پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ارزیابی برآورد دمای اعماق مختلف خاک در برخی از ایستگاه‌های هواشناسی استان فارس با استفاده از مدل EPIC : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی هواشناسی
doc
تعداد صفحات : 179
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش هواشناسی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  ارزیابی برآورد دمای اعماق مختلف خاک در برخی از ایستگاه‌های هواشناسی استان فارس با استفاده از مدل EPIC ” با گرایش  کشاورزی هواشناسی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده ارزیابی برآورد دمای اعماق مختلف خاک در برخی از ایستگاه‌های هواشناسی استان فارس با استفاده از مدل EPIC :

در این پژوهش، از مدل Erosion/Productivity Impact Calculator)) EPICبرای برآورد دمای خاک استفاده گردید. مدل EPICبرای 9 ایستگاه هواشناسی استان فارس (اقلید، آباده، داراب، فسا، لار، نیریز، سد درودزن، باجگاه و شیراز) در اعماق مختلف (5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتی­متری) ارزیابی شد. داده‌های هواشناسی مورد استفاده شامل متوسط دمای روزانه‌ی هوا و اعماق مختلف خاک و بارندگی روزانه بود.

نتایج نشان داد که در تمامی ایستگاه ­ها تغییرات دمای خاک متأثر از دمای هوا است به طوری که با افزایش یا کاهش دمای هوا، دمای خاک افزایش یا کاهش می­یابد ولی این تغییرات در لایه­ های سطحی خاک بیشتر مشاهده می­شود و با افزایش عمق خاک، دامنه این تغییرات کمتر مشاهده می‌شود.در اعماق 50 و 100 سانتی­متری تغییرات میانگین دمای خاک اندازه­گیری شده و برآورد شده، از اواسط تابستان تا اواسط زمستان با یک تأخیر زمانی از دمای هوا پیروی می­کند.

نتایج حاصل از تحلیل­های آماری نیز نشان داد که بیشترین مقدارریشه متوسط مجذور خطا(RMSE)بین مقادیر دمای خاک اندازه­ گیری شده و برآورد شده در اعماق50 و 100 سانتی­متری به ترتیب به طور میانگین در ایستگاه­ های مورد بررسی برابر با 95/1 و 46/2درجه سانتی­ گرادبودوکمترین آندر اعماق 5 و 10 سانتی­متریبه ترتیب به طور میانگیندر ایستگاه­های مورد بررسی برابر با 51/1 و 39/1درجه سانتی­گرادبود که نشان دهنده این است که مدل EPICدمای خاک را در این محدوده خوب برآورد می­نماید. با توجه به RMSE ماهانه، در تمامی ایستگاه ها به طور کلی RMSE اعماق 5، 10، 20 و 30 سانتی­متریدر فصول سرد کمتر از فصول گرم می­باشد و دمای اندازه­گیری شده و برآورد شده خاک در این اعماق در فصول سرد تطابق بهتری نسبت به فصول گرم با هم دارند ولیRMSEاعماق 50 و 100 سانتی­متریدر فصول گرم کمتر از فصول سرد می­باشد.مقدار شاخص توافق (d) برای تمامی ایستگاه ­ها برای اعماق 5، 10، 20 و 30 سانتی­متری بالای 99 درصد بود.

 

کلیات

خاکبسترحیاتاستو بر سامانه‌های محیطی اثرگذار است. یکیازخصوصیات مهم خاکرژیمدمایی حاکمبرآنمی‌باشدکهروی بسیاری از فرآیندهای زیستی به ­ویژه پراکنشگیاهانو جانوران، فعالیت‌هایبیولوژیکیوحرکتآبدر خاک تأثیر می‌گذارد
.(Berry and Radke 1995)

ویژگی‌های حرارتی خاک بستگی زیادی به مقدار گاز و مایع موجود در خاک دارد. تحت شرایط مزرعه، گرمای ویژه خاک با مقدار آب افزایش می‌یابد بنابراین،خاک‌های مرطوب گرمای ویژه زیادتری را نشان می‌دهد، در حالی که خاک‌های خشک با مقادیر پایین‌تر گرمای ویژه مشخص می‌شوند، یعنی گرم شدن وسرد شدن در خاک‌های مرطوب آهسته­‌تر از خاک‌های خشک انجام می‌شود. شدت توسعه سیستم ریشه گیاه نسبت مستقیمی با درجه حرارت خاک و سایر عوامل، مانند، رطوبت،تهویه و بافت خاک دارد. از طریق تعیین تغییرات درجه حرارت انواع خاک‌های مختلف برای منطقه آب و هوایی مورد نظر می‌توان عملیات رشد ریشه را در مراحل مختلف مشخص نمود (خوش‌خو، 1386).

انرژی گرمایی در سطح خاک به طور مداوم با اعماق آن در تبادل است، بنابراین همواره در معرض نوسانات روزانه و سالانه قرار می‌گیرد. دمای خاک در اعماق مختلف متفاوت بوده و تا اعماق معینی از نوسان روزانه و سالانه برخوردار است. بررسی عمق و دامنه نوسانات از ابعاد مختلفدارای اهمیت زیادی می‌باشد. از عوامل موثر بر افزایش نوسانات دمای روزانه در نیم‌رخ خاک می‌توان از تابش شدید آفتاب، بازتاب کم، خشکی سطح خاک و بالا بودن قابلیت انتشار حرارتی (متأثر از ظرفیت گرمایی و هدایت حرارتی) نام برد که بهوسیله عواملی مانند رطوبت بالا، ابرناکی، پوشش برف، پوشش گیاهی و پشت به آفتاب بودن (شیب شمالی در نیمکره شمالی) تعدیل می‌شود.

درجه حرارت خاک یکی از ویژگی‌های مهم خاک بوده و رشد و نمو گیاهان وابسته به تغییرات آن می‌باشد. دمای خاک دارای تغییرات روزانه و فصلی است، این تغییرات در سطح خاک حداکثر است و با افزایش عمق از دامنه نوسانات آن کاسته می‌شود، درجه تغییرات فصلی دمای خاک بسیار کند است در نتیجه همواره اختلاف زمانی طولانی بین دمای فصلی هوا با خاک وجود دارد. (Jansson, 1991).

دمای خاک از متغیّرهای مهم در مطالعات هیدرولوژی، هواشناسی کشاورزی و اقلیم‌شناسی می‌باشد (Béhaegel et al., 2007).نوسانات سالانه دمای خاک ناشی از ذخیره کردن انرژی توسط خاک در طی فصول گرم و باز پس دادن آن در طی ایام سرد سال می‌باشدکه این فرایند سبب پدید آمدن یک موج دمایی با دوره تناوب سالانه می­گردد.نوسانات سالانه دما در مقایسه با نوسانات روزانه به عمق خیلی بیشتری راه می­یابد به طوری که ممکن است در برخی نقاط به عمق 10 متر یا بیشتر نیز برسد. به طوری که در آب و هوای بری مناطق معتدله که اختلاف دمای سطح خاک در زمستان و تابستان به بیشترین مقدار می­رسد، عمق نوسانات سالانه نیز بیشتر است. در مناطق گرمسیری و مناطق اقیانوسیتفاوت دمای زمستان و تابستان کمتر استو در مناطق منجمد وجود یخ موجب پایدار ماندن دما می­گردد. در زیر جنگل یا هر گونه پوشش متراکم گیاهی نسبت به نقاط بدون جنگل یا مناطق با گیاهان پراکنده، نوسانات روزانه و سالانه هر دو کاهش یافته و تا عمق کمتری نفوذ می­کند (اردکانی و همکاران، 1383).

دمای خاک به طور قابل توجهی بر نرخ جوانه‌زدن و رشد گیاهان تأثیر دارد. دمای خاک نقش مهمی در تجزیه خاک و همچنین تنظیم بسیاری از فرایندها از جمله سرعت توسعه گیاهان و رشد آن‌ها دارد ((Sharratt, 1992.

اگرچهدمایخاکدرمناطقسردوپرباران بیشتر بررویعمقومدّت زمانیخ‌زدگیخاکجهت پیش‌بینی سیلویازمانوعمقمناسببرایکاشتبذرگیاهاناهمیت ویژه‌ایدارد،امادرمناطق خشکفراهمکردنمحیطیمناسب برایاستقرارگیاه درزمین‌های حساسبهفرسایش بادیبرای جلوگیریازبیابان‌زاییدراینمناطق دارای اهمیت می‌باشد. افزایشبیشازحددمایخاکدرمناطقخشک باکاهش مقدار رطوبتوموادآلیخاکودرپیآن کم شدن نیرویچسبندگیبینذراتخاک،باعث ایجاد سطحیناپایداردربرابر وزشبادهایشدیدمنطقهشدهوفرسایشبادیراشدّتمی‌بخشد. همچنینکاهشبیشازحددمایخاکباعث کاهشرشدریشه،سرمازدگیوصدمهبهگیاهانمی‌شود و نیز یخ زدن آبخاکسببکاهشنفوذپذیریخاکشدهوضریبروانابراافزایشمی‌دهد. (Zuzelet al., 1987; Todhunter, 2001; Pierce, 1958).

دمای خاک در عمق‌های مختلف، رفتار زمانی و مکانی مختلفی دارند. براساس تحقیقات انجام شده، جریان گرمای داخل خاک از متغیّرهای مختلفی از قبیل: دمای هوا، تابش خورشیدی، سرعت باد، خصوصیّات فیزیکی خاک تاثیر می‌پذیرد. از این رو، برآورد دمای خاک به ویژه در نزدیکی سطح زمین که نوسانات آن زیادتر است، تا حدودی مشکل می‌باشد2001),(Mihalakakou.

دمای خاک و چگونگی تغییرات آن نسبت به زمان و مکان از مهم‌ترین عواملی است که نه تنها تبادل ماده و انرژی در خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه میزان و جهت تمامی فرایندهای فیزیکی خاک نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به دما است. درجه حرارت خاک به عوامل مختلفی از قبیل، توپوگرافی، تابش خورشید، دمای هوا، رطوبت خاک، نوع و ویژگی‌های حرارتی خاکاز جمله: ظرفیت گرمایی، ضریب هدایت حرارتی و گرمای ویژه بستگی دارد. فرایندهایی مانند تبخیر- تعرّق، جوانه‌زنی، رشد گیاه، تهویه‌ی خاک، توسعه‌ی ریشه‌ها و فعالیت‌های میکروبی درون خاک نیز تابع دمای خاک می‌باشند(Sommers et al., 1981).

انتقال حرارت در خاک و دمای خاک در اعماق مختلف که ناشی از این انتقال حرارت می‌باشد به نوع خاک، میزان رطوبت آن، دمای هوا، ساعات آفتابی و جنس سطح خاک بستگی دارد. در نتیجه میزان دمای اعماق مختلف از جایی به جایی دیگر تغییر می‌کند. بهطور کلی دمای خاک در طی فصول گرم از سطح به عمق کاهش می‌یابد و در طی فصول سرد از سطح به سمت عمق افزایش پیدا می‌کند(جعفرپور، 1377).

جوانه زدن بذری که تازه کاشته شده،شدیداً متأثر از دمای خاک و رطوبت موجود در زمین می‌باشد. دمای اعماق خاک به تبع دمای سطح زمین که به نوبه خود تابعی از تابش خورشید ودمای هوای هر محل می‌باشد، تغییر می‌کند. نوسانات دمای اعماق مختلف خاک می‌تواند به تسریع یا کندی جوانه زدن منجر شود و در نهایت افزایش و کاهش عملکرد محصول را در پی دارد (علیزاده و همکاران،1374).

دمای خاک یک عامل محیطی مهم است که تبادل انرژی گرمایی بین سطح زمین و اتمسفر را تنظیم می‌کندJackson et al., 2008)).

فعالیت‌های کشاورزی مهم‌ترین بخشی است که به تغییرات دمای هوا و اعماق خاک حساس می‌باشد. گیاهان با توجه به عمق کاشت و نیز عمق توسعه‌ی ریشه به تغییرات دمای هوا و اعماق خاک حساس می‌باشند (بایبوردی، 1366).

دمای خاک یکی از عوامل مهم هواشناسی، بهخصوص کمینه و بیشینه آن در جوانه زدن گیاهان، فعالیت‌های ریشه،طول دوره رشد گیاه وتولید و گسترش امراض گیاهی نقش بسزایی دارد. دماهای زیاد خاک ممکن است دارای اثرات زیان‌آوری رویریشه وساقه گیاهان باشند، از طرف دیگر دماهای پایین خاک مانع جذب مواد معدنی در گیاه شده و خاک‌هایی که دائماً سرد می‌باشند موجب کاهشرشد گیاهان می‌گردند (ثنایینژاد و همکاران1387).

دمای خاک یک پارامتر هیدرولوژیکی مهم می‌باشد که تبادل گرمای محسوس و نهان را بین اتمسفر و سطح زمین تحت تأثیر قرار می‌دهد (lin, 1980).بررسی و مطالعه رابطه دمای هوا و خاک از مهم‌ترین روابطی می‌باشد که در پیش‌بینی سرما و برآورد شدّت خسارت به محصولات کشاورزی می‌تواند کاربرد داشته باشد. مقدار تأثیر فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و زیستی که داخل خاک انجام می‌شود، به ازای هر 10 درجه سانتی‌گراد افزایش دما، بیش از 2 برابر می‌شود. علاوه بر این گاهی اوقات رشد قسمت‌های هوایی گیاه ارتباط نزدیک‌تری به دمای خاک نسبت به دمای هوا دارد ((Gaylon, 1985.

به وضوح روشن است که دمای بسیار بالا و یا بسیار پایین اثر مخربی بر روی زندگی و رشد گیاه دارد. بنابراین اطلاع از رژیم دمایی خاک و نوسانات دمایی آن در امور کشاورزی از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرده و باعث افزایش بازدهی محصولات می‌شود (کاویانی، 1382).

نوسان شبانه‌روزی دمای خاک مشابه نوسان شبانه‌روزی دمای هوا بوده اما این نوسانات با تأخیر زمانی همراه است. بنابراین اطلاع از میزان دمای هوا و اعماق خاک و نیز نحوه تغییرات آن‌ها در طول روز و سال برای کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت بسیار مفید است (ثنایینژاد و همکاران1387).

 

در سال 1981 یک مدل ریاضی به نام (Erosion/Productivity Impact Calculator) EPIC برای تعیین رابطه‌ی بین فرسایش خاک و بهره‌وری خاک در ایالت متحده امریکا ارائه شد. رطوبت خاک و رژیم دما را می‌توان با استفاده از این مدل برآورد کرد. این مدل در سال 1985 توسعه داده شد که از مدل آماده شده برای تجزیه و تحلیل حفاظت منابع آب و خاک استفاده گردید.مؤلفه‌هایEPICرا می‌توان به 9 بخش مجزای تعریف شده، شامل: هیدرولوژی، اقلیم، فرسایش، مواد غذایی، دمای خاک، رشد گیاهان، خاکورزی، کنترل محیط گیاهی و اقتصادتقسیم کرد (Williams, 1990).

 

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه
1-1- کلیات 2
1-2- هدف 6

فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین 8

فصل سوم: روش تحقیق
3-1- داده‌ها 15
3-2 – تئوری 16
3-3 – بررسی آماری بین نتایج اندازهگیری شده و برآورد شده 18

فصل چهارم: نتایج و بحث
4-1- ارزیابی مدل EPIC در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در دورهی آماری 1378-1375. 21
4-2- ارزیابی مدل EPIC در اعماق 5، 30، 50 و 100 سانتیمتری ایستگاه آباده
در دورهی آماری 1382-1371. 45
4-3- ارزیابی مدلEPIC در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه داراب در دورهی آماری 1383-1374. 57
4-4- ارزیابی مدل EPIC در اعماق 5، 10،30، 50 و 100 سانتیمتری ایستگاه
سد درود زن در دورهی آماری 1383-1371. 71
4-5- ارزیابی مدل EPIC در اعماق 5، 10،30، 50 و 100 سانتیمتری ایستگاه
فسا در دورهی آماری 1383-1373. 83

 

4-6- ارزیابی مدل EPIC در اعماق 5، 10،20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه لار در دورهی آماری 1383-1371. 95
4-7- ارزیابی مدل EPIC در اعماق 5، 10،20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه نیریز در دوره ی آماری 1382-1379. 109
4-8- ارزیابی مدل EPIC در اعماق 5، 10 و 30 سانتیمتری ایستگاه باجگاه
در دورهی آماری 1390-1381. 121
4-9- ارزیابی مدل EPIC در اعماق 10، 30، 50 و 100 سانتیمتری ایستگاه
شیراز در دورهی آماری 1371-1381. 131

فصل پنجم: نتیجهگیری 144

فهرست منابع 147

فهرست جداول

جدول 3- 1- مشخصات جغرافيايي ایستگاه‌های مورد مطالعه. 15
جدول 4- 1- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر
رطوبت و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه اقلید. 22
جدول 4- 2- نتایج تحلیل‏های آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه اقلید در سال‏های 1375 تا 1378. 43
جدول 4- 3- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه اقلید در ماههای مختلف سالهای 1375 تا 1378. 44
جدول 4- 4- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر رطوبت
و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه آباده. 46
جدول 4- 5- نتایج تحلیلهای آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه آباده در سالهای 1371 تا 1382. 53
جدول 4- 6- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه آباده در ماههای مختلف سالهای 1371 تا 1375. 54
جدول 4- 7- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه آباده در ماههای مختلف سالهای 1375 تا 1379. 55
جدول 4- 8- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه آباده در ماههای مختلف سالهای 1379 تا 1382. 56
جدول 4- 9- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر
رطوبت و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه داراب. 58
جدول 4- 10- نتایج تحلیلهای آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه داراب در سالهای 1374 تا 1383. 67
جدول 4- 11- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه داراب در ماههای مختلف سالهای 1374 تا 1378. 68

جدول 4- 12- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه داراب در ماههای مختلف سالهای 1378 تا 1381. 69
جدول 4- 13-مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه داراب در ماههای مختلف سالهای 1381 تا 1383. 70
جدول 4- 14- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر رطوبت و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه سد درودزن. 72
جدول 4- 15- نتایج تحلیلهای آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه سد درودزن در سالهای 1371 تا 1383. 79
جدول 4- 16- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه سد درودزن در ماههای مختلف سالهای 1371 تا 1375. 80
جدول 4- 17- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه سد درودزن در ماههای مختلف سالهای 1375 تا 1379. 81
جدول 4- 18- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه سد درودزن در ماههای مختلف سالهای 1380 تا 1383. 82
جدول 4- 19- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر
رطوبت و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه فسا. 84
جدول 4- 20- نتایج تحلیلهای آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه فسا در سالهای 1373 تا 1383. 91
جدول 4- 21- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه فسا در ماههای مختلف سالهای 1373 تا 1377. 92
جدول 4- 22- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه فسا در ماههای مختلف سالهای 1377 تا 1380. 93
جدول 4- 23- مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه فسا در ماههای مختلف سالهای 1380 تا 1383. 94
جدول 4- 24- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر رطوبت و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه لار. 96
جدول 4- 25- نتایج تحلیلهای آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه لار در سالهای 1371 تا 1383. 105
جدول 4- 26- – مقادیر(˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه لار در ماههای مختلف سالهای 1371 تا 1375. 106

جدول 4- 27- مقادیر (˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه لار در ماههای مختلف سالهای 1375 تا 1378. 107
جدول 4- 28- مقادیر (˚C) RMSE در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه لار در ماههای مختلف سالهای 1379 تا 1383. 108
جدول 4- 29- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر
رطوبت و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه نیریز. 110
جدول 4- 30- نتایج تحلیلهای آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه نیریز در سالهای 1379 تا 1382. 119
جدول 4- 31- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه نیریز در ماه های مختلف سالهای 1379 تا 1382. 120
جدول 4- 32- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر
رطوبت و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه باجگاه. 122
جدول 4- 33- نتایج تحلیلهای آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه باجگاه در سالهای 1381 تا 1390. 127
جدول 4- 34- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه باجگاه در ماه های مختلف سالهای 1381 تا 1384. 128
جدول 4- 35- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه باجگاه در ماه های مختلف سالهای 1384 تا 1388. 129
جدول 4- 36- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه باجگاه در ماه های مختلف سالهای 1388 تا 1390. 130
جدول 4- 37- مقادیر میانگین دمای خاک برآورد شده با تغییر مقادیر
رطوبت و چگالی ظاهری خاک در ایستگاه شیراز. 132
جدول 4- 38- نتایج تحلیلهای آماری در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف در ایستگاه شیراز در سالهای 1371 تا 1381. 139
جدول 4- 39- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه شیراز در ماه های مختلف سالهای 1371 تا 1374. 140
جدول 4- 40- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه شیراز در ماههای مختلف سالهای 1374 تا 1378. 141
جدول 4- 41- مقادیر RMSE (˚C) در برآورد میانگین دمای خاک
در اعماق مختلف ایستگاه شیراز در ماه های مختلف سالهای 1378 تا 1 138. 142

 

فهرست نمودارها

نمودار 4- 1- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه‏گیری شده
و برآورد شده در عمق 5 سانتیمتری خاک ایستگاه اقلید در سال‏های 1379- 1376 . 24
نمودار 4- 2- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه‏گیری شده و برآورد شده
در عمق 10 سانتیمتری خاک ایستگاه اقلید در سال‏های 1379- 1376 . 24
نمودار 4- 3- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده و برآورد شده
در عمق 20 سانتیمتری خاک ایستگاه اقلید در سالهای 1379- 1376 . 25
نمودار 4- 4- تغییرات میانگین دمای هوا و دمای خاک اندازهگیری شده و برآورد شده
در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه اقلید در سالهای 1379- 1376 . 25
نمودار 4- 5- تغییرات میانگین دمای هوا و دمای خاک اندازه گیری شده و برآورد شده
در عمق 50 سانتیمتری خاک ایستگاه اقلید در سالهای 1379- 1376 . 26
نمودار 4- 6- تغییرات میانگین دمای هوا و دمای خاک اندازهگیری شده و برآورد شده
در عمق 100 سانتیمتری خاک ایستگاه اقلید در سالهای 1379- 1376 . 26
نمودار 4- 7- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای
خاک با خط یک به یک در عمق 5 سانتیمتری خاک در ایستگاه اقلید
در سالهای 1375 تا 1378. 28
نمودار 4- 8- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین دمای خاک
با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک در ایستگاه اقلید
در سالهای 1375 تا 1378. 28
نمودار 4- 9- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک در ایستگاه اقلید
در سالهای 1375 تا 1378. 29

 

نمودار 4- 10- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک
در ایستگاه اقلید در سالهای 1375 تا 1378. 29
نمودار 4- 11- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 50 سانتیمتری خاک در ایستگاه اقلید
در سالهای 1375 تا 1378. 30
نمودار 4- 12- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 100 سانتیمتری خاک در ایستگاه
اقلید در سالهای 1375 تا 1378. 30
نمودار 4- 13- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در ماه فروردین سال 1377. 31
نمودار 4- 14- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در ماه اردیبهشت سال 1377. 32
نمودار 4- 15- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در ماه خرداد سال 1377. 33
نمودار 4- 16- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در ماه تیر سال 1377. 34
نمودار 4- 17- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای
خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری ایستگاه
اقلید در ماه مرداد سال 1377. 35
نمودار 4- 18- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای خاک
با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری ایستگاه اقلید
در ماه شهریور سال 1377. 36
نمودار 4- 19- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای خاک
با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری ایستگاه اقلید
در ماه مهر سال 1377. 37

نمودار 4- 20- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین دمای
خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در ماه آبان سال 1377. 38
نمودار 4- 21- – مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای
خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در ماه آذر سال 1377. 39
نمودار 4- 22- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در ماه دی سال 1377. 40
نمودار 4- 23- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای
خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری
ایستگاه اقلید در ماه بهمن سال 1377. 41
نمودار 4- 24- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای
خاک با خط یک به یک در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری ایستگاه
اقلید در ماه اسفند سال 1377. 42
نمودار 4- 25- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده و برآورد شده
با در عمق 5 سانتیمتری خاک ایستگاه آباده در سالهای 1382- 1376 . 48
نمودار 4- 26- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده و برآورد شده
در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه آباده در سالهای 1382- 1376 . 48
نمودار 4- 27- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده و برآورد شده
با در عمق 50 سانتیمتری خاک ایستگاه آباده در سالهای 1382- 1376 . 49
نمودار 4- 28- تغییرات میانگین دمای هوا و دمای خاک اندازه گیری شده و برآورد شده
در عمق 100 سانتیمتری خاک ایستگاه آباده در سالهای 1382- 1376 . 49
نمودار 4- 29- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین دمای خاک
با خط یک به یک در عمق 5 سانتیمتری خاک در ایستگاه آباده
در سالهای 1371 تا 1382. 51
نمودار 4- 30- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک
در ایستگاه آباده در سالهای 1371 تا 1382. 51

عنوان صفحهنمودار 4- 31- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 50 سانتیمتری خاک
در ایستگاه آباده در سالهای 1371 تا 1382. 52
نمودار 4- 32- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 100 سانتیمتری خاک
در ایستگاه آباده در سالهای 1371 تا 1382. 52
نمودار 4- 33- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 5 سانتیمتری خاک ایستگاه داراب
در سالهای 1382- 1376 . 60
نمودار 4- 34- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 10 سانتیمتری خاک ایستگاه داراب
در سالهای 1382- 1376. 60
نمودار 4- 35- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 20 سانتیمتری خاک ایستگاه داراب
در سالهای 1382- 1376 . 61
نمودار 4- 36- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه داراب
در سالهای 1382- 1376 . 61
نمودار 4- 37- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 50 سانتیمتری خاک ایستگاه داراب
در سالهای 1382- 1376 . 62
نمودار 4- 38- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 100 سانتیمتری خاک ایستگاه داراب
در سالهای 1382- 1376 . 62
نمودار 4- 39- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای
خاک با خط یک به یک در عمق 5 سانتیمتری خاک در ایستگاه داراب
در سالهای 1374 تا 1383. 64
نمودار 4- 40- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک در ایستگاه
داراب در سالهای 1374 تا 1383. 64

نمودار 4- 41- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 20 سانتیمتری خاک در ایستگاه
داراب در سالهای 1374 تا 1383. 65
نمودار 4- 42- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک در ایستگاه
داراب در سالهای 1374 تا 1383. 65
نمودار 4- 43- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 50 سانتیمتری خاک در ایستگاه
داراب در سالهای 1374 تا 1383. 66
نمودار 4- 44- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین دمای
خاک با خط یک به یک در عمق 100 سانتیمتری خاک در ایستگاه داراب
در سالهای 1374 تا 1383. 66
نمودار 4- 45- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 5 سانتیمتری خاک ایستگاه سد درودزن
در سالهای 1382- 1378 . 73
نمودار 4- 46- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 10 سانتیمتری خاک ایستگاه سد درودزن
در سالهای 1382- 1378 . 74
نمودار 4- 47- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه سد درودزن
در سالهای 1382- 1378 . 74
نمودار 4- 48- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 50 سانتیمتری خاک ایستگاه سد درودزن
در سالهای 1382- 1378 . 75
نمودار 4- 49- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 100 سانتیمتری خاک ایستگاه سد درودزن
در سالهای 1382- 1378. 75
نمودار 4- 50- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 5 سانتیمتری خاک در ایستگاه
سد درودزن در سالهای 1371 تا 1383. 76ا

نمودار 4- 51- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک در ایستگاه
سد درودزن در سالهای 1371 تا 1383. 77
نمودار 4- 52- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک در ایستگاه
سد درودزن در سالهای 1371 تا 1383. 77
نمودار 4- 53- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 50 سانتیمتری خاک در ایستگاه
سد درودزن در سالهای 1371 تا 1383. 78
نمودار 4- 54- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 100 سانتیمتری خاک در ایستگاه
سد درودزن در سالهای 1371 تا 1383. 78
نمودار 4- 55- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 5 سانتیمتری خاک ایستگاه فسا در سالهای 1382- 1376 . 85
نمودار 4- 56- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 10 سانتیمتری خاک ایستگاه فسا
در سالهای 1382- 1376 . 86
نمودار 4- 57- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه فسا
در سالهای 1382- 1376 . 86
نمودار 4- 58- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 50 سانتیمتری خاک ایستگاه فسا
در سالهای 1382- 1376 . 87
نمودار 4- 59- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 100 سانتیمتری خاک ایستگاه فسا
در سالهای 1382- 1376 . 87
نمودار 4- 60- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 5 سانتیمتری خاک
در ایستگاه فسا در سالهای 1373 تا 1383. 88

 

نمودار 4- 61- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک
در ایستگاه فسا در سالهای 1373 تا 1383. 89
نمودار 4- 62- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک
در ایستگاه فسا در سالهای 1373 تا 1383. 89
نمودار 4- 63- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 50 سانتیمتری خاک
در ایستگاه فسا در سالهای 1373 تا 1383. 90
نمودار 4- 64- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 100 سانتیمتری خاک
در ایستگاه فسا در سالهای 1373 تا 1383. 90
نمودار 4- 65- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 5 سانتیمتری خاک ایستگاه لار
در سالهای 1380- 1376 . 98
نمودار 4- 66- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 10 سانتیمتری خاک ایستگاه لار
در سالهای 1380- 1376 . 98
نمودار 4- 67- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 20 سانتیمتری خاک ایستگاه لار
در سالهای 1380- 1376 . 99
نمودار 4- 68- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه لار
در سالهای 1380- 1376 . 99
نمودار 4- 69- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 50 سانتیمتری خاک ایستگاه لار
در سالهای 1380- 1376 . 100
نمودار 4- 70- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازه گیری شده
و برآورد شده در عمق 100 سانتیمتری خاک ایستگاه لار
در سالهای 1380- 1376 . 100

نمودار 4- 71- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 5 سانتیمتری خاک
در ایستگاه لار در سالهای 1371 تا 1383. 102
نمودار 4- 72- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک در ایستگاه لار
در سالهای 1371 تا 1383. 102
نمودار 4- 73- مقایسه مقادیر اندازه گیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 20 سانتیمتری خاک در ایستگاه لار
در سالهای 1371 تا 1383. 103
نمودار 4- 74- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک در ایستگاه لار
در سالهای 1371 تا 1383. 103
نمودار 4- 75- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 50 سانتیمتری خاک در ایستگاه لار
در سالهای 1371 تا 1383. 104
نمودار 4- 76- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 100 سانتیمتری خاک در ایستگاه لار
در سالهای 1371 تا 1383. 104
نمودار 4- 77- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 5 سانتیمتری خاک ایستگاه نیریز
در سالهای 1382- 1379 . 112
نمودار 4- 78- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 10 سانتیمتری خاک ایستگاه نیریز
در سالهای 1382- 1379 . 112
نمودار 4- 79- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 20 سانتیمتری خاک ایستگاه نیریز
در سالهای 1382- 1379 . 113
نمودار 4- 80- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه نیریز
در سالهای 1382- 1379 . 113

نمودار 4- 81- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 50 سانتیمتری خاک ایستگاه نیریز
در سالهای 1382- 1379 . 114
نمودار 4- 82- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 100 سانتیمتری خاک ایستگاه نیریز
در سالهای 1382- 1379 . 114
نمودار 4- 83- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 5 سانتیمتری خاک
در ایستگاه نیریز در سالهای 1379 تا 1382. 116
نمودار 4- 84- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک
در ایستگاه نیریز در سالهای 1379 تا 1382. 116
نمودار 4- 85- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 20 سانتیمتری خاک
در ایستگاه نیریز در سالهای 1379 تا 1382. 117
نمودار 4- 86- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک
در ایستگاه نیریز در سالهای 1379 تا 1382. 117
نمودار 4- 87- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 50 سانتیمتری خاک
در ایستگاه نیریز در سالهای 1379 تا 1382. 118
نمودار 4- 88- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 100 سانتیمتری خاک
در ایستگاه نیریز در سالهای 1379 تا 1382. 118
نمودار 4- 89- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 5 سانتیمتری خاک ایستگاه باجگاه
در سالهای 1390- 1383 . 123
نمودار 4- 90- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 10 سانتیمتری خاک ایستگاه باجگاه
در سالهای 1390- 1383 . 124

نمودار 4- 91- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه باجگاه
در سالهای 1390- 1383 . 124
نمودار 4- 92- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 5 سانتیمتری خاک
در ایستگاه باجگاه در سالهای 1381 تا 1390. 125
نمودار 4- 93- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک
در ایستگاه باجگاه در سالهای 1381 تا 1390. 126
نمودار 4- 94- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک در ایستگاه باجگاه
در سالهای 1381 تا 1390. 126
نمودار 4- 95- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده و برآورد
در عمق 10 سانتیمتری خاک ایستگاه شیراز در سالهای 1381- 1375 . 134
نمودار 4- 96- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 30 سانتیمتری خاک ایستگاه شیراز
در سالهای 1381- 1375 . 134
نمودار 4- 97- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 50 سانتیمتری خاک ایستگاه شیراز
در سالهای 1381- 1375 . 135
نمودار 4- 98- تغییرات دمای هوا و میانگین دمای خاک اندازهگیری شده
و برآورد شده در عمق 100 سانتیمتری خاک ایستگاه شیراز
در سالهای 1381- 1375 . 135
نمودار 4- 99- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 10 سانتیمتری خاک
در ایستگاه شیراز در سالهای 1371 تا 1381. 137
نمودار 4- 100- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 30 سانتیمتری خاک
در ایستگاه شیراز در سالهای 1371 تا 1381. 137

 

نمودار 4- 101- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 50 سانتیمتری خاک در ایستگاه شیراز
در سالهای 1371 تا 1381. 138
نمودار 4- 102- مقایسه مقادیر اندازهگیری شده و برآورد شده میانگین
دمای خاک با خط یک به یک در عمق 100 سانتیمتری خاک در ایستگاه شیراز
در سالهای 1371 تا 1381. 138

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =