پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی  :پایان نامه کارشناسی ارشد عمران گرايش مهندسی آب
doc
تعداد صفحات : 127
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی عمران -گرایش مهندسی آب
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


پایان نامه ای که معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته عمران  و با عنوانبررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی ، مطالعه موردی پل شهید حقانی تهران  در 127 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب عمران  قرار گیرد.

 

چکیده بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی:

محدوده مطالعاتی بابل – بابلسر با مساحت 1817 کیلومترمربع، زیر حوزه محدوده بابل – آمل می­باشد که در استان مازندران واقع شده است. حدود 898 کیلومترمربع از محدوده را دشت و 919 کیلومترمربع را ارتفاعات دامنه شمالی البرز تشکیل می­دهد. رودخانه بابلرود، منبع اصلی آب سطحی در محدوده می­باشد..اقلیم دشت بابل – بابلسر بر اساس روش آمبرژه خیلی مرطوب می­باشد. محدوده بابل – بابلسر از نظر تقسیمات زمین­شناسی در زون البرز قرار گرفته است. سنگ بستر آبخوان بابل – بابلسر شامل رسوبات دریایی حاوی آب شور فسیل می­باشد. براساس نتایج ژئوفیزیک و ژئوالکتریک می­توان نتیجه گرفت که قسمت عمده آبخوان محدوده­ی مطالعاتی بابل- بابلسر از نوع آزاد می­باشد.قابلیت انتقال آبخوان در محدوده از (d/m2)1500 در نواحی جنوبی تا (d/m2)100 در نواحی شمالی متغیر می­باشد.

هدف عمده از این تحقیق، بررسی و مطالعه­ی دراز مدت کیفیت آب ­زیرزمینی  محدوده (سال­های آبی 81-80 تا 91-90) و پهنه ­بندی مختلف کیفی آب ­زیرزمینی  دشت با استفاده از قابلیت­های سیستم اطلاعات جغرافیایی (ArcGIS) بوده است. در متوسط دوره خشک و مرطوب از لحاظ شرب، به ترتیب 9/71 و 9/75 درصد از محدوده دارای کیفیت قابل قبول، و 8/21 و 2/16 درصد دارای کیفیت نامناسب می­باشد. از لحاظ کشاورزی، به ترتیب 8/88 و 2/87درصد از محدوده در کلاس C3S1 واقع شده­اند. تیپ غالب آب ­زیرزمینی  محدوده، بی­کربناته کلسیک می­باشد. تقسیم­ بندی محدوده براساس باقیمانده خشک در متوسط دوره های خشک و مرطوب، بیش از80 درصد از کل وسعت محدوده دارای آب­ شیرین و بقیه آن دارای آب لب­شور می­باشد.از لحاظ سختی، آب­زیرزمینی محدوده در اکثر چاه­ های نمونه ­برداری دارای کیفیت کاملا سخت است. با بررسی روند تغییرات کیفی آب­ زیرزمینی منطقه در طول دوره 11 سال متفاوت بوده، بطوریکه تنزل کیفیت آب در سال­های اخیرمشاهده می­شود.

 

 

مقدمه

آب منشاء حیات و رونق زندگی است. اهمیت آب درتمام شئون زندگی بشر مشهود و برکسی پوشیده نیست.بخش اعظم آب کره زمین یعنی2/94 درصد آن به صورت آب شور دراقیانوس­ها قرار گرفته که غیر قابل استفاده است. از 8/5 درصد آب موجود در خشکی های کره زمین، آبهای زیرزمینی بزرگترین منبع آب شیرین جهان بودهو تقریباً 20% آب مصرفی کل جهان از آن تأمین می­گردد (ولایتی، 1374).

منابع آب ­زیرزمینی  به­ خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک بسیار با اهمیت هستند. کشور ایران در منطقه نیمه خشک جهان واقع گردیده، که میانگین بارندگی سالیانه آن حدود 253 میلی­متر است، این مقدار بارش کمتر از یک سوم متوسط بارندگی سالیانه کره زمین (860 میلی­متر) می­باشد. از طرف دیگر توزیع بارندگی درکشور ما ازنظر مکانی و زمانی یکنواخت نبوده از این رو در اکثر نقاط کشور همواره با مشکل کم آبی مواجه هستیم (علیزاده1385، 13)، بنابراین شناخت آب از نظر کیفیت و چگونگی حصول آن قدمی اساسی برای بهینه­سازی مصرف است (رکس و همکاران 2007، 210).

آب­های زیرزمینی به دلیل ارتباط هیدروژئولوژی با دیگر منابع آبی همواره در معرض آلودگی با روند تخریبی است (زراعی و آخوندعلی 1385، 3:1620)، بنابراین در بحث مدیریت سیستم آب­زیرزمینی که تصمیمات براساس کمیت و کیفیت آب اتخاذ می­شوند، شناسایی عوامل آلاینده آب ­زیرزمینی ، بررسی تغییرات مکانی و زمانی غلظت آلاینده ­ها، حفظ کیفیت منابع آب در حد استانداردهای قابل قبول ملی و جهانی لازم و ضروری است.

 

بیان مسأله و ضرورت انجام تحقیق                                 

از جمله مسائل حائز اهمیت در رابطه با آب زیرزمینی به عنوان یکی از منابع مهم تأمین آب، ارزیابی کیفی و حفاظت از آن می باشد. استفاده از انواع شاخص های کیفیت، به بیان وضعیت و کیفیت آب به صورتی ساده و آسان کمک می نماید.

جهت استمرار یا توسعه بهره­ برداری از آبهای زیرزمینی برای انواع مصارف و اهداف مختلف، ضرورت دارد که اطلاعات کافی از مجموعه ویژگی های کمی وکیفی آبخوان مورد  نظر جمع­آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری شود. برای رسیدن به این هدف، انجام عملیات پایش (کمی و کیفی) ضروری می­باشد.

پایش منابع آب به دو دسته پایش کمی و کیفی تقسیم بندی می­شود. انجام پایش کیفی ضمن ارائه اطلاعات مورد نیاز به منظور شناخت وضعیت موجود، با ساده ­سازی وکاهش اطلاعات خام، روند تغییرات کیفی را در طول مکان و زمان نشان داده و زمینه­ی مناسب را برای انجام اقدام­های کنترلی به ­موقع فراهم  می­کند.با­توجه به برنامه ­ها و فعالیت­های کشورهای موفق در زمینه پایش کیفی آب ­زیرزمینی  و بررسی وضعیت نامطلوب در خصوص حفاظت از کیفیت منابع آب­ زیرزمینی که منجر به تنزل کیفیت آن شده است، می­توان لزوم توجه جدی به پایش مداوم آب ­زیرزمینی را دریافت.

یک نمونه از امکانات بسیار کارا و پیشرفته در این زمینه استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است، که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا قابلیت­ها و کارایی­های آن در مطالعه سفره آب ­زیرزمینی  یک منطقه نسبت به روشهای سنتی و دستی که غالبا وقت­ گیر و پرهزینه است شناسایی و معرفی گردد تا بتوان هم با سرعت بالا و هم با هزینه کمتر و با بهنگام نمودن اطلاعات، مدیریت بهتری را بر روی وضعیت سفره آب­ زیرزمینی منطقه اعمال کرد و در هر زمان از وضعیت کیفی آب­ زیرزمینی دشت مطلع شد (احمدی و صدقمی 2008، 357).

 

اهداف تحقیق

مشخص شدن گرایش کیفی منابع آبی می­تواند به صورت ابزاری مفید درتدوین برنامه ­های حفاظت و بهره ­برداری به­ کار رود. در این تحقیق اهداف زیر مورد توجه قرار گرفته است:

– بررسی هیدروژئولوژی منطقه­ و تهیه نقشه­ های موضوعی ­نظیر نقشه ­های هم­ تراز و هم عمق آب ­زیرزمینی، جهت جریان آب ­زیرزمینی، هیدروگراف واحد آب ­زیرزمینی دشت به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی.

– بررسی فرایندهای ژئوشیمیایی حاکم بر آبخوان مورد مطالعه و اثرات ناشی از آن.

-تهیه نقشه پهنه­ بندی کیفی آبخوان منطقه (نظیر نقشه تغییرات آنیون­ها و کاتیون­ها) به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی و ترسیم نمودار تغییرات پارامترهای کیفی در دوره آماری مورد نظر.

– تعیین تیپ آب ­زیرزمینی  منطقه و تهیه نقشه پهنه ­بندی مکانی منطقه ار نظر شرب و کشاورزی.

 

فرضيه‏ هاي تحقیق

– کیفیت آب ­زیرزمینی دشت بابل -بابلسر از نظر شرب و کشاورزی قابل قبول می­باشد.

– روند تغییرات کیفی آب­زیرزمینی دشت بابل -بابلسر رو به ­تنزل است.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =