پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بيماری های پالپ و پری اپيكال : دانلود تحقیق رشته دندانپزشکی
doc
تعداد صفحات : 81
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته دندانپزشکی
29000 تومان


تحقیق رشته دندانپزشکی با فرمت WORD و در ۸۱ صفحه با موضوع بيماری های پالپ و پری اپيكال نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

بيماری های پالپ و پری اپيكال

مقدمه و بيان مسئله

بيماری های پالپ و پري اپيكال يكي از شايعترين علل مراجعه بيماران به دندانپزشكان مي‌باشند، نقش ميكروارگانيسم‌ها و محصولات ويرانگر آنها بعنوان عامل اصلي اين بيماري‌ها بطور كامل شناخته شده است .

باكتريهاي متعددي در عفونتهاي كانال ريشه دخيلند. يكي از شايعترين باكتري‌هاي يافت شده از سيستم كانال ریشه دندانهای عفونی  فوزوباکتریوم نوکلئاتوم است پورفیروموناس ژنژيواليس نيز يكي از ميكروارگانيسم‌‌هاي شايع كانال ريشه دندانهاي داراي آبسه است  . انتروكوکوس فكاليس يك باكتري بي‌هوازي اختياري گرم مثبت فرصت طلب است كه در اغلب عفونتهاي مقاوم كانال ريشه و درمان ريشه‌هاي ناموفق بدون علامت يافت مي‌شود .

در بررسيهاي گوناگون به اثبات رسيده است كه شستشوي مكانيكي كانال به تنهايي قادر به حذف ميكروارگانيسم‌ها از كانال نيست .

ميكروارگانيسم‌‌هاي باقيمانده در كانال ريشه پرشده مي‌توانند تقسيم شده، به فضاهاي كانال و خارج ريشه هجوم برده و پريودنتيت اپيكالي ايجاد كنند .

بنابراين كاربرد داروهاي داخل كانال جهت حذف باكتريهايي كه پس از دبریدمان مكانيكي باقي مي‌مانند ضروري به نظر مي‌رسد .

مواد مختلفي از جمله كلرهگزيدين، ledermix ، فنل و مشتقات آن به عنوان داروهاي داخل كانال مطرح شده‌اند كه متاسفانه هيچكدام از آنها داروهاي ايده‌آلي نبوده‌اند.

هدف اصلي:

بررسي اثر ضد ميكروبي عصاره هاي متانولي ۱۰ گياه دارويي روي ميكروارگانيسمهاي معمول و مقاوم به درمان كانال ريشه دندان و بيماری های پالپ

اهداف فرعي :

۱ـ تعيين اثر ضدميكروبي غلظتهاي مختلف عصاره هاي متانوس ۱۰ گياه دارويي روي ميكروب Enterococcus  faecalis

۲- تعيين اثرات ضدميكروبي غلظت هاي مختلف عصاره هاي متانوس ۱۰ گياه دارويي روي ميكروب Porphyromonas  gingivalis

۳- تعيين اثرات ضد ميكروبي غلظت هاي مختلف عصاره هاي متانوس ۱۰ گياه دارويي روي ميكروب Fusobacterium  nucleatum  

 اهداف كاربردي:

۱ـ با توجه به نتايج طرح حاضر، هدف دستيابي به گياهاني است كه در عين سالم و بي ضرر بودن ، روي عوامل ميكروبي شايع و مقاوم عفونتهاي كانال داراي اثربخشي قابل توجهي باشند تا بتوان بعنوان جايگزين مناسب داروهاي ضد ميكروب سنتزي از آنها استفاده نمود.

كليات

اكثر بيماری های پالپ و پري راديكولار بطور مستقيم يا غير مستقيم با ميكروارگانيسم‌ها در ارتباط است. باكتريها شايعترين ميكروارگانيسم‌هاي دخيل در عفونتهاي اندودنتيك هستند گر چه مطالعات احتمال نقش قارچها و ويروسها را نيز مطرح كرده‌اند .

در سال ۱۹۶۵ كاكه‌هاشي و همكارانش نشان دادند كه باكتريها باعث بيماری های پالپ و بافت اطراف ريشه مي‌شوند. وقتي در موشهاي بافلور ميكروبي نرمال پالپ باز شد نكروزپالپ و ضايعات اطراف ريشه ايجاد گرديد ولي وقتي در موشهاي بدون ميكروب ( germ free) پالپ باز شد هيچ تغيير پاتولوژيكي مشاهده نگرديد،تنها پل عاجي در موشهاي فاقد ميكروب صرفنظر از شدت بازشدگي پالپ ايجاد شد. اين تحقيق بطور قطع نشان داد كه باكتريها عامل بيماري پالپ و ضايعات اطراف ريشه هستند. Bystrom و همكاران نيز بيان نمودند كه باكتريهاي مربوط به پالپ نكروزه با تخريب استخوان اطراف ريشه در ارتباطند.

گیاهان دارویی برای درمان بيماری های پالپ

با توجه به مطالب فوق دراين مطالعه ۱۰ گياه دارويی كه مدتهاي طولاني بعنوان دارو يا افزودني خوراكي وبدون ايجاد عارضه خاصي مصرف شده‌اند ازنظر اثرات ضد ميكروبي برعليه برخي ميكروارگانيسم هاي كانال ريشه مورد بررسي قرار مي‌گيرند. مبنای انتخاب اين گياهان ‌وجود اسانسهاي فرار و  تركيبات فنلي آنها مي‌باشد كه داراي اثرات ضد ميكروب است. در ذیل به بررسی نام اين گياهان به همراه برخي صفات و خصوصيات آنها مي‌پردازيم.

میخک

نام علمی اين گياه Syzygium aromaticum (L.) Merr & Perry است . ميخك از خانواده Myrtaceae  می باشد که غنچه های خشک شده گیاه بنام میخک مورد استفاده قرار می گیرد. درختچه ای کوچک مخروطی با برگهای همیشه سبز و ناخزان ، متقابل بیضی، نوک تیز و کمی موجدار و بلندی درختچه  ۱۲-۱۰ متر است.

این گیاه بومی اقیانوسیه بوده است ولی امروزه درنواحی دیگر مانند جزایر آنتیل، زنگبار، ماداگاسکار و غیره پراکندگی دارد.  میخک دارای اسانس فرار، صمغ، تانن به مقدار ۱۳ درصد موم، یک ماده قابل تبلور و بدون رنگ و بو به نام «کاریوفیلین» Caryophlline  است.

اسانس گیاه دارای  ۸۷-۸۲  درصد اوژنول Eugenol است.  اوژنول ماده ای است ضد عفونی کننده که می توان از آن در درمان قانقاریا، سل ریوی  و لوپوس استفاده کرد. از اوژنول در دندانپزشکی به عنوان ضد عفونی کننده و آرام کننده درد دندان و تهیه سیمان جهت پر کردن دندان می شود.

میخک یک ادویه بسیار معروف است، از آن برای رفع تحرکات ناحیه گلو استفاده مي شود . اسانس آن رابرای کشتن عصب دندان و برای  بی حسی های موضعی بكار مي برند. در طب سنتی به تنهایی یا با ادویه مناسب برای تقویت لثه­ها  و رفع درد دندان سرد و رفع بدبویی دهان مفید است.

موخوش

نام علمی اين گياه  Zhumeria majdae است. گیاهی از خانواده Lamiaceae می باشد.

گیاهی است پایا،  در پایه و بن چوبی و سخت ، سبز متمایل به سفید یا خاکستری ، با ارتفاع  ۵۰ سانتی متر و بسیار معطر که برگ و سرشاخه های  هوایی اندام دارویی مورد استفاده گیاه می باشند.

موخوش گیاهی است درجنوب قطب آباد، ۱۰۰ کیلومتری بندرعباس در تنگه زاغ بین بندرعباس و سیرجان می روید. گیاه موخوش دارای مقدار قابل توجهی اسانس فراراست که  ۸۴ درصد اسانس آن را مخلوطی از کامفور و لینالول تشکیل می دهند.

اين گياه ازگیاهان آندمیک ایران بوده که دارای اثرات درمانی جالب و قابل توجه است. قسمت های هوایی گیاه به صورت دمکرده جهت رفع دل درد، ضد نفخ و بادشکن در کودکان به کار می رود. ازطرفی برگ و سرشاخه های گیاه به علت دارا بودن ترکیبات فرار به عنوان تسکین دهنده دل درد به کار می رود.

اثرات ضد التهابی و ضد دردی عصاره های آبی و الکلی گیاه قابل مقایسه با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مسکن اپیوئیدی مي باشد. اثرات ضد میکروبی اسانس این گیاه نیز روی دو میکروارگانیزم E.Coli و استافیلوکوک آرئوس به روش چاهک مطالعه و تایید شده است

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =