پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسي فقهی و حقوقی مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي و آثار آن : دانلود پایان نامه ارشد رشته فقه و حقوق اسلامی
doc
تعداد صفحات : 90
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته فقه و حقوق اسلامی
99000 تومان


رشته فقه و حقوق اسلامی در میان داوطلبان علوم انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” بررسي فقهی و حقوقی مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي و آثار آن ” با فرمت Word (قابل ویرایش ) و در 90 صفحه برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته فقه و حقوق اسلامی که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است. دی جی لود آرزو می کند همه ی شما عزیزان به اهداف و آرزوهای خود برسید.

 

چکیده پایان ن‏امه بررسي فقهی و حقوقی مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي و آثار آن :

تعيين مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي به دليل فقدان قدرت بر تسليم آن از نظر فقهي و حقوقي باطل انگاشته مي‌شود و از عوامل تداوم زندگي زناشويي به شمار نمي‌آيد بلكه آثار نامطلوبي را درپي خواهد داشت. در اين رساله سعي شده است تا با گردآوري اطلاعات به شيوه‌ي كتابخانه‌اي به بررسي كتب فقهي وحقوقي مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي و آثار آن پرداخته شود تا شايد در يك مجموعه‌ي مدوّن اطلاعات سودمندي در اختيار طالبان اين مباحث قرار دهد. به همين جهت با توجه به جايگاه مهريه به عنوان يك سنّت كهن در سيره‌ي قولي و عملي ائمه وتفاوت نگرش مردم درزمان حال به تبيين و روشنگري اقسام مهريه، صحت و بطلان آن، ماهيت فقهي و حقوقي آن، تفاوت‌ مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي و احكام مربوط به هر يك، علل افزايش ميزان مهريه و… پرداخته شده است. بنابراين در خصوص مهريه رجوع به اصل دين، يكي از منابع مهم توليد ارزش و تعريف رفتار بهنجار در جامعه‌ي ماست. مهريه‌‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي از منظر ديني يك ناهنجاري شمرده مي‌شوند. روايات متعددي بر سبك بودن مهريه تأكيد مي‌كنند و افزايش آن را منشأ خصومت مي‌دانند. برخي از جامعه‌شناسان نيز در شناساندن رفتارهاي بهنجار از رفتار نابهنجار فقط به تعاريف مرسوم در منابع غربي توجه مي‌كنند و احياناً در تحليل و تبيين آنها دچار اشتباه مي‌شوند.

واژگان كليدي: مهريه، مهريه‌هاي غيرمتعارف، مهريه‌هاي غيرعقلايي

 

اهميت و ضرورت پژوهش

گاهی اتفاق می‌افتد كه مردان در هنگام ازدواج، مهریه‌های سنگین را قبول می‌كنند كه از پرداخت آن ناتوانند در حالی كه مهریه هدیه ای است كه میزان آن بستگی به توان فرد دارد. با گذر زمان، برداشت دیگری از تعیین مهریه در امر ازدواج شده است؛ به نوعی كه گاهی تصور می‌شود میزان مهریه، موجب استحكام خانواده می‌شود؛ در حالی كه مهریه هدیه‌ای است كه میزان آن بستگی به توان فرد دارد. گاهی اتفاق می‌افتد كه مردان در هنگام ازدواج، مهریه‌های سنگین و كلانی را قبول می‌كنند؛ در حالی كه از عدم توانایی مالی خود مبنی بر پرداخت این مهریه، آگاهی دارند و این موضوع به معنای دادن وعده پرداخت هدیه‌ای است كه توانایی پرداخت آن وجود ندارد؛ بدیهی است كه این موضوع نه تنها موجب استحكام خانواده نمی‌شود بلكه موجب ایجاد كدورت و دلخوری نیز خواهد شد.

بسیاری از خانواده‌ها هستند كه با مهریه‌ای اندك، بهترین و شیرین ترین زندگی را دارند؛ در حالی كه برخی خانواده‌ها نیز با بیشترین میزان مهریه، زندگی تلخی را ادامه می‌دهند و به دلیل سنگین بودن مهریه، یكدیگر را تحمل می‌كنند؛ این افراد با شرایطی سخت، عمر خود را به تباهی می‌گذرانند و لذتی از زندگی نمی برند.تضمین زندگی خوب و لذت بخش از طریق انس، الفت، عشق و محبتی است كه میان زن و شوهر ایجاد می‌شود و این عشق هیچگاه با مسائل مادی تامین نمی شود. توانایی پیدا كردن همسری مناسب كه با شخصیت، منش و رفتار فرد همخوانی داشته باشد برای جوانان امروز تا حدودی مشكل شده است و بسیاری از آنان برای پیدا كردن همسر ایده آل خود با مشكل روبه رو هستند و نمی توانند به افراد دیگر اعتماد و اطمینان كافی داشته باشند؛ این موضوع نیز موجب به تاخیر افتادن ازدواج این جوانان می‌شود.توجه جوانان به تشریفات ظاهری یكی دیگر از مشكلات آنها برای ازدواج است.گذشتگان ما با قناعت، زندگی راحت تری داشتند و از آن لذت می‌بردند؛ در حالی كه هم اكنون افراد برای برگزاری عروسی‌های مجلل، خود را بدهكار می‌كنند و زیر بار قرض می‌روند.اشتغال یكی دیگر از مشكلات جوانان در امر ازدواج است.در صورتی كه وضعیت اشتغال جوانان مناسب باشد، آنها می‌توانند زندگی راحت و ساده ای داشته باشند؛

بنابراین داشتن منبع درآمد، موجب اطمینان خاطر جوانان می‌شود.به دلیل عدم وجود امكانات زندگی و تامین شغلی مناسب، جوانان زیر بار ازدواج نمی روند؛ در حالی كه باید به این موضوع توجه داشته باشند كه خداوند وعده داده است اگر كسی وارد عرصه ازدواج شود هیچگاه زمین نخواهد خورد و با همت و توكل به خدا مورد لطف الهی قرار می‌گیرد. فرهنگ سازی در جهت ازدواج آگاهانه، ساده و پایدار جوانان ضامن افزایش میزان ازدواج و استحكام خانواده است. مسائل اقتصادی، تنها معیار ازدواج نیست و در اولویت قرار ندارد بلكه فرهنگ سازی بر مبنای قناعت و سادگی در اولویت قرار دارد؛ در این زمینه سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی، از جمله سازمان ملی جوانان باید این فرهنگ سازی را در جامعه نهادینه كنند تا انگیزه لازم جهت ازدواج در جوانان ایجاد شود.

 

اهداف پژوهش

در آغاز يک پژوهش و قبل ‌از انجام هرگونه اقدامي، مي‌بايد اهداف محقق از بررسي موضوعي‌که

انتخاب‌گرديده ‌است، مشخص‌شود. بي‌هدفي، ابهام وگنگ بودن موضوع تحقيق، موجب خواهدشد که پس‌از پايان کار تحقيق، نتيجه‌ي به‌دست آمده رضايت محقق را فراهم نياورد.  بنابراين تحقيق حاضر براي دست يابي به اهداف زير صورت مي‌گيرد.

1ـ هدف كلي:

بررسي نقش مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي در استحكام زندگي زناشويي.

2ـ اهداف‌ فرعي:

  1. بررسي وضعيت حقوقي تعيين مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي و عدم قدرت تسليم آن.
  2. بررسي تعيين مهريه‌هاي سنگين و غيرعقلايي در تدام و استحكام زندگي زناشويي.
  3. بررسي حقوقي نقش تعيين مهريه‌هاي سنگين و غيرعقلايي با عقد نكاح.

3ـ‌ هدف‌هاي كاربردي:

با مطالعه و بررسي اين موضوع و مشخص شدن نقش مهريه‌هاي غيرمتعارف و غيرعقلايي در زندگي زناشويي مي‌توان راهكارهاي مناسب جهت آگاهي‌بخشي به دختران و پسران جامعه، زوج‌هاي جوان، خانواده‌ها در خصوص پيامدهاي منفي تعيين اين‌گونه مهريه‌ها اقدام نمود.

فهرست مطالب :

چكيده1
مقدمه2
فصل اول: تبيين ماهيت مهريه و حكمت‌ها و كاركردهاي آن
1. معناي‌ لغوي مهريه10
2. مهريه در اصطلاح11
3. مستند فقهي پرداخت مهر12
3ـ1  مهر در قرآن12
3ـ2  مهر در سنت و روايات14
4. تاريخچه مهريه17
4ـ1  مهريه در اقوام مختلف17
4ـ1ـ1  مهریه در یونان قدیم17
4ـ1ـ2  مهریه در عربستان قبل از اسلام17
4ـ2  مهريه در اديان مختلف19
4ـ2ـ1  مهریه در حقوق زرتشتي19
4ـ2ـ2  مهریه در آیین یهود و مسیحیت19
4ـ2ـ3  مهریه در حقوق اسلام19
4ـ2ـ4  مهريه در ايران20
5. جايگاه مهريه22
6. فلسفه و حكمت‌هاي پرداخت مهر23
6ـ1  حكمت پرداخت مهر در روايات23
6ـ1ـ1  استحباب کم بودن مهریه24
6ـ1ـ2  نکوهش مهر زیاد25
6ـ1ـ3  فلسفه وجوب مهريه26
 6ـ2  حكمت پرداخت مهر در ديدگاه برخي ‌انديشمندان مسلمان26
 6ـ2ـ1  مهريه در مقابل استمتاع26
6ـ2ـ 2  مهريه در مقابل بضع26
6ـ2ـ 3  مهريه پاسخي به نياز فطري26
6ـ2ـ 4  مهريه مکمل سهم الارث26
6ـ2ـ 5  مهريه وثيقه‌اي در مقابل طلاق27
6ـ3  حكمت‌ پرداخت مهر از نظر جامعه‌شناسان27
6ـ3ـ1  نظريه کارکردگرايي27
6ـ3ـ 2  نظريه مبادله30
7. علل افزايش ميزان مهريه در عصر حاضر30
8. تدابير اسلام براي مهار طلاق ناشي از مهريه37
فصل دوم: احكام مهريه
  مقدمه39
1ـ ماهيت فقهي، حقوقي مهريه39
1ـ1ـ تعريف مهريه39
1ـ2ـ مهريه و ماهيت‏حقوقى آن:41
1ـ3ـ اقسام مهر41
1ـ4ـ مقادير و مصاديق مهريه43
1ـ5ـ شرايط صحت مهريه49
1ـ6ـ استحقاق و عدم استحقاق مهريه در صورت عدم تعيين مهريه54
1ـ7ـ معيوب بودن مهريه قبل يا بعد از عقد نكاح55
1ـ8ـ نكات مختلفى درباره مهر57
فصل سوم: مهريه‌هاي غيرعقلايي
1ـ مهريه غيرمتعارف و غير عقلايي63
2ـ کارکردهاي منفي افزايش مهريه67
3ـ راهكارهاي جلوگيري از مهريه‌هاي غيرمتعارف71
4ـ پيشنهادات74
سخن نهایی75
فهرست منابع76
چکیده انگلیسی82

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − نه =