پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

TXT
آموزش نگارش پروپوزال | چگونه یک پروپوزال بنویسیم
txt
نوامبر 30, 2018

آموزش نگارش پروپوزال | چگونه یک پروپوزال بنویسیم


شاید شما هم نام پروپوزال را زیاد شنیده باشید. اگر می خواهید برای پایان نامه خود پروپوزال بنویسید و نمی دانید که باید از کجا شروع کنید این مقاله می تواند راه گشای شما باشد. در  این مقاله به طور کامل و جامع در مورد نگارش پروپوزال سخن می گوییم و به صورت قدم به قدم نکات مهمی را در این زمینه برای شما دوستان عزیز و محترم ارائه می کنیم. در این متن سعی شده است تا اطلاعات جامعی را درباره پروپوزال گرد اوری شود. این متن شما را با این موضوع اشنا خواهد کرد. با ما تا انتهای متن همراه شوید.

 

آموزش نگارش پروپوزال | چگونه یک پروپوزال بنویسیم

پروپوزال چیست؟

پروپوزال (Proposal) به معنی طرح پیشنهادی می باشد. زمانی که شما یک طرح اولیه پیشنهادی را برای یک تحقیق ارئه می کنید یعنی یک پروپوزال ارائه کرده اید.

پروپوزال باید با دقت کافی نوشته شود و پس از انجام تحقیقات مناسب، یک طرح پیشنهادی خوب ارائه گردد. پروپوزال در واقع مسیر تحقیق شما و نقشه کلی ان را مشخص می کند. پس باید برای نوشتن ان وقت و دقت کافی بگذارید.

انواع پروپوزال :

پروپوزال ها بر اساس نوع تحقیق دسته بندی می شوند. تحقیق از منظر هدف آن به چند دسته تقسیم می شود. از این منظر انواع تحقیق شامل موارد زیر می باشد:

  1. تحقیق های بنیادی
  2. تحقیقات کاربردی
  3. تحقیقات توسعه ای

تحقیق های کاربردی به دنبال شناخت و کشف رابطه های موجود بین پدیده ها و متغیرها و پیدا کردن درکی از پدیده های علمی و طبیعی است. این نوع از تحقیقات نظریه ها و فرضیه های علمی را سنجش و اندازه گیری می کند، قوانین جدید علمی را کشف می کند و به کمک این نوع از تحقیقات می توان مرزهای علم را گسترش داد.

اما تحقیقات کاربردی بر مبنای داده ها و نتایج تحقیقات بنیادین علمی تکیه دارند و به دنبال دست آوردهایی هستند که بتوان در عمل و در زندگی آن را به کار بست. در واقع این نوع تحقیقات برای بهتر کردن زندگی به کار می روند.

در نهایت تحقیقات توسعه ای تحقیقاتی هستند که به دنبال بهبود بخشیدن و یا زیاد کردن تولیدات یک محصول و یا روش های جدید تولید کالا و خدمات می باشد.

 

نکات نگارش پروپوزال

پروپوزال نیز همانند دیگر متون علمی باید شالوه ذهن شما باشد. استفاده از متون دیگر می تواند راهگشای شما باشد اما استفاده بیش از حد و تقلید گونه از دیگر ایده ها می تواند ارزش متن شما را به شدت کاهش دهد. برای نگارش پروپوزال حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • تقلیدی نباشد: پروپوزال نباید از کسی و یا متنی تقلید شده باشد. باید سعی کرد طرح پیشنهادی ابداعانه و خلاقانه باشد. سعی کنید موضوعات جدید را در پروپوزال خود پیشنهاد دهید. پیشنهاد شما باید دارای نکات و موضوعات جدید باشد.
  • موضوع جذاب انتخاب کنید: موضوعات تکراری را مطرح نکنید. سعی کنید موضوعاتی را در پروپوزال خود پیشنهاد دهید که برای دیگران جذابیت داشته باشد.
  • موضوع پروپوزال اجرایی باشد: بعضی اوقات پیشنهاد ها تنها روی کاغذ قابل اجرا هستند و نمی توان ان را در ازمایشگاه عملیاتی کرد. پروپوزال باید قابل اجرا شدن باشد. موضوعی که نتوان ان را در ازمایشگاه انجام داد به درد پروپوزال نمی خورد. پس وقت خود را تلف نکنید.
  • موضوع باید منطبق با اموزش های دوره تحصیلی باشد : نمی توان موضوعی انتخاب کرد که در حیطه تخصص شما نباشد .
  • انتخاب استاد راهنما و مشاور مناسب : باید در حیطه تخصصی خود یک استاد مشاور مناسب را پیدا کرده و از ان جهت پیش بردن موضوع تحقیق و پروپوزال نویسی بهره برد.

 

آموزش نگارش پروپوزال | چگونه یک پروپوزال بنویسیم

آموزش نگارش پروپوزال | چگونه یک پروپوزال بنویسیم

 

ترتیب و نحوه نگارش پروپوزال | مراحل پروپوزال نویسی

تا بدینجای کار در مورد پروپوزال و نکات نگارش آن توضیح دادیم. حال می خواهیم کار را شروع کنیم. مراحل پروپوزال نویسی به صورت کامل به صورت زیر است.

1.عنوان:

اولین کار در پروپوزال نویسی انتخاب یک عنوان صحیح و جامع برای ان می باشد. دقت کنید عنوان پژوهش نباید خیلی طولانی باشدو سعی کنید ان را مختصر و مفید بنویسید. عنوان را به گونه ای بنویسید که خواندن ان دشوار نباشد و به راحتی مفهوم تحقیق را برساند .

2.واژه ها و اصطلاحات علمی:

پس از عنوان باید لغات علمی و واژه های به کار رفته در متن را نوشته و برای انها توضیحاتی ارائه داد.

3.بیان مسئله :

حال نوبت ان است که مسئله مورد تحقیق بیان شود. محقق باید توضیح دهد که دنبال تحقیق و کشف کدام مسئله می باشد و ان را برای خوانندگان توضیح دهد. در واقع فرد تحقیق کننده با بیان مسئله به دیگران می گوید که من دنبال حل کردن این موضوع و مشکل هستم و می خواهم راجع به ان تحقیق کنم.

طرح و بیان مسئله بسیار مهم است و در واقع نصف راه حل همواره در درست مطرح کردن مسئله نهفته است.

4.اهمیت پژوهش و تحقیق:

در اینجا محقق راجع به مسئله توضیحات بیشتری ارائه می دهد. چرا این موضوع و مسئله اهمیت دارد و حل کردن ان چه فوایدی دارد. او شرح می دهد که با انجام این تحقیق می توان به نتایج مثبتی رسید که از اهمیت بالایی برخوردار است.

5. پیشینه پژوهش و تحقیق :

در این قسمت ، تمام تحقیقاتی و مطالعاتی که به نحوی با مسئله مرتبط هستند مورد بررسی قرار می گیرند . این مطالعات و تحقیقات ممکن است از لحاظ مکانی یا زمانی با مسئله محقق شباهت داشته باشند. با بررسی تحقیقات دیگر نکات و فواید جدید تحقیق مشخص می شود. محقق با اوردن پیشینه این را نشان می دهد که در حال کشف و حل وجوه تازه ای از مسئله در پژوهش خود است. همچنین پیش زمینه ای ذهنی را برای خواننده فراهم می سازد که قرار است درباره چه چیزی پژوهش انجام گیرد. مقاله های علمی وطرح های تحقیقی همراه با خلاصه ای از نتایج انها در این قسمت اورده می شود.

 

6.مراحل پژوهش :

حال نوبت ان است که نوع تحقیق و مراحل ان در این قسمت اورده شود که شامل بخش های زیر می باشد:

طرح سوال از سوی پژوهشگر: در این قسمت محقق حدسیات و سوالات خود را عنوان می کند. او یک فرضیه را در نظر می گیرد و ان را عنوان می کند. حال به دنبال حل این فرضیه خواهد گشت. او با توجه به مشکلی که مشاهده کرده سوال و فرضیه خود را بر اساس حل کردن ان عنوان می کند. چرا این موضوع اتفاق افتاده است و چگونه می توان ان را حل کرد.

گرد اوری اطلاعات لازم از طریق امار و ازمایش: محقق ابتدا منابع تحقیق و مکان های یافتن اطلاعات و داده ها را شرح می دهد و توضیح می دهد که چگونه این اطلاعات را گرداوری کرده است.

طبقه بندی کردن و تحلیل کردن اطلاعات و داده ها :حال او اطلاعات به دست امده را به بخش های مختلف تقسیم می کند و شروع به تحلیل انها می کند . او توضیح می دهد که چرا این اطلاعات و داده ها به این شکل در امده اند و دلایل ان را بررسی می کند . انواع احتمال ها را شرح می دهد و تمامی فرضیه های تحلیلی را در نظر می گیرد. جداول و نمودار ها می توانند بسیار به این موضوع کمک کنند. تحلیل ها باید جامع و دقیق باشند و بتوان به انها اطمینان کرد.

ارائه نتیجه : در این قسمت محقق نتیجه گیری خود را عرضه می کند . او توضیح می دهد که با توجه به کارها و تحلیل های انجام شده این نتیجه گیری بدست امده است . نتیجه کار بسیار مهم است چون قرار است یک مشکل را حل کند یا مشکل و مسئله ای را موشکافی و باز کند.

 

7. روش های تحلیل :

در این قسمت محقق توضیح می دهد که از طریق کدام روش ها توانسته اطلاعات و داده ها را ارزیابی کند. اگر نرم افزار یا جامعه ای اماری وجود دارد ان را اعلام می کند یا اگر روش تحلیل معتبری از پیش وجود داشته ان را شرح می دهد. دقت داشتع باشید که خواننده باید بداند چه روش هایی برای تجزیه داده ها مورد استفاده قرار گرفته است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار می باشد

 

8.منابع:

در اخر پژوهشگر باید منابعی که از انها برای پیش بردن تحقیق خود استفاده کرده را معرفی کند. تمام منابع باید ذکر شوند. این منابع باید به صورت مرتب و به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی مولف نوشته شود:

کتاب ها : نام خانوادگی ) کامل ( نام( مخفف (- سال چاپ- عنوان کتاب- مترجم -انتشارات -تعداد  صفحات کتاب

مقالات : نام خانوادگی ) کامل ( نام ( مخفف (- سال چاپ- عنوان مقاله- مترجم- منبع مقاله شماره جلد -شماره صفحات مقاله

حتی الامکان منابع خارجی نیز استفاده شود و سایتها و نشانی های اینترنتی معرفی گردد ضمناً منابع می بایست با محتوای مطالب تناسب داشته باشد .

 

ما معتقدیم که نظرات و پیشنهادات شما دوستان و مخاطبین گرامی می تواند ما را در تولید محتوایی فاخر و جامع یاری رساند. از این رو اگر در مورد نگارش پروپوزال و یا موضوعات مشابه مورد خاصی وجود دارد که در بالا ذکر نشده است و از نظر شما مهم و حتی حیاتی است در قسمت نظرات و پیشنهادات به طور کامل برای ما این موارد را ذکر نمایید که هم ما و هم مخاطبین محترم از وجود چنین اطلاعاتی مطلع گردیم.

 

گردآوری توسط مسعود مرادی


برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =