پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

TXT
چگونه یک بیان مسئله قوی بنویسیم ؟
txt
دسامبر 6, 2018

چگونه یک بیان مسئله قوی بنویسیم ؟


یکی از مهمترین مراحلی که در نوشتن پایان نامه و پروپوزال وجود دارند، بیان مساله می باشد،  می توان گفت که بیان مساله اولین و مهمترین گام در امر تحقیق است، که می تواند روند و فرایند تحقیق را مشخص نماید. در بیان مساله، باید محقق موضوعی و مساله ای که به دنبال حال آن است را مطرح کند و سوالی که می خواهد به آن پاسخ دهد را مشخص نماید.  اما پیش از اینکه به صورت کامل توضیح دهیم خوب است بدانید که بیان مسئله چیست و چه کاربردی دارد و اینکه چگونه به بیان مسئله بپردازیم و اهمیت موضوع و بیان مسئله در پروپوزال نویسی در چه حدی است. این موارد می تواند تا حدود بسیار زیادی به شما کمک نماید تا در نگارش پروپوزال و پایان نامه این موارد را اجرایی نموده و پایان نامه ای با کیفیت ارائه دهید. با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

چگونه یک بیان مسئله قوی بنویسیم ؟

بیان مسئله در پروپوزال و پایان نامه چیست؟

زمانی که می خواهید پایان نامه ای برای مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری بنویسید، باید ابتدا پروپوزال پایان نامه را نوشته و آن را به تصویب دانشکده مربوطه برسانید، یکی از بندهای مهم در پروپوزال نویسی ،  بیان مساله می باشد که بسیاری از دانشجویان در نوشتن آن دچار مشکل می شوند، چرا که نوشتن بیان مسئله باید بسیار دقیق باشد و موضوع مورد تحقیق به درستی تعریف شود. چرا که بیان مساله در پایان نامه مربوط به بیان مساله پروپوزال است و به نوعی ادامه و گسترش آن می باشد. چرا که بیان مساله تابلو راهنمای تحقیق است و بیشتر داوران در زمانی دفاع پایان نامه به بیان مساله توجه خاص دارند و شاید اولین بخشی است که مطالعه می شود. برای نوشتن بیان مساله قوی و خوب، باید مدت زمان زیادی را به فکر کردن در مورد موضوع پژوهش خود بپردازید تا موضوع و ابعاد آن کاملا برای خودتان مشخص شود، به عبارت عامیانه موضوع تحقیق را بتوانید هضم کنید.

 

در پروپوزال و پایان نامه برای نوشتن  بیان مسئله  که بخشی از آنها می باشد، محدودیت خاصی وجود ندارد، ولی معمولاً بیان مسئله  از یک الی دو صفحه نباید تجاوز کند. یک بیان مساله خوب باید به مسئله اصلی پژوهش تمرکز کند و با ذکر مسائل جزئی به تجزیه و تحلیل آن بپردازد.

بیان مسئله  در پروپوزال و بیان نامه دارای دو بخش می باشد، در بخش اول محقق به تشریح و بررسی موضوع و مساله خود می پردازد و ابعاد آن را برای خواننده مشخص می نماید و در بخش دو راه حل ها و وضعیت مطلوب خود را ارائه می دهد. یعنی راه هایی که برای حل مشکل دارد را مطرح و وضعیت مطلوب را ترسیم می کند. در بخش پایانی می توان جزئیات بیشتری از اینکه پژوهش، چه کاری می خواهد انجام دهد را می توان شرح داد. توجه داشته باشید که برای دو بخش اول حتما باید استناد واقعی و علمی داشته باشد.

 

شیوه نگارش بیان مسئله در پروپوزال

بیان مساله در پروپوزال و پایان نامه به صورت چند پارگراف در زیر تیتر بیان مساله نوشته می شود، یعنی مراحلی که در ادامه گفته شده، نباید از هم جدا باشند، بلکه باید به صورت ترتیبی ابتدا مقدمه، مشکل اصلی (سوال اصلی)، فرضیه یا راه حل، اهمیت موضوع، روش تحقیق نوشته شود.

 

1- گام اول: ذکر مقدمه کلی

وقتی می خواهید بیان مساله پروپوزال و پایان نامه خود را بنویسید، باید ابتدا با ذکر یک مقدمه در خصوص اهمیت موضوع تحقیق بیان مساله را شروع کنید تا خواننده به تدریج وارد فضای اصلی تحقیق شود. یعنی اطلاعات کلی در مورد تحقیق خود ارائه دهید.

 

2- بیان مساله یا مشکل اصلی

بعد از ذکر مقدمه ای کوتاه در بیان مساله، به تعریف و تبیین مفهوم متغیرهای اصلی تحقیق که در واقع همان مساله تحقیق می باشند بپردازید. یعنی متغیرهای اصلی تحقیق را بررسی کرده و روابط میان آنها را تشریح کنید. سعی کنید مساله اصلی تحقیق را به صورت سوالی بنویسید و از بیان آن به صورت عبارات کلی و یا خبری خود داری کنید، بیان مساله می توان گفت که همان موضوع اصلی تحقیق است که به سوال اصلی تحقیق تبدیل شده است، یعنی مشکل اصلی می باشد.

 

3- نحوه برخورد با مشکل یا فرضیه ها

بعد از اینکه سوال اصلی تحقیق را بیان کردید، به فرضیه هایی که در آن مورد دارید، بپردازید و فرضیه تحقیق خود را بیان کنید، یعنی جواب احتمالی شما به مشکل چیست و تحقیق شما در صدد اثبات و یا رد این فرضیه می باشد. فرضیه در واقع پاسخ احتمالی به سوال اصلی تحقیق می باشد، که در جریان تحقیق اثبات و یا رد می شود.

 

4- بیان اهداف تحقیق و اهمیت

هر تحقیقی به دنبال اهداف خاصی می باشد، که معمولاً در پروپوزال به صورت جداگانه نوشته می شود، ولی در بیان مساله هم اهداف اصلی تحقیق ذکر می شود، تا خواننده در جریان هدف هایی که تحقیق دنبال می کند قرار گیرد و از آنها اطلاع یابد و از اهمیت تحقیق خبردار شود. برای بررسی اهمیت تحقیق می توانید از منابع گوناگون و سخنان شخصیت های مختلف استفاده کنید و در آخر دورنمایی از وضعیت تحقیق ارائه دهید. در بخش پایانی بیان مسئله می توانید جزئیات بیشتری از این که پژوهش شما چه کاری می خواهد انجام دهد را شرح دهید و فراموش نکنید که تمام این مراحل باید استناد علمی و واقعی داشته باشند.

 

5- روش تحقیق

در پایان بیان مساله خود اعلام کنید که برای رسیدن به هدف و آزمون فرضیات خود از چه روشی استفاده خواهید کرد. روش های مورد استفاده در پایان نامه ها بر حسب موضوعات خود می تواند مختلف باشند، از این رو، در انتخاب روش تحقیق دقت داشته باشید که متناسب  با موضوع تحقیق باشد.

 

چگونه یک بیان مسئله قوی بنویسیم ؟

 

چگونه یک بیان مساله خوب و قوی بنویسیم؟

نوشتن یک بیان مساله خوب کاری سخت می باشد، چرا که ابتدا باید مقالات و گزارشات مرتبط با موضوع را مطالعه کرد و با دید جامع شروع به نوشتن بیان مساله نمود. یک بیان مساله خوب باید کوتاه باشد و از توضیحات زیاد پرهیز نماید، معمولا در پروپوزال ها بیان مساله یک صفحه می باشد و در پایان نامه کمی بیشتر است. کم بودن بیان مساله سبب ایجاد همبستگی و انسجام مطالب می شود. بیان مساله خود را از یک کل شروع کنید و به تدریج به جزئیات بپردازید و با دقت و مهارت و با استفاده از منابع و مستندات اثبات کنید که مشکل و مساله ای وجود دارد که تحقیق شما در صدد حل آن می باشد.

 

هدف نهایی بیان مساله تبدیل یک مساله کلی و مبهم به یک مساله تعریف شده، دقیق و مشخص است تا بتوان آن را در یک پژوهش علمی مورد مطالعه و تحقیق قرار داد و راه حل هایی را برای آن بیان نمود. در بیان مساله باید هدفی که تحقیق به دنبال آن است را معین کنید.

 

برای نوشتن بیان مساله خوب باید به برخی از نکات توجه داشت. از جمله این نکات عبارتند از:

1- در هنگامی که می خواهید بیان مساله را بنویسید، سعی کنید موضوع و مشکل اصلی را همیشه در مرکز توجه قرار دهید، از نوشتن مطالبی که شما را از موضوع دور می کنند خودداری کنید. سعی کنید به خوانند اثبات نماید که مشکلی وجود دارد و این تحقیق به دنبال حل آن مشکل می باشد.

 

2- راه حل ها و فرضیه هایی که مد نظر شما است و فکر می کنید پاسخ سوال و مشکل اصلی می باشد بیان کنید. این فرضیه های می تواند در طول تحقیق اثبات و یا رد شود.

 

3- از واژه ها و نشانه گذاری مناسب در بیان مساله استفاده کنید، واژه های ایهام دار، سبب ابهام مساله شده و به بیان مساله آسیب می زند، هر چقدر از کلمات واضح و روشن استفاده کنید، بیان مساله شما به همان اندازه خوب خواهد شد.

 

4- علائم و نکات نگارشی را در بیان مساله رعایت کنید، توجه داشته باشید که بیان مساله معمولاً اولین بخشی است که در حین داوری و دفاع توسط استاد داور مطالعه می شود، هر چقدر این بخش بی نقص تر باشد، در جلب نظر استاد داور موثر خواهد بود و ذهنیت خوبی ایجاد خواهد نمود.

 

5- سعی کنید در زمانی که بیان مساله را یاد داشت می کنید در مورد مساله و مشکل اصلی با سند و مدرک صحبت کنید، یعنی مطالب خود را به همراه منابع آن مستند کنید، تا مشکل و مساله اثبات شود. از بیان حرف های شخصی و احساساتی پرهیز کنید و حتماً مطالبی که در ارتباط مستقیم با مساله تحقیق دارند را بیان کنید.

 

ما معتقدیم که نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند به ما کمک نماید تا بتوانیم برای شما دوستان و مخاطبین گرامی هر چه بهتر و با کیفیت تر به تولید محتوایی فاخر و جامع پرداخته و در راستای پیشبرد دانش گام برداریم. از این رو اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا نقد و یا ابهامی وجود دارد که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید.
همچنین اگر در ارتباط با موضوع مقاله دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید.

 

گردآوری توسط مسعود مرادی

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


یک پاسخ به “چگونه یک بیان مسئله قوی بنویسیم ؟”

  1. teimoor گفت:

    سلام من موضوعم در مورد تشخیص سکته قلبی با استفاده از روش های یادگیری عمیق در نوار قلب هستش. در مورد بیان مسئله و اینکه چطور تحقیقم رو به کارهایی که دیگران انجام دادن مشکل دارم ولی نمیدونم چیکار کنم که این مشکل حل بشه ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + سه =