساس شما بر پایه ی کدام یک از این تعاریف است. برای مثال در جلسه ی دفاع هنگامی که به آن تعریف مورد نظرتان میرسید ذکر کنید که:اساس پایان نامه من بر روی این تعریف است. مثلا اگر پايان نامه تان راجع به جرايم اختلاس است بايد يك تعريف جامع راجع به اين نوع جرايم و نيز انواع آن ارائه دهيد. شما زمان اين را نداريد كه راجع به همه ي انواع جرايم مربوط به بزه اختلاس تحقيق كرده و پايان نامه ي مفصل و كاملي از آن ارائه دهيد. بنابراين پس از تعريف جامع از انواع اين جرايم، فقط روي يكي از آن ها مانور دهيد و توضيح دهيد كه ميخواهيد تنها به اين موضوع در پايان نامه خود بپردازيد تا بتوانيد ذهن داوران را معطوف به همان موضوع كنيد، نه اينكه داوران مجبور شوند در طول ارائه ي شما حدس بزنند كه شما روي چه تعريفي در حال مانور هستيد.

 

نکات کلیدی در دفاع پایان نامه حقوق

 

دفاع پایان نامه حقوق

50% نمره پايان نامه شما مي باشد پس با اعتماد به نفس ،قوي و با غرور از آن دفاع کنيد.

 

  • اگر حجم پايان نامه شما زياد شده است و لازم است بخشي را حذف کنيد ،مي توانيد حذفيات را در بخش پيوست پايان نامه ارائه دهيد و راجع به آنها نیز به داوران توضیح دهید.

 

  • از يک روش واحد براي رفرنس دهی استفاده کنيد.روش مورد نظر داوران اکثرا روش APAمي باشد.

 

  • در ابتدای جلسه ی دفاع خود ابتدا از اساتیدی که به شما در نگارش و اجرای پایان نامه کمک کرده اند و نیز اساتیدی که در جلسه حضور دارند با ذکر نام تک تکشان تقدیر و تشکر کنید. در پاورپوینت خود هم نیز نام این اساتید بیاورید و از آنها تشکر کنید. همچنین در پایان جلسه دوباره نام تمام این اساتید و افراد حاضر در جلسه را آوره و از آن ها تشکر کنید.
  • در جلسه دفاع با قدرت و جسارت از پایان نامه تان دفاع کنید زیرا شما در برابر اساتید و داوران یک محقق هستید نه دانشجو بنابراین بیشتر از داوران در مورد تحقیقتان میدانید. پس این شما هستید که با نحوه ی دفاع خود پایان نامه تان را درخشان میکنید و از گفتن و فکر کردن به کلمات و افکار منفی مثل: من استرس دارم، من ضعیفم دوری کنید زیرا این افکار کارتان را ضعیف جلوه میدهند. شما باید در جلسه دفاع خود به اساتید و داوران نشان دهید که یک حقوقدان هستید اما طوری رفتار نکنید که نشان بدهید شما بیش از حد به کارتان و نتایجتان اعتماد دارید و هیچ ایرادی بر آن وارد نیست. در این موقعیت کمی خودبزرگ بینی شکست ناپذیری بد نیست

 

  • اگر در پايان نامه خود اسلايد هايي داريد كه داراي جداول آماري و يا نمودار است بهتر است زمان بيشتري را براي توضيح و تفسير آن اختصاص دهيد كه به طور كامل تصوير آنها در ذهن داوران نقش ببندد و سعي كنيد با تسلط كامل و اعتماد به نفس آن ها را توضيح دهيد.

 

 

  • سعي كنيد در هنگام دفاع از استفاده از واژه هاي انگليسي و عربي بپرهيزيد و در صورت امكان از كلمات فارسي معادل آن ها استفاده كنيد. به ويژه اينكه در متون حقوقي كلمات عربي زيادي به كار رفته است بنابراين بهتر است در زبان محاوره ي خود از كلمات عربي استفاده نكنيد.به مفهوم کلمات دقت کنيد مثلا شايد در اکثر کتابها بيايد تسهيم دانش اما شما بايد توجه کنيد که شما بايد از کلمه به مشارکت گذاري دانش استفاده کنيد چرا که تسهيم دانش به معني ان است که هر فرد سهم خود را بر مي دارد اما به اشتراک گذاري معني ديگر دارد.

 

  • در دفاع خود دقت کنيد به گونه اي بايد دفاع کنيد که افراد داخل سالن که از تحقيق شما بي اطلاع هستند کاملا موضوع را درک کنند و بايد روان ،پيوسته و ساده مطالب را بيان کنيد.

 

  • توجه کنيد که داوران کمتر متن کل پايان نامه را مطالعه مي کنند بلکه چکيده پروپوزال ،و فصل 3 پايان نامه شما که شامل روش شناسي ميباشد را مطالعه مي کنند پس سعي کنيد اين بخش ها را به دقت و ظرافت بنويسيد.

 

  • بيشترين خطاهايي که داوران مي گيرند روي مسائل روش شناسي تحقيق مي باشدچرا که اکثرا در رابطه با موضوع شما اطلاعي ندارند اما در مورد روش تحقيق خوب مي دانند پس سعي کنيد روي اين بخش چه در نگارش و چه در دفاع دقت کنيد.

 

  • معمولا براي دفاع ٢٠تا٣٠ دقيقه زمان براي شما در نظر ميگيرند اما بهتر است براي دفاعتان ٢٥ دقيقه زمان در نظر بگيريد و قبل از ارائه در همين مدت زمان تمرين كنيد.

 

  • به دليل اينكه ممكن است در حين دفاع و ارائه پايان نامه دچار استرس شويد و ذهنتان آشفته شود بهتر است از مطالبي كه ميخواهيد ارائه دهيد نت برداري كنيد و در حين ارائه با كمي نگاه كردن به آنها ميتوانيد دوباره به ياد آوريد.

 

  • بهتر است در زمان دفاع تمام كارها و فعاليت ها و زحماتي كه براي بهبوديافتن پايان نامه تان انجام داده ايد و همچنين تمام ويژگي هاي مثبت آن را براي داوران به طور كامل توضيح دهيد كه متوجه شوند شما كار بزرگي انجام داده ايد و وقت و انرژي زيادي صرف آن كرده ايد.

 

  • اگر به شما اعلام شده كه مثلا ٢٥ دقيقه زمان براي دفاع دارديد ولي براي شما كافي نيست بهتر است سعي خود را بكنيد كه ارائه ي كامل را در اولويتتان قرار دهيد زيرا در صورت نگفتن يكي از مطالب ممكن است دفاعتان دچار نقص شده و داوران از شما ايراد ميگيرند. در صورتي كه شما به دليل اداي مطلب در زمان دقيق ذكر شده چيزي را از قلم بياندازيد داوران به شما اعلام خواهند كرد كه چند دقيقه كم و زياد مشكلي ندارد و بهتر از ناقص ارائه شدن مطالب است. بنابراين بهتر است با آرامش خاطر كامل از پايان نامه تان را در همان مدت زماني كه تمرين كرده ايد ارائه دهيد.

 

گردآوری توسط مسعود مرادی



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =