پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
چند لائی ها : دانلود رایگان تحقیق رشته صنایع چوب
doc
تعداد صفحات : 12
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته صنایع چوب
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته صنایع چوب با فرمت WORD و در ۱۲ صفحه با موضوع چند لائی ها نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

چند لائی ها

تخته لايه از چندلايه چوبي به تعداد فرد تشكيل شده كه پس از آغشتگي با چسب ،  بطور متقاطع (الياف هرلايه با ديگري زاويه ۹۰ درجه را تشكيل مي‌دهد) بر روي همديگر  تحت تأثير فشار زياد و حرارت چسبيده‌اند . معمولاً تخته لايه‌ها داراي ضخامت بين  ۳ تا ۱۸ ميليمتر بوده و تعداد لايه ها ممكن است ۳ ، ۵ ، ۷ ، ۹ ، ۱۱ ، ….. باشد .

عموماً جهت اتصال لايه‌ها از چسب اوره فرمالدئيد با غلظت ۶۲% (مواد جامد) استفاده مي‌شود . در صورتيكه توليد تخته لايه ضدآب مورد نظر باشد در آن صورت  از چسب فنل فرمالدئيد نيز استفاده مي‌شود . مقدار چسب مصرفي در مقايسه با چوب مورد مصرف كم بوده و بين ۷۰ تا ۲۰۰ گرم در هر مترمربع سطح تخته توليدي  در تغيير است كه حدوداً ۱۰% وزن تخته را تشكيل مي‌دهد .

گرده بينه (Log) مورد نياز جهت توليد تخته چند لائی ها نبايد داراي وزن مخصوص زياد باشند ، حداكثر مقدار قابل قبول kg/m3600 مي باشد . علاوه بر اين چوب مصرفي بايد راست تار استوانه‌اي شكل ، بدون گره و شكاف بوده و داراي قطر بيش از ۴۰سانتيمتر باشد  كه البته هرچه بيشتر باشد بهتر است . طول گرده بينه بايد حداقل ۲ متر باشد كه بهترين طول ۶/۲ متر است . مهمترين چوبهائي كه در كشور جهت توليد تخته لايه مورد استفاده قرار مي‌گيرد  چوب صنوبر ، راش و ملچ مي‌باشد .

اندازه بري و پوست كني (Trimming & Debarking)

قبل از قراردادن گرده بينه‌هاي پخته شده بر روي دستگاه لوله بري (Peeler) بايد آنها را به طول مناسب كه حداكثر از طول تيغه نمي‌تواند زيادتر باشد ، بريد و سپس آنها  را پوست كني كرد .  عمل پوست كني بوسيله تيغه‌اي بصورت دستي صورت مي‌گيرد .

لوله بري (Peeling)

گرده بينه پس از مركزيابي و تثبيت بر روي دستگاه لوله بري حول محورش كه جهت  كاملاً افقي و موازي با تيغه‌هاي دستگاه دارد شروع به گردش مي‌كند . در اين عمل  پيوسته تيغه دستگاه در تماس با پيرامون گرده بينه مي‌باشد و به همان ضخامت كه  از گرده بينه بر مي‌دارد به طرف آن نزديك مي‌شود ، در نتيجه همواره لايه‌اي با  ضخامت يكسان از گرده بينه جدا مي‌گردد .

دستگاههاي لوله بر قادرند لايه‌هائي با ضخامت بين يك تا ۵ ميليمتر را تهيه نمايند . عمل تثبيت گرده بينه توسط چنگك هائي كه مرغك ناميده مي‌شود صورت مي‌گيرد . بنابراين بخشي از گرده بينه كه در تماس با مرغك مي‌باشد قابل لوله‌بري نبوده و  بعنوان مغزي (core) باقي مي‌ماند .

در دستگاههاي لوله‌بري موجود در كشور قطر مغزي باقيمانده حدود ۲۰-۱۵ سانتيمتر  مي‌باشد .

در تكنولوژيهاي روز دنيا ، نگهداري گرده بينه توسط غلطك هائي صورت مي‌گيرد ،  بدين ترتيب قطر مغزي باقيمانده حدود ۵-۴ سانتيمتر مي‌باشد . بدين ترتيب ميزان راندمان افزايش مي‌يابد . لازم بذكر است راندمان توليد تخته لايه در ايران حداكثر ۵۰% گزارش شده است .

قيچي كردن (Clipping)

لايه چوبي كه بصورت پيوسته از دستگاه لوله‌بري خارج مي‌گردد لازم است به ابعاد  مورد نظر بريده شوند اينكار توسط: قيچي يا گيوتين صورت مي‌گيرد . همچنين در اين مرحله در صورتيكه معايبي از قبيل پوسيدگي ، گسيختگي و…. در لايه‌ها وجود داشته باشد با عمل قيچي كردن جدا مي‌گردد .

 خشك كردن لايه‌ها (drying)

خشك كردن لايه‌ها يكي از مراحل مهم تهيه تخته چند لائی ها است كه بايد در تنظيم عوامل مؤثر در آن يعني درجه حرارت ، رطوبت و زمان آن دقت كافي بكار رود . خشك‌كن‌هائي كه براي خشك كردن لايه‌هاي تخته چندلا بكار مي‌رود و معمولاً از نوع غلطكي است .

بدين ترتيب كه لايه‌هاي چوب در حين عبور از تونل‌ هواي گرم خشك كن از بين  غلطك هائي كه در فواصله نزديك هم قرار گرفته‌اند عبور مي‌كند .

صاف بري (Dry Clipping)

قبل از اينكه لايه‌هاي چوب به دستگاه چسب زني فرستاده شوند لازم است كه قطعات  باريك در كنار هم قرار داده شده و به يكديگر متصل شوند .

در عمل صاف بري چندين لايه چوب بر روي هم قرار گرفته بطوريكه ضخامت  آنها از ۱۰ تا ۱۵ ميليمتر تجاوز نكند ، سپس بوسيله قيچي‌هاي گيوتين‌ كناره‌هاي  لايه‌ها صاف مي‌گردد تا بتوان آنها را كنار هم قرارداده و بهم متصل نمود . جفت كردن و اتصال لايه‌ها  عمل جفت كردن و اتصال لايه‌ها پس از صاف بري صورت مي‌گيرد . در اين حالت  لايه‌هاي چوب بوسيله نوارهاي كاغذي آغشته به چسب متصل مي‌شوند  تا به اندازه‌هاي مورد نظر تبديل گردند . در مواردي از دستگاههائي شبيه  چرخ خياطي جهت اتصال لايه‌ها به يكديگر استفاده مي‌گردد .

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.