پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
استانداردهای ساختمان كتابخانه : دانلود تحقیق رشته معماری
doc
تعداد صفحات : 110
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته معماری
19000 تومان


این تحقیق با فرمت WORD و در ۱۱۰ صفحه با موضوع استانداردهای ساختمان كتابخانه نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این گزارش آمده است:

استانداردهای ساختمان كتابخانه

قسمتی از مطالب « استانداردهای ساختمان كتابخانه »

عوامل مؤثر در برنامه ريزي

گرچه معمولاً لازم است در هر كتابخانه عمومي بخش امانت و مراجعه جداگانه اي براي بزرگسالان و كودكان در نظر گرفت، اهميت نسبي آن تحت مقتضيات گوناگون بسيار متفاوت خواهد بود. پيش از آنكه فضاي لازم براي هر يك از اين خدمات پيش بيني شود، بايد براساس هدفهاي كتابخانه و ارجحيت هاي محلي، در مورد دامنه و گسترش اين خدمات و تسهيلات وابسته به آن تصميم گرفت.

دگرگون پذيري

ساختمان كتابخانه هاي عمومي بايد به گونه اي طرح شود كه نيازهاي قابل پيش بيني در ظرف ۱۰ الي ۲۰ سال بعد را در خود بگنجاند و تغييرات تعداد و مشخصات جمعيت حوزه عملكرد را در نظر داشته باشد. در صورت امكان، بايد محل كتابخانه را باتوجه به گسترش آتي ساختمان كتابخانه برگزيد و در طرح ساختمان نيز به اين امر توجه نمود. لازم است طرح داخلي ساختمان، چگونگي استفاده از فضا، طرز قرارگرفتن چراغها، منابع تأمين حرارت، و ديگر وسايل فني داراي انعطاف و دگرگون پذيري هر چه بيشتر باشد. رعايت اين امر به ويژه در بخشهايي از كتابخانه كه مورد استفاده همگان است اهميت دارد. حتي در كتابخانه هاي بزرگ هم غالباً بهتر است تقسيم فضا نازك و قابل برداشتن انجام داد و تا جاي ممكن از تقسيماتي به اطاق و بخش جداگانه پرهيز كرد.

نماي كتابخانه

ساختمان كتابخانه بايد خود به خود گويا باشد. موقعيت و طرح ساختمان كتابخانه عمومي مي تواند خدمات آن را به بهترين وجه تبليغ نمايد. اغلب امكان اين هست كه طرح به گونه- اي تهيه گردد كه قسمتي از منظره داخل كتابخانه از بيرون مشاهده شود و رهگذران بتوانند جنب و جوش دروني آن را ببينند. ويترين هاي نمايشي در خارج ساختمان و نيز سالن ورودي خوش طرح مي تواند به اين منظور كمك كند.

استانداردها

در بندهاي زير فضاي مورد نياز براي فعاليتهاي مختلفي كه كتابخانه عمومي عرضه مي كند، همراه با فضاي لازم براي انجام كارهاي اداري و مانند آن يك به يك بررسي مي شود. اين پيشنهادات مختص كتابخانه عمومي است به اين معني كه هرگاه يك كتابخانه در آن واحد هم براي عموم مردم و هم براي آموزشگاه و يا دانشكده اي كار كند بايد در مطالب زير تغييرات قابل ملاحظه اي داده شود.

فضايي كه براي خدمات مربوط به مرجع و يا امانت در بندهاي ۸۶ تا ۹۶ پيش بيني شده، كلي است. غالباً هر دو اين امور از محل واحدي مانند سالن مشترك كتابخانه و يا بخش مربوطه انجام مي شود. ولي گاهي اوقات قسمتي از يك يا هر دوي اين خدمات در بخشهاي موضوعي جداگانه و يا در محلهاي مجزا صورت مي گيرد. مثلاً قسمتي از كتابخانه كه به موسيقي، تكنولوژي، تاريخ محلي، و يا كتابخانه مجزا براي كودكان اختصاص دارد. چنانچه محلهاي جداگانه اي در كتابخانه براي مقاصد خاص در نظر گرفته شود، ممكن است لازم باشد به مساحت كل هر يك افزود تا فضاي اضافي براي امانت و نيز كاربرد اضافي مورد نياز تأمين شود. كودكان زير چهارده سال معمولاً ۲۵ تا ۳۰ درصد كل جمعيت را تشكيل مي دهند، پيشنهادات زير بر شالوده اين نسبت تنظيم شده است، با اين فرض كه بسياري از كودكان زير چهارده، از كتابخانه بزرگسالان استفاده قابل ملاحظه اي خواهند كرد.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایلبرای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =